Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

22 stycznia 2003 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Ochrony Środowiska oraz Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia.

Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem poselskim. Nowelizacja zmierza do zawężenia kręgu podmiotów uprawnionych do ubiegania się o przeznaczenie gruntów rolnych do zalesienia, a także do ograniczenia przesłanek możliwości przeznaczenia do zalesienia tych gruntów zarówno będących częścią gospodarstw rolnych, jak również stanowiących ich całość. W związku z tym w ustawie sejmowej przyjęto definicję legalną gospodarstwa rolnego, zgodnie z którą za gospodarstwo rolne uważa się "gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, które jego właściciel lub spadkodawca lub darczyńca prowadził lub prowadzi osobiście co najmniej od 5 lat, co jest potwierdzone przez urząd gminy, na którego terenie gospodarstwo się znajduje, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa".

W stosunku do aktualnego stanu prawnego ustawa nowelizująca zmierza do ograniczenia przesłanek możliwości przeznaczenia do zalesienia gruntów rolnych zarówno poprzez wyłączenie gruntów okresowo zalewanych, jak również ograniczenie możliwości dokonywania takich przekształceń wyłącznie w stosunku do gruntów przewidzianych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Podczas posiedzenia do przyjętych w ustawie sejmowej rozwiązań ustosunkował się wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski. Obszerną i krytyczną opinię na temat przyjętych przez Sejm zapisów przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, które zwróciło uwagę, że cechuje je brak precyzji oraz niespójność z obowiązującym systemem prawa. Ponadto art. 3a, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 3 ustawy nowelizującej, jest sprzeczny z art. 2, z art. 31 ust. 3 oraz z art. 32 ust. 1 i 2 konstytucji.

W związku ze wskazanymi i podnoszonymi następnie w dyskusji uwagami połączone komisje postanowiły zwrócić się o przygotowanie opinii w sprawie nowelizacji ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia do szeregu instytucji i ekspertów, m.in. do specjalisty konstytucjonalisty, instytucji samorządowych, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Środowiska, a także do UKIE - ze względu na zarzuty o niezgodności ustawy sejmowej z prawem UE.

Ustalono, że kolejne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie rozpatrywanej ustawy sejmowej odbędzie się 4 lutego br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym.

Ustalenia przyjęte w przedmiotowej umowie omówił dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusz Henczel. Informacje uzupełniające przedstawił dyrektor Biura Prawnego Straży Granicznej Marcin Własnowolski. Ponadto wysłuchano informacji poseł sprawozdawcy Danuty Grabowskiej. Jak stwierdziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu, rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Celem umowy jest przede wszystkim umacnianie współpracy granicznej oraz rozwijanie stosunków sąsiedzkich między Polską i Słowacją, a także ułatwienie kontroli osób, towarów i środków transportu przekraczających polsko-słowacką granicę państwową.

Umowa reguluje w sposób całościowy zasady współpracy przy dokonywaniu kontroli granicznej, celnej, weterynaryjnej, sanitarnej i fitosanitarnej osób, towarów i środków transportu przekraczających granicę państwową w ruchu drogowym i kolejowym.

W umowie określono w szczególności zasady, na jakich przeprowadzana będzie kontrola graniczna, zasady, na jakich dochodzone będą roszczenia z tytułu szkody wyrządzonej przez funkcjonariuszy podczas wykonywania czynności służbowych na terytorium drugiej umawiającej się strony oraz roszczenia tych funkcjonariuszy związane z doznaniem przez nich szkody lub uszczerbku na zdrowiu podczas dokonywania czynności kontrolnych na terytorium drugiej strony. W umowie sformułowano również zasady oznaczania pomieszczeń i budynków służbowych, zasady ochrony obiektów przejścia granicznego, zasady ochrony kontrolowanych lub oczekujących na kontrolę osób, towarów i środków transportu, zasady postępowania z dokumentami służbowymi, służbowymi środkami transportu, czy też przedmiotami przeznaczonymi do wykonywania czynności kontrolnych. Umowa zawiera także postanowienia dotyczące wywożenia towarów, środków transportu, dewiz i innych środków płatniczych zdeponowanych lub zatrzymanych przez organy kontrolne, jak również pobranych przez te organy ceł, podatków i innych opłat oraz próbek towarów.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła bez poprawek rozpatrywaną ustawę sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 9 grudnia 1999 r.

W tym punkcie wysłuchano informacji przedstawionych przez dyrektora R. Henczela z MSZ oraz uwag dyrektora Departamentu Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów Pawła Brochackiego. Pozytywną opinię przedstawiło biuro legislacyjne.

Konwencja będąca przedmiotem ratyfikacji została przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 9 grudnia 1999 r. i zmierza do zahamowania i eliminacji zjawiska terroryzmu poprzez pozbawienie go źródeł finansowania.

W myśl konwencji przestępstwo popełnia ten, kto dowolnymi środkami, bezpośrednio lub pośrednio, bezprawnie i umyślnie udostępnia lub gromadzi fundusze z zamiarem ich wykorzystania lub mając świadomość, że zostaną wykorzystane, w całości lub w części, do dokonania czynu stanowiącego przestępstwo określone w jednym z 10 traktatów międzynarodowych wymienionych w aneksie do konwencji.

Przestępstwem jest również zachowanie polegające na bezprawnym i umyślnym udostępnianiu lub gromadzeniu funduszy, aby zostały wykorzystane, w całości lub w części, do dokonania czynu mającego spowodować śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu osoby cywilnej lub innej osoby nie uczestniczącej aktywnie w działaniach wojennych w sytuacji konfliktu zbrojnego, jeżeli celem takiego czynu jest zastraszenie ludności albo skłonienie rządu lub organizacji międzynarodowej do dokonania lub do zaniechania określonej czynności.

Rozwiązania przyjęte w konwencji dotyczą również ekstradycji osób, którym zarzuca się popełnienie tych przestępstw. Ponadto konwencji nakłada na państwa-strony obowiązek stypizowania przestępstw, których dotyczy, w prawie wewnętrznym. W wypadku Polski konieczne będzie m.in. wprowadzenie odpowiedzialności karnej za przygotowanie do popełnienia przestępstw, o których mowa w konwencji oraz odpowiedzialności osób prawnych. Ratyfikacja konwencji spowoduje ponadto konieczność dokonania odpowiednich zmian w ustawie - Prawo bankowe oraz ustawie o publicznym obrocie papierami wartościowymi.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego poparła rozpatrywaną ustawę sejmową. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator J. Konieczny.

Na zakończenie posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu.

Senatorowie wysłuchali omówienia zapisów przyjętych przez Sejm, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak, wicedyrektor Departamentu Prawnego w MSWiA Andrzej Rudlicki, naczelnik Wydziału Prawnego w Komendzie Głównej Policji Lucyna Pietrzyk oraz posłowie Jerzy Czepułkowski i Jerzy Dziewulski. Szereg szczegółowych zastrzeżeń zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa ma charakter dostosowawczy. Ustawa implementuje postanowienia Dyrektywy Rady nr 91/477/EWG z 18 czerwca 1991 r., dotyczącej kontroli nabywania i posiadania broni, oraz uwzględnia treść Konwencji Rady Europy nr 101 o kontroli nabywania i posiadania broni palnej przez osoby fizyczne z 28 czerwca 1978 r., podpisanej przez Polskę 23 maja 2003 r.

Zasadniczą zmianą ustawy jest wprowadzenie postępowania mającego na celu pozbawienie broni palnej cech użytkowych. Istotnym novum jest wprowadzenie do ustawy o broni i amunicji zasad wydawania europejskiej karty broni palnej, terminu jej ważności, obowiązku jej posiadania przez korzystającego z broni. Europejska karta broni palnej będzie upoważniała cudzoziemców będących obywatelami Unii Europejskiej - myśliwych i biorących udział w zawodach sportowych - do przywozu i wywozu broni i amunicji na teren i z terenu Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy dotyczące pozbawienia broni palnej cech użytkowych, a także dotyczące europejskiej karty broni palnej będą miały zastosowanie z dniem uzyskania przez RP członkostwa w Unii Europejskiej.

Ustawa przewiduje rozszerzenie zakresu dotychczasowego rejestru prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji o osoby dopuszczone do posiadania broni, osoby posiadające legitymację osoby dopuszczonej do posiadania broni, osoby ubiegającej się o pozwolenie na broń lub dopuszczenie do posiadania broni oraz osoby posiadające kartę rejestracyjną broni oraz utworzenie, prowadzonego również przez Komendanta Głównego Policji, rejestru cudzoziemców uprawnionych do posiadania i nabywania broni zawierającego również informacje dotyczące przewozu przez terytorium RP, przywozu i wywozu na teren i z terenu RP broni przez cudzoziemców.

Ponadto do ustawy wprowadzono definicję broni palnej sygnałowej, broni palnej alarmowej oraz definicji noszenia broni, a także na objęcie obowiązkiem posiadania karty rejestracyjnej każdej broni pneumatycznej. Obecnie regulacją ustawową objęte jest posiadanie broni pneumatycznej o lufie gwintowanej, na którą należy mieć pozwolenie.

Podczas posiedzenia odbyto długą i wnikliwą dyskusję, w której wątpliwości dotyczyły m.in. zasad i warunków wydawania, cofania pozwoleń na broń, rejestracji broni
oraz dy
sponowania bronią i amunicją.

W przyjętym stanowisku Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować 25 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, m.in. skreślenie w art. 1 w pkt 27 litery b.

Ustalono, że stanowisko wypracowane przez komisję zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Niski.

23 stycznia 2003 r.

Podczas swojego posiedzenia Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Traktatu WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Ryszard Sławiński.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowym traktacie, które zaprezentowali: wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa oraz dyrektor Departamentu Prawnego Ministerstwa Kultury Ewa Ziemiszewska.

Celem traktatu będącego przedmiotem ratyfikacji jest zapewnienie odpowiedniego stopnia ochrony praw artystów wykonawców i producentów fonogramów z uwzględnieniem rozwoju gospodarczego, społecznego, kulturowego i technicznego (w szczególności rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych), a także utrzymanie równowagi między prawami artystów wykonawców i producentów fonogramów a ogólnym interesem publicznym, zwłaszcza w dziedzinie nauczania, badań naukowych i dostępu do informacji.

Państwa-strony traktatu zobowiązują się do udzielenia artystom wykonawcom oraz producentom fonogramów będącym obywatelami innych umawiających się stron ochrony prawnej w nim przewidzianej. Ponadto traktat statuuje zasadę traktowania narodowego w odniesieniu do praw w nim określonych.

Traktat uznaje prawa osobiste artystów wykonawców, a także przyznaje im: prawa majątkowe do ich nieutrwalonych artystycznych wykonań, prawo zwielokrotnienia, prawo wprowadzenia do obrotu, prawo najmu oraz prawo publicznego udostępniania utrwalonych artystycznych wykonań (wszystkie prawa w odniesieniu do artystycznych wykonań). Producenci fonogramów uzyskali prawo zwielokrotnienia, prawo wprowadzenia do obrotu, prawo najmu, a także prawo publicznego udostępniania fonogramów (wszystkie prawa w odniesieniu do fonogramów). Zarówno producenci fonogramów, jak i artyści wykonawcy uzyskali prawo do wynagrodzenia za nadania i komunikowanie publiczności.

Na mocy art. 17 traktatu ochrona udzielona artystom wykonawcom trwa co najmniej 50 lat, licząc od końca roku, w którym artystyczne wykonanie zostało utrwalone na fonogramie. W wypadku producentów fonogramów okres ochrony przyznanej traktatem trwa również 50 lat, z tym że licząc od końca roku, w którym fonogram opublikowano. W wypadku braku publikacji w ciągu 50 lat od utrwalenia fonogramu czas ochrony liczony jest od końca roku, w którym dokonano utrwalenia.

W prawie polskim problematyka ochrony praw artystów wykonawców oraz producentów fonogramów uregulowana jest w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Ponadto Polska jest stroną Międzynarodowej konwencji o ochronie wykonawców, producentów fonogramów oraz organizacji nadawczych oraz Porozumienia w Sprawie Handlowych Aspektów Praw Własności Intelektualnej (TRIPS).

28 stycznia 2003 r.

W Centrum Szkoleniowym Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poświęcone perspektywom spółdzielczości wiejskiej w jednoczącej się Europie.

W posiedzeniu wzięli udział m.in.: Bogdan Czaplejewicz, Henryk Dadecki i Stanisław Śledziewski ze Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz przedstawiciele gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" z całej Polski.

Aktualne problemy spółdzielczości wiejskiej przedstawił senator Andrzej Anulewicz. Senator podkreślił, że w działalności spółdzielczej należy czerpać z doświadczeń europejskich w tym zakresie. Dlatego działacze spółdzielczy będą nawiązywać robocze kontakty z przedstawicielami UE.

W drugiej części posiedzenia odbyto dyskusję nad propozycjami zmian legislacyjnych prawa spółdzielczego.

Propozycje zmian przedstawił prezes Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" S. Śledziewski. Projekt przygotowała, zgodnie z uchwałą II Kongresu Spółdzielczości, Krajowa Rada Spółdzielcza.

Przedłożony projekt zmierza m.in. do dostosowania przepisów prawa spółdzielczego do standardów unijnych i międzynarodowych zasad spółdzielczych. Ponadto wzmacnia ochronę praw członkowskich i wyraźnie je określa, w tym również prawa majątkowe, zmierza do zacieśnienia więzi członkowskiej i zwiększenia aktywności członków spółdzielni, a także wzmożenia zainteresowania członków efektami działania spółdzielni.

Projekt dostosowuje podstawy prawne działalności spółdzielni do obecnych reguł działania podmiotów gospodarczych, a także wprowadza zmodernizowany system finansowy i stwarza podstawy menedżerskiego systemu kierowania działalnością gospodarczą spółdzielni.

Projekt wprowadza także zmiany w odniesieniu do związków spółdzielczych, w szczególności związków lustracyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej w celu zwiększenia z ich strony zakresu i form pomocy dla spółdzielni oraz ściślejszego związania działalności tych organizacji z potrzebami i oczekiwaniami środowisk członkowskich.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senatorowie zapoznali się z informacją o działalności Instytutu Pamięci Narodowej w okresie od 1 lipca 2001 r. do 30 czerwca 2002.

W posiedzeniu komisji udział wzięli przedstawiciele IPN: prezes Leon Kieres, dyrektor Głównej Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu Witold Kulesza, dyrektor generalny Bohdan Marciniak, dyrektor Biura Udostępniania i Archiwizacji Dokumentów Bernardetta Gromek oraz dyrektor Biura Edukacji Publicznej Paweł Machcewicz.

Prezes L. Kieres omówił szczegółowo działalność instytutu, a także zapoznał senatorów z prowadzonymi śledztwami. W swoim wystąpieniu wskazał m.in. na problemy z archiwizacją dokumentów, szczególnie w kontekście trudności lokalowych, a także z ich przejmowaniem. Prezes nawiązał również do udostępniania akt osobom pokrzywdzonym oraz wystaw organizowanych przez instytut, często pod patronatem prezydenta i premiera. Ponadto ustosunkował się do informacji prasowych na temat działalności IPN.

Jak poinformował prof. L. Kieres, na jego decyzje wpłynęło 20 skarg do Naczelnego Sądu Administracyjnego, z czego uwzględniona została tylko jedna.

Przebieg śledztw prowadzonych przez pion śledczy oraz przykłady kar orzeczonych w sprawach przygotowanych przez ten pion omówił szczegółowo prof. W. Kulesza, który udzielał również wyjaśnień na temat naboru prokuratorów oraz uzasadniał konieczność pozostawienia pionu śledczego jako bardzo specyficznego w ramach instytutu.

W drugiej części posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do rozpatrywania ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat ustawy, które przedstawili wiceminister sprawiedliwości Marek Staszak, dyrektor Departamentu Legislacyjnego w tym resorcie marek Sadowski, przedstawiciele komisji kodyfikacyjnej przygotowującej projekt: jej przewodniczący prof. Feliks Zedler oraz sekretarz sędzia Robert Zegadło, a także przedstawiciele Narodowego Banku Polskiego oraz Związku Banków Polskich. Swoją opinię i szczegółowe uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opiniami prof. Janusza A. Strzępki, kierownika Katedry Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego oraz dr. Jana Mojaka z Instytutu Prawa Cywilnego UMCS w Lublinie. Swoje uwagi do ustawy sejmowej zgłosił także pisemnie NBP.

Nowe prawo upadłościowe ma umożliwić m.in. zwołanie wstępnego zgromadzenia wierzycieli, na którym będzie można zawrzeć układ. Dzięki temu zbędne będzie prowadzenie postępowania upadłościowego na ogólnych zasadach.

Sejm doprecyzował przepisy dotyczące postępowania o ogłoszenie upadłości i zdecydował, że postanowienie w tej sprawie powinno być wydane w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku.

Sejm przyjął także zmianę rozszerzającą majątek spółki, który po ogłoszeniu upadłości nie wchodzi do masy upadłości. Oprócz m.in. nieściągalnych wierzytelności wyłączonych przez sędziego-komisarza dodano tu także niezbywalne ruchomości.

Prawo upadłościowe przewiduje wprowadzenie jednolitego postępowania wobec niewypłacalnego przedsiębiorcy zamiast dotychczasowego postępowania upadłościowego i postępowania układowego.

W pierwszym etapie będzie przeprowadzone badanie, czy istnieją podstawy do ogłoszenia upadłości. Drugi etap to właściwe postępowanie upadłościowe, które służyć będzie likwidacji majątku upadłego i zaspokojeniu wierzycieli z uzyskanych w ten sposób środków lub zawarcia układu.

Zgodnie z ustawą, podstawą ogłoszenia upadłości będzie niewypłacalność dłużnika, czyli niespłacanie długów.

Nowe prawo zezwoli przedsiębiorcom m.in. na zastosowanie postępowania naprawczego i skorzystanie z oddłużenia. Postępowanie naprawcze dotyczy przedsiębiorców, którzy płacą podatki, ale wiedzą, że wkrótce skończą się im dochody i będą niewypłacalni. Procedurę przewidziano dla przedsiębiorców wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego - nie obejmuje firm wpisanych do ewidencji działalności gospodarczej. Sejm rozszerzył możliwość stosowania tej procedury także o publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

Postępowanie naprawcze będzie postępowaniem uproszczonym i będzie toczyć się poza sądem, jedynie pod jego nadzorem.

Małe i średnie przedsiębiorstwa będą miały trzy miesiące na przedstawienie planu restrukturyzacji oraz jego przyjęcie i zawarcie układu, większe firmy - cztery miesiące.

Ustawa sejmowa zaostrza kary dla przedsiębiorców, którzy celowo doprowadzają firmy do upadłości i utrudniają proces upadłościowy. Grozić będzie za to zakaz prowadzenia działalności przez 10 lat.

W porównaniu z aktualnym stanem prawnym ustawa wprowadza zasadnicze zmiany, jeśli chodzi o sytuację wierzycieli, których wierzytelności zostały zabezpieczone hipoteką, zastawem rejestrowym czy wpisem w rejestrze. Zgodnie z nowym prawem, wierzyciele będą zaspokajani z sumy uzyskanej ze sprzedaży przedmiotu obciążonego po odliczeniu kosztów sprzedaży.

Koszt wejścia w życie nowego prawa upadłościowego ocenia się na około 35 mln zł i wynika on głównie z zatrudnienia większej liczby sędziów i urzędników sądowych, co jest związane ze spodziewaną większą liczbą postępowań upadłościowych. W opinii resortu sprawiedliwości, w 2003 roku po wejściu w życie nowych przepisów liczba takich spraw w sądach gospodarczych wzrośnie do 12 tysięcy (obecnie około 6 tysięcy).

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli 178 artykułów ustawy sejmowej. Senator Teresa Liszcz zgłosiła do nich 28 poprawek, uwzględniających m.in. uwagi zawarte w opiniach, którymi dysponowała komisja. Do całej ustawy senator postulowała wprowadzenie ponad 80 zmian.

Ustalono, że komisja będzie kontynuowała rozpatrywanie ustawy - Prawo upadłościowe na kolejnym posiedzeniu, 29 stycznia br.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw. Podczas posiedzenia w tej sprawie, które odbyło się 14 stycznia br., powołano zespół, który przygotował zestawienie poprawek.

W posiedzeniu wzięli udział wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk oraz wicedyrektor departamentu w tym resorcie Maria Laudańska.

Proponowane w zestawieniu zmiany poddano głosowanie. W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 38 poprawek. Ustalono, że wypracowany projekt uchwały zarekomenduje Izbie senator Krzysztof Borkowski.

Tego samego dnia senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkali się z senatorami francuskimi, członkami Komisji Gospodarki i Planu, którzy przybyli do Polski z misją informacyjną w sprawie wspólnej polityki rolnej. Delegacji francuskiej przewodniczył przewodniczący komisji senator Marcel Deneux.

Podczas spotkania rozmawiano o problemach polskiego rolnictwa i polskich oczekiwaniach dotyczących reformy polityki rolnej Unii Europejskiej.

29 stycznia 2003 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy na temat ustaleń przyjętych w protokole będącym przedmiotem ratyfikacji. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że sprawozdanie z prac komisji podczas posiedzenia plenarnego Izby złoży senator Aleksandra Koszada.

W drugim punkcie porządku posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw.

Informacje na temat rozwiązań przyjętych w ustawie, która była projektem rządowym, przedstawili wiceminister sprawiedliwości Marek Staszak, dyrektor departamentu legislacyjnego w tym resorcie Marek Sadowski oraz przewodniczący komisji kodyfikacyjnej prof. Zbigniew Radwański. Uwagi do ustawy zgłosiło biuro legislacyjne.

Wprowadzone zmiany związane są z koniecznością wypełnienia luk prawnych powstałych w następstwie uchylenia kodeksu handlowego i uchwalenia kodeksu spółek handlowych. Druga część omawianej regulacji ma na celu zapobieżenie przy świadczeniu usług budowlanych sytuacjom niewywiązywania się z terminowego regulowania należności wobec tzw. podwykonawców. Często powoduje to wszczęcie postępowań układowych, a nawet ogłoszenie upadłości tych podmiotów.

W przyjętym stanowisku komisja zaaprobowała sugestie biura legislacyjnego i postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie trzech poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Roberta Smoktunowicza. Proponowane poprawki uzyskały poparcie Ministerstwa Sprawiedliwości reprezentującego rząd w pracach nad projektem.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowano rozpatrywanie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze. Senatorowie przeanalizowali szczegółowo artykuły od 174 do 544, ostatniego. Do rozpatrywanych zapisów zgłoszono szereg poprawek.

Następnie komisja przystąpiła do głosowania nad zmianami zgłoszonymi w czasie dyskusji. Łącznie przeprowadzono 132 głosowania, w których akceptację uzyskało ponad 100 poprawek, zaaprobowanych również przez przedstawicieli resortu sprawiedliwości i komisji kodyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Teresa Liszcz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zapoznała się z projektem inicjatywy ustawodawczej - ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania prawa własności nieruchomości.

Proponowana inicjatywa zmierza do przywrócenia możliwości składania wniosków o nabywanie prawa własności użytkowanych wieczyście gruntów oraz zniesienia daty ograniczającej możliwość występowania z takim wnioskiem.

31 grudnia 2002 roku minął bowiem termin składania wniosków dla tych, którzy mieli prawo własności mieszkania, np. komunalnego lub zakładowego, a nie byli właścicielami gruntu, na którym stoi budynek przez nich zamieszkiwany. Dotyczy to również nieruchomości rolnych. Wnioski o prawo użytkowania wieczystego mogły składać tylko te osoby, które nabyły mieszkanie do 31 grudnia 1998 roku. Jeśli ktoś nabył na własność mieszkanie po tej dacie, nie mógł skorzystać z możliwości zamiany użytkowania wieczystego gruntu na prawo własności. W proponowanym projekcie senatorowie zaproponowali zniesienie tych ograniczeń.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury pomysłodawca inicjatywy senator Adam Biela stwierdził m.in., że według obowiązujących przepisów, jeżeli ktoś użytkuje wieczyście np. mieszkanie zakładowe czy sklep i nie ma prawa własności do gruntu, na którym ten sklep stoi, to pierwotny właściciel gruntu może mu np. nakazać przeniesienie sklepu lub wyburzenie mieszkania.

Komisja postanowiła wysłać pismo do prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Marka Bryksa z prośbą o opinię rządu w sprawie inicjatywy. Po otrzymaniu odpowiedzi komisja zamierza zgłosić inicjatywę jako projekt nowelizacji ustawy o nabywaniu prawa własności nieruchomości.

30 stycznia 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywała cztery ustawy upoważniające prezydenta do ratyfikacji umów międzynarodowych. Z informacjami dotyczącymi ustaleń zawartych w dokumentach będących przedmiotem ratyfikacji zapoznał senatorów wiceminister spraw zagranicznych Sławomir Dąbrowa oraz odpowiednio przedstawiciele zainteresowanych resortów. Po zapoznaniu się z informacjami oraz opiniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianych ustaw. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdania złożą senatorowie: Adam Jamróz - ustawa o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, Bogusław Litwiniec - ustawa o ratyfikacji Traktatu WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r., Zbigniew Kulak - ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym, oraz Władysław Mańkut - ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 9 grudnia 1999 r.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o broni i amunicji oraz o zmianie ustawy o Biurze Ochrony Rządu, zawierającą zapisy dostosowujące polskie prawo do ustawodawstwa Unii Europejskiej.

W dyskusji nad zapisami przyjętymi przez Sejm udział wzięli m.in. zaproszeni goście: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Tadeusz Matusiak, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona, naczelnik w Biurze Prawnym Komendy Głównej Policji Lucyna Pietrzyk, ppłk Sławomir Wojdat z Żandarmerii Wojskowej (Ministerstwo Obrony Narodowej) oraz Katarzyna Cuadrat-Grzybowska z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Swoją opinię przedstawiło także biuro legislacyjne.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 22 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zygmunta Cybulskiego.

Szereg poprawek, ogółem 38, zaproponowano również do ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej oraz niektórych innych ustaw.

W tej części posiedzenia wysłuchano informacji i opinii przedstawionych przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka, wicedyrektor Departamentu Produkcji Zwierzęcej i Weterynarii w tym resorcie Marię Laudańską, zastępcę głównego lekarza weterynarii Andrzeja Rudego, wiceprezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Leszka Ratajczaka, a także przedstawicieli Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej Agencji Rynku Rolnego oraz UKIE. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Ustalono, że rekomendowane przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poprawki przedstawi Izbie senator B. Drzęźla.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister gospodarki, pracy i polityki społecznej, którego podczas posiedzenia reprezentował wiceminister Maciej Leśny. O zaproponowanych rozwiązaniach mówił także prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Mirosław Marek. Swoje uwagi zgłosiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa ma ułatwić zapobieganie m.in. wyłudzaniu towarów, usług i środków pieniężnych. Ma temu służyć umożliwienie pozyskiwania od przedsiębiorców informacji dotyczących wiarygodności płatniczej innych przedsiębiorców i konsumentów.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie kilku poprawek do ustawy sejmowej, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Podczas posiedzenia Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła także ustawę o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych, która była projektem poselskim. Określa ona zasady, warunki, tryb przyznawania oraz podmioty upoważnione do nadawania stopni górniczych, honorowych szpad górniczych i mundurów górniczych.

Nad rozpatrywaną ustawą odbyto długą i wnikliwą dyskusję, w wyniku której postanowiono zaproponować wprowadzenie 11 poprawek. Jedna z zaproponowanych zmian rozszerza nadawanie stopni górniczych na pracowników naukowych jednostek szkolnictwa i instytutów naukowo-badawczych prowadzących działalność naukową i dydaktyczną w dziedzinie nauk górniczych, geologicznych i geofizycznych. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Bernard Drzęźla.

Ponadto Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o postępowaniu z substancjami zubożającymi warstwę ozonową. Senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz z opinią biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa, która była projektem rządowym, ma charakter porządkujący, ponadto dostosowuje prawo polskie do przepisów unijnych. Nowelizacja uwzględnia również stanowisko Sekretariatu Ozonowego odnośnie do interpretacji art. 4 § 9 Protokołu Montrealskiego w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową.

Ustawa nowelizująca zobowiązuje użytkowników urządzeń i instalacji zawierających powyżej 3 kg substancji kontrolowanych do dokonywania raz w roku przeglądu szczelności tych urządzeń i instalacji. Minister właściwy do spraw gospodarki będzie mógł określić, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakie będą musiały być spełnione przy dokonywaniu przeglądu urządzeń i instalacji. Określając takie wymagania, minister będzie musiał uwzględnić, w szczególności, kwalifikacje osób dokonujących przeglądu. W art. 24 ustawy nowelizowanej, dotyczącym wydawania pozwoleń, dokonano zmian zmierzających do tego, aby minister właściwy do spraw gospodarki wydawał pozwolenia z uwzględnieniem czynnego udziału wnioskującego podmiotu w działaniach na rzecz ochrony warstwy ozonowej. Ponadto zobowiązano ministra, aby wydając zezwolenie na przywóz z zagranicy substancji kontrolowanych wymienionych w załączniku nr 3 i 5 do ustawy, uwzględniał dotychczasowy udziału podmiotu wnioskującego w przywozie takich substancji. Brak udziału w przywozie nie będzie wykluczał możliwości uzyskania pozwolenia, z tym że uzyskanie takiego pozwolenia będzie uzależnione od wyrażenia zgody przez inny podmiot, posiadający udział w przywozie, na uznanie tego udziału w całości lub części za udział podmiotu składającego wniosek.

Ponadto ustawa nowelizująca skreśliła uregulowania dotyczące ubiegania się o promesę pozwolenia na przywóz z zagranicy substancji kontrolowanych lub mieszanin zawierających takie substancje oraz zasad jej wydawania (art. 1 pkt 12 ustawy nowelizującej).

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi skreślenie litery a w pkt 11 w art. 1, zmiany wprowadzonej przez Sejm. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Adam Graczyński.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment