Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

1 kwietnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu dyskutowali na temat możliwości zapobiegania patologii w uzyskiwaniu ocen i dyplomów w szkołach wyższych. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Najwyższej Izby Kontroli, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego oraz szkół wyższych.

Pretekstem spotkania był styczniowy artykuł "Polityki" na temat handlu pisanymi na zamówienie pracami licencjackimi, magisterskimi oraz doktorskimi. Autorka tekstu, Bianka Mikołajewska, podała m.in. ceny prac. Napisała również, że osoba pisząca na zamówienie tworzy kilka - kilkadziesiąt prac rocznie.

W opinii senatorów i zaproszonych gości, w ograniczeniu procederu handlu gotowymi pracami dyplomowymi może pomóc zachowanie proporcji między liczbą studentów ostatniego roku a promotorów.

Jak stwierdził sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu Tomasz Goban-Klas, największe zagrożenia dotyczą kupowania prac licencjackich oraz magisterskich - pisanych na studiach zaocznych.

Wiceminister edukacji podkreślił, że w rozwiązaniu problemu kupowanych dyplomów pomóc może "ściganie regulaminowe", np. regulacje w statutach uczelni, wprowadzające sankcje za naruszenie przepisów, a także - wprowadzanie przez rektorów regulacji ograniczających liczbę studentów promowanych przez jedną osobę.

Szef Państwowej Komisji Akredytacyjnej prof. Andrzej Jamiołkowski przypomniał, że w ostatnich latach liczba studentów powiększyła się czterokrotnie, a nauczycieli akademickich jedynie o 20%.

Zdaniem prof. A. Jamiołkowskiego, w dobrze funkcjonującej szkole kwestia ustalania opiekunów czy tematów prac dyplomowych odbywać się powinna na posiedzeniu rady wydziału. "Jeśli proporcje wynikające ze standardów będą zachowane, to nauczyciele akademiccy będą w stanie we właściwy sposób spełniać swoje obowiązki" - dodał.

W opinii zastępcy prokuratora generalnego Karola Napierskiego, problem istnieje, ale środkami karnymi, jakimi dysponujemy, rozwiązać się go nie da. Jak wyjaśnił, przepisy, które można stosować w wypadku kradzieży własności intelektualnej, skonstruowane są prawidłowo, ale "wykrywalność tego rodzaju szalbierstw jest niewielka. Mamy pojedyncze wypadki, kiedy udało się doprowadzić takie osoby do sądu".

Prokurator wysoko ocenił komputerowy program "Plagiat", stosowany już na niektórych uczelniach, pozwalający na wychwycenie fałszerstwa.

Umieszczane na uczelniach czy w Internecie anonsy dotyczące pisania prac "nie wypełniają znamion przestępstw. Są anonimowymi ofertami, nagannymi z punktu widzenia moralnego, ale nie naruszają wprost przepisów" - tłumaczył K. Napierski.

W ocenie prof. Marka Rockiego, rektora Szkoły Głównej Handlowej, rozwiązania natury prawnej, statutowej czy regulaminowej nie dadzą dobrych rezultatów. "Przyczyny zjawiska są w sferze finansów" - dodał rektor.

Jak wyjaśnił, na SGH wprowadzany jest system zbierania prac dyplomowych w postaci elektronicznej, prowadzone są standardowe egzaminy, "aby wszyscy zdający byli na jednakowym egzaminie i jednakowo oceniani. Ale nie zapobiegnie to dużej liczbie osób na seminariach, bo gdy mało jest profesorów, a wielu studiujących, to robi się tłok" - dodał rektor SGH.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała dokument rządowy "Polityka Ekologiczna Państwa na lata 2003 - 2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010".

Senatorowie wysłuchali informacji ministra ochrony środowiska Czesława Śleziaka, zapoznali się także z opiniami organizacji pozarządowych i ekspertów.

Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. nałożyło na ministra środowiska obowiązek opracowywania polityki ekologicznej państwa i jej aktualizacji co 4 lata. Przedłożony obecnie przez rząd dokument został dostosowany do nowych uwarunkowań prawnych wynikających z procesu harmonizacji polskiego prawa z prawem UE oraz do priorytetów określonych w VI Programie działań Unii Europejskiej w ochronie środowiska.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na sformułowania zawarte w dokumencie, który, ich zdaniem, określa precyzyjnie główne obszary problemowe. Jak stwierdzano, w celu sprawnej realizacji celów określonych w dokumencie konieczne jest przygotowanie szczegółowych programów ich realizacji przez poszczególne sektory gospodarki i instytucje. Ważnym elementem w realizacji tych zadań jest eksponowanie aspektów gospodarczych i ekonomicznych związanych z ochroną środowiska.

Podczas posiedzenia omawiano również założenia do przygotowywanej nowelizacji prawa ochrony środowiska, dotyczące zmian w systemie finansowania zadań z zakresu ekologii. W opinii senatorów, planowane zmiany, a zwłaszcza utrata osobowości prawnej przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, mogą się odbić niekorzystnie na stanie środowiska i możliwościach realizowania wielu ambitnych inwestycji zarówno rozpoczętych, jak i planowanych. Dlatego należałoby szukać rozwiązań, które przyniosą korzyści dla środowiska, podniosą efektywność wykorzystania środków i nie będą stanowiły zagrożenia dla działającego obecnie sprawnego systemu finansowania.

W związku z tym Komisja Ochrony Środowiska postanowiła zwrócić się z apelem do ministra finansów, wicepremiera Grzegorza Kołodki o wnikliwe rozpatrzenie tych problemów i ustalenie wraz z ministrem środowiska najlepszego rozwiązania problemu finansowania z korzyścią dla środowiska, dla nas i przyszłych pokoleń.

W dyskusji stwierdzano również, że istnieje pilna potrzeba ścisłej współpracy i koordynacji prac resortów odpowiedzialnych za planowanie przestrzenne kraju. Należałoby także rozważyć możliwość monitorowania i regulacji rosnących opłat za korzystanie ze środowiska (w szczególności za wodę i ścieki) ponoszonych przez obywateli.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senatorowie zapoznali się z informacją o działalności Rzecznika Interesu Publicznego w 2002 r. wraz z wnioskami wynikającymi ze stanu przestrzegania przepisów ustawy i przyjęli ją do wiadomości.

Informację przedstawił, a następnie odpowiadał na pytania senatorów rzecznik interesu publicznego Bogusław Nizieński.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano także projekt inicjatywy ustawodawczej, złożonej przez senatora Roberta Smoktunowicza w sprawie projektu ustawy o ustanowieniu dnia 2 maja Świętem Flagi Rzeczypospolitej Polskiej. W marcu ubiegłego roku Sejm zadecydował, że 2 maja ma być Dniem Polonii i Polaków za Granicą.

Senatorowie wysłuchali informacji i uzasadnienia, które przedstawił pomysłodawca. Jak stwierdził m.in., Święto Flagi Rzeczypospolitej i jego edukacyjne przesłanie na pewno przyczyniłoby się do rozpropagowania wiedzy o polskich barwach narodowych. Zasadne wydaje się podkreślenie trwałości państwa polskiego i szczególne uczczenie symbolu narodowego przed referendum w sprawie przystąpienia do Unii Europejskiej.

W opinii senatora R. Smoktunowicza, akt taki, który byłby przypomnieniem długich i chlubnych tradycji narodowych i państwowych, a przez to podkreśleniem siły narodu i państwa, mógłby wpłynąć na zwiększenie liczby zwolenników naszej akcesji do Unii poprzez wytrącenie przeciwnikom podnoszonego przez nich argumentu o rzekomej "utracie niepodległości" w wyniku wejścia do Unii czy niebezpieczeństwie "rozpłynięcia się narodu w Europie".

"Dzień 2 maja jest już obchodzony jako Światowy Dzień Polonii. Wydaje się uzasadnione, by Święto Flagi Państwowej było obchodzone tego samego dnia, wszak biało-czerwona flaga łączy wszystkich Polaków, niezależnie od tego, gdzie przyszło im żyć" - napisano w uzasadnieniu projektu ustawy.

W dyskusji senatorowie wskazywali, że proponowana inicjatywa jest słuszna i potrzebna, również w kontekście przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Komisja postanowiła kontynuować prace nad projektem i zwrócić się o opinie do ekspertów, m.in. w kwestii terminu proponowanego święta.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia kontynuowano pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 represjonowanych przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich i III Rzeszę.

Wyniki swoich prac nad projektem przedstawił przewodniczący powołanego na poprzednim posiedzeniu zespołu senator Andrzej Jaeschke. Następnie komisja przyjęła rozwiązania kierunkowe. Określono m.in. kierunkowo określone kryterium dochodowości, a także przyjęto, że podstawą jego wyliczenia będzie dochód osoby uprawnionej w dniu złożenia wniosku. Ustalono również, że wysokość świadczenia nie będzie podlegała weryfikacji w okresie jego pobierania. Podczas precyzowania ustaleń kierunkowych powstał problem, jakie składniki mają wchodzić w skład dochodu, na podstawie którego będzie przyznane świadczenia. Postanowiono, że nad tymi zagadnieniami ma pracować zespół, który następnie przedstawi komisjom rozwiązania wariantowe.

Ponadto połączone komisje zwróciły się do marszałka Senatu o przedłużenie do końca maja br. terminu złożenia sprawozdania w sprawia rozpatrywanej inicjatywy ustawodawczej.

2 kwietnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ratyfikacji Poprawionego Protokołu II w sprawie zakazów lub ograniczeń użycia min, min-pułapek i innych urządzeń zgodnie z poprawkami z dnia 3 maja 1996 r. (Protokół II zgodnie z poprawkami z dnia 3 maja 1996 r.) załączonego do Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, sporządzonej w Genewie dnia 10 października 1980 r.

Komisja zapoznała się z ustaleniami zawartymi w dokumencie będącym przedmiotem ratyfikacji, które omówili wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa i płk Marek Zadrożny z Ministerstwa Obrony Narodowej. Pozytywną opinię o ustawie sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono ustawy o ratyfikacji Poprawionego Protokołu II w sprawie zakazów lub ograniczeń użycia min, min-pułapek i innych urządzeń zgodnie z poprawkami z dnia 3 maja 1996 r. (Protokół II zgodnie z poprawkami z dnia 3 maja 1996 r.) załączonego do Konwencji o zakazie lub ograniczeniu użycia pewnych broni konwencjonalnych, które mogą być uważane za powodujące nadmierne cierpienia lub mające niekontrolowane skutki, sporządzonej w Genewie dnia 10 października 1980 r.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawiciela rządu, wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy na temat ustaleń zawartych w przedmiotowym protokole. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkali się z kierownictwem resortu rolnictwa. W posiedzeniu komisji wzięli udział: minister rolnictwa i rozwoju wsi Adam Tański, wiceministrowie Zofia Krzyżanowska, Andrzej Chodkowski, Wojciech Olejniczak, Jerzy Pilararczyk i Jerzy Plewa oraz Jarosław Dąbrowski i Marek Hołubicki z Gabinetu Politycznego.

Senatorowie zapoznali się z informacją na temat aktualnych kierunków działań legislacyjnych w obszarze rolnictwo w przededniu akcesji Polski do Unii Europejskiej.

Większość działań legislacyjnych resortu w okresie poprzedzającym przystąpienie Polski do Unii Europejskiej wynika z konieczności dostosowania polskiego systemu prawnego do prawa unijnego. Prace w tym zakresie są na różnych etapach zaawansowania, poczynając od wewnętrznych prac w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi aż po prace parlamentarne. Przekazana informacja dotyczyła prac w obszarze produkcji zwierzęcej i weterynarii, produkcji roślinnej, rynków rolnych, rybołówstwa, finansów i funduszy strukturalnych, spraw społeczno-zawodowych i gospodarki ziemią oraz infrastruktury wsi.

W zakresie prac nad rozporządzeniami MRiRW w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy opracowało i spowodowało wydanie 102 aktów wykonawczych do ustaw dostosowujących polskie prawo do prawa UE, a bieżącym roku przewiduje się wdanie około 70 aktów wykonawczych.

Za najtrudniejszy obszar legislacyjnych prac dostosowawczych należy uznać przyjmowanie aquis communatouire w zakresie prawa weterynaryjnego. Obejmuje ono ponad 1000 unijnych aktów prawnych, z czego, zgodnie z opinią UKIE, w odniesieniu do co najmniej 400 aktów Polska jest zobowiązana zakończyć ich implementację i przedłożyć Komisji Europejskiej tabele zgodności na pół roku przed akcesją.

W ramach tych prac proponuje się wprowadzenie całkowicie nowych, odrębnych ustaw w zakresie poszczególnych obszarów działania weterynarii.

8 kwietnia 2003 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Założenia ustaw sejmowych uchwalonych z przedłożenia rządowego, a także tok prac legislacyjnych w Izbie niższej przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Dagmir Długosz, odniósł się także wstępnie do uwag zawartych w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Zdaniem wiceministra, większość usterek wskazanych w opinii powstała na skutek przyjęcia znacznej liczby wniosków w trzecim czytaniu w Sejmie i nieuwzględnienia ich konsekwencji legislacyjnych.

Spośród przedstawicieli organizacji pozarządowych obecnych na posiedzeniu głos zabrał Igor Goliński z Forum Inicjatyw Pozarządowych, który zwrócił się do senatorów o wprowadzenie kilku zmian do omawianych ustaw. Proponowane poprawki spotkały się z aprobatą przedstawiciela rządu.

Celem ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie jest określenie zasad prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe i korzystania z tej działalności przez organy administracji publicznej w celu wykonywania zadań publicznych. Ustawa określa ponadto zasady sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego, jak również reguluje zasady nadawania organizacjom pozarządowym statusu organizacji pożytku publicznego oraz ich funkcjonowania.

W dyskusji propozycje poprawek zbieżnych z propozycjami biura legislacyjnego i forum zgłosili senatorowie Teresa Liszcz, Marek Balicki i Gerard Czaja.

W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 17 poprawek do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Na sprawozdawcę komisji w tej sprawie wybrano senator T. Liszcz.

Następnie przegłosowano poprawki zgłoszone do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Akceptację komisji uzyskało 8 zmian. Postanowiono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator T. Liszcz.

Następnie komisja przystąpiła do pierwszego czytania zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Ewa Serocka. Senator wskazała na konieczność nowelizacji ustawy o komornikach ze względu na potrzebę usprawnienia egzekucji sądowej oraz dostosowanie do orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

Do proponowanych zmian ustosunkował się wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski, który potwierdził potrzebę szybkiej nowelizacji ustawy o komornikach i poinformował o prowadzonych uzgodnieniach międzyresortowych projektu ustawy przygotowanego w resorcie sprawiedliwości. Projekt ten jest w wielu miejscach zbieżny z regulacjami w rozpatrywanym projekcie. Istotną różnicą jest nienowelizowanie kpc, gdyż zamiarem resortu jest wprowadzenie rządowego projektu ustawy w trybie pilnym.

Senator Andrzej Jaeschke, jeden z wnioskodawców, wyraził dezaprobatę dla równoległej pracy organów rządowych i komisji senackiej nad takim samym, jak się okazało, projektem ustawy i zgłosił wniosek o zaprzestanie prac. Podobne w treści było wystąpienie senatora G. Czai.

Prezes Krajowej Rady Komorniczej Iwona Karpiuk-Suchecka zaapelowała o szybkie uchwalenie ustawy nowelizującej, gdyż uchylenie wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego niektórych przepisów ustawy o komornikach praktycznie uniemożliwia wykonywanie egzekucji.

Zdaniem przewodniczącej komisji senator T. Liszcz, nie należy odrzucać przygotowanego przez grupę senatorów projektu ustawy, ale kontynuować prace w ramach zespołu roboczego, a także, ze względu na skomplikowaną materię, wystąpić o opinię prawną.

Senator E. Serocka przypomniała, że wielokrotnie kontaktowała się z Ministerstwem Sprawiedliwości w trakcie przygotowywania projektu ustawy nowelizującej i nigdy nie została poinformowana, że w resort również już opracował projekt takiej regulacji, a prace są już na etapie uzgodnień międzyresortowych.

W wyniku dyskusji Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła powołać zespół, który będzie kontynuował pracę nad przedstawionym projektem. W jego skład weszli senatorowie E. Serocka, Aleksandra Koszada i G. Czaja.

9 kwietnia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawach sejmowych, które przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Dagmir Długosz. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowań, komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 16 poprawek do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, 9 zmian zaproponowano do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie rozpatrzonych ustaw wybrano senator Zdzisławę Janowską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z rocznego okresu działalności za 2002 r. oraz informację o podstawowych problemach radiofonii i telewizji.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja opowiedziała się za przyjęciem sprawozdania z działalności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Decyzję tę podjęto przy jednym głosie sprzeciwu. Za rekomendowaniem Izbie odrzucenia dokumentu głosował tylko senator Jan Szafraniec.

Senatorowie w większości nie podzieli zarzutów opinii co do pracy rady, przedstawionej na prośbę komisji przez dr. Zbigniewa Bajkę z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ekspert negatywnie ocenił m.in. decyzje o nieprzedłużeniu koncesji dwóm lokalnym stacjom: Twojemu Radiu Wałbrzych i Blue FM z Krakowa, co spotkało się z powszechną krytyką w tych miastach.

Zdaniem dr. Z. Bajki, dokumentacja działań koncesyjnych na rynku radiowym wskazuje, że wiele argumentów rady przytaczanych w decyzjach negatywnych dla odbiorców jest nieczytelnych i niezrozumiałych dla nadawców, a poszczególne decyzje są dowodem na dowolne traktowanie niektórych przepisów prawa. Jak stwierdził w swej opinii ekspert komisji, stwarzać to może wrażenie niejednakowego traktowania różnych nadawców, a także lekceważenia opinii środowisk, w których stacja działa.

Decyzji koncesyjnych rady broniła jej przewodnicząca Danuta Waniek. Jak stwierdziła, rada nie udzieliła tym stacjom koncesji, ponieważ oferowały one za mały udział słowa w programie. Przewodnicząca zachęcała senatorów, by dali radzie wytyczne w tej sprawie. Podobną opinię przedstawił sekretarz KRRiTV Włodzimierz Czarzasty. Ekspertyzę dr. Z. Bajki określił jako wewnętrznie rozbieżną. Przekonywał, że bez względu na to, co ludzie mówią, to decyzje rady podejmowane były w interesie kraju.

W dyskusji senator Krystyna Doktorowicz stwierdziła, że ubolewa nad tym, iż rada jest tak ostro ostatnio krytykowana, przede wszystkim z pobudek politycznych. Zdaniem senator, KRRiTV wykonuje ogromną pracę.

Uznanie dla polityki koncesyjnej KRRiTV wyraziła również senator Maria Szyszkowska. W jej opinii, manipuluje się oczekiwaniami społeczeństwa co do programu stacji radiowych. Senator wyraziła zaniepokojenie tym, że w TVP jest wiele programów katolickich, a - jak stwierdziła - nie są reprezentowane inne światopoglądy.

Senator Stanisław Nicieja z uznaniem mówił o umiejętności twardego przedstawiania swoich racji o rynku mediów przez sekretarza KRRiTV W. Czarzastego, zwłaszcza na tle byłego szefa KRRiTV Juliusza Brauna, który "krążył zawsze gdzieś wokół tematu".

Jak stwierdził senator Bogusław Litwiniec, mówienie o obiektywizmie i odpolitycznieniu KRRiTV jest hipokryzją, ponieważ interesów politycznych nie można prezentować bez kryteriów politycznych.

Prezentowane w dyskusji opinie z zadowoleniem przyjęła szefowa rady D. Waniek. Jak stwierdziła, cieszy się, że nie wszyscy krytykują tę instytucję i dziwi się opiniom o jej skłóceniu, bo rada - widziana od wewnątrz - jest o wiele bardziej sympatyczna.

Jak wskazywała przewodnicząca, na pracy rady "mści" się to, że ma ona dwie siedziby (jedna wynajmowana) i jej członkowie są oddzieleni od jej aparatu wykonawczego. Przewodnicząca powiedziała, że życzy sobie, by któryś z członków rady doczekał czasu, kiedy rada będzie miała jedną, własną siedzibę.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu D. Waniek poinformowała, że z powodu zawirowań wokół Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz nowelizacji ustawy o mediach Polska może stracić część dofinansowania z Unii Europejskiej na projekt dotyczący polityki medialnej. Komisja Europejska przyznała na ten cel 2 mln euro z funduszu PHARE.

Z informacji przekazanych Polskiej Agencji Prasowej przez członka rady Waldemara Dubaniowskiego wynika, że Komisja Europejska jest zaniepokojona sytuacją wokół prac nad nowelizacją ustawy o mediach. Komisja zwróciła też uwagę, że do tej pory nie otrzymała tłumaczenia pełnej wersji projektu nowelizacji. Drugim powodem, dla którego komisja może wstrzymać dofinansowanie programu, jest "utrata wiarygodności KRRiTV w kontekście ostatnich wydarzeń politycznych". Ostateczną decyzję Bruksela ma podjąć w ciągu dwóch tygodni od otrzymania uwag swojego przedstawicielstwa w Polsce.

Umowę o współpracy przy realizacji projektu, dotyczącego m.in. regulacji prawnych związanych z rynkiem radiowym i telewizyjnym, podpisały latem ubiegłego roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oraz francuska dyrekcja ds. mediów w kancelarii premiera.

Za pieniądze z funduszu PHARE mają być przygotowane podstawy prawne modernizacji rynku medialnego w związku z rozwojem technologii cyfrowych i niezbędne do tego analizy ekonomiczne. Pieniądze mają być też przeznaczone na opracowanie zmian w koncepcji KRRiTV jako regulatora rynku, na zakup sprzętu dla tej instytucji (chodzi m.in. o stworzenie nowoczesnego sytemu monitoringu mediów), a także szkolenia pracowników. Projekty w tym zakresie zostały przygotowane i program ruszył jesienią ubiegłego roku. Jego realizacja jest oceniana co trzy miesiące.

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu zaopiniowano także zgłoszone kandydatury na członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

W związku z rezygnacją z kandydowania senatora Ryszarda Sławińskiego i posła Ryszarda Ulickiego komisja rozpatrzyła dwie kandydatury: Edwarda Pałłasza i Piotra Ogińskiego. E. Pałłasz (ur. w 1936 r.) jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich; pracował m.in. w teatrach studenckich Bim-Bom i STS, był kierownikiem muzycznym teatru Komedia (1964-66), a w latach 1988-93 sprawował funkcję prezesa Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Zasiadał m.in. w Radzie Kultury przy prezydencie Lechu Wałęsie. W latach 1995-1999 kierował Programem Drugim Polskiego Radia.

P. Ogiński (ur. w 1957) ma doświadczenie w pracy w KRRiTV. W latach 1993-94, w czasie pierwszego procesu koncesyjnego, kierował tam departamentem programowym. Wcześniej, w 1992 roku, był dyrektorem oddziału warszawskiego radia RMF FM, biorąc udział w przekształcaniu tej stacji w radio ogólnopolskie. W 1993 roku kierował działem promocji programu TVP dla zagranicy TV Polonia. Ponadto P. Ogiński pracował w międzynarodowej spółce Multichoice-Filmnet, przygotowującej uruchomienie platformy programów płatnej telewizji w Europie centralnej. Pracował przy uruchomieniu telewizji RTL7 w Polsce. Od 1998 do 1999 roku P. Ogiński pełnił funkcję wiceprezesa Polskiej Agencji Informacyjnej. Potem, przez prawie dwa lata, pełnił funkcję prezesa zarządu Tel-Energo S.A., spółki będącej operatorem telekomunikacyjnym. Obecnie jest ekspertem Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji.

W głosowaniu za kandydaturą P. Ogińskiego opowiedział się jeden senator, przeciw było czterech, a trzech wstrzymało się od głosu. E. Pałłasza poparło czterech senatorów, dwóch było przeciw i dwóch wstrzymało się od głosu.

10 kwietnia 2003 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawę - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Podczas posiedzenia tok prac legislacyjnych w Sejmie przedstawił poseł sprawozdawca Jacek Kasprzyk. Opinie przekazali także wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Dagmir Długosz, dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w tym resorcie Krzysztof Więckiewicz oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych i Ministerstwa Finansów. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku kolejnych głosowań komisja zaaprobowała 21 poprawek do ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz 9 do ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustalono, że w imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zarekomenduje senator Zbigniew Zychowicz.

15 kwietnia 2003 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.

W posiedzeniu wzięli udział sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Ewa Kralkowska, poseł sprawozdawca Alfred Owoc, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej w Ministerstwie Zdrowia Piotr Błaszczyk, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Władysław Puzoń, Mirosław Manicki i Ryszard Wawrzyniak z Narodowego Funduszu Zdrowia, Marek Januchowski z Polskiej Izby Przemysłu Farmaceutycznego i Sprzętu Medycznego POLFARMED, prezes Polskiego Związku Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego Cezary Śledziewski, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska Irena Rej i radca ministra w Ministerstwie Finansów Janusz Woźniak.

W dyskusji głos zabrali senatorowie Jerzy Cieślak, Zdzisława Janowska, Olga Krzyżanowska, Krystyna Sienkiewicz. Wysłuchano także opinii, które przedstawili wiceminister E. Kralkowska, poseł A. Owoc, prezes C. Śledziewski i prezes I. Rej. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Senator K. Sienkiewicz przedstawiła wniosek o przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. W głosowaniu wniosek przyjęto 7 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Cieślaka.

Na mocy ustawy rozpatrzonej przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia przesunięty zostanie termin sporządzenia przez samorządy planów zabezpieczenia zdrowotnego.

Ponadto nowelizacja umożliwi refundację leków generycznych (odtwórczych), mimo iż nie są one umieszczone na liście leków refundowanych. Takie leki mogłyby być refundowane pod podwójnym warunkiem: gdy w wykazie leków refundowanych znajduje się preparat zawierający tę samą substancję czynną co nie umieszczony w wykazie lek odtwórczy oraz gdy jest on tańszy niż preparat umieszczony w wykazie.

Ministerstwo Zdrowia zapewniło, że do 31 czerwca br. znowelizuje listy leków refundowanych w taki sposób, by leki te (według wyliczeń resortu jest to niemal 90 preparatów) zostały umieszczone w wykazach leków refundowanych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedłożone komisji przez Zespół ds. Finansów Polonijnych:

WNIOSKI PROGRAMOWE (Tom I, Varia)

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6, z wyjątkiem wniosków:

1/ Fundacji SEMPER POLONIA (wniosek Nr 2/84) - Internetowa Szkoła Języka Polskiego Fundacji SEMPER POLONIA - 1 512.150 zł. Wniosek zaopiniowano pozytywnie pod warunkiem niezwłocznego uzyskania przez wnioskodawców pozytywnej opinii MENiS dla tego zadania.

2/ Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" (wniosek Nr 9/101) - Program pomocy oświatowej poza granicami kraju dla wszystkich poziomów nauczania języka polskiego: organizowanie kolonii dla dzieci uczących się języka polskiego - 149 425 zł. Wniosek zaopiniowano pozytywnie.

WNOSKI PROGRAMOWE (Tom II, Kultura)

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6, poza wnioskiem Nr 1/7 Fundacji im. Księcia Konstantego Ostrogskiego - Polskie Prawosławie - wystawa jako element polskiej kultury za granicą, którego rozpatrzenie komisja postanowiła odłożyć.

WNIOSKI PROGRAMOWE (Tom III, Publikacje)

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6.

WNIOSKI PROGRAMOWE (Tom IV, Edukacja)

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6, poza wnioskiem Fundacji "Oświata Polska za Granicą" (wniosek Nr 21/108) - Zaopatrzenie w podręczniki i pomoce naukowe ośrodków prowadzących nauczanie języka polskiego w lwowskim okręgu konsularnym, który komisja zaopiniowała pozytywnie na kwotę 10 000 zł.

WNIOSKI PROGRAMOWE (Tom V, Akcja Letnia)

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6, dodatkowo podwyższając wysokość dotacji dla Stowarzyszenia Inicjatyw Samorządowych (wniosek Nr 13/161) - na organizację letniego wypoczynku dla polskich dzieci ze Lwowa o 47 000 zł, tj. o koszty zakwaterowania uczestników, razem 101 000 zł.

WNIOSKI INWESTYCYJNE

Komisja zaopiniowała wszystkie wnioski zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, zawartym w Protokole Nr 6, poza wnioskiem Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" (wniosek Nr 8/149) - Przygotowanie zadania inwestycyjnego: szkoła polska w Tbilisi w Gruzji, którego rozpatrzenie postanowiono odłożyć do czasu odbycia wizytacji w Gruzji przez delegację komisji w celu zapoznania się z możliwościami rozpoczęcia w Tbilisi takiego przedsięwzięcia.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego.

Założenia ustawy sejmowej omówił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Wojciech Olejniczak. Swoje opinie zgłosili także wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak i wiceprezes Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa Józef Pyrgies. Zastrzeżeń do ustawy nie miało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Bardzo krytyczną opinię o ustawie przedstawił Związek Miast Polskich.

Rozpatrywana ustawa wprowadza m.in. obowiązek posiadania kwalifikacji do prowadzenia działalności rolniczej oraz określa maksymalną wielkość gospodarstwa rodzinnego - 300 ha.

Prace nad ustawą zostały przyspieszone z powodu opinii o konieczności uchwalenia jej przed 16 kwietnia br. - dniem podpisania Traktatu Akcesyjnego.

Regulowana w ustawie sprawa sprzedaży i dzierżawy polskiej ziemi cudzoziemcom budziła w ostatnim czasie wiele kontrowersji. Do Sejmu skierowano dwa projekty poselskie i jeden rządowy, ostatecznie udało się wypracować wspólne rozwiązania regulujące obrót ziemią.

W intencji ustawodawcy ustawa ma poprawić strukturę gospodarstw rolnych i przeciwdziałać nadmiernemu scalaniu gruntów. Zgodnie z ustawą gospodarstwo rolne to obszar o powierzchni nie mniejszej niż 1 ha użytków rolnych. W wypadku sprzedaży nieruchomości rolnej przez osobę fizyczną, prawną lub Agencję Nieruchomości Rolnych prawo pierwokupu przysługuje, gdy umowa dzierżawy zawarta była od co najmniej 3 lat. W wypadku braku osoby uprawnionej do pierwokupu uzyskuje je Agencja Nieruchomości Rolnych działająca na rzecz Skarbu Państwa.

Ustawa przewiduje także, że osoba chcąca prowadzić gospodarstwo rolne musi mieć co najmniej zasadnicze wykształcenie rolnicze potwierdzone świadectwem ukończenia szkoły. Do prowadzenia gospodarstwa będą uprawnione również osoby z 5-letnim, potwierdzonym przez wójta, burmistrza lub prezydenta, okresem pracy w gospodarstwie.

Jeśli nabywca będzie kupował ziemię od Agencji Nieruchomości Rolnych i przed zawarciem umowy sprzedaży wpłaci 20% ceny, agencja będzie mogła rozłożyć pozostałą kwotę na półroczne raty, maksymalnie na 15 lat. Ustawa wejdzie w życie trzy miesiące po ogłoszeniu.

W dyskusji szczególne zastrzeżenia członków komisji wzbudził art. 15. ustawy uchwalonej przez Sejm. Senatorowie wskazywali, że w wyniku pospiesznego trybu prac legislacyjnych wprowadzono zmiany, które dotyczą przekształceń użytkowania wieczystego w prawo własności. Zapis ten budzi obawy samorządowców, że narusza ich stan prawny i ich dochody. Zdaniem senatorów, istnieje możliwość nowelizacji ustawy o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego we własność, tak aby zapisy ustawy o ustroju rolnym nie wykraczały poza sferę rolnictwa, do której zostały odniesione.

Ostatecznie w głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła przyjąć bez poprawek ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży Izbie senator Zbyszko Piwoński.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywano ustawę o kształtowaniu ustroju rolnego.

Senatorowie wysłuchali opinii przedstawiciela rządu, wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Wojciecha Olejniczaka. Do rozpatrywanej ustawy uwag nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Obecni na posiedzeniu komisji przedstawiciele rolniczych związków zawodowych opowiedzieli się za szybkim przyjęciem ustawy w wersji uchwalonej przez Sejm.

W dyskusji szczególne kontrowersje wzbudził art. 15, dotyczący zmian w ustawie o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. W związku z powstałymi zastrzeżeniami komisja, z jednej strony zdając sobie sprawę z wagi problemów regulowanych przez rozpatrywaną ustawę, z drugiej natomiast - widząc potrzebę zmiany pewnych rozwiązań zawartych w przepisach art. 15, podjęła zobowiązanie w trybie pilnym, przy udziale Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, przygotowania projektu nowelizacji, który w okresie vacatio legis naprawiłby te uchybienia, kierując się potrzebą znalezienia rozwiązań szanujących prawa własności różnych podmiotów, w tym samorządu terytorialnego.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Anulewicza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokonano analizy stanu działań informacyjnych, kierowanych do mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce, o warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej.

Senatorowie zapoznali się z informacją o działaniach podejmowanych przez poszczególne powołane do tego instytucje.

Przebieg kampanii informacyjnej prowadzonej przez resort rolnictwa w porozumieniu z ministrem ds. referendum akcesyjnego przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi W. Olejniczak oraz dyrektor departamentu w tym ministerstwie Mieczysława Just.

Jak poinformowano, kampania realizowana przez resort weszła w końcową fazę. Obecnie odbywają się zebrania informacyjne w sołectwach, rozprowadzany jest specjalny biuletyn informacyjny "Polskie rolnictwo w Unii Europejskiej" (150 tys. egzemplarzy) zawierający podsumowanie negocjacji z UE oraz opis funkcjonowania unijnego rolnictwa, możliwości wsparcia polskiego rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich oraz niezbędny zakres dostosowań do wymagań ustawodawstwa UE. W końcowej fazie przygotowania są przewodniki tematyczne dla rolników (4 mln egzemplarzy). Ponadto, zgodnie z postulatami uczestników dotychczas przeprowadzonych szkoleń, uruchomiono punkt konsultacyjno-koordynacyjny służący informacją i pomocą w interpretacji Traktatu Akcesyjnego i prawodawstwa unijnego. Kampanię przeprowadzały przede wszystkim służby doradcze zatrudnione w wojewódzkich i terenowych ośrodkach podległych wojewodom oraz w 10 jednostkach Krajowego Centrum Doradztwa Rozwoju i Obszarów Wiejskich podległych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi.

Ponadto senatorowie wysłuchali informacji przedstawionych przez doradcę prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa prof. Andrzeja Babuchowskiego i dyrektora Biura Integracji Europejskiej w Agencji Restrukturyzacji Rolnictwa Pawła Dakowskiego.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęto stanowisko w sprawie przebiegu działań informacyjnych na terenach wiejskich o warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Senatu RP po zapoznaniu się z informacjami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Biura do Spraw Referendum Europejskiego, Agencji Rynku Rolnego oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie przebiegu kampanii informacyjnej na obszarach wiejskich w Polsce w sprawie warunków przystąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz uwzględniając przebieg dyskusji formułuje następujące wnioski:

- skoordynować przed referendum działania informacyjne na wsi służb Ośrodków Doradztwa Rolnego, Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacjo Rolnictwa;

- zorganizować na szczeblu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także poszczególnych Wojewodów, spotkania konsultacyjno-informacyjne z kierownictwem wszystkich organizacji działających w kraju i poszczególnych województwach nt. warunków wejścia Polski do Unii Europejskiej;

- podjąć za pośrednictwem powiatowych biur Agencji Restrukturyzacjii Modernizacji Rolnictwa szersze działania informacyjno-instruktarzowe w kierunku wyliczenia zakresu potencjalnego wsparcia finansowego dla poszczególnych gospodarstw rolnych realizowanego w ramach wspólnej polityki rolnej;

- zintensyfikować działania na rzecz szerszego wykorzystania przez polską wieś pomocowych środków przedakcesyjnych, w tym przez wiejską spółdzielczość;

- przyspieszyć działania legislacyjne w kierunku uregulowania stanu prawnego ewidencji gruntów rolnych w Polsce.

Jednocześnie Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyraża swe zaniepokojenie zbyt małym stopniem wykorzystania możliwości działań informatorów - młodych absolwentów wyższych szkół zatrudnionych przy urzędach gmin, widząc potrzebę szerszego włączenia ich do kampanii przedreferendalnej realizowanej bezpośrednio w sołectwach oraz wyposażenia ich w większą ilość przystępnych dla mieszkańców wsi materiałów informacyjnych".


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment