Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 kwietnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska przyjęła stanowisko dotyczące dokumentu rządowego "Polityka ekologiczna Państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010". W stanowisku stwierdzono:

W dniu 1 kwietnia 2003 roku odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska Senatu RP, którego tematem było rozpatrzenie dokumentu rządowego "Polityka Ekologiczna Państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010 ".

Przyjęta w dniu 27 kwietnia 2001 ustawa - Prawo ochrony środowiska nałożyła na Ministra Środowiska obowiązek opracowywania polityki ekologicznej państwa i jej aktualizacji co 4 lata. Przedłożony obecnie przez rząd dokument został dostosowany do nowych uwarunkowań prawnych wynikających z procesu harmonizacji polskiego prawa z prawem UE oraz do priorytetów określonych w VI Programie działań Unii Europejskiej w ochronie środowiska.

Komisja wysłuchała relacji ministra środowiska, zapoznała się z opiniami organizacji pozarządowych i ekspertów.

W wyniku przeprowadzonej dyskusji komisja wyraża uznanie dla kierownictwa resortu za wnikliwe, szczegółowe i syntetyczne opracowanie "Polityki", które określa precyzyjnie główne obszary problemowe.

Komisja uznaje, że dla sprawnej realizacji celów określonych w dokumencie konieczne jest przełożenie jej zaleceń na szczegółowe programy wykonawcze realizowane przez poszczególne sektory gospodarki i instytucje.

Ważnym elementem w realizacji trudnych i ambitnych zadań jest eksponowanie aspektów gospodarczych i ekonomicznych związanych z ochroną środowiska, w tym:

- ścisłe zintegrowanie polityk sektorowych z polityką zrównoważonego rozwoju;

- przełożenie konieczności intensywnego inwestowania na "rynku ekologicznym", wynikającego ze zobowiązań akcesyjnych, na miejsca pracy i wzrost gospodarczy;

- zwiększenie efektywności wykorzystania wszelkich środków finansowych w tym akcesyjnych, tzn. szacowanie programów według zasady "minimum środków - maksimum zysków".

Komisja omawiała również założenia do przygotowanej nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska, dotyczące zmian w systemie finansowania zadań z zakresu ekologii. Dotychczasowy, wypraktykowany i sprawnie działający polski system finansowania wielokrotnie stawiany był z wzór dla innych członków i kandydatów UE. Planowane zmiany, a zwłaszcza utrata osobowości prawnej przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, mogą odbić się bardzo niekorzystnie na stanie środowiska i możliwościach realizowania wielu ambitnych inwestycji zarówno rozpoczętych, jak i planowanych.

Komisja uznaje za konieczne:

- rozważne podejście do problemów finansowych w celu znalezienia rozwiązań, które przyniosą korzyści dla środowiska, podniosą efektywność wykorzystania środków i nie będą stanowiły zagrożenia dla stworzonego, sprawnego systemu;

- wyeksponowanie szeroko pojętej gospodarki wodno-ściekowej i uznanie jej za pierwszoplanowe zadanie służące poprawie jakości życia mieszkańców kraju.

Ponadto komisja stwierdza, że zaistniała:

- pilna potrzeba ścisłej współpracy i koordynacji prac resortów odpowiedzialnych za zagospodarowanie przestrzenne w kraju;

- konieczność rozważenia możliwości monitorowania i regulacji rosnących opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności za wodę i ścieki) ponoszonych przez obywateli zwłaszcza na tle stale zmniejszającego się poziomu życia w kraju.

W odniesieniu do zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa komisja sugeruje potrzebę wykorzystania syntetycznego i pełnego treści dokumentu, jakim jest "Polityka" i stworzenie na jej bazie wydawnictwa, które mógłby stanowić cenny materiał szkoleniowy i dydaktyczny.

Komisja zwraca uwagę na fakt zbyt powierzchowne traktowanie problematyki ochrony środowiska w niektórych aktach prawnych i dokumentach państwowych.

Obecnie wnosi uwagi do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (druk senacki 362), w której w art. 4 p.1 ppkt 13) zagadnienia ochrony środowiska zostały ujęte zbyt wąsko jako - ekologia i ochrona zwierząt - i wnosi o rozszerzenie zapisu o słowa ochrona środowiska.

Członkowie komisji deklarują współpracę i pomoc w pracach legislacyjnych zmierzających do realizacji wyżej wymienionych celów.

Uznając zadania zawarte w dokumencie rządowym "Polityka Ekologiczna Państwa" za szczególnie ważne dla społeczeństwa i przyszłych pokoleń, komisja podjęła starania o przeprowadzenie debaty ekologicznej na posiedzeniu plenarnym Senatu RP.

23 kwietnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy zmieniającej ustawę o zawodach pielęgniarki i położnej.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie uchwalonej przez Sejm, które przedstawili: wiceminister zdrowia Wiktor Masłowski, Jacek Goliński z UKIE, sekretarz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych Maria Cichońska-Marczak, Teresa Baranowska i Maria Olczak- Winiarska z Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Swoje wagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przyjęta przez Sejm 9 kwietnia br. ustawa stanowiła przedłożenie rządowe. Nowelizacja sejmowa zmierza m.in. do dostosowania poziomu wykształcenia pielęgniarek i położnych w Polsce do wymogów unijnych (służą temu również zmiany mające podnieść kwalifikacje polskich pielęgniarek) oraz wprowadza uregulowania ułatwiające uznawanie kwalifikacji zawodowych polskich pielęgniarek i położnych w państwach członkowskich Unii. Poszerza także uprawnienia położnych w zakresie realizowania świadczeń zdrowotnych (zgodnie z dyrektywą 80/155/EWG). W nowelizacji wprowadzono zmiany do organizacji systemu kształcenia podyplomowego, a ponadto przewidziano uregulowania dotyczące prowadzenia indywidualnej dokumentacji medycznej pacjenta przez pielęgniarkę i położną udzielającą świadczeń w ramach indywidualnej praktyki (także indywidualnej specjalistycznej lub grupowej praktyki). Dostosowano ponadto przepisy ustawy do Konstytucji RP w zakresie opłat za wydanie zezwolenia na wykonywanie indywidualnej (indywidualnej specjalistycznej lub grupowej) praktyki pielęgniarek i położnych - opłaty te muszą być określone w akcie powszechnie obowiązującym.

W dyskusji senator Genowefa Ferenc zaproponowała powrót do zapisów zawartych w projekcie rządowym. Senator Zbigniew Kulak złożył wniosek dotyczący wykreślenia rozdz. 2a. W głosowaniu wniosek ten uzyskał akceptację komisji wraz z wynikającymi z niego zmianami. Ustalono, że sprawozdanie w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy zmieniającej ustawę o zawodach pielęgniarki i położnej podczas posiedzenia plenarnego złoży w imieniu komisji senator Z. Kulak.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller, przedstawiciele Ministerstwa Obrony, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dyrektor departamentu prawnego w Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty Tadeusz piątek, przedstawiciele generalnego inspektora danych osobowych, Federacji Konsumentów, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz operatorów telefonii. Szczegółowe uwagi do ustawy sejmowej zgłosiło biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu dostosowanie przepisów ustawy - Prawo telekomunikacyjne do prawa Unii Europejskiej. Najważniejsze zmiany wprowadzone przez Sejm dotyczyły obowiązku świadczenia usługi powszechnej przez operatora o znaczącej pozycji rynkowej w zakresie świadczenia usług telefonicznych w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych na obszarze kraju, usunięcia rozróżnienia między operatorami o znaczącej pozycji rynkowej a operatorami zajmującymi pozycję dominującą, zagadnień związanych z dostępem do lokalnej pętli abonenckiej, a także regulacji zachowania przydzielonego numeru przy zmianie operatora oraz regulacji wyboru operatora świadczącego usługi telefoniczne.

W dyskusji propozycje wprowadzenia poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw zgłosili senatorowie G. Ferenc, Bogusław Mąsior i Andrzej Wielowieyski.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poparła 13 poprawek. Postanowiono, że ich wprowadzenie, zgodnie z decyzją komisji, zarekomenduje Izbie senator G. Ferenc.

24 kwietnia 2003 r.

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi były perspektywy polskiego nasiennictwa i szkółkarstwa w jednoczącej się Europie.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli naukowcy i praktycy. W ich opinii, integracja z Unią Europejską jest szansą na wejście na rynki europejskie dla dużych, wyspecjalizowanych gospodarstw szkółkarskich.

O perspektywach polskiego nasiennictwa i szkółkarstwa w jednoczącej się Europie w aspekcie ustawy o ochronie prawnej odmian roślin mówił podczas posiedzenia prof. Edward Żurawicz z Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach. Jak stwierdził, przygotowywany projekt ustawy, która w znacznej mierze będzie kształtować rozwój polskiego nasiennictwa i szkółkarstwa po wejściu do UE, jest zharmonizowany z ustawodawstwem unijnym. Oznacza to, że ustawa będzie dostosowana do Międzynarodowej Konwencji Ochrony Nowych Odmian Roślin z 1991 r. i pozwoli chronić własność intelektualną z racji członkostwa Polski w Światowej Organizacji Handlu, regulowanego porozumieniem TRIPS, a także chronić interesy hodowców, firm nasiennych, producentów rolnych i użytkowników odmian.

W opinii prof. E. Żurawicza, ustawa nie stanowi zagrożenia dla funkcjonowania i rozwoju polskiego nasiennictwa i szkółkarstwa. Podobny pogląd prezentują inni specjaliści z tego zakresu. Ponadto profesor pozytywnie ocenił, ze względu na wagę problemu ochrony własności intelektualnej w hodowli roślin i nasiennictwie w UE, decyzje o wyodrębnieniu przepisów regulujących sprawy ochrony prawnej odmian roślin z dotychczasowej ustawy o nasiennictwie i wydanie w tej sprawie odrębnego aktu prawnego. Dodatkowym argumentem przemawiającym za takim rozwiązaniem jest fakt, ze o ile w przyszłości nie wszystkie gatunki roślin będą podlegały obowiązkowi wpisywania do rejestru odmian, co reguluje ustawa o nasiennictwie, o tyle wszystkie mogą być obejmowane ochroną prawną.

W swoim wystąpieniu prof. E. Żurawicz wskazał także na pewne zagrożenia wynikające przede wszystkim z ograniczania środków przeznaczonych na dotowanie postępu biologicznego w produkcji roślinnej. W tym kontekście może się okazać, że z praw, jakie daje projekt ustawy, będą korzystać głównie hodowcy zagraniczni, ponieważ polska hodowla coraz bardziej się kurczy i maleje polski rynek nasion.

Senatorowie wysłuchali także wystąpienia prof. Karola W. Duczmala z Polskiej Izby Nasiennej, który omówił perspektywy polskiego nasiennictwa w jednoczącej się Europie w aspekcie ustawy o nasiennictwie.

W opinii profesora, polskie nasiennictwo nie zostało dotychczas w pełni dostosowane do gospodarki rynkowej i grozi mu obecnie marginalizacja, mimo wieloletniej tradycji, dużych osiągnięć hodowlanych i dorobku w reprodukcji i handlu materiałem nasiennym. Największy problem stwarza konieczność zastosowania się do wymagań Traktatu Rzymskiego i wycofanie wszystkich form pomocy publicznej dla sektora nasiennego.

W opinii prof. K.W. Duczmala, utrzymanie i dalszy rozwój nasiennictwa wymaga odzyskania 30-40% krajowego rynku nasiennego i zwiększenia eksportu materiału siewnego, co pozwoliłoby na sfinansowanie kosztów hodowli roślin w wysokości 55-65 mln zł. W okresie przejściowym niezbędne jest dalsze subsydiowanie programów hodowlanych, co najmniej w dotychczasowej wysokości. Wymaga to zarówno zapewnienia odpowiednich środków w budżecie państwa, jak i uzyskania zgody Komisji Europejskiej na ich wypłacanie. Dla zrealizowania tych celów należy podjąć szereg różnorodnych działań.

Omówione przez naukowców zagadnienia znalazły się również w wystąpieniu dyrektor Departamentu Produkcji Nasiennej w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bożeny Nowickiej. W opinii resortu, wykorzystanie w praktyce rolniczej możliwości, jakie niesie postęp biologiczny, jest w Polsce dalece niezadowalające. Niskie jest stosowanie w produkcji roślinnej kwalifikowanego materiału siewnego. Wynika to przede wszystkim z trudnej sytuacji ekonomicznej polskiego rolnictwa. Hodowla roślin będzie więc wymagała wsparcia z budżetu, również po przystąpieniu do UE, po to, by zapewnić polskim rolnikom dostęp do tańszego i dostosowanego do regionalnych warunków glebowo-klimatycznych materiału siewnego.

Z materiałów opracowanych przez Departament Produkcji Roślinnej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że w Polsce jest zbyt wielu producentów materiału szkółkarskiego w porównaniu z zapotrzebowaniem rynku i należy się spodziewać, że po wejściu do UE część gospodarstw będzie musiała zrezygnować z tej działalności. Konkurencji nie muszą się obawiać duże, wyspecjalizowane gospodarstwa szkółkarskie. W małych szkółkach powinien być produkowany zróżnicowany asortyment.

Ponadto senatorowie wysłuchali dr Michała A. Jerzaka z Katedry Ekonomiki Gospodarki Żywnościowej Akademii Rolniczej w Poznaniu, który omówił pozycję i wartość polskich odmian roślin w przededniu wejścia do struktur Unii Europejskiej.

W dyskusji Elżbieta Rozpara z Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach stwierdziła, że widzi więcej szans niż zagrożeń. Polscy szkółkarze znają się na produkcji, mamy duży potencjał badawczy, dobrą technologię, dużo dobrych ziem i tańszą siłę roboczą, możemy więc konkurować z unijnym szkółkarstwem, wejść na rynki europejskie.

"Po wstąpieniu Polski do UE zwiększą się perspektywy eksportu drzewek do Niemiec, Czech, Węgier i Słowacji" - uważa Piotr Kaczor, prezes Stowarzyszenia Producentów Wysokiej Jakości Materiału Szkółkarskiego. Jego zdaniem, największe szanse rozwoju mają szkółki produkujące rocznie minimum 100 tys. drzewek wysokiej jakości, posiadające chłodnie, produkujące kilka gatunków drzewek odmian licencyjnych. Niezbędna jest szeroka kampania reklamowa, szkółkarze powinni szukać nowych rynków zbytu. Konieczna jest ciągła modernizacja nasadzeń i jak najszybsze organizowanie się w grupy producenckie. "Niestety, małe gospodarstwa - jeśli nie znajdą produkcji niszowej - zostaną wyeliminowane z rynku" - dodał P. Kaczor.

Naukowcy i producenci uznali, że dla rozwoju eksportu niezwykle istotne jest dotowanie z budżetu państwa przeżywającego trudności finansowe Ośrodka Produkcji Elitarnego Materiału Szkółkarskiego w Prusach - instytucji, która od kilkunastu lat działa na rzecz poprawy jakości polskich sadów, a przez to owoców.

E. Rozpara z Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach podkreśliła, że do ośrodka przyjeżdżają specjaliści z Czech i Węgier, którzy chcą się nauczyć, jak zorganizować taką instytucję u siebie. Wiedzą, że jest ona potrzebna, by szkółkarstwo mogło konkurować na rynkach europejskich.

Zarówno E. Rozpara, jak i P. Kaczor uważają, że zagrożeniem dla rodzimego szkółkarstwa może być wprowadzenie na polski rynek - w pierwszych latach po akcesji - niekwalifikowanego, a przez to tańszego materiału rozmnożeniowego i nasadzeniowego roślin sadowniczych - tzw. CAC (Conformitas Agraria Communitatis).

Corocznie w Polsce produkuje się około 10 mln drzewek owocowych, z czego 60% stanowią drzewka jabłoni. Polska jest jednym z czołowych producentów wiśni, malin, truskawek, czarnych porzeczek.

W drugiej części posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono do rozpatrywania nowelizacji ustawy o regulacji rynku cukru.

Z założeniami przyjętymi w omawianym projekcie zapoznał senatorów wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Andrzej Chodkowski. Zapoznano się również z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była pilnym projektem rządowym, a do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister rolnictwa i rozwoju wsi. Nowelizacja zmienia zasady organizacji zaopatrywania krajowego rynku w cukier. Zdaniem wnioskodawców, wprowadzenie zaproponowanych zmian ma spowodować znaczne oszczędności w wydatkach Agencji Rynku Rolnego w 2003 r.

W dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do nowelizacji sejmowej. Ustalono, że nad postulowanymi zmianami będzie pracować zespół złożony z przedstawicieli biura legislacyjnego, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Ponadto komisja postanowiła wystąpić do dr Łucji Chudoby o przygotowanie opinii w sprawie wpływu rozpatrywanej nowelizacji na regulację rynku cukru w Polsce.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalono, że senatorowie będą kontynuować prace nad ustawą o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru na posiedzeniu, które odbędzie się 6 maja 2003 r.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o kredycie konsumenckim.

Założenia rozpatrywanej nowelizacji przedstawiła dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów Joanna Wrona. Opinię na ten temat przedstawił także Jerzy Bańka ze Związku Banków Polskich. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że opiniowana ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, z wyjątkiem art. 1 pkt 8, lit. b.

Rozpatrywany projekt był przedłożeniem rządowym i miał na celu wyeliminowanie problemów interpretacyjnych powstałych w okresie kilkumiesięcznego funkcjonowania ustawy, która weszła w życie we wrześniu 2002 roku.

Nowelizacja rozstrzyga, że wartość waluty obcej (w wypadku kredytu udzielonego w tej walucie) będzie obliczana według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski dla danej waluty obowiązującego w dniu poprzedzającym dzień zawarcia umowy.

Ponadto katalog umów o kredyt konsumencki, do których nie stosuje się przepisów ustawy nowelizowanej, został poszerzony o dwa wyłączenia - umowy zawierane w celu spłaty kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe oraz umowy o kredyty odnawialne w rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym. Co do drugiej kategorii umów będzie obowiązywał dodawany art. 5a, który, przy wyłączeniu tych umów spod rygorów ustawy o kredycie konsumenckim, zapewni konsumentom choćby minimalną ochronę. Zgodnie z tym przepisem umowa powinna być zawarta na piśmie, a kredytodawca będzie obowiązany do niezwłocznego doręczenia konsumentowi egzemplarza umowy.

Opiniowana ustawa szczegółowo normuje zagadnienia związane z niemożliwością dokładnego obliczenia rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania. Kierując się koniecznością zapewnienia konsumentom informacji i możliwości porównania ofert, ustawa proponuje przyjęcie następującego założenia - kwota kredytu wynosi 8 000 zł, a spłata kredytu następuje w miesięcznych ratach w ciągu 12 miesięcy kalendarzowych.

Inne istotne rozwiązania prawne przyjęte w rozpatrywanej nowelizacji, których celem jest wzmocnienie pozycji konsumenta, to niedopuszczalność zastrzeżenia przez kredytodawcę prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu, nałożenie na kredytodawcę obowiązku zwrotu weksla konsumentowi niezwłocznie po spełnieniu przez konsumenta świadczenia wynikającego z umowy oraz wydłużenie terminu, w którym konsument może bez podania przyczyny odstąpić od umowy.

W dyskusji propozycje wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o kredycie konsumenckim zgłosili senatorowie Tadeusz Wnuk i Andrzej Wielowieyski. Podczas posiedzenia komisja rozpatrzyła 6 spośród postulowanych zmian. Ustalono, że ostateczne stanowisko w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przyjmie na posiedzeniu, które odbędzie się 6 maja 2003 r.

Następnie komisja przystąpiła do wstępnego rozpatrywania pakietu ustaw ubezpieczeniowych: ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ustawy o działalności ubezpieczeniowej, ustawy o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych i ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawach uchwalonych przez Sejm, które przedstawili m.in. wiceminister finansów Andrzej Sopoćko, przewodniczący Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych Jan Monkiewicz, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń Jerzy Wysocki oraz przedstawiciele firm ubezpieczeniowych. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Przyjęty przez Sejm 10 kwietnia br. pakiet ustaw ubezpieczeniowych ma zastąpić obowiązującą dotychczas ustawę z 28 lipca 1990 r. o działalności ubezpieczeniowej. Z ustawy o działalności ubezpieczeniowej wyłączono materię dotyczącą nadzoru ubezpieczeniowego i emerytalnego, Rzecznika Ubezpieczonych, ubezpieczeń obowiązkowych oraz pośrednictwa ubezpieczeniowego. Zagadnienia te znalazły się w ustawie o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych, ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Podstawowe zmiany w stosunku do dotychczasowego stanu prawnego to: dostosowanie prawa polskiego do prawodawstwa wspólnotowego, określenie zasad wykonywania zawodu aktuariusza, ograniczenie zakresu materii delegowanej do uregulowania w drodze aktów wykonawczych, dostosowanie przepisów ustaw do postanowień Kodeksu spółek handlowych i Prawa działalności gospodarczej.

W dyskusji na temat pakietu ustaw ubezpieczeniowych dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia do nich kilkudziesięciu poprawek. Ustalono, że komisja przyjmie stanowiska w tych sprawach na posiedzeniu 6 maja 2003 r.

25 kwietnia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller, dyrektor Departamentu Prawnego w Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty Tadeusz Piątek oraz przedstawiciele Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Telekomunikacji Polskiej SA, Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji oraz Polskiej Telefonii Cyfrowej. Swoje uwagi do nowelizacji sejmowej zgłosiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Sejm znowelizował Prawo telekomunikacyjne na początku kwietnia br. Ustawa ma zliberalizować rynek telekomunikacyjny i w konsekwencji obniżyć ceny usług. W myśl ustawy, operator mający dominującą pozycję na danym rynku będzie zobowiązany do udostępnienia (na zasadzie komercyjnej) swojej infrastruktury innym operatorom, którzy będą chcieli świadczyć usługi telekomunikacyjne na tym rynku. Chodzi głównie o dostęp do Internetu. Zakłada też możliwość zachowania numeru telefonu wówczas, gdy abonent zmienia operatora lub miejsce zamieszkania. Ustawa ma wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

W dyskusji wiceminister infrastruktury K. Heller zaproponował wprowadzenie zmian, które następnie uzyskały poparcie senatorów. Jedna z proponowanych zmian dotyczyła wysokości wadium za udział w przetargu na zezwolenie telekomunikacyjne. Prezentując poprawki, wiceminister K. Heller wyjaśnił senatorom, że prawo telekomunikacyjne nie reguluje kwestii wadium. "Proponowane zapisy określają obowiązki prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, który powinien określić wysokość wadium, oraz obowiązki podmiotów uczestniczących w przetargu, na których ciąży obowiązek płacenia wadium" - powiedział.

W przyjętym w głosowaniu stanowisku komisja zaproponowała wprowadzenie 17 poprawek. Ustalono, że w imieniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Mieczysław Mietła.

Jedna z zaproponowanych przez komisję zmian zakłada, że wysokość wadium za udział w przetargu na zezwolenie telekomunikacyjne nie może być niższa niż 5% oraz wyższa niż 20% jednorazowej opłaty za rezerwację częstotliwości objętej przetargiem.

Wśród poprawek znalazła się również propozycja możliwości obniżania opłat za częstotliwości m.in. w wypadku, gdy stacja nadawcza zlokalizowana jest na obszarze miast poniżej 100 tys. mieszkańców.

Komisja uznała również, że uiszczanie opłat za prawo do wykorzystywania częstotliwości oraz za prawa do dysponowania częstotliwością w rezerwacji ustaje nie później niż z upływem 30 dni od daty złożenia wniosku o rezygnację z prawa do korzystania z tej częstotliwości.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w głosowaniu podjęto decyzję o przyjęciu inicjatywy ustawodawczej w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania nieruchomości. Pismo w tej sprawie wystosowano do marszałka Senatu.

Zaproponowane w postulowanej nowelizacji zmiany nie powodują wydatków dla budżetu państwa. W opinii komisji, ich wprowadzenie przyspieszy proces składania wniosków przekształceniowych, który będzie się wiązał ostatecznie ze zwiększeniem wpływów do budżetu państwa z tytułu opłat sądowych za założenie ksiąg wieczystych i wpisu do nich nowych tytułów własności osób uprawnionych.

Przepisy proponowanej ustawy nie stanowią kolizji z prawem Unii Europejskiej.

29 kwietnia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy zmieniającej ustawę o zawodach pielęgniarki i położnej.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przekazali: wiceminister zdrowia Ewa Kralkowska oraz przedstawicielki Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych i Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji kontrowersje wzbudził rozdział 2a, skreślenie którego postulowały przedstawicielki związku zawodowego. Odmienny pogląd na ten temat prezentowała Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, którą ostatecznie poparli senatorowie w przyjętym stanowisku.

Celem przedstawionego projektu ustawy jest m.in. wprowadzenie do ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej przepisów ułatwiających uznawanie kwalifikacji zawodowych polskich pielęgniarek i położnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz dostosowanie poziomu wykształcenia pielęgniarek i położnych w Polsce do wymogów wspólnotowych.

Po rozpatrzeniu ustawy sejmowej w głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia wniosła o wprowadzenie do niej 2 poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Krystynę Sienkiewicz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych oraz ustawy o funduszu alimentacyjnym.

Przyjęcie ustawy sejmowej zarekomendował senatorom wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Opinię o ustawie przedstawiło także biuro legislacyjne.

Omawiana ustawa dotyczy trwającego obecnie okresu zasiłkowego, kończącego się 31 maja br. Okres ten został ustalony ustawą z 17 grudnia 2001 r. o zmianie ustawy o funduszu alimentacyjnym, ustawy o zasiłkach rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych i ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa w sposób epizodyczny, tj. od 1 czerwca 2002 r. do 31 maja 2003 r. Nowelizacja przedłuża trwanie tego okresu do 31 grudnia 2003 r. Zakres ustawy obejmuje zasiłek rodzinny, wychowawczy oraz świadczenie alimentacyjne. W określonym przez niniejszą nowelizację okresie zasiłkowym pozostawia się świadczenia w dotychczasowej wysokości, a także pozostawia się kryterium dochodowe uprawniające do przysługiwania świadczenia (w zakresie, w jakim regulowała to ustawa z 17 grudnia 2001 r.). W stosunku do zasiłków rodzinnego i wychowawczego w 2003 r. wyłącza się waloryzację przewidzianą ustawą od 1 czerwca.

W opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, nowelizacja sejmowa wprowadza wyłom w stosunku do zasady długości (12 miesięcy) okresu zasiłkowego (który w odniesieniu do świadczeń z funduszu alimentacyjnego również trwa tyle samo), stanowiąc - poprzez przedłużenie okresu zasiłkowego - regulację limitowaną w czasie i epizodyczną. Wymaga tym samym dalszych rozwiązań legislacyjnych.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Alicję Stradomską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu kandydatem komisji na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji został prof. Tomasz Goban-Klas. W tajnym głosowaniu wzięło udział 6 senatorów, którzy jednogłośnie opowiedzieli się za jego kandydaturą.

Wcześniej kandydat zaprezentował siebie i odpowiadał na pytania senatorów. "Nie widzę wielkiego zła w upolitycznieniu Krajowej Rady. Grzechem byłoby jej upartyjnienie" - powiedział m.in. Dodał, że sam jest bezpartyjny, choć rekomenduje go SLD. Zapewnił, że oznacza to, iż patrzy na świat "z pewną wrażliwością społeczną", ale na pewno nie będzie się kierował interesem partii.

Pytany o pogląd na cenzurę, T. Goban-Klas powiedział, że nie ma ona racji bytu, ale media powinny narzucić sobie pewne ograniczenia. Jego zdaniem, całkowita swoboda i zasada, że mogą pokazać wszystko, nie jest dobra. Tłumaczył, że np. nie można pokazywać obrazów nasyconych przemocą czy erotyzmem przed godziną 23. Przypomniał, że Unia Europejska w takim wypadku nakazuje interwencję.

W T. Goban-Klasa, wzmocnienie mediów publicznych jest konieczne, ponieważ potrzeba wielu programów "misyjnych". Profesor podkreślił, że słabością telewizji publicznej jest brak kanałów tematycznych.

Urodzony w 1942 roku prof. T. Goban-Klas jest kierownikiem Katedry Komunikowania i Mediów Społecznych Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 1968-1972 był adiunktem Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, sekretarzem naukowym Ośrodka Badań Prasoznawczych (1972-1986), docentem i profesorem Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 1990-1995 był profesorem gościnnym Instytutu Studiów Europejskich w Wiedniu, a w 1997 r. dyrektorem Polish Academic Information Center i profesorem New York State University w Buffalo. T. Goban-Klas był też stypendystą paryskiej Sorbony (1971-1972), otrzymał stypendium Fulbrighta w Stanford University (1975-1976), University of Southern California (1986-1987), Korea Foundation (1994). Obecnie jest wiceministrem edukacji narodowej i sportu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.

Senatorowie zapoznali się opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski, dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego Beata Mik, sędzia Sądu Najwyższego Stanisław Zabłocki oraz poseł sprawozdawca Janusz Wojciechowski. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała ekspertyzami prof. Tomasza Grzegorczyka z Katedry Postępowania Karnego i Kryminalistyki Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego oraz prof. Wojciecha Radeckiego z Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja zmierza do zaostrzenia sankcji za przestępstwa korupcyjne oraz odebrania przestępcom majątku uzyskanego w wyniku popełnienia czynów karalnych.

Zmiany w prawie karnym zaproponował rząd. Zakładają one m.in. zaostrzenie kar za przestępstwa korupcyjne, rozbicie solidarności łapowników i ułatwienie konfiskaty majątków pochodzących z przestępstwa.

Sejm zdecydował o wprowadzeniu przepisu zmierzającego do zlikwidowania zmowy między dającym i biorącym łapówkę. Uniknie kary osoba, która wręczy korzyść majątkową funkcjonariuszowi publicznemu i zawiadomi o tym organa ścigania jeszcze zanim nastąpi wszczęcie postępowania, a następnie ujawni wszystko, co wie.

W uchwalonej ustawie zaostrzono kary za korupcję i płatną protekcję - z maksymalnej sankcji 3 i 5 lat do granicy 8 i 12 lat więzienia.

Sejm poparł rządową propozycję, dotyczącą wprowadzenia zmian umożliwiających skuteczne odbieranie przestępcom majątków uzyskanych na drodze przestępstwa. Do tej pory mogli tego uniknąć, np. przepisując go na członków rodziny.

Zgodnie z proponowanymi zmianami, jeśli sprawca osiągnął majątek w związku z przestępstwem, to straci go na rzecz Skarbu Państwa. To na sprawcy ma ciążyć obowiązek udowodnienia, że majątek zdobył w sposób legalny. Jeżeli okoliczności sprawy wskazują, że przestępca przepisał mienie uzyskane z przestępstwa na osobę fizyczną lub prawną, to taki majątek będzie uznany za nadal należący do przestępcy. Chyba że ta druga osoba fizyczna lub prawna udowodni, że zdobyła go legalnie. W opinii resortu sprawiedliwości, to rozwiązanie pozwoli odebrać przestępcom owoce ich działalności.

W nowelizacji precyzyjniej zdefiniowano "osobę publiczną". Określa się je jako wszystkie osoby, które "dysponują majątkiem publicznym".

Nowelizacja ma też umożliwić zwalczanie korupcji w sporcie zawodowym, poprzez włączenie organizatorów takich zawodów lub też ich uczestników do katalogu osób, które mogą być ścigane za przyjęcie korzyści majątkowej w zamian za nieuczciwość.

Do zwalczania korupcji będą mogli być wykorzystywani świadkowie koronni, czyli skruszeni przestępcy współpracujący z wymiarem sprawiedliwości. Do tej pory było to niemożliwe, świadkowie koronni mogli występować tylko w sprawach zorganizowanej przestępczości oraz najcięższych zbrodni.

W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji sejmowej, zbieżnych z sugestiami zawartymi w opiniach biura legislacyjnego i ekspertów. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Gerarda Czaję.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment