Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


* * *

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Janiny Sagatowskiej, złożone na 34. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 33):

Warszawa, 2003-03-11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na przekazane przy piśmie z dnia 25 lutego 2003 r. znak: LP/043/60/03/V oświadczenie złożone przez Panią Senator Janinę Sagatowską podczas 34 posiedzenia Senatu przekazuję następujące wyjaśnienia:

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 2001 r. Nr 6, poz. 56, z późn. zm.) świadczenia przedemerytalne są wypłacane przez powiatowe urzędy pracy ze środków budżetu państwa w ramach dotacji dla Funduszu Pracy. Są one formą osłony socjalnej dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie. Nie są jednak wcześniejszą emeryturą czy emeryturą “pomostową”. Dlatego nie można porównywać sytuacji osób posiadających uprawnienia emerytalne z racji wieku i opłacania składek, z osobami pobierającymi świadczenie przedemerytalne, czyli osłonę socjalną. Podkreślić należy, że choć od świadczeń przedemerytalnych nie jest opłacana składka na ubezpieczenie społeczne, to jednak okres ich pobierania zaliczany jest do okresu, od którego zależą uprawnienia emerytalne jako okres “nieskładkowy”, co nie ma miejsca w przypadku wcześniejszych emerytur.

Podstawowymi przesłankami ustanowienia świadczeń przedemerytalnych było wprowadzenie korzystniejszych osłon socjalnych dla osób z długoletnim stażem pracy tracących zatrudnienie. Mają one znaczne kłopoty z przekwalifikowaniem się oraz uzyskaniem nowego zatrudnienia. Ponadto osoby pobierające świadczenia przedemerytalne, jeśli nie podejmują zatrudnienia zwiększają szansę na uzyskanie zatrudnienia przez osoby bezrobotne, szczególnie absolwentów.

Z dniem 1 kwietnia 2002 r. zmieniło się brzmienie art. 37n regulującego możliwość łączenia pobierania świadczenia przedemerytalnego (zasiłku przedemerytalnego) z uzyskiwaniem innego dochodu. Obecne brzmienie tego art. jest następujące:

“Art. 37n.1. Prawo do świadczenia przedemerytalnego ustaje z dniem, w którym osoba uprawniona przestała spełniać warunki, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem ust.

2. Prawo do świadczenia przedemerytalnego ulega zawieszeniu w przypadku:

1) podjęcia pozarolniczej działalności,

2) podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli łączna kwota przychodów, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanych w danym miesiącu z tytułu zatrudnienia i innej pracy zarobkowej oraz otrzymywanego świadczenia przedemerytalnego byłaby wyższa od kwoty 200% zasiłku, o którym mowa w art. 24 ust. 1,

3) osiągania przychodów z innych tytułów niż wymienione w pkt 1 i 2, z wyłączeniem przychodów uzyskiwanych z tytułu odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowych od osób fizycznych oraz uzyskiwania diet i innych należności pieniężnych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, jeżeli łączna kwota uzyskanych przychodów w danym miesiącu z tych tytułów oraz z tytułu świadczenia przedemerytalnego byłaby wyższa od kwoty 200% zasiłku, o którym mowa w art. 24 ust. 1.)”

A zatem, w świetle podanego wyżej przepisu osoba pełniąca np. funkcję radnego winna zawiesić pobieranie świadczenia, co nie oznacza uniemożliwienia wykonywania obowiązków radnego. Oczywiście dotyczy to wyłącznie sytuacji kiedy łączny dochód z tytułu pobieranego świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego oraz uzyskiwanej diety przekroczy dwukrotność zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 996,40 zł brutto).

Wprowadzenie możliwości równoczesnego pobierania świadczenia przedemerytalnego i osiągania dochodów z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez nałożenia obecnie obowiązującego ograniczenia ich dochodów do wysokości 200% zasiłku dla bezrobotnych, oznaczałoby odejście od jednej z podstawowych przesłanek wprowadzenia tych świadczeń. Należy pamiętać, iż w przypadku przekroczenia poziomu podanego wyżej dochodu świadczenia tego nie jest się pozbawianym lecz ulega ono zawieszeniu.

Podkreślić także trzeba, iż osoby uprawnione do pobierania świadczenia przedemerytalnego są w korzystniejszej sytuacji od ogółu osób bezrobotnych, gdyż mogą one łączyć pobieranie świadczenia z uzyskiwaniem dochodów z tytułu pracy zarobkowej, o ile łączny dochód nie przekracza 200% zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 996,40 zł brutto), natomiast osoby bezrobotne nie mogą w ogóle łączyć pobierania zasiłku dla bezrobotnych z jakimkolwiek dochodem z tytułu pracy zarobkowej.

Rozumiejąc aktualne dylematy osób pobierających zasiłki i świadczenia przedemerytalne, które zdecydowały się np. kandydować w ubiegłorocznych wyborach samorządowych i uzyskały mandat pragnę podkreślić, że obecne przepisy obowiązują od 1 kwietnia br. i osoby te decydując się na kandydowanie musiały liczyć się z ewentualnością stanięcia przed tym problemem. Należy pamiętać, że dotyczy to wyłącznie tych osób, których łączny dochód przekroczy 200% zasiłku dla bezrobotnych.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że obecnie Ministerstwo nie rozważa możliwości wystąpienia z propozycję wprowadzenia zmian w aktualnym brzmieniu art. 37n ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Jerzy Hausner

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 33. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 32), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2003-03-11

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 10.02.2003 r. znak: LP/043/24/03/I tekstem oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Tadeusza Bartosa podczas 33. posiedzenia Senatu RP w dniu 6 lutego 2003 r., uprzejmie informuję.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) części do ciągników rolniczych mieszczą się w zakresie następujących grupowań:

- PKWiU 34.10.45-00.00 “Podwozia wyposażone w silniki, dla pojazdów mechanicznych”,

- PKWiU 34.20.10-50.40 “Nadwozia (także kabiny) do ciągników rolniczych”,

- PKWiU 34.30.20 “Części i akcesoria do pojazdów mechanicznych pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”,

- PKWiU 34.30.30 “Pasy bezpieczeństwa oraz części i akcesoria nadwozi”.

Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) została obniżona do wysokości 0% stawka podatku VAT na niektóre towary i usługi w tym na powołane wyżej zespoły i części do ciągników uniwersalnych (rolniczych) – załącznik nr 2 poz. 36 do tego rozporządzenia (które jednocześnie były sklasyfikowane w SWW 1039).

Natomiast części zamienne do ciągników rolniczych o symbolu PKWiU 34.30.12-00 podlegają opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 22% na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

W stosowanym do dnia 31 grudnia 2002 r. w celu identyfikacji towarów, Systematycznym Wykazie Wyborów (SWW) ww. części zamienne o symbolu PKWiU 34.30.12-00, mieściły się w grupowaniu 0719-71, co jednocześnie wskazuje, iż nie zmieniło się dotychczasowe podejście w zakresie opodatkowania towarów identyfikowanych w tym grupowaniu.

Stawka i zakres opodatkowania podatkiem VAT części zamiennych mających zastosowanie w ciągnikach rolniczych wynika zatem z powołanych wyżej aktów prawnych i w związku z tym nie powinno być rozbieżności w zakresie prawidłowości ich stosowania.

Ponadto w systemie SWW nie wszystkie elementy i produkty mające m.in. zastosowanie w rolnictwie były objęte stawką VAT w wysokości 0% (co już sygnalizowano we wcześniejszej korespondencji). Zarówno z zastosowania symboliki SWW, jaki PKWiU odnoszącej się do części zamiennych do sprzętu rolniczego nie wynikało, że stawka 0% może być stosowana w odniesieniu do silników i części do silników oraz tzw. normalii, tj. np. sprzętu śrubowego, sprężyn, łańcuchów, nakrętek, żarówek, elementów złącznych, uszczelek, itp. przeznaczonych wyłącznie do maszyn i urządzeń rolniczych lub do innych urządzeń ogólnego zastosowania – również nierolniczego.

Chciałbym przy tym podkreślić, że brak jest od dnia 1.01.2003 r. jakichkolwiek podstaw do stosowania stawki 0% VAT na towary inne niż wskazane w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w jego brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2002 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. NR 216, poz. 1828).

Dodatkowo uprzejmie informuję, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12, poz. 87) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku wątpliwości zainteresowany podmiot może zwrócić się o opinię interpretacyjną do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi składając wniosek we właściwym, dla siedziby podmiotu, urzędzie statystycznym.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Jan Czekaj

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Koniecznego, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 33):

Warszawa, 2003-03-12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

odpowiadając na pismo z 25 lutego 2002 r. znak LP/043/57/03/V dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Janusza Koniecznego uprzejmie informuję, że podstawę prawną działalności szkół, w tym specjalnych zorganizowanych w zakładach opieki zdrowotnej, stanowi ustawa o systemie oświaty oraz przepisy wykonawcze dotyczące ramowych statutów publicznych szkół, podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół oraz ramowych planów nauczania.

Przy zatwierdzaniu arkuszy organizacji pracy szkół w zakładach opieki zdrowotnej na rok szkolny 2002/2003, jednostki samorządu terytorialnego prowadzące te szkoły, działały również na podstawie obowiązującego do 22 października 2002 r. zarządzenia nr 29 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 1993 r. w sprawie zasad organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi, ich kształcenia w ogólnodostępnych i integracyjnych publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach oraz organizacji kształcenia specjalnego (Dz. Urz. MEN nr 9, poz. 36).

W związku z powyższym, nie można tłumaczyć zmian, które następowały w latach poprzednich w Zespole Szkół Specjalnych w Rymanowie, brakiem regulacji prawnych.

Jednocześnie uprzejmie wyjaśniam, że Sytuacja Zespołu Szkół Specjalnych w Rymanowie Zdroju jest znana w Ministerstwie, a organizacja Zespołu była niejednokrotnie przedmiotem rozmów z pracownikami nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.

W ubiegłym roku szkolnym jednostka samorządu terytorialnego prowadząca Zespół Szkół Specjalnych w Rymanowie zrezygnowała z prowadzenia w nim “zespołu pozalekcyjnych zajęć wychowawczych”, przewidziała natomiast prowadzenie z dziećmi zajęć pozalekcyjnych. Przyjęcie takiego rozwiązania, było wówczas zgodne z przepisami, chociaż pociągnęło za sobą dalsze konsekwencje, m.in. urlopy nauczycieli w czasie ferii letnich, udzielone zgodnie z Kartą Nauczyciela.

Nie mogę podzielić stanowiska Pana Senatora, prowadzącego do zrównania zobowiązań resortu edukacji wobec kuracjuszy sanatoriów, będących pod opieką służby zdrowia, do zobowiązań wobec uczestników kolonii i obozów obejmowanych całodobową opieką pedagogiczną.

Uprzejmie informuję, że rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 lutego 2003 r., stanowiące wykonanie upoważnienia zawartego w art. 71c ust. 2 ustawy o systemie oświaty, o którym pisze Pan Senator, zawiera nowe regulacje prawne dotyczące głównie specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych. W rozporządzeniu uregulowano m.in.: liczbę dzieci i młodzieży w grupach wychowawczych oraz rodzaj i czas trwania zajęć opiekuńczo-wychowawczych. Wymienione przepisy uzyskały akceptację w trakcie uzgodnień międzyresortowych oraz prowadzonych z partnerami społecznymi i związkami zawodowymi a także Komisją Wspólną Rządu i Samorządu.

W zakresie organizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych rozporządzenie będzie obowiązywano od 1 września 2004 r. Skierowane tego rozporządzenia do publikacji w lutym pozwala przypuszczać, że treść rozporządzenia ogłoszona przed upływem terminu zatwierdzania arkuszy organizacyjnych, pozwoli organom prowadzącym na prawidłowe przygotowanie organizacji pracy szkół i placówek w roku szkolnym 2003/2004.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 32. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 31):

Warszawa, dnia 12 marca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 32. posiedzeniu Senatu w dniu 16 stycznia 2003 r. (pismo nr JD/043/21/03/V z dn. 21 stycznia 2003 r.) informuję uprzejmie, że – jak Panu Marszałkowi wiadomo – problem opłat związanych z uzyskaniem wizy amerykańskiej jest jednym ze stałych tematów rozmów prowadzonych z władzami USA.

Na mocy porozumienia zawartego w drodze wymiany not z 15 kwietnia 1991 r. od obywateli Stanów Zjednoczonych Ameryki przybywających do Polski nie jest wymagana wiza wjazdowa. Zawierając porozumienie Rząd Polski wyraził jednocześnie oczekiwanie, że odpowiednie władze amerykańskie zniosą wszelkie opłaty konsularne ponoszone przez obywateli polskich w związku z ubieganiem się o wizy do Stanów Zjednoczonych. Taka decyzja zapadła i do 1994 r. opłaty nie były pobierane. Mocą ustawy Kongresu USA w 1995 r. wprowadzono jednak jednolitą na całym świecie opłatę za opracowanie aplikacji wizowej. Opłata ta – od 1 listopada 2002 r. – wynosi równowartość 100 USD.

Problem odmiennego traktowania obywateli polskich w USA i obywateli amerykańskich w RP jest – jak wyżej wspomniałem – przedmiotem rozmów, poczynając od szczebla ekspertów, poprzez moje osobiste interwencje i rozmowy z partnerami amerykańskimi, do rozmów Pana Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego. Również Pan Marszałek wystosował 16 grudnia 2002 r. listy w tej sprawie do Richarda Cheneya, Przewodniczącego Senatu USA, J. Dennisa Hasterta, Przewodniczącego Izby Reprezentantów, Trenta Lotta, lidera większości w Senacie, Toma Daschle’a, lidera mniejszości w Senacie Toma DeLaya lidera większości w Izbie Reprezentantów oraz Nancy Pelosi lidera mniejszości w Izbie Reprezentantów.

Wyżej opisane fakty były i są szeroko omawiane w polskich mediach, z czym Pan Senator Sztorc – jak się wydaje na podstawie oświadczenia – nie miał okazji się zapoznać.

Ostatnio potrzeba zmiany istniejącego stanu rzeczy została obszernie przedstawiona stronie amerykańskiej w trakcie konsultacji konsularnych, które odbyły się w Warszawie w dniach 3 i 4 lutego 2003 r. Polskie postulaty w tej sprawie zawarłem także w listach do Sekretarza Stanu Colina L.Powella oraz Sekretarza Bezpieczeństwa Narodowego Toma Ridge’a z dnia 19 lutego 2003 r.

Przedstawione fakty stanowią jednoznaczną odpowiedź na zawarte w oświadczeniu pytanie “czy Pan jako minister spraw zagranicznych akceptuje taki stan rzeczy”. Nie akceptuję i aktywnie zabiegam o jego zmianę.

Z wyrazami szacunku

Włodzimierz Cimoszewicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Apolonii Klepacz, złożonym na 33. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 32), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, 12 marca 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do pisma z dnia 10 lutego 2003 r. o sygn. LP/043/03/V, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora RP Panią Apolonię Klepacz, przedstawiam w załączeniu Informację o sposobie finansowania Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w latach 2003-2008.

Informacja o sposobie finansowania Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Zgodnie z przyjętymi przez MSWiA założeniami, budowa systemu CEPiK będzie realizowana w latach 2003-2004 i finansowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Spłata zobowiązań wynikających z kosztów budowy systemu będzie odbywała się sukcesywnie przez 5 letni okres jego eksploatacji (lata 2004-2008) w równych ratach miesięcznych.

Po uruchomieniu systemu jego eksploatacja zostanie powierzona w ramach wspomnianego wyżej partnerstwa dostawcy systemu (lub wskazanemu podwykonawcy). Płatność za obsługę eksploatacyjną systemu oraz jego rozwój będzie realizowana w formie miesięcznej opłaty eksploatacyjnej.

Wszystkie wymienione opłaty będą realizowane ze środka specjalnego, który będzie w dyspozycji ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Przychody środka specjalnego są określone w rządowym projekcie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (druk sejmowy nr 1271) – art. 147, ust. 5. Zgodnie z zapisami tego ustępu, przedmiotowe przychody będą pochodzić:

-n Z opłaty ewidencyjnej, o której mowa w art. 29 tego projektu ustawy, w wysokości 1 EURO od zawartej umowy OC. Kwota ta będzie płacona przez firmy ubezpieczeniowe i zgodnie z ich deklaracjami (Warta, PZU) opłaty te nie zostaną przeniesione na obywateli.

- Z opłaty za inne czynności ewidencyjne, które zgodnie z proponowaną delegacją ustawową, będą określone w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw administracji publicznej, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu oraz ministrem właściwym do spraw finansów. Żadna z tych opłat nie przekroczy równowartości 0,5 EURO. Do czynności takich należą: rejestracja pojazdu, wydanie pozwolenia czasowego, wydanie tablic rejestracyjnych, wydanie lub wymiana prawa jazdy, badanie techniczne pojazdu, wydanie karty pojazdu.

Z poważaniem

Podsekretarz Stanu

w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych

i Administracji

Leszek Cieświerz

* * *

Minister Sprawiedliwości przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 33):

Warszawa, 12..03.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z Pana pismem z dnia 25 lutego 2002 r. dotyczącym oświadczeń Pana Senatora Józefa Sztorca złożonych podczas 34 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. uprzejmie przedstawiam stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Uwagi Pana Senatora dotyczące poprawy funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości są przejawem mojej głębokiej troski oraz szeregu konkretnych działań, które podjąłem obejmując stanowiska Ministra Sprawiedliwości. Problemy wymiaru sprawiedliwości są efektem długoletnich niedostatecznych działań ze strony władzy ustawodawczej i wykonawczej. Moje dotychczasowe działania, także jako posła przed objęciem stanowiska Ministra, zmierzają do odwrócenia niekorzystnej sytuacji polskiego wymiaru sprawiedliwości. Cieszę się, iż troska o wymiar sprawiedliwości i zrozumienie jego problemów jest także przedmiotem działań Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Pragnę wskazać, iż moim osobistym sukcesem jest zaplanowany na 2003 r. i już wykonywany budżet wymiaru sprawiedliwości, który zapewnia dalszy wzrost etatów sędziowskich i prokuratorskich oraz znacznie większe nakłady na infrastrukturę wymiaru sprawiedliwości. Potwierdzeniem tego jest fakt systematycznego, chociaż nie w pełni odpowiadającego potrzebom, przyrostu tzw. etatów orzeczniczych w sądach. I tak – w ostatnich czterech latach zwiększono łącznie o liczbę 1.180 ilość etatów sędziowskich (w 2000 r. – o 100, w 2001 r. – o 400, w 2002 r. – o 230, zaś w 2003 r. – o 450).

W latach 2000–2002 nastąpił także przyrost o 601 etatów prokuratorskich. Jego dynamika przedstawiała się następująco: w 2000 r. – 20, w 2001 r. – 138 plus 308 z przekwalifikowania wolnych etatów asesorskich na prokuratorskie, w 2002 r. – 40, zaś w 2003 r. – 95.

Jednostki sądownictwa otrzymały nadto 200 dodatkowych etatów asystentów sędziów – nowej grupy zawodowej, której zadaniem ma być odciążenie sędziów przez wykonywanie wielu czynności administracji sądowej, a także czynności przygotowania spraw do rozpoznania.

W latach 1989–2002 w wyniku systematycznego rozszerzania zakresu kompetencji sądów i wzrostu przestępczości wpływ ogółu spraw do sądów zwiększył się z 2.006.000 do 8.696.913, czyli o 333,5%, zaś wzrost etatów sędziowskich i asesorskich niewiele przekroczył 80%.

W 2002 r. w porównaniu do 2001 r. wpływ ogółu spraw był większy o 3,6%. W liczbach bezwzględnych był to wzrost o 304,494 sprawy.

W 2001 roku nastąpiły znaczące zmiany właściwości rzeczowej sądów, poprzez przejęcie przez sądy spraw z kolegiów do spraw wykroczeń, powołanie wydziałów grodzkich w sądach rejonowych, a także rozpoczęcie działania Krajowego Rejestru Sądowego.

W 2002 r. załatwiono o 7.984 sprawy więcej niż wpłynęło (o 0,1%). Taka sytuacja, że sądy załatwiły ogółem więcej spraw, niż do nich wpłynęło ma miejsce po raz pierwszy od 12 lat.

Załatwiono ponadto o 770.000 spraw więcej, niż w 2001 r., co świadczy o zwiększonym wysiłku sędziów.

Do załatwienia na 2003 r. pozostało 2.278.665 spraw, a więc liczba spraw nie załatwionych, wzrosła tylko o 1,5% (z 2001 r. na 2002 pozostało 2.235.113).

W ostatnim dziesięcioleciu obserwowaliśmy także postępujący wzrost przestępczości (z lekkim załamaniem tendencji wzrostowej w 1996 r.).

Wzrost ten musiał wpłynąć na poważne zwiększenie obciążenia pracą organów prokuratury. O ile bowiem w 1992 r. załatwiły one 866.000 spraw to w 2002 r. liczba załatwionych spraw zwiększyła się do 1.515.698 czyli blisko o 72%. Do powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury w 2002 roku wpłynęło 1,644 mln spraw karnych oraz ok. 45 tys. spraw cywilnych i administracyjnych; w porównaniu z rokiem 2000 było to o 0,4% mniej natomiast w okresie dziesięcioletnim aż o 67,9% więcej (w 1992 r. wpływ wynosił 978 tys. spraw).

Spowodowało to wzrost średniego obciążenia prokuratorów sprawami karnymi, aż do 34,5% – z 25,2 w 1992 r. do 33,6 w 2002 r., a trzeba przy tym zauważyć, że są to sprawy coraz bardziej złożone pod względem faktycznym i prawnym.

Wprawdzie znacząca liczba postępowań (w 2002 . – 45,0% ogółu spraw załatwionych) kończona jest umorzeniem wobec niewykrycia sprawcy, ale podkreślenia wymaga systematyczny wzrost liczby wniesionych aktów oskarżenia (w 2002 r. wniesiono 391.487 aktów oskarżenia przeciwko 475.751 osobom o – 150% więcej niż w 1992 r.) oraz liczby osób osądzonych (ze 174,000 w 1992 r. do 449.277 osób w 2002 r., czyli o 158%).

Wymagało to znacznie większego nakładu pracy w działalności oskarżycielskiej prokuratorów. Za jeden z ważniejszych instrumentów w zwalczaniu przestępczości należy uznać udział prokuratorów w kształtowaniu praktyki aresztowej. W 2002 r. prokuratorzy wystąpili o zastosowanie tymczasowego aresztowania wobec 35.969 osób, z czego sądy uwzględniły 91,5% wniosków. Liczba osób tymczasowo aresztowanych w porównaniu z 1992 r. wzrosła o 15%.

Dane statystyczne Komendy Głównej Policji za 2002 r. pozwalają na sformułowanie prognozy co do utrzymania, a w pewnych kategoriach utrwalenia się, tendencji do spadku groźnej przestępczości kryminalnej.

Na koniec 2002 r. w porównaniu z rokiem 2001 zmalała liczba:

- zabójstw – o 10,3%

- kradzieży rozbójniczych, rozbojów i wymuszeń – o 4,1%

- kradzieży samochodów – o 9,7%

Mimo stwierdzonej w tym zakresie poprawy skuteczności ścigania przestępstw niepokoić musi postępujący wzrost liczby przestępstw gospodarczych w tym – wzrost o 21,6% przestępstw akcyzowych. Łącznie suma strat z tytułu popełnienia przestępstw gospodarczych wzrosła ponad dwukrotnie z 1.137.865 tys. zł do 2.331.251 zł.

Uwzględniając te okoliczności, a nadto utrwaloną już zmianę struktury przestępczości wyrażającą się nasileniem poważnych zamachów na życie, zdrowie i mienie oraz profesjonalizacją działania sprawców, często przyjmującą formy zorganizowane możemy mówić o wciąż zwiększających się zadaniach prokuratury, jako organu Państwa oraz poszczególnych prokuratorów.

Jak zatem widać z przedstawionych powyżej danych statystycznych wymiar sprawiedliwości pomimo ogromnego wzrostu liczby spraw działa znacznie efektywniej. Podjęte przez resort działania zmierzające do kontynuowania informatyzacji wymiaru sprawiedliwości oraz przygotowywane zmiany procedur: cywilnej i karnej poprawią zdecydowanie funkcjonowanie sądów i prokuratury. Takie działania muszą być jednak systematyczne i rozłożone w czasie. Minister Sprawiedliwości podjął także inicjatywę pomocy ofiarom przestępstw, która oprócz efektu psychologicznego daje także konkretne efekty w postaci pomocy pokrzywdzonym.

Wskazać także należy, iż wszelkie przypadki nieprawidłowego działania sądów czy prokuratur, przejawiające się opieszałością czy naruszaniem prawa w konkretnych sprawach są z całą stanowczością eliminowane poprzez nadzór administracyjny Ministra Sprawiedliwości. Minister musi jednak otrzymać sygnał od strony o nieprawidłowościach. Minister Sprawiedliwości wyposażony jest z mocy art. 9 i ar. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U-. 01.98.1070) w instrumenty prawne związane z wykonywaniem zwierzchniego nadzoru nad działalnością administracyjną a nie merytoryczną (orzeczniczą) sądów. W myśl przepisu art. 39 ustawy – prawo o ustroju sądów powszechnych, czynności z zakresu nadzoru nad działalnością administracyjną sądów nie mogą wkraczać w dziedzinę, w której sędziowie są niezawiśli. To zagadnienie wymagana jest społecznej edukacji i przekonywania, iż kontrola merytoryczna danej sprawy może być dokonywana tylko w toku instancji poprzez apelację czy kasację do sądu wyższej instancji lub Sądu Najwyższego.

Przestawiając powyżej krótką informację uprzejmie informuję, że w najbliższym czasie przedstawię na posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej obszerną informację o sytuacji w wymiarze sprawiedliwości.

Bardzo liczę, że zmiana polskiego sądownictwa oraz prokuratury będzie przejawem ponadpartyjnej troski ze strony Senatu Rzeczypospolitej i w swojej walce o zmianę tego wizerunku nie będę osamotniony.

Łączę wyrazy szacunku

Grzegorz Kurczuk

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 33. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 32):

Warszawa, 13.03.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pani Senator Anny Kurskiej w sprawie stosunków polsko-niemieckich w kontekście zbliżającego się terminu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, przedstawiam uprzejmie następujące stanowisko:

1. Posiadanie przez Polskę nabytków terytorialnych uzyskanych po zakończeniu wojny II światowej jest zagwarantowane w szeregu umów międzynarodowych zawartych w latach 1945-1991. Należą do nich dwie umowy, których stroną Polska nie była, a które tworzyły prawa na jej rzecz. Umowy takie są znane w prawie międzynarodowym i określane jako pactum in favorem tertii. Są to:

- Umowa Poczdamska z 2 sierpnia 1945 r. (Część IX B),

- Traktat o ostatecznej regulacji w odniesieniu do Niemiec, podpisany 12 września 1990 r. (art. 1), tzw. Traktat 2+4.

Do umów gwarantujących granicę zachodnią Polski należą także umowy dwustronne, zawarte z dwoma państwami niemieckimi przed zjednoczeniem Niemiec:

- Układ między Rzecząpospolitą Polską a Niemiecką Republiką Demokratyczną o wytyczeniu ustalonej i istniejącej polsko-niemieckiej granicy państwowej podpisany 6 lipca 1950 r. (art. 1), opublikowany w Dz. U. 1950, Nr 51, Poz. 465,

- Układ między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec o podstawach normalizacji ich wzajemnych stosunków podpisany 7 grudnia 1970 r. (art. I), opublikowany w Dz. U. 1972, Nr 24, Poz. 168.

Po uregulowaniu kwestii niemieckiej w Traktacie 2+4, w dniu 14 listopada 1990 r. został podpisany Traktat między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o potwierdzeniu istniejącej między nimi granicy. Potwierdza on istniejącą granicę Polski w art. 1. Jest opublikowany w Dz. U. 1992, Nr 14, Poz. 54.

2. Treść artykułu 116 ust. 1 Ustawy Zasadniczej FRN brzmi: “Niemcem, w rozumieniu Ustawy Zasadniczej jest, z zastrzeżeniem innych regulacji prawnych ten, kto posiada niemiecką przynależność państwową lub ten, kto jako uciekinier albo wypędzony narodowości niemieckiej, lub jako jego małżonek albo potomek, znalazł się na terytorium Rzeczy Niemieckiej w granicach z 31 grudnia 1937 roku”. Celem artykułu nie jest podważanie spraw granic lecz wprowadzenie pojęcia “Niemca”, związanego z problematyką obywatelstwa niemieckiego. Ponieważ jednak kwestię powojennych granic Niemiec regulują wspomniane wyżej umowy, wspomniana treść art. 116 ust. 1 ma w kontekście granic znaczenie jedynie historyczne.

Ministerstwu Spraw Zagranicznych RP nie są znane przypadki prezentowania obecnie w instytucjach publicznych (np. w urzędach miejskich) map dzisiejszych Niemiec w granicach innych niż te, które FRN potwierdziła w układach międzynarodowych (np. Traktat 2+4, Traktat między RP i FRN z 14 listopada 1990 r. o potwierdzeniu istniejącej między nimi granicy). Nie wyklucza to używania historycznych map z innymi granicami w muzeach, izbach pamięci itp. To samo dotyczy kwestii podręczników dopuszczonych oficjalnie do użytku szkolnego.

3. Ministerstwu Spraw Zagranicznych znane jest orzeczenie Federalnego Trybunału Konstytucyjnego z 5 lipca 1992 r. w sprawie skargi konstytucyjnej 11 obywateli RFN przeciwko związaniu się z RFN traktatem z 14 listopada 1990 r. o granicy państwowej. Stwierdza ono, że traktat graniczny nie narusza zagwarantowanego w art. 14 Ustawy Zasadniczej RFN prawa własności obywateli niemieckich, którzy utracili majątki na terytorium nabytym przez Polskę w wyniku postanowień poczdamskich.

Stanowisko w tej kwestii zajął Minister Spraw Zagranicznych K. Skubiszewski odpowiadając na interpelację poselską z 16 stycznia 1993 r. Wyjaśnił wówczas, że Polska uznaje sprawę mienia poniemieckiego za definitywnie zamkniętą.

4. Z okazji 50-lecia uchwalenia “Karty Wypędzonych”, przyjętej 5 sierpnia 1950 r., kanclerz Republiki Federalnej Niemiec, Gerhard Schröder, w wystąpieniu 3 września 2000 r. w Berlinie, powiedział m.in. “Dziś wiemy lepiej niż kiedykolwiek, że Pomorze, Prusy Wschodnie i Śląsk, a także Królewiec, Szczecin, Wrocław, Gdańsk i Sudety należą do naszego dziedzictwa historycznego i kulturalnego – ale nie do naszego państwa. Te tereny należą niezaprzeczalnie, zgodnie z prawem międzynarodowym, do Polski, Czech i Rosji. (...). Republika Federalna Niemiec nie rości żadnych pretensji terytorialnych wobec swoich sąsiadów”. Ministerstwu Spraw Zagranicznych RP nie jest znana natomiast wypowiedź ze spotkania kanclerza Gerharda Schrödera z przedstawicielami “wypędzonych” z wiosny 2001 r., na którą powołuje się Pani Senator Anna Kurska.

5. Stanowisko zawarte w liście byłego ministra spraw zagranicznych RFN, Klausa Kinkela dot. kwestii wywłaszczeń Niemców, byłych mieszkańców polskich ziem zachodnich i północnych, jest znane władzom polskim. Jednak rząd RP uważa, że wywłaszczenia Niemców dokonano zgodnie z prawem międzynarodowym i polskim prawem wewnętrznym. Obie strony, świadome swych rozbieżnych stanowisk w tej sprawie lecz wiedzione chęcią dalszego pojednania obu narodów w duchu integracji europejskiej, nie poruszają kwestii wywłaszczeń w kontaktach międzyrządowych. Rządowi RP nie są znane działania rządu zjednoczonych Niemiec popierające żądania dot. kwestii własności na polskich ziemiach zachodnich i północnych, wysuwane przez ich byłych mieszkańców.

Z wyrazami szacunku

Włodzimierz Cimoszewicz

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 33. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 32), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 13.03.2003 r.

Pan
Prof. Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Nawiązując do oświadczenia Senator Marii Szyszkowskiej, złożonego podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 6 lutego 2003 roku, w sprawie upadłości Banku Staropolskiego (pismo LP/043/23/03/V, 10.02.03 r.), pragnę uprzejmie poinformować, iż Pani Senator przekazała ww. oświadczenie również bezpośrednio Przewodniczącemu Komisji Nadzoru Bankowego – Panu Leszkowi Balcerowiczowi. W dniu 5 marca br. skierowane zostało do Pana Marszałka pismo Przewodniczącego KNB zawierające wyczerpujące wyjaśnienia w kwestiach podnoszonych w oświadczeniu pani Senator, dotyczące przeprowadzonych procedur w ramach nadzoru bankowego (NP.-BASB-V-5222-140/03).

Postępowanie upadłościowe Banku Staropolskiego S.A. w Poznaniu, zgodnie z informacjami Ministra Sprawiedliwości, objęte jest stałym nadzorem Prezesa Sądu Okręgowego w Poznaniu oraz wizytatora do spraw gospodarczych. Do chwili obecnej nie został sporządzony plan podziału funduszów masy upadłości, gdyż przez cały czas prowadzone są czynności zmierzające do sprzedaży upadłego przedsiębiorstwa w całości w drodze przetargu. W przypadku zbycia przedsiębiorstwa bankowego w całości, jego nabywca przejmie zobowiązania wobec deponentów i on będzie dokonywał na ich rzecz należnych wypłat. Dotychczas sędzia-komisarz ogłosił dwa przetargi na sprzedaż przedsiębiorstwa bankowego Bank Staropolski S.A. w Poznaniu, które nie odniosły rezultatu. W dniu 10 stycznia 2003 r. odbyło się wyznaczone przez sędziego-komisarza posiedzenie z udziałem syndyka masy upadłości, kuratora upadłego oraz członków rady wierzycieli, na którym wszyscy obecnie zaaprobowali konieczność ogłoszenia kolejnego przetargu na nabycie przedsiębiorstwa bankowego Bank Staropolski S.A. w Poznaniu. W związku z powyższym zarządzeniem z dnia 24 stycznia 2003 r. sędzia-komisarz zobowiązał syndyka masy upadłości do przedłożenia projektu warunków nabycia przedsiębiorstwa.

Z upoważnienia

Ministra Finansów

Podsekretarz Stanu

Andrzej Sopoćko

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu (“Diariusz Senatu RP” nr 33), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 13.03.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na Pana list z dnia 25 lutego 2003 r. znak: LP/043/55/03/V, przy którym otrzymałem tekst oświadczenia złożonego na 34 posiedzeniu Senatu przez Pana Senatora Januarego Bienia w sprawie dofinansowania działalności Stowarzyszenia Otwartych Serc “Los” z Olsztyna k/Częstochowy, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.

Stowarzyszenie “Los” w dniu 30 stycznia 2003 r. wystąpiło do Ministerstwa Zdrowia o dotację na realizowany przez nie program prozdrowotny “Wady postawy”. Ministerstwo Zdrowia powiadomiło Stowarzyszenie o ogólnych zasadach przyznawania dotacji na dofinansowanie zadań zlecanych stowarzyszeniom, a także poinformowało o zaawansowaniu prac mających na celu wyłonienie w drodze procedury konkursowej realizatorów programu współpracy pomiędzy Ministerstwem Zdrowia a organizacjami pozarządowymi w 2003 roku.

Zgodnie z przyjętymi zasadami wszelkie informacje, w tym treść powierzanych zadań i formularze aplikacyjne, będą podane do publicznej wiadomości na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia oraz na łamach tytułu wydawniczego o zasięgu ogólnokrajowym.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia

Sekretarz Stanu

Ewa Kralkowska


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment