Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

3 grudnia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przystąpiła do rozpatrywania ustawy budżetowej na rok 2003. Senatorowie rozpatrywali ustawę w następujących częściach: część 19 - Budżet, Finanse Publiczne i Instytucje Finansowe, część 78 - Obsługa Zadłużenia Zagranicznego, część 79 - Obsługa Długu Krajowego, zał. nr 4 - część 98 - Przychody i rozchody związane z finansowaniem deficytu i rozdysponowaniem nadwyżki budżetowej, zał. nr 7 - Wykaz inwestycji wieloletnich w 2003 r., część 81 - Rezerwa Ogólna, część 20 - Gospodarka, część 40 - Turystyka, część 60 - Wyższy Urząd Górniczy, część 50 - Urząd Regulacji Energetyki, część 07 - Najwyższa Izba Kontroli, część 47 - Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, część 69 - Komisja Papierów Wartościowych i Giełd, część 48 - Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, część 53 - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz część 58 - Główny Urząd Statystyczny.

Podczas posiedzenia wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner stwierdziła, że Ministerstwo Finansów prognozuje, iż wpływy podatkowe w tym roku zostaną w pełni zrealizowane, mimo niższej niż prognozowano inflacji.

W budżecie na ten rok zaplanowano dochody na poziomie 145,1 mld zł. Z tego z podatków pośrednich ma wpłynąć 91,3 mld zł, z CIT 13,8 mld zł i z PIT 26,54 mld zł.

Ministerstwo Finansów skorygowało niedawno prognozę inflacji rocznej do 1% lub nieco poniżej.

Jak stwierdziła wiceminister, resort finansów spodziewa się około 2-procentowego wzrostu PKB zarówno w III, jak i IV kwartale, a w całym 2002 r. o 1,3-1,4%.

Wiceminister poinformowała także, że resort nie wyklucza przedłużenia na kolejnych kilka lat spłaty kredytu, którego budżet państwa udzielił w 1999 roku kasom chorych. "Kasy Chorych mają odłożoną obsługę tej pożyczki do końca 2003 roku. Ale już teraz niektóre kasy występują z prośbą o renegocjowanie umów. Podejrzewam, że ta spłata będzie rozłożona" - stwierdziła.

W 1999 roku kasy chorych otrzymały z budżetu miliard złotych pożyczki. Jak poinformowała wiceminister finansów, do spłaty pozostało jeszcze 841 mln zł. Dodała, że umowy trzeba negocjować z poszczególnymi kasami, bo miały one różne warunki. Jak stwierdziła, sytuacja każdej z Kas Chorych jest inna. W 1999 roku zawarto różne umowy z kasami chorych, zależnie od ich ówczesnej sytuacji. Różne były warunki obsługi tej pożyczki. Jeśli chcemy to ujednolicić, to musimy renegocjować umowy z każdą z kas. Wiceminister dodała, że Narodowy Fundusz Zdrowia, który ma powstać w przyszłym roku, przejmie zobowiązania wszystkich kas chorych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w zakresie dotyczącym jej działania i zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu komisja przekazała opinię w tej sprawie do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych upoważniono senator Zdzisławę Janowską.

Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w następującym zakresie:

  1. cz. nr 46 - Zdrowie
  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
  3. dotacje podmiotowe z zał. nr 9,
  4. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

  1. cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
    z zał. nr 8,
  3. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

  1. cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 38, 39 i 77
  2. Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. nr 3),
    w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia
  1. cz. nr 31 - Praca

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
  3. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11
  1. cz. nr 44 - Zabezpieczenie społeczne

  1. wydatki z zał. nr 2,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

  1. cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 853 - Opieka społeczna

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
    z zał. nr 8,
  3. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11

  1. cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 7, 16, 17, 18, 25, 27, 29, 30, 34 i 75
  1. Plan finansowy Funduszu Pracy (zał. nr 6)
  2. Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 6)
  3. cz. nr 12 - Państwowa Inspekcja Pracy
  4. cz. nr 14 - Rzecznik Praw Dziecka
  1. wydatki z zał. nr 2,
  2. limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12
  1. cz. nr 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  2. - wydatki z zał. nr 2

  3. Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS (zał. nr 6)
  4. Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS (zał. nr 6)
  5. Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS (zał. nr 6)
  6. Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Os. Niepełnosprawnych (zał. nr 6)
  7. cz. nr 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  8. Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zał. nr 6)
  9. Plan finansowy Funduszu Alimentacyjnego (zał. nr 6)
  10. Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (część nr 48)

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11.

Jak stwierdzono w przyjętej opinii, komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej  23 listopada br. ustawą budżetową na rok 2003 oraz po dyskusji pozytywnie zaopiniowała rozpatrywaną ustawę i wniosła o wprowadzenie poprawek:

Poprawki do ustawy budżetowej na rok 2003 proponowane przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia

1)

  1. w art. 1 w ust. 3 zmniejsza się deficyt budżetu państwa o 110 000 tys. zł,
  2. w art. 47 skreśla się pkt 2,

c) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w poz. 8 "koszty integracji z Unią Europejską, współfinansowanie programów realizowanych ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych nie podlegających zwrotowi i zobowiązań wobec Komisji Europejskiej z tytułu zrealizowanych programów, w tym 29 100 tys. zł na zatrudnienie 625 funkcjonariuszy Straży Granicznej oraz wydatki związane z promocją dotyczącą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, w tym sfinansowanie kampanii przedreferendalnej", zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 20 000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 40 000 tys. zł,
  2. w poz. 80 "program działań osłonowych w ochronie zdrowia w ramach prowadzonej restrukturyzacji" zmniejsza się dotacje i subwencje o 50 000 tys. zł;

2) w art. 6 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do dokonania zwiększenia o 100.000 tys. zł dotacji i subwencji w części 83 Rezerwy celowe w poz. 17 - zasiłki z pomocy społecznej, w przypadku wydatkowania do dnia 30 czerwca 2003 r. poniżej 50% łącznie ujętych kwot planu na 2003 r. w części 78 Obsługa zadłużenia zagranicznego w dziale 757 - Obsługa długu publicznego oraz w części 79 Obsługa długu krajowego w dziale 757 - Obsługa długu publicznego.";

3)

  1. w załączniku nr 2 w części 31 Praca:

  1. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 3000 tys. zł;

4) w załączniku nr 2:

  1. w części 40 Turystyka w rozdziale 63002 - Polska Organizacja Turystyczna, zmniejsza się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe:

5) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe poz. 25 otrzymuje brzmienie:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

dotacje na finansowanie działalności wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy

25

16 000

16 000

         

6) w załączniku nr 14:

  1. w tabeli Plan finansowy Agencji Rynku Rolnego zmniejsza się o 160 000 tys. zł wpłatę z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wynik finansowy brutto,
  2. w tabeli Plan finansowy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w części 3 Wydatki statutowe:

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego.

Senatorowie zapoznali się informacją o ustawie sejmowej, którą przedstawił wiceminister pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Wysłuchano także opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa zakłada m.in., że co najmniej 500 tys., a nie jak do tej pory - 300 tys. pracowników, musi zrzeszać organizacja związkowa lub pracodawców, by zostać uznana za reprezentatywną, a tym samym brać udział w pracach Komisji Trójstronnej.

W przyjętym stanowisku Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zdecydowała o dodaniu nowego art. 2a w brzmieniu: "Art. 2a. Do postępowań o stwierdzenie reprezentatywności organizacji, wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe". Ustalono, że wprowadzenie zaproponowanej przez komisję poprawki zarekomenduje Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej spotkali się z delegacją Komitetu ds. Samorządu Terytorialnego Rady Federacji Zgromadzenia Federalnego Federacji Rosyjskiej.

Podczas rozmowy rosyjscy goście interesowali się polskimi doświadczeniami w tworzeniu podstaw prawnych samorządu terytorialnego oraz jego funkcjonowaniem.

W drugiej części posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceprezesa oraz dyrektora generalnego Urzędu Zamówień Publicznych Włodzimierza Dzierżanowskiego oraz Elżbiety Gnatowskiej na temat rozwiązań przyjętych w noweli sejmowej. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja, która była projektem poselskim, zakłada, że umowy w sprawie zamówień publicznych będą jawne. Wnioskodawcy uznali, że dotychczasowa tajność zawieranych kontraktów sprzyja korupcji. W opinii rządu, idea jawności umów jest jak najbardziej słuszna i zgodna z rządową strategią antykorupcyjną.

W głosowaniu komisja jednogłośnie poparła rozpatrywana nowelizację sejmową i opowiedziała się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych wybrano senatora Henryka Gołębiewskiego.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono także ustawę budżetową na rok 2003 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, część 17 - Administracja Publiczna, część 34 - Rozwój Regionalny, część 43 - Wyznania Religijne, część 49 - Urząd Zamówień Publicznych, część 51 - Urząd Służby Cywilnej, część 75 - Rządowe Centrum Legislacji, część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe, część 82 - Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, część 86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze, zał. nr 6 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, część 83 - Rezerwy celowe oraz część 85 - Budżety wojewodów.

Komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji, przyjęła wnioski, które zostały przedstawione w załączonej opinii:

"1)

  1. w załącznikach nr 2 i 9 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75065 - Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, zwiększa się dotacje i subwencje o kwotę 1000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1000 tys. zł;

2)

  1. w załączniku nr 2 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75068 - Rada do Spraw Uchodźców, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o kwotę 100 tys. zł.,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 100 tys. zł;

3)

  1. w załączniku nr 2 w części 30 - Oświata i wychowanie:

w załączniku nr 11 w części 30 w dziale 750 - Administracja Publiczna, zwiększa się wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej o kwotę 164 tys. zł.;

  1. w załączniku nr 2 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów:

  1. w załączniku nr 2 w części 49 - Urząd Zamówień Publicznych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1112 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1112 tys. zł.

  1. Komisja zwraca uwagę na brak jednolitych i czytelnych metod kreowania budżetów wojewodów, co utrudnia wgląd w zasadność kształtu budżetu w tej części. Drastyczne różnice w podziale środków w poszczególnych budżetach wojewodów pozwalają sądzić, że istnieje tam wiele dowolności przy ustalaniu priorytetów wspólnych dla całego kraju. Dlatego problem ten powinien być przedmiotem szczegółowej analizy rządu.
  2. Komisja wnosi o pilne ustalenie, komu będzie służył obiekt w Białobrzegach, będący własnością Skarbu Państwa, który pierwotnie był przeznaczony na ośrodek szkoleniowy Urzędu Służby Cywilnej, ale już kolejny rok brak na ten cel środków i obecnie Urząd ten ponosi jedynie koszty zabezpieczenia obiektu.

IV. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian".

Na sprawozdawcę opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2003 podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych powołano senator Apolonię Klepacz.

* * *

W gmachu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z aktualną sytuacją i perspektywami rynku drobiu i jaj w Polsce.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka. W 2002 r. ma miejsce znaczący wzrost (o 12%) zużycia krajowego mięsa i przetworów drobiowych. Szybszy wzrost niż produkcja mięsa wykazuje przemysłowa produkcja przetworów drobiowych. Mimo wzrostu produkcji przeciętna kondycja finansowa przedsiębiorstw drobiarskich pogarsza się. Branża nie wygospodarowała w I półroczu br. zysku, choć znacznie zwiększyły się przychody. Prowadzi to do wzmocnienia pozycji rynkowej liderów branży przy równoczesnym osłabieniu pozycji firm małych i średnich.

W I półroczu br. spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym wykazują wstawienia do odchowu piskląt hodowlanych. Może to oznaczać zapowiedź istotnego zmniejszenia tempa wzrostu produkcji żywca i mięsa drobiowego w drugim półroczu 2003 r. W 2003 r. przeciętne ceny na rynku drobiarskim pozostaną niskie, choć okresowo może występować poprawa koniunktury.

Od połowy 2001 r. w opłacalności produkcji żywca i mięsa drobiowego zachodzą niekorzystne zmiany (kryzys nadprodukcji, obniżenie poziomu cen detalicznych).

W 2002 r. wzrost produkcji przestał wyprzedzać tempo wzrostu spożycia drobiu, co rodzi nadzieje na większą stabilizację na rynku drobiarskim. Od maja br. zwiększa się przeciętna cena skupu mięsa drobiowego.

W skupie jaj od czerwca 2001 r. utrzymuje się spadek cen. Niski poziom cen jaj poprzez niekorzystny wpływ na kształtowanie się opłacalności produkcji przyczynia się do zmniejszenia tempa wzrostu produkcji jaj, ale przyczyniają się do ożywienia popytu. Jaja stały się relatywnie tanim źródłem białka zwierzęcego.

Podczas posiedzenia o aktualnej sytuacji na rynku drobiu i jaj wypowiadali się także przedstawiciele hodowców i producentów: prezes Polskiego Związku Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu Aldona Łoś oraz Leszek Mizgier z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Ich wystąpienia dotyczyły m.in. ekonomicznych możliwości krajowego sektora jaj spożywczych oraz dostosowania systemów utrzymania kur nieśnych w klatkach do wymogów unijnych określających normy ochronne dla kur nieśnych.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie rozpatrzyli także ustawę budżetową na rok 2003 w części 32 - Rolnictwo, części 33 - Rozwój Wsi, części 35 - Rynki Rolne, części 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS, zał. nr 6 - Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS, zał. nr 6 - Plan funduszu Administracyjnego KRUS oraz zał. nr 6 - Plan finansowy Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja przyjęła opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi po zapoznaniu się z ustawą budżetową na 2003 r.,
zgodnie ze swoimi kompetencjami, proponuje wprowadzenie następujących poprawek:

Poprawka 1

  1. w poz. 8 na końcu dodaje się wyrazy "oraz na sfinansowanie szkoleń zawodowych i pomocy technicznej, tj. zadań ujętych w poz. 6 i 7 programu SAPARD",
  2. w poz. 83 na końcu dodaje się wyrazy "dopłaty do oprocentowania kredytów, na współfinansowanie zadań określonych w programie SAPARD oraz na wdrażanie systemu JACS";

Poprawka 2

"Art. 39a. 1. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonywanie ich zadań ustawowych.

2. Środki finansowe na realizację zadań, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.

3. Minister właściwy do spraw finansów w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa przekazuje izbom rolniczym dotacje, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 marca 2003 r.".

Poprawka 3

  1. w rozdziale 01020 - Postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, w poz. 12, w kolumnie 6 i 7 kwotę 103 676 tys. zł zwiększa się o 100 tys. zł,
  2. w rozdziale 01029 - Dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze, w poz. 15, w kolumnie 6 i 7 kwotę 150 480 tys. zł zwiększa się o 119 tys. zł;

Poprawka 4

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła ustawę budżetową uchwaloną przez Sejm na rok 2003 w zakresie:

  1. części budżetowej 24 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego,

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
  3. dotacje podmiotowe z zał. nr 9,
  4. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11,

  1. planu finansowego Funduszu Promocji Twórczości z zał. nr 6,
  2. programu wieloletniego "Odbudowa i renowacja najbardziej zagrożonych obiektów Zamku Królewskiego w Warszawie" z zał. nr 13,
  3. części budżetowej 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 36, 37 i 76,
  4. części budżetowej 85 - Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,

  1. dochody i wydatki z zał. 1 i 2,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11,

  1. części budżetowej 09 - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. środki specjalne, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
  3. limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 12.

W opinii przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

"Po wysłuchaniu informacji i uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu i reprezentantów KRRiTV oraz po przeprowadzeniu dyskusji komisja stwierdziła, że rozpatrywany budżet stanowi pewien postęp w stosunku do nakładów na kulturę w latach ubiegłych, tym niemniej postanowiła wprowadzić szereg poprawek mających na celu wzmocnienie kondycji kultury, a szczególnie archiwów.

Komisja postanowiła wprowadzić poprawki zawarte w załącznikach.

  1. w załączniku 2:
  1. w części 09 - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 2000 tys. zł,
  2. w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w dziale 801 - Oświata i Wychowanie, w rozdziale 80132 - Szkoły artystyczne zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 2000 tys. zł;
  1. w załączniku 2:
  1. w części 09 - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 150 tys. zł,
  2. w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92105 - Pozostałe zadania w zakresie kultury zwiększa się dotacje i subwencje o kwotę 150 tys. zł;
  1. w załączniku 2:
  1. w części 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, w dziale 751 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa, w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 4000 tys. zł,
  2. w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92117 - Archiwa zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 100 tys. zł z przeznaczeniem dla Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych,
  3. w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92117 - Archiwa zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 2900 tys. zł z przeznaczeniem dla Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych,
  4. w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w dziale 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, w rozdziale 92120 - Ochrona i konserwacja zabytków zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1000 tys. zł".

4 grudnia 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".

Przyjęcie ustawy uchwalonej przez Sejm zarekomendował senatorom wiceminister finansów Jan Czekaj.

Przedmiotem tej ustawy jest zmiana zasad ustalania przyrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym roku u przedsiębiorcy w rozumieniu art. 2 pkt 1 pierwszej z nowelizowanych ustaw. Ustawa zmierza do uzależnienia tego przyrostu od uzyskania przez przedsiębiorcę dodatniego wyniku finansowego za poprzedni rok obrotowy wykazanego w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. Jednocześnie zawiera ona regulacje prawne umożliwiające przyrost w wypadku, gdy przedsiębiorca nie osiągnął takiego wyniku za poprzedni rok obrotowy, ale w trakcie roku obrotowego jego sytuacja finansowa poprawiła się w stopniu umożliwiającym w całości pokrycie straty netto za rok poprzedni oraz osiągnięcie dodatniego wyniku finansowego w roku bieżącym.

Według analiz Ministerstwa Finansów, przepisy ustawy są odbierane przez załogi przedsiębiorstw jako zobowiązanie przedsiębiorców do podwyższania wynagrodzeń do wskaźników makroekonomicznych, mimo że sytuacja ekonomiczna konkretnego przedsiębiorstwa tego nie uzasadnia. Tylko w 2001 roku w 25 przedsiębiorstwach prowadzących postępowania naprawcze wskaźniki przyrostu przeciętnych wynagrodzeń zostały przekroczone. M.in. w niektórych hutach, w kopalniach i PKP.

Zaproponowane zmiany negatywnie oceniły związki zawodowe. Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia krytyczną opinię na temat nowelizacji sejmowej przedstawił wiceprzewodniczący OPZZ Ryszard Łepik.

W dyskusji senatorowie negatywnie ocenili nowelizację sejmową, określając ją jako konfliktogenną i nieuwzględniającą specyfiki i charakteru podmiotów wykonujących zadania publiczne, przede wszystkim w ochronie zdrowia (publiczne ZOZ-y). W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia jednogłośnie zaproponowała odrzucenie ustawy o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Na sprawozdawcę przyjętego stanowiska wybrano senator Zdzisławę Janowską.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Informację na temat rozwiązań przyjętych w nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W rozpatrywanej ustawie Sejm zdecydował o wydłużeniu terminu informowania o stanie kont emerytalnych z tzw. I filara systemu emerytalnego. Informacje za lata 1999-2001 i za 2003 r. ZUS ma je przekazać do końca grudnia 2004 roku. Poprzednio zakładano, że informacje za lata 1999-2001 będą przesłane z ZUS do końca marca 2003. Sejm uznał, że informacje o kwotach zgromadzonych na kontach emerytalnych w 2002 r. ZUS poda do końca grudnia tego roku, a informacje o kontach za 2004 rok - do końca grudnia 2005 r.

Ustawa przewiduje, że otwarte fundusze emerytalne będą otrzymywać z ZUS niższe odsetki za zaległości w przekazywaniu składek. Przyjęcie tych propozycji postulowanych przez rząd będzie oznaczać, że na konta klientów funduszy emerytalnych trafi mniej pieniędzy niż do tej pory zakładano. Takie rozwiązanie zostało podyktowane wysokim zadłużeniem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w tym roku. Na bieżąco mają być przekazywane tylko składki, a zaległości nie będą regulowane. Zadłużenie funduszu tylko w Skarbie Państwa wynosi około 6 mld zł. Zapożycza się też w bankach komercyjnych. Dlatego ustawa wprowadza umorzenie pożyczek zaciągniętych w latach 1999-2000 w Skarbie Państwa.

Po zapoznaniu się z informacjami o ustawie sejmowej Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywała ustawę o organizacji niektórych rynków rolnych.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przekazali wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, Dorota Bianco z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 7 poprawek do ustawy sejmowej, odnoszących się przede wszystkim do techniki legislacyjnej.

Senatorowie uznali m.in., że z punktu widzenia poprawności legislacyjnej zbędne jest w art. 1 odniesienie do przepisów unijnych oraz - stanowiący integralną część ustawy - załącznik zawierający otwarty katalog przepisów unijnych obowiązujących w zakresie przedmiotu ustawy. W związku z tym, że art. 249 TWE stanowi, że rozporządzenia unijne obowiązują w całości i stosowane są bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich, akty wskazane w załączniku staną się z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa w UE częścią polskiego porządku prawnego, dlatego też nie jest konieczne odwoływanie się do nich. Mimo że katalog aktów unijnych zamieszczony w załączniku ma charakter wyłącznie informacyjny, poprawność legislacyjna oraz jasność i zupełność regulacji ustawowej wymagają, aby zyskał on charakter zamknięty. Skutkiem wprowadzenia zamkniętego katalogu byłaby konieczność nowelizacji ustawy w wypadku każdorazowej zmiany aktów unijnych wskazanych w załączniku.

Ustalono, że stanowisko Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych zarekomenduje Izbie senator Adam Jamróz.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozwiązania przyjęte w omawianej nowelizacji przedstawił dyrektor Departamentu Przemysłowego Potencjału Obronnego w Ministerstwie Gospodarki Witold Misiowiec. Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Finansów. Swoje uwagi przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa ma na celu wsparcie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego poprzez przeznaczenie na jego przekształcenia strukturalne środków uzyskanych z prywatyzacji spółek tego sektora.

W głosowaniu, na wniosek senatora Wiesława Pietrzaka, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Koniecznego.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o finansowaniu dróg publicznych.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat proponowanych w ustawie rozwiązań, którą przedstawił wiceminister infrastruktury Mieczysław Muszyński. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa, która była projektem rządowym, zakłada możliwość skierowania do 20% środków przeznaczonych na drogi krajowe na wykup nieruchomości pod autostrady.

W razie zagrożenia realizacji budowy płatnych autostrad z braku środków na zakup nieruchomości pod autostrady, minister infrastruktury określi procentowy udział w przekazywaniu pieniędzy na ten cel z funduszy na drogi krajowe, nie wyższy jednak niż 20%.

W uzasadnieniu projektu stwierdzono m.in., że w związku z realizacją programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, wyczerpały się środki określone w ustawie z 1985 r., przeznaczone na wykup gruntów pod autostrady w tym roku.

W przyjętym stanowisku Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki o charakterze doprecyzowującym do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o finansowaniu dróg publicznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o restrukturyzacji zobowiązań koncesyjnych operatorów stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych.

W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Senatorowie uznali, że zobowiązania koncesyjne operatorów telekomunikacyjnych nie będą mogły być umarzane w zamian za nakłady inwestycyjne w infrastrukturę telekomunikacyjną.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wykreślenie z ustawy sejmowej zapisu, na mocy którego zobowiązania miały być umarzane.

Komisja zgodziła się, by zobowiązania koncesyjne operatorów, szacowane obecnie na 430 mln euro, mogły zostać zamienione na akcje lub udziały operatora, które mógłby objąć Skarb Państwa. Do końca br. obowiązuje odroczenie płatności rat koncesyjnych, które w 2003 roku osiągną łącznie 205 mln euro. Jeśli do tego czasu ustawa nie weszłaby w życie, to po 1 stycznia 2003 roku płatności te byłyby wymagalne.

Jak stwierdzali wcześniej przedstawiciele niezależnych operatorów telekomunikacyjnych, nie mają oni środków na spłatę kolejnych rat koncesji i może im grozić upadłość, jeśli zostaną zmuszeni do ich zapłacenia.

Przed 1 stycznia 2001 roku operatorzy stacjonarnej sieci telekomunikacyjnej musieli uzyskać koncesję. Nowelizacja prawa zniosła koncesje i wprowadziła znacznie tańsze zezwolenia. Ustawa dotyczy operatorów, którzy otrzymali koncesje telekomunikacyjne, które nie zostały opłacone w całości. Dotyczy to spółek telekomunikacyjnych z grupy Netia Telekom, Elektrim Telekomunikacja oraz Telefonia Dialog.

W opinii obecnego na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury wiceministra infrastruktury Krzysztofa Hellera, ustawa nie dotyczy natomiast TP SA, gdyż ta spółka nie była nigdy obciążona opłatami koncesyjnymi. Jak stwierdził wiceminister, dotyczy natomiast operatorów lokalnych. Firmy te od początku swojej działalności do chwili obecnej zainwestowały w budowę infrastruktury prawie 2 mld USD.

Komisja postanowiła, że przyjęcie stanowiska w sprawie ustawy o restrukturyzacji zobowiązań koncesyjnych operatorów stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych zarekomenduje Izbie senator Grzegorz Lipowski.

Podczas posiedzenia Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o pracy na morskich statkach handlowych oraz o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra infrastruktury Krzysztofa Hellera oraz zapoznali się z opinią biura legislacyjnego.

W dyskusji ustawa sejmowa, która dostosowuje polskie prawo do unijnego w zakresie warunków i bezpieczeństwa pracy marynarzy, nie wywołała kontrowersji.

Ustawa jednoznacznie określa m.in., że odpowiedzialność za zarządzanie sprawami opieki zdrowotnej na pokładzie morskiego statku handlowego leży po stronie armatora. Ustawowo został na armatora obowiązek zapewnienia członkom załogi morskiego statku handlowego odpowiednich pomieszczeń dla marynarzy.

Nowela wprowadza także przepisy dotyczące wymiaru czasu pracy, również w godzinach nadliczbowych, inne niż w kodeksie pracy.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senator Czesławę Christową.

Senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.

Podczas posiedzenia do ustawy, która była projektem poselskim, ustosunkował się wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesław Szczepański. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Nowela sejmowa przedłuża termin składania wniosków o nieodpłatne przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności przez uprawnionych mieszkańców Ziem Odzyskanych.

W głosowaniu komisja zarekomendowała Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę wybrano senatora Adama Bielę.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz niektórych innych ustaw.

Opinie o nowelizacji, która była poselskim projektem, przedstawili wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast W. Szczepański, doradca ministra infrastruktury Waldemar Witkowski, Ryszard Jajszczyk ze Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych oraz Jerzy Jankowski z Krajowej Rady Spółdzielczej. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Projekt zakłada przywrócenie możliwości ustanawiania przez spółdzielnie mieszkaniowe spółdzielczych własnościowych praw do lokali mieszkalnych. Ponadto ustawa znosi możliwość dokonywania podziału spółdzielni, jeżeli nie zgadza się na to większość walnego zgromadzenia, przez odwołanie się do sądu. Poza tym ustawa zawiera przepisy zmieniające dotychczasowe brzmienie ustawy w zakresie rozliczeń z członkami spółdzielni, awarii w budynkach, wnoszenia wkładów, przekształcenia dotychczas przysługujących praw w prawo własności.

Podczas długiej i wnikliwej dyskusji zgłoszono szereg propozycji poprawek. W głosowaniu akceptację komisji uzyskały 34 zmiany. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Sergiusz Plewa.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez dyrektora departamentu w Urzędzie Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Henryka Jędrzejewskiego oraz Danuty Kruzy z Biura Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta RP. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zmiana dokonana przez Sejm ma na celu przedłużenie terminu obowiązywania epizodycznej ustawy nowelizowanej. Umożliwiała ona jednorazowe, tylko na wniosek użytkownika wieczystego złożony w ciągu roku od wejścia ustawy w życie, nieodpłatne nabycie przez tegoż użytkownika nieruchomości położonej na obszarze tzw. Ziem Odzyskanych oraz Wolnego Miasta Gdańska. Termin złożenia wniosku w tej sprawie upłynął 23 października 2002 r. Sejm przedłużył ten termin o 3 lata, co ma umożliwić załatwienie sprawy wszystkim zainteresowanym.

W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki. Na sprawozdawcę wybrano senatora Andrzeja Jaeschke.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o wyrównywaniu strat majątkowych wynikających z ograniczenia w czasie stanu nadzwyczajnego wolności i praw człowieka i obywatela.

Rozwiązania przyjęte w ustawie sejmowej, która była projektem prezydenckim, omówił zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Tadeusz Bałachowicz. Stanowi ona wykonanie dyspozycji art. 228 ust. 4 konstytucji, przewidującego możliwość określenia ustawą podstaw, zakresu i trybu wyrównywania strat majątkowych wynikających z ograniczenia wolności i praw człowieka i obywatela w czasie stanu nadzwyczajnego. Ustawa reguluje tę materię, odnosząc się do wszystkich stanów nadzwyczajnych: stanu wojennego, stanu wyjątkowego oraz stanu klęski żywiołowej.

W dyskusji ustawa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i komisja w głosowaniu postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie przedstawi Izbie senator Robert Smoktunowicz.

W ostatnim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o Sądzie Najwyższym.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili: wiceminister sprawiedliwości Marek Staszak, prezesi Sądu Najwyższego Lech Paprzycki i Janusz Godyń, dyrektor Biura Prawa i Ustroju Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dorsz. Ponadto zapoznano się z uwagami biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa była projektem prezydenckim. Nie zawiera ona w całości nowych uregulowań, opiera się na funkcjonujących rozwiązaniach prawnych. Jeżeli chodzi o wprowadzane zmiany, to należy wskazać powołanie nowej Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w miejsce Izby Administracyjnej, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Jest to związane z wyłączeniem orzecznictwa sądów administracyjnych spod nadzoru judykacyjnego Sądu Najwyższego oraz z rozszerzeniem właściwości SN o niektóre sprawy publiczne (związane z wyborami czy referendum). Ponadto nowym rozwiązaniem jest przeniesienie z kompetencji prezydenta do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Sądu Najwyższego uchwalenia regulaminu Sądu Najwyższego (regulamin określa wewnętrzną organizację sądu, szczegółowy podział spraw między izby oraz zasady wewnętrznego postępowania). Ustawa przewiduje także coroczne składanie Sejmowi i Senatowi informacji o działalności Sądu Najwyższego oraz wynikających z niej istotnych problemów (aktualnie pierwszy prezes Sądu Najwyższego - informuje na żądanie Sejmu - o swojej działalności).

W dyskusji podkreślano, że ustawa została przygotowana z dużą starannością. Dlatego w głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Teresa Liszcz.

5 grudnia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyła opinie wszystkich komisji senackich na temat ustawy budżetowej na 2003 rok.

Po wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych komisji i wnikliwej dyskusji nad zawartymi w opiniach propozycjami poprawek komisja przyjęła w głosowaniu stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na 2003 rok, w którym zaproponowano wprowadzenie 28 zmian. Sprawozdanie z prac komisji nad przyszłorocznym budżetem złoży Izbie senator Jerzy Markowski.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała m.in. zmniejszenie wydatków Agencji Rynku Rolnego o prawie 1/3 jej dodatkowych przychodów. Senatorowie zaproponowali, by odebrać agencji 160 mln zł z 500 mln zł jej dodatkowych przychodów i przeznaczyć je na aktywizację zawodową bezrobotnych. Sejm zdecydował, aby w przyszłym roku Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa przekazała Agencji Rynku Rolnego 500 mln zł.

Komisja opowiedziała się też za zwiększeniem budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o 12 mln zł z przeznaczeniem na zakup samolotów dla najważniejszych osób w państwie. Dzięki temu łącznie na ten cel w przyszłorocznym budżecie byłoby 42 mln zł.

Kolejna poprawka dotyczyła zwiększenia o 1 mln zł budżetu Krajowego Biura Wyborczego. Rząd w swoim przedłożeniu planował przeznaczenie na to 50 mln zł.

W trakcie przesunięć budżetowych Senat wygospodarował 2 mln zł. Jak zapowiedział przewodniczący komisji J. Markowski, te pieniądze to kropla w morzu potrzeb, które mają być zgłoszone podczas plenarnej debaty w Senacie.

W przyjętym stanowisku Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała Senatowi wprowadzenie następujących poprawek do ustawy budżetowej na 2003 rok:

1)

dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"Art. 6a. W przypadku wystąpienia do końca trzeciego kwartału 2003 r. oszczędności w wydatkach na obsługę zadłużenia zagranicznego Skarbu Państwa oraz obsługę długu krajowego Skarbu Państwa, upoważnia się ministra właściwego do spraw finansów do ich przeznaczenia w kwocie nieprzekraczającej 100.000 tys. zł na zasiłki z pomocy społecznej oraz na rodziny zastępcze.";

2)

a) w art. 38 w ust. 1 zmniejsza się o 2000 tys. zł kwotę wydatków budżetowych przeznaczonych na realizację programu reformy górnictwa węgla kamiennego - monitoring procesów restrukturyzacyjnych w górnictwie węgla kamiennego,

b) w załączniku nr 2 w części 20 Gospodarka w rozdziale 10001 - Górnictwo węgla kamiennego zmniejsza się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł oraz zwiększa się wydatki majątkowe o 2000 tys. zł;

3)

w art. 46 w ust. 2 wyrazy "przez ministra właściwego do spraw finansów oraz ministra właściwego do spraw transportu" zastępuje się wyrazami "przez państwowe jednostki budżetowe, ujętych w częściach budżetu państwa, których dysponentem jest minister właściwy do spraw finansów oraz minister właściwy do spraw transportu,";

 

4)

  1. w załączniku nr 1:

  • w części 18 Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa skreśla się poz. 2,
  • dodaje się część 55 Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w brzmieniu:

1

2

3

4

5

55

 

700

URZĄD MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST

Gospodarka mieszkaniowa

1

2

125 000

125 000

  1. w załączniku nr 2:

  • w części 18 Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa skreśla się poz. 3-8, w poz. 9 zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 210 tys. zł, wydatki bieżące jednostek budżetowych o 857 tys. zł i rozliczenia z bankami o 120 000 tys. zł , w poz. 16 zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 13 178 tys. zł i wydatki majątkowe o 30 tys. zł oraz w poz. 17 zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 375 tys. zł,
  • dodaje się część 55 Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

URZĄD MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST

1

1 745 449

 

610

19 009

30

1 725 800

 
                       
 

700

 

Gospodarka mieszkaniowa

2

1 731 866

 

610

5 456

 

1 725 800

 
   

70005

Gospodarka gruntami i nieruchomościami

3

799

 

400

399

     
   

70015

Refundacja premii gwarancyjnych od wkładów mieszkaniowych

4

829 988

       

829 988

 
   

70016

Premie za systematyczne oszczędzanie na mieszkaniowych książeczkach oszczędnościowych

5

12

       

12

 
   

70017

Wykup odsetek od kredytów mieszkaniowych

6

325 000

   

4 200

 

320 800

 
   

70019

Krajowy Fundusz Mieszkaniowy

7

450 000

       

450 000

 
   

70020

Fundusz Termomodernizacji

8

5 000

       

5 000

 
   

70095

Pozostała działalność

9

121 067

 

210

857

 

120 000

 
                       
 

750

 

Administracja publiczna

10

13 583

   

13 553

     
   

75001

Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej

11

13 208

   

13 178

30

   
   

75064

Współpraca naukowo-techniczna z zagranicą

12

375

   

375

30

   

  1. w załączniku nr 5 w tabeli nr 3 Gospodarstwa pomocnicze:

  • w części 18 Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa zmniejsza się stan środków obrotowych na początek roku i na koniec roku o 262 tys. zł oraz zmniejsza się przychody i wydatki o 1569 tys. zł,
  • dodaje się poz. 25a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

55

URZĄD MIESZKALNICTWA I ROZWOJU MIAST

25a

262

1 569

 

1 569

 

262

  1. w załączniku nr 11:

  • w części 18 Budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa w dziale 750 Administracja publiczna zmniejsza się zatrudnienie członków korpusu służby cywilnej o 175 etatów, wynagrodzenia osobowe o 5973 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne o 474 tys. zł, zmniejsza się zatrudnienie osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe o 3 etaty, wynagrodzenia osobowe o 346 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne o 40 tys. zł, zmniejsza się wynagrodzenia osobowe osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń o 146 tys. zł i dodatkowe wynagrodzenia roczne o 12 tys. zł,
  • dodaje się część 55 Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast obejmującą dział 750 Administracja publiczna z określonym w poprzednim tiret zatrudnieniem i wynagrodzeniami członków korpusu służby cywilnej, osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz osób nie objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń;

 

5)

w załączniku nr 2 w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75195 w kol. 4 po wyrazie "działalność" dodaje się wyrazy "(Opieka nad Polonią i Polakami za granicą)";

6)

w załączniku nr 2 w części 03 Kancelaria Senatu w rozdziale 75195 - Pozostała działalność zwiększa się dotacje i subwencje o 10 000 tys. zł oraz zmniejsza się wydatki majątkowe o 10 000 tys. zł;

7)

w załączniku nr 2:

  1. w części 06 Trybunał Konstytucyjny w rozdziale 75102 - Naczelne organy sądownictwa, zwiększa się wydatki majątkowe o 800 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o 800 tys. zł;

8)

w załączniku nr 2:

  1. w części 08 Rzecznik Praw Obywatelskich w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 307 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o 307 tys. zł;

9)

w załączniku nr 2:

  1. w części 11 Krajowe Biuro Wyborcze w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1000 tys. zł i wydatki majątkowe o 300 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 - środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1300 tys. zł;

10)

  1. w załączniku nr 2 i 9 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75065 - Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, zwiększa się dotacje i subwencje o 1000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o 1000 tys. zł;

11)

w załączniku nr 2:

  1. w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75068 - Rada do Spraw Uchodźców, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 100 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o 100 tys. zł;

12)

w załączniku nr 2:

  1. w części 22 Gospodarka wodna w rozdziale 71018 - Regionalne zarządy gospodarki wodnej zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 6400 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe skreśla się poz. 79 - prace projektowe dotyczące Studium Budowy Zapory Ciechocinek-Nieszawa;

13)

w załączniku nr 2:

  1. w części 24 Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zwiększa się dotacje i subwencje o 700 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 350 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 350 tys. zł;

14)

w załączniku nr 2:

  1. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna, zwiększa się wydatki majątkowe o 4300 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2150 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 2150 tys. zł;

15)

w załączniku nr 2:

  1. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna zwiększa się wydatki majątkowe o 8500 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe skreśla się poz. 81 - budowa Kolegium Europejskiego w Gnieźnie;

16)

w załączniku nr 2:

  1. w części 40 Turystyka w rozdziale 63002 - Polska Organizacja Turystyczna zmniejsza się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 17 - zasiłki z pomocy społecznej zwiększa się dotacje i subwencje o 5000 tys. zł;

17)

w załączniku nr 2:

  1. w części 42 Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej zmniejsza się wydatki majątkowe o 5000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 14 - rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 5000 tys. zł;

18)

w załączniku nr 2:

  1. w części 53 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 300 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 400 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe:

  • w poz. 30 - rodziny zastępcze (w tym na: szkolenie rodzin zastępczych oraz tworzenie rodzin zastępczych pełniących funkcję pogotowia rodzinnego) zwiększa się dotacje i subwencje o 400 tys. zł,
  • w poz. 72 - pomoc techniczna dla państw w drodze transformacji zwiększa się dotacje i subwencje o 300 tys. zł;

19)

  1. załączniku nr 2 w części 54 Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w rozdziale 85323 - Państwowy Fundusz Kombatantów zmniejsza się świadczenia na rzecz osób fizycznych o 2000 tys. zł oraz zwiększa się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 6 w tabeli - Plan Finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:

  • w lp. II zwiększa się dotacje z budżetu państwa o 2000 tys. zł,
  • w lp. III zwiększa się wydatki na pomoc społeczną o 2000 tys. zł;

 

20)

w załączniku nr 2:

  1. w części 79 Obsługa długu krajowego w rozdziale 75703 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych zmniejsza się wydatki na obsługę długu publicznego o 18 000 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe dodaje się poz. 87 w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

rekultywacja zbiornika wodnego po zakładach "Górka" w Trzebini (I etap)

87

18 000

     

18 000

   

 

21)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w poz. 14 - rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 12 000 tys. zł,
  2. w poz. 74 - zakup środków transportu specjalnego, zwiększa się wydatki majątkowe o 12 000 tys. zł;

22)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe:

  1. w poz. 14 - rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł,
  2. dodaje się poz. 87 w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

rekultywacja jeziora Rożnowskiego i Czchowskiego

87

2000

     

2000

   

23)

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe poz. 25 otrzymuje brzmienie:

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

dotacje na finansowanie działalności wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy

25

16 000

16 000

         

24)

a) w załączniku nr 2:

  • w części 85/02 Województwo dolnośląskie w rozdziale 75011 - Urzędy wojewódzkie, zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2000 tys. zł,
  • w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 92595 - Pozostała działalność, zwiększa się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,

b) w załączniku nr 9 w części 85/24 Województwo śląskie dodaje się poz. 5 w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

   

925

92595

Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku im. Gen. J. Ziętka w Chorzowie

5

2000

 

 

25)

w załączniku nr 2 w części 85/12 Województwo małopolskie:

  1. w rozdziale 85303 - Ośrodki wsparcia, zwiększa dotacje i subwencje o 1360 tys. zł,
  2. w rozdziale 85314 - Zasiłki i pomoc w naturze oraz składki na ubezpieczenia społeczne, zmniejsza się dotacje i subwencje o 2000 tys. zł,
  3. w rozdziale 85333 - Powiatowe urzędy pracy, zwiększa się dotacje i subwencje o 640 tys. zł;

26)

w załączniku nr 3 w tabeli - Zestawienie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych w zestawieniu środków złotówkowych z pomocy Wspólnot Europejskich (CPF) dodaje się następujący program:

CPF "Ochrona środowiska"

 

15 212

 

6200

minister właściwy ds. środowiska

27)

w załączniku nr 9 w części 20 Gospodarka, zmniejsza się dotację dla Kopalni Soli "Wieliczka" o 5000 tys. zł i zwiększa się dotację dla Kopalnię Soli "Bochnia" o 5000 tys. zł;

28)

w załączniku nr 14:

  1. w tabeli - Plan finansowy Agencji Rynku Rolnego zmniejsza się o 160.000 tys. zł wpłatę z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz wynik finansowy brutto,
  2. w tabeli - Plan finansowy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa:

  • w lp. 3.4 kol. 2 otrzymuje brzmienie "Aktywizacja zawodowa bezrobotnych, w tym realizowana przez urzędy pracy" oraz w kol. 4 zwiększa się wydatki o 160 000 tys. zł,
  • w lp. 3.9 - Wpłaty na rzecz Agencji Rynku Rolnego w kol. 4 zmniejsza się wydatki o 160 000 tys. zł.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw i ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Senatorowie wysłuchali wystąpienia reprezentującego stanowisko rządu, który był autorem rozpatrywanej ustawy, wiceministra finansów Jana Czekaja. Zapoznano się ponadto z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji sejmowej i zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Zastrzeżeń nie zgłoszono również do ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

Po wysłuchaniu wicedyrektora Departamentu Przemysłowego Potencjału Obronnego w Ministerstwie Gospodarki Tadeusza Kuźmy i uwag biura legislacyjnego komisja w głosowaniu postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie nowelizacji sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Tadeusz Wnuk.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą dyskutowała o finansowaniu zadań polonijnych z budżetu Kancelarii Senatu RP w 2003 roku. Komisja przyjęła priorytety działań wspierających Polonię.

Komisja postanowiła, że priorytetem działań Senatu wspierających Polonię w 2003 r. będzie promocja Polonii w krajach jej zamieszkania w związku z integracją Polski z UE.

Przewodniczący komisji senator Tadeusz Rzemykowski poinformował, że zostanie wznowiona inicjatywa legislacyjna Senatu w sprawie Karty Polaka, a wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu będzie podjęta inicjatywa legislacyjna umożliwiająca od początku roku akademickiego 2003/2004 przyznanie stypendiów państwowych młodzieży pochodzenia polskiego, studiującej w krajach zamieszkania.

Nawiązując do projektu budżetu Kancelarii Senatu w części dotyczącej finansowania działań polonijnych w 2003 roku, który wynosi ponad 46 265 tys. zł, przewodniczący komisji powiedział, że Senat postanowił zmniejszyć wydatki inwestycyjne na korzyść wydatków na zadania programowe z ponad 19 mln zł do ponad 9 mln zł i skoncentrować się jedynie na kontynuowaniu wcześniej rozpoczętych inwestycji.

Senator T. Rzemykowski zapoznał też z priorytetami finansowymi w wydatkach programowych na działalność polonijną. Są to: pomoc polskim szkołom na Wschodzie i na Zachodzie w zakresie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu komputerowego, przyznawanie stypendiów socjalnych młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w Polsce i w krajach zamieszkania, opracowanie i wdrożenie (razem z rządem) internetowego programu "Polonia świata", rozwój programowo-redakcyjny mediów polonijnych działających za granicą oraz wspieranie działalności Radia Polonia i Telewizji Polonia w zakresie zwiększania zasięgu ich odbioru wśród Polonii.

Inne priorytety to promocja Polski i Polonii wśród ludności krajów jej zamieszkania w związku z przygotowaniem do integracji z UE oraz przy okazji świąt narodowych Polski (3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada) i Dnia Polonii i Polaków za Granicą - 2 maja oraz wspieranie współpracy gospodarczej środowisk polonijnych z krajem.

W opinii przewodniczącego Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, zamierzeniem Senatu jest zorganizowanie w Warszawie spotkania kierownictwa Senatu i rządu z przedstawicielami środowisk i organizacji polonijnych z krajów członkowskich Unii Europejskiej w celu przedyskutowania form i zakresu promocji Polski wśród władz i społeczeństw tych krajów w związku z procesem naszej integracji z unią.

Senat planuje też zorganizowanie w Niemczech (być może w Berlinie) "Dnia Polskiego", mającego na celu zintegrowanie Polonii niemieckiej i promocję naszego kraju.

Podczas dyskusji najwięcej kontrowersji wzbudzała koordynacja działań programowych stowarzyszeń i fundacji współpracujących z Senatem w zakresie współpracy z Polonią.

Uczestnicząca w posiedzeniu Komisji Emigracji i Polaków za Granicą wicemarszałek Jolanta Danielak zaapelowała, by organizacje polonijne czuły się współodpowiedzialne za wydawanie pieniędzy pochodzących od polskiego podatnika. Zwróciła uwagę, że niezbędny jest podział kompetencji wśród stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz pomocy Polonii, by uniknąć dublowania pewnych działań, co się obecnie zdarza.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granicą zaakceptowała dokument dotyczący preferencji w działalności polonijnej Senatu RP w 2003 r.:

I. Sprawy programowe:

    1. Przyjąć założenie, że działalność polonijna prowadzona jest pod hasłem "Integracja Polski z Unią Europejską".
    2. Rok 2003 przyjąć jako "Rok Polonii niemieckiej".
    3. Wznowić inicjatywę legislacyjną Senatu w sprawie "Karty przyznawanie stypendiów państwowych (rządowych) młodzieży pochodzenia polskiego, studiującej w krajach zamieszkania.

  1. Sprawy inwestycyjne:
  2. 5. Zmniejszyć wydatki majątkowe (inwestycyjne) z 19 335 do
    9335 tys. zł.

    6. Skoncentrować się na inwestycjach kontynuowanych.

  3. Priorytety finansowe w wydatkach programowych:

7. Pomoc polskim szkołom na Wschodzie i na Zachodzie w zakresie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu komputerowego.

8. Przyznawanie stypendiów socjalnych (poza rządowymi) młodzieży polskiego pochodzenia studiującej w Polsce i w krajach zamieszkania.

9. Opracowanie i wdrożenie (razem z Rządem RP) internetowego programu "POLONIA ŚWIATA".

10. Rozwój programowo-redakcyjny mediów polonijnych działających za granicą oraz wspieranie działalności "Radia Polonia" i Telewizji POLONIA w zakresie zwiększenia zasięgu ich odbioru wśród Polonii.

11. Promocja Polski i Polonii wśród ludności krajów jej zamieszkania w związku z przygotowaniem do integracji Polski z UE oraz przy okazji świąt narodowych Polski (3 maja, 15 sierpnia, 11 listopada)
i Dnia Polonii i Polaków za granicą (2 maja).

12. Wspieranie współpracy gospodarczej środowisk polonijnych
z krajem.

Zadania organizacyjne:

13. Zorganizowanie w Warszawie spotkania kierownictwa Senatu
i Rządu RP z przedstawicielami środowisk i organizacji polonijnych z krajów-członków UE w celu przedyskutowania form i zakresu promocji Polski wśród władz i społeczeństw tych krajów w związku z procesem naszej integracji z Unią.

14. Zorganizowanie na terenie Niemiec (np. w Berlinie) "DNIA POLSKIEGO", mającego na celu zintegrowanie się Polonii niemieckiej i promocję naszego kraju.

15. Zacieśnienie współpracy z MSZ oraz polskimi placówkami dyplomatycznymi, zlokalizowanymi w krajach, gdzie występuje Polonia.

16. Zacieśnianie współpracy z Radą Polonii Świata i Polonijną Radą Konsultacyjną przy Marszałku Senatu w celu pełniejszego rozpoznania problemów Polonii.

17. Podjęcie próby specjalizacji programowej stowarzyszeń i fundacji współpracujących z Senatem w zakresie realizacji zadań polonijnych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne.

Do rozwiązań przyjętych przez Sejm ustosunkował się główny inspektor ochrony środowiska Krzysztof Zaremba. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Nowelizacja przyjęta została przez Sejm na podstawie inicjatywy senackiej, której celem było przede wszystkim wprowadzenie zmian w systemie opłat w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Zmiany te zmierzają do zniwelowania nadmiernych obciążeń opłatami podwyższonymi sektora komunalnego, jednostek samorządu terytorialnego, a pośrednio budżetów gospodarstw domowych oraz zmniejszenia obciążeń z tytułu tych opłat dla śródlądowej gospodarki rybackiej. Rozwiązania przyjęte przez Sejm tylko w nielicznych miejscach zmodyfikowały propozycje Senatu.

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska poparła sejmową nowelizację prawa ochrony środowiska i prawa wodnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Adam Graczyński.

Podczas posiedzenia komisji rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o odpadach, ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych, ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej oraz ustawy o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw.

W tej części posiedzenia wypowiadali się m.in. wiceminister K. Zaremba oraz zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Ryszard Ochwat. Szereg uwag zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 19 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Apolonia Klepacz.

6 grudnia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowała rozpatrywanie ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 26 listopada br.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej przesłanymi na prośbę komisji przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Gospodarki i Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Stwierdzono, że między otrzymanymi dokumentami nadal istnieje sprzeczność w ocenie rozpatrywanego aktu prawnego. Ponadto komisja zapoznała się z opiniami instytutów naukowych dotyczącymi wpływu biopaliw na funkcjonowanie silników pojazdów mechanicznych. W związku z tym, że nadesłane do komisji opinie instytutów naukowych były rozbieżne, przewodniczący komisji senator Jerzy Pieniążek postanowił zwrócić się do ministra nauki, przewodniczącego Komitetu Badań Naukowych Michała Kleibera o przekazanie opinii na temat wpływu biopaliw na funkcjonowanie silników paliwowych pojazdów mechanicznych produkowanych i używanych w Polsce.

Najwięcej kontrowersji podczas obrad wzbudziła ilość biokomponentów, które mają być dodawane do biopaliw oraz termin wejścia w życie ustawy. Sejm uchwalił, że ustawa będzie obowiązywała od 1 stycznia 2003 r., poziom biokomponentów zaś osiągnie 4% ogólnej masy paliw Najwięcej kontrowersji podczas obrad senackiej komisji wzbudził ilość biokomponentów, które mają być dodawane do biopaliw oraz termin wejścia w życie ustawy. Sejm uchwalił w połowie listopada, że ustawa będzie obowiązywała od 1 stycznia 2003 r., a poziom biokomponentów osiągnie 4,5% ogólnej masy paliw (od 2006 r. wzrośnie do 5%).

W dyskusji Wojciech Tabiś z Ministerstwa Gospodarki wyraził opinię, że 4% dodatek do benzyny odwodnionego spirytusu grozi niszczeniem silników, ponieważ pogorszą się parametry benzyny. Jego zdaniem, ustawa powinna wejść w życie na początku 2004 r., ponieważ polskie rafinerie nie mają odpowiedniego systemu mieszania paliw, zbudowanie tego systemu zaś zakłada kolejne wydatki i przyczyni się do wzrostu cen paliw. "Z ekspertyz wynika, że bezpieczny poziom biokomponentów dodawanych do paliw to 2,5%" - powiedział W. Tabiś. Powołał się na ekspertyzy sześciu polskich instytutów badawczych, nie podał jednak, jakie to instytuty. Zaznaczył, że jedynie wskazuje na zagrożenia, nie chce jednak zmieniać decyzji rządu (rządowy projekt zakładał 4,5% dodatków do paliw.)

Odpowiadając przedstawicielowi Ministerstwa Gospodarki, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski stwierdził, że paliwa z dodatkiem 4% biokomponentów będą spełniały polskie normy jakości, nie nastąpi też wzrost cen paliwa. Zdaniem wiceministra, do utrzymania cen na poprzednim poziomie przyczyni się obniżka akcyzy na paliwa z biokomponentami, sprawę obniżki będzie regulowało rozporządzenie ministra finansów. Same biokomponenty są objęte zerową stawką akcyzy i mają być nią nadal objęte.

W opinii wiceministra K. Gutowskiego, nie będzie potrzeby importu bioetanolu, ponieważ produkcja spirytusu odwodnionego w Polsce będzie wystarczająca dla potrzeb produkcji biopaliw.

Podczas posiedzenia padły różne propozycje ustalenia terminu wejścia w życie ustawy o biopaliwach. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowało termin 1 czerwca 2003 r., ponieważ pozostało zbyt mało czasu na wprowadzenie nowego prawa od 1 stycznia. Senator Sławomir Izdebski zaproponował 1 lipca 2003 r., ponieważ rolnicy nie są jeszcze przygotowani i nie ma umów kontraktacyjnych. Dopiero około lipca rolnicy będą mogli ocenić ilość upraw. Wcześniej Komisja Ochrony Środowiska zaproponowała w swoim stanowisku termin 1 kwietnia 2003 r.

W przyjętym stanowisku Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała wprowadzenie 34 poprawek do rozpatrywanej ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.

Zaproponowano m.in., że Rada Ministrów ma ustalić procentowy poziom dodatków (estrów i odwodnionego spirytusu) do biopaliw oraz zmieniono termin wejścia w życie ustawy o biopaliwach.

Jeśli Senat przychyli się do propozycji komisji, ustawa o biopaliwach wejdzie w życie najwcześniej na początku kwietnia przyszłego roku. Po uchwaleniu ustawy i podpisaniu przez prezydenta, Rada Ministrów będzie miała dwa miesiące na ustalenie poziomu biokomponentów. Wejście w życie ustawy nastąpi natomiast po kolejnych dwóch miesiącach.

Ponadto poparcie komisji uzyskały poprawki zgłoszone przez senatora S. Izdebskiego, według których tylko mieszkaniec Polski będzie mógł wystąpić do ministra rolnictwa o przyznanie limitu produkcji rzepaku. Poprawka ta miała na celu uniemożliwienie importu rzepaku.

Przeciwny wprowadzeniu takiej poprawki w trakcie prac komisji był Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, ponieważ po wstąpieniu do UE będzie to dyskryminacja unijnych producentów.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalono, że stanowisko w sprawie ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji przedstawi Izbie senator S. Izdebski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu