Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Ustawa o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy zmieniającej ustawę o zawodach pielęgniarki i położnej - przyjęta z poprawkami

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 45. posiedzeniu, 9 kwietnia br. Do Senatu została przekazana 11 kwietnia. Marszałek tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Zbigniew Kulak. Senator zaznaczył, że komisja analizowała ustawę przede wszystkim pod kątem - co wynika z istoty statutowego funkcjonowania senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - jej zgodności z prawem europejskim.

Rozpatrując ustawę, komisja stwierdziła, że 2/3 objętości tej ustawy to pewien rodzaj wtrętu. Mianowicie na etapie prac sejmowych, a wcześniej w związku z wnioskiem rządowym, do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej dopisano cały rozdział dotyczący kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych.

Ze względu na bardzo rozbieżne poglądy na ten temat powstała ostra polemika między niektórymi senatorami a przedstawicielami rządu. Ostatecznie komisja postanowiła zaproponować wykreślenie z ustawy całego rozdziału 2a, czyli całego pkt 7, i skoncentrować się tylko na elemencie dotyczącym zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej, do czego żaden z senatorów nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń. Co do tego obszaru komisja nie zgłosiła żadnych wątpliwości.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawiła senator Krystyna Sienkiewicz. Senator zaznaczyła, że zmiana ustawy została dokonana w związku z dostosowaniem naszego prawa do prawa wspólnotowego. Ponadto została ona rozszerzona o rozdział dotyczący kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Była to inicjatywa rządu.

Senator sprawozdawca przypomniała, że od 1996 r. w Polsce jest wdrażany standard kształcenia pielęgniarek i położnych, obejmujący cztery tysiące sześćset godzin dydaktycznych szkolenia teoretycznego oraz praktycznego. Po uzyskaniu dyplomu należy odbyć rok praktyki. Jest to zgodne z minimalnymi wymaganiami dyrektywy 77/453.

Unia Europejska podczas negocjacji zgodziła się na uznanie kwalifikacji polskich pielęgniarek. Pielęgniarkom posiadającym wyższe wykształcenie automatycznie zostaną uznane kwalifikacje zawodowe. Osobom posługującym się tytułem licencjata pielęgniarskiego zostaną one uznane po odbyciu przez nie trzyletniej praktyki w okresie pięciu lat od wydania dyplomu. Odrębnie potraktowane zostały pielęgniarki dyplomowane, które muszą praktykować przez pięć lat z siedmiu po wydaniu dyplomu. Jest to jednak niewielka już grupa pielęgniarek.

Jak stwierdziła senator K. Sienkiewicz, posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia skoncentrowało się wokół kontrowersji dotyczących art. 10. Artykuł ten traktuje o wydawaniu zezwoleń oraz organizowaniu kształcenia podyplomowego, które - zdaniem reprezentującego Ministerstwo Zdrowia sekretarza stanu - prowadziło do koncentracji uprawnień samorządu.

Propozycja rządowa wyłączała samorząd pielęgniarek i położnych z możliwości tworzenia odrębnych podmiotów prawa gospodarczego, które mogłyby prowadzić kształcenie podyplomowe.

Członkowie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia po wysłuchaniu argumentów Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych nie podzielili tego poglądu i w rezultacie nie wnieśli poprawek w tym zakresie, przyjmując uchwaloną zgodnie przez większość sejmową uchwałę.

Argumenty Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych były następujące. Wyłączenie samorządu z możliwości kształcenia podyplomowego spowoduje między innymi ograniczenie możliwości kształcenia w ogóle, szczególnie na kursach specjalistycznych lub dokształcających w mniejszych miejscowościach, gdzie przeszkolenia wymaga kilka lub kilkanaście osób. Spowoduje to wzrost kosztów udziału w takich szkoleniach z uwagi na konieczność dojazdu do innych miejscowości, czasem odległych.

Wszystkie podmioty występujące o zezwolenie muszą spełniać jednakowe kryteria, a program szczegółowy przesądzający o wydaniu zezwolenia i tak opiniować będzie agenda rządowa, która przecież może zaopiniować go negatywnie. Tą agendą rządową jest Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, powołane specjalnym rozporządzeniem ministra zdrowia.

Nadzór nad kształceniem podyplomowym sprawuje minister zdrowia, a samorząd - w zakresie uzależnionym od upoważnienia, jakie wyda minister zdrowia. Izby są zatem instytucjami znajdującymi się najbliżej swoich członków, a także najbliżej innych potencjalnych podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe, co praktycznie eliminuje koszty z nim związane. A dotyczy to grupy zawodowej bardzo nisko uposażonej.

Senator sprawozdawca podkreśliła, że na posiedzeniu sporo czasu poświęcono nadregulacjom, jakie zawiera ustawa. Na przykład we wspomnianym art. 10v pkt 5 opisano wszystkie szczegóły protokołu. Takich przepisów, które mogłyby znaleźć się w delegacjach czy rozporządzeniach, jest znacznie więcej. Gotowy produkt robi wrażenie - tę sprawę podnosili również w dyskusji senatorowie - jakby autor czy autorzy nie znali zasad techniki prawodawczej, według których przepisy redaguje się zwięźle, syntetycznie itd.

Senator K. Sienkiewicz poinformowała, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła rekomendować Izbie dwie poprawki. Poprawki te były zgodne z opinią Biura Legislacyjnego  Kancelarii Senatu i oczekiwaniami środowiska pielęgniarek i położnych.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie proponowane zmiany rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 6 z 17 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość połączonych komisji poparła również 6 poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 71 głosami, przy 11 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz ustawy o funduszu alimentacyjnym

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 45. posiedzeniu, 9 kwietnia br. Do Senatu została przekazana 11 kwietnia. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Alicja Stradomska podkreśliła, że rozpatrywana nowelizacja ma na celu przesunięcie terminu obowiązywania ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz ustawy o funduszu alimentacyjnym do dnia 31 grudnia br. Jest to spowodowane tym, iż ustawa z  17 grudnia 2001 r., która dotyczyła kryteriów dochodowych, wysokości zasiłków rodzinnych, wychowawczych oraz sposobu dokumentowania dochodów przy ubieganiu się o zasiłki oraz świadczenia alimentacyjne, obowiązuje przez rok w sposób określony epizodycznie, to jest od 1 czerwca 2002 r. do 31 maja 2003 r. Nowelizacja przedłuża ten okres.

W określonym przez nowelizację okresie zasiłkowym pozostawia się świadczenia w dotychczasowej wysokości, a także pozostawia się kryterium dochodowe uprawniające do otrzymywania świadczenia w zakresie, w jakim przewiduje to ustawa z  17 grudnia 2001 r. W stosunku do zasiłków rodzinnego i wychowawczego w br. wyłącza się waloryzację przewidzianą ustawą od 1 czerwca.

Senator sprawozdawca poinformowała, że członkowie komisji wyrazili nadzieję, iż przedłużenie terminu pozwoli solidnie opracować oczekiwaną kompleksową ustawę o świadczeniach rodzinnych. Projekt taki znajduje się już w Sejmie.

Senator poinformowała, że komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy uchwalonej przez Sejm i postanowiła wnieść o przyjęcie jej bez poprawek.

Senat w głosowaniu podzielił to stanowisko i 78 głosami, przy 1 wstrzymującym się, zdecydował o przyjęciu ustawy bez poprawek.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 45. posiedzeniu, 9 kwietnia br. Do Senatu została przekazana 11 kwietnia i w tym samym dniu, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu, marszałek skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Tadeusz Wnuk zaznaczył, że nowelizacja ustawy o kredycie konsumenckim, dokonana przez Sejm, a rozpatrywana przez Senat, ma miejsce po upływie niespełna ośmiu miesięcy od wejścia jej w życie. Zdaniem senatora, faktu tego nie powinno się jednak traktować jako przejawu błędnego, wadliwego stanowienia prawa. Przeciwnie, szybkie przygotowanie przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów niezbędnych zmian w obowiązującej ustawie zostało dokonane we  właściwej intencji, czyli w celu rzetelnej ochrony praw konsumentów, tym bardziej że nowelizacja ustawy zwiększa ich uprawnienia.

Senator sprawozdawca wskazał, że oprócz kolejnego dostosowania ustawy do prawa Unii Europejskiej najważniejszym powodem wprowadzenia zmian w obecnej treści ustawy była nieodzowna i pilna potrzeba rozstrzygnięcia bardzo wielu wątpliwości i rozwiązania problemów, jakie wyłoniły się w okresie przygotowań do jej wdrożenia oraz praktyki pierwszych miesięcy jej funkcjonowania, zwłaszcza ze strony banków jako najbardziej licznych kredytodawców.

Pierwszym przykładem takiej konieczności wprowadzenia do ustawy bardziej precyzyjnych uregulowań jest ustalenie, że w sytuacji, kiedy kredyt konsumencki udzielany jest w przeliczeniu na walutę obcą, jego wartość oblicza się według średniego kursu ogłoszonego przez NBP.

Zaistniała także potrzeba wyłączenia z zakresu stosowania ustawy tak zwanych kredytów odnawialnych, w wypadku których nie jest możliwe wyprzedzające ustalenie ich rzeczywistego kosztu.

Z tych samych powodów i zgodnie z oczekiwaniami rynku budowlano-mieszkaniowego do kredytów konsumenckich nie będą dodatkowo zaliczane kredyty przeznaczone na nabycie udziału we własności nieruchomości lub wniesienie wkładu budowlanego oraz związane z innymi formami nabywania nieruchomości, a także przeznaczone na spłaty kredytów zaciągniętych na te właśnie cele. W odniesieniu jednak do wszystkich tych wypadków, kiedy nie można ustalić rzeczywistego kosztu kredytu, Sejm w nowelizacji ustawy, rozszerzając treść art. 3 i 5, zapewnia minimum ochrony prawnej konsumentów, określa bowiem kredytodawcom obligatoryjnie, jakie cechy kredytu powinny być ujęte w umowach z klientem, a także ustala rozwiązanie w wypadku, kiedy nie jest możliwe określenie wysokości kredytu konsumpcyjnego.

Senator sprawozdawca wskazał, że Sejm zwiększył uprawnienia konsumentów także w kilku innych sytuacjach. Wykluczył całkowicie pobieranie przez kredytodawców jakichkolwiek prowizji za przedterminową spłatę kredytu, pomimo że większość banków uznała to za zmniejszanie rentowności ich działania. I co najważniejsze, Sejm wydłużył termin, w jakim konsument może bez podania przyczyny odstąpić od umowy o kredyt konsumencki (termin dotychczas był bardzo krótki: trzy dni - do dziesięciu dni od zawarcia umowy).

Senator T. Wnuk poinformował, że Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie do ustawy poprawki, która przewiduje siedmiodniowy termin odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki. Wśród członków komisji przeważył pogląd, że wydłużenie tego terminu aż do dziesięciu dni wbrew pozorom nie musi się okazać korzystne dla konsumenta, może bowiem zaistnieć sytuacja, że otrzyma on do dyspozycji środki finansowe lub dany towar dopiero po upłynięciu tego swoistego czasu do namysłu, co zbędnie wydłuży procedury kredytowe. Takie zachowanie nie musi być powszechne, gdyż większość banków, kredytodawców oraz sprzedawców jest pod presją wzajemnej konkurencji o klienta, ale nie można takiej sytuacji wykluczyć.

Komisja wzięła pod uwagę także taki argument, że ustawodawca nie powinien stwarzać sytuacji, w której konsumenci mogliby zawierać umowy o kredyt konsumencki z zamiarem odstąpienia od nich, gdyż może to być dla nich korzystny kredyt krótkoterminowy niezwiązany z żadnymi kosztami.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opowiadał się do tej pory za dziesięciodniowym terminem na odstąpienie od umowy o kredyt konsumpcyjny, ale jednocześnie uważa, że termin siedmiodniowy także umożliwia realne skorzystanie przez konsumentów z gwarantowanego im przez ustawę prawa do odstąpienia od umowy.

Komisja wzięła również pod uwagę zwiększenie przez Sejm tego właśnie uprawnienia konsumenta poprzez wydłużenie z dwóch do trzech miesięcy okresu, w którym konsument może w terminie dziesięciu dni odstąpić od umowy, jeżeli nie zawierała ona informacji o takiej możliwości.

Ochronie konsumenta w tym zakresie służy także wprowadzenie do nowelizacji ustawy zapisu, że w wypadkach, kiedy kredytodawca nie dostarcza konsumentowi egzemplarza umowy w chwili jej zawarcia, obowiązany jest wręczyć konsumentowi niepodpisany informacyjny egzemplarz umowy odpowiadający jej treści.

Istotnym faktem, którym kierowała się komisja, rekomendując Izbie tę ważną poprawkę, był także zdecydowany sprzeciw Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec postulatu organizacji reprezentujących sprzedawców, aby uzależnić realizację prawa do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki od uprzedniego rozliczenia przez konsumenta umowy z podmiotem, od którego nabył rzecz lub usługę. Urząd ten uważa, że uprawnienia sprzedawcy w sposób wystarczający chronią przepisy kodeksu cywilnego, na podstawie których można wyegzekwować roszczenia, na przykład roszczenie nienależne.

Kolejna zaproponowana przez komisję poprawka do ustawy dotyczyła wyłączania spod rygorów ustawy o kredycie konsumenckim tak zwanych kredytów studenckich. Komisja podzieliła pogląd Związku Banków Polskich, że w obecnej praktyce kredyty studenckie są raczej narzędziem dystrybucji pomocy państwowej dla studentów niż kredytami w dosłownym rozumieniu ustawy o kredycie konsumenckim. Ponadto wszelkie zmiany w regulacjach dotyczących tych kredytów są niezależne od banków konkurencyjnych, pełniących na mocy umów z Bankiem Gospodarstwa Krajowego wyłącznie funkcję dystrybutorów tej pomocy z Funduszu Pożyczek i Kredytów Studenckich.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że proponowane wyłączenie z zakresu działania ustawy o kredycie konsumenckim nie jest sprzeczne z dyrektywą Unii Europejskiej, która stanowi, że można wyłączyć z niego pewne rodzaje kredytów, jeśli spełniają one następujące warunki: udzielane są według stawek obliczonych poniżej aktualnych stawek rynkowych oraz nie są dostępne dla ogółu społeczeństwa. Oba te warunki są spełnione w wypadku kredytu studenckiego.

Senator sprawozdawca poinformował, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie wniósł uwag także do kolejnej poprawki merytorycznej ujętej w sprawozdaniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, dotyczącej skorygowania treści art. 15 ust. 1. Intencją tej zmiany było usunięcie wątpliwości dotyczących wykorzystania przez konsumenta uprawnienia do realizacji sankcji wobec kredytodawcy z tytułu naruszenia postanowień ustawy. Warunkiem skorzystania przez konsumenta z tego uprawnienia powinno być uprzednie poinformowanie o tym zamiarze kredytobiorcy w formie pisemnego oświadczenia, aby wyeliminować ryzyko podjęcia przez kredytodawcę czynności egzekucyjnych. W praktyce bankowej ma miejsce taka sytuacja, że system komputerowy automatycznie drukuje wszelkie niedopłaty i w tym wypadku właśnie tak by było.

Pozostałe poprawki do rozpatrywanej ustawy rekomendowane Izbie przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych miały charakter uściślający lub porządkowy. Obejmowały zastąpienie, zgodnie z definicją przyjętą w prawie bankowym i praktyce, wyrażenia "rachunki kart kredytowych" wyrażeniem "rachunki kredytowe", a także dostosowanie przepisów ustawy o kredycie konsumpcyjnym do przepisów kodeksu cywilnego regulującego odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady.

W imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych senator T. Wnuk zwrócił się o przyjęcie ustawy o kredycie konsumenckim wraz z rekomendowanymi poprawkami.

Senator T. Wnuk złożył także wniosek o charakterze legislacyjnym.

Zaproponowane zmiany rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wszystkie zgłoszone poprawki.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba jednomyślnie, 79 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat powołał członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

Przewodniczący obradom marszałek Longin Pastusiak przypomniał, że 3 kwietnia br. upłynęła kadencja członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jana Sęka, powołanego przez Senat uchwałą z  3 kwietnia 1997 r. w sprawie powołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Marszałek przypomniał, że Senat powołuje członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji zgodnie z art. 214 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz z art. 7 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.

Na poprzednim posiedzeniu Senat nie powołał członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, więc zgodnie z art. 90 ust. 3 Regulaminu Senatu senatorowie mieli możliwość ponownego zgłaszania kandydatur na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 i 3 Regulaminu Senatu została zgłoszona kandydatura pana Tomasza Gobana-Klasa na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Kandydat złożył oświadczenie wynikające z ustawy z 11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Wobec kandydata zostało również zakończone postępowanie sprawdzające określone w art. 27 ustawy z 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.

Marszałek poinformował ponadto, że 24 kwietnia br., zgodnie z art. 94 ust. 3 regulaminu, skierował do Komisji Kultury i Środków Przekazu wniosek dotyczący przedstawionej kandydatury w celu zaopiniowania. Komisja przeprowadziła przesłuchanie zgłoszonego kandydata i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Ryszard Sławiński. Senator poinformował, że 29 kwietnia br. Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła zgłoszoną kandydaturę profesora Tomasza Gobana-Klasa na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji i wyraziła opinię o kandydacie poprzez głosowanie. Po sprawdzeniu niezbędnych, wymaganych procedurą dokumentów, tj. prawidłowo złożonych podpisów trzydziestu trzech senatorów pod tą kandydaturą, po zapoznaniu się z oświadczeniem T. Gobana-Klasa o wyrażeniu przez niego zgody na kandydowanie, po zapoznaniu się z jego CV i z uzasadnieniem wniosku, a także po przeprowadzeniu rozmowy i zadaniu kandydatowi całego szeregu pytań komisja w głosowaniu stosunkiem głosów 6:0 wyraziła pozytywną opinię o kandydacie do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Przedstawiając sylwetkę kandydata, senator sprawozdawca wskazał, że profesor T. Goban-Klas, urodzony w 1942 r., jest z wykształcenia socjologiem, ale z praktyki człowiekiem mediów, medioznawcą. Jest założycielem i kierownikiem Katedry Komunikowania i Mediów Społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Jest również autorem około dwustu czterdziestu publikacji, w tym trzynastu książek, dotyczących głównie szeroko pojętych mediów, zarówno drukowanych, jak i elektronicznych.

Przez ostatni rok T. Goban-Klas sprawował urząd sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu. Wyraził zainteresowanie kandydowaniem do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a komisja nie znalazła przeciwwskazań, by Senat powierzył mu tę funkcję.

T. Goban-Klas oprócz tego, że jest badaczem, naukowcem, medioznawcą, jest również praktykiem dziennikarstwa. Pisywał w tygodnikach: "Polityka", "Przekrój" i "Przegląd", w czasopismach fachowych, w "Zeszytach Prasoznawczych", w czasopiśmie "Suplement" czy w "Studiach Medioznawczych".

Nie jest członkiem żadnej partii politycznej, co - w opinii senatora sprawozdawcy - może być również ważnym argumentem za tym, żeby Izba opowiedziała się w głosowaniu za tą kandydaturą.

Zgodnie z Regulaminem Senatu przeprowadzono głosowanie tajne nad uchwałą w sprawie powołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Oddano 71 głosów, wszystkie były ważne. Za wyborem T. Gobana-Klasa na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji głosowało 59 senatorów. Przeciwko głosowało 7 senatorów, a 5 wstrzymało się od głosu. Wymagana bezwzględna większość wynosiła 36 głosów. T. Goban-Klas uzyskał zatem wymaganą bezwzględną większość głosów.

W wyniku głosowania Senat podjął następującą uchwałę w sprawie powołania członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji:

Uchwała

Informacja Rzecznika Interesu Publicznego o swojej działalności w 2002 r. wraz z wnioskami wynikającymi ze stanu przestrzegania przepisów ustawy

Zgodnie z art. 17d ust. 1 pkt 5 ustawy z  11 kwietnia 1997 r. o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne rzecznik przedstawia prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmowi, Senatowi, prezesowi Rady Ministrów oraz pierwszemu prezesowi Sądu Najwyższego coroczną informację o swojej działalności, wraz z wnioskami wynikającymi ze stanu przestrzegania przepisów tej właśnie ustawy.

Marszałek Senatu otrzymaną od rzecznika interesu publicznego informację, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 10 Regulaminu Senatu, skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na posiedzeniu 1 kwietnia zapoznała się z przedstawioną przez rzecznika interesu publicznego informacją i poinformowała o tym marszałka Senatu.

Informację o swojej działalności w 2002 r. wraz z wnioskami wynikającymi ze stanu przestrzegania przepisów ustawy przedstawił Senatowi rzecznik interesu publicznego Bogusław Nizieński.

Następnie rzecznik odpowiadał na pytania senatorów.

Przewodniczący obradom wicemarszałek Kazimierz Kutz stwierdził, że Senat zapoznał się z przedstawioną informacją.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment