Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

19 listopada 2002 r.

W dniach 19 i 20 listopada 2002 r. Komisja Ochrony Środowiska odbyła posiedzenie wyjazdowe w Poznaniu, podczas którego senatorowie wzięli udział w VI Międzynarodowym Zjeździe Ekologicznym zorganizowanym w ramach Targów Ekologicznych POLEKO 2002.

Celem posiedzenia był przede wszystkim udział w zjeździe oraz zapoznanie senatorów z najnowszymi trendami na rynku ochrony środowiska, udział w międzynarodowej debacie na temat ekologii w Polsce i Europie, a także wizytacja ekspozycji targowych.

Podczas zjazdu dyskutowano o takich zagadnieniach jak ochrona środowiska w Polsce z punktu wymagań Unii Europejskiej, stan gotowości Polski do członkostwa w UE w dziedzinie ochrony środowiska, ochrona środowiska w krajach Unii Europejskiej i w krajach kandydujących, finansowanie ochrony środowiska w Polsce po akcesji czy wykorzystanie funduszy strukturalnych na ochronę środowiska.

20 listopada 2002 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o świadczeniu usług ratownictwa medycznego.

Podczas posiedzenia zapoznano się z informacją wiceminister zdrowia Wacławy Wojtali oraz wysłuchano uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa o świadczeniu usług ratownictwa medycznego będzie przez dwa lata zastępować ustawę o Państwowym Ratownictwie Medycznym, która zakładała finansowanie tej części świadczeń z budżetu państwa, pierwotnie miała obowiązywać od początku tego roku. Następnie termin przesunięto na 1 stycznia 2003 roku; rząd kolejny raz postanowił opóźnić jej wejście w życie - tym razem o dwa lata. Motywowano to trudnościami budżetowymi. Ustawa regulowała ponadto kwestie standardów obowiązujących na wszystkich szczeblach udzielania pomocy w nagłych wypadkach.

Rozpatrywana przez komisje ustawa o świadczeniu usług ratownictwa medycznego zapewnia finansowanie powstałych już ogniw ratownictwa medycznego. Polska ma jeden z najwyższych w Europie wskaźników zgonów w wyniku nagłych wydarzeń (na 100 wypadków przeżywa w Polsce kilkanaście osób, w Europie - ponad 30).

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 11 poprawek do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Janusza Bielawskiego.

Podczas posiedzenia komisji przystąpiono także do wstępnej analizy projektu ustawy budżetowej na rok 2003 w częściach dotyczących merytorycznego zakresu pracy komisji. W tej części posiedzenia uczestniczyli przedstawiciele poszczególnych instytucji, których budżety i plany finansowe na 2003 rok omawiano. Wśród gości byli wiceministrowie zdrowia oraz pracy i polityki społecznej W. Wojtala i Jolanta Banach.

Obrady komisji dotyczyły części nr 46 - Zdrowie, części nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia, części nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 38, 39 i 77, środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych (zał. nr 3), w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia, części nr 31 - Praca, części nr 44 - Zabezpieczenie społeczne, części nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 853 - Opieka społeczna, części nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 7, 16, 17, 18, 25, 27, 29, 30, 34 i 75, plan finansowy Funduszu Pracy, planu finansowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (zał. nr 6), części nr 12 - Państwowa Inspekcja Pracy, części nr 14 - Rzecznik Praw Dziecka, części nr 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, planu finansowego Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Administracyjnego KRUS (zał. nr 6), planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zał. nr 6), części nr 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych, planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (zał. nr 6), planu finansowego Funduszu Alimentacyjnego (zał. nr 6) oraz Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (część nr 62).

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury nie zgłoszono zastrzeżeń do ustawy o ratyfikacji Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS).

O ustaleniach przedmiotowej umowy poinformowali senatorów wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Byrt oraz wiceminister infrastruktury Mieczysław Muszyński.

W dyskusji omawiana ustawa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i w głosowaniu komisja podjęła decyzję o rekomendowaniu Senatowi jej przyjęcia bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas obrad plenarnych wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

W drugim punkcie porządku posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej.

Wysłuchano opinii wiceministra infrastruktury M. Muszyńskiego oraz uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja zaproponowała wprowadzenie 5 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Włodzimierz Łęcki.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz niektórych innych ustaw.

Po wysłuchaniu informacji wiceminister skarbu Małgorzaty Ostrowskiej oraz uwag biura legislacyjnego komisja zaproponowała w głosowaniu wprowadzenie 7 zmian do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wypracowanego przez komisję stanowiska wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Policji, ustawy o administracji rządowej w województwie i ustawy o samorządzie powiatowym.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Zbigniew Sobotka, zastępca komendanta głównego Policji Zbigniew Chwaliński oraz reprezentanci Ministerstwa Finansów i związków zawodowych w policji. Swoje uwagi na temat techniki legislacyjnej zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji skoncentrowano się przede wszystkim na sposobach powoływania komendantów wojewódzkich i powiatowych policji.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Jerzy Adamski.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Komisja zapoznała się z informacją wiceministra obrony narodowej Andrzeja Towpika, a także opiniami przedstawicieli Sztabu Generalnego Wojska polskiego i Departamentu Prawnego MON. Wysłuchano także uwag przedstawiciela biura legislacyjnego.

W głosowaniu komisja udzieliła poparcia rozpatrywanej nowelizacji sejmowej i podjęła decyzję o rekomendowaniu Senatowi jej przyjęcia bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Grzegorza Niskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę zmieniającą ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę - Kodeks karny skarbowy.

O rozwiązaniach przyjętych w uchwalonej przez Sejm nowelizacji poinformowała senatorów wiceminister finansów Irena Ożóg. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja zaproponowała przyjęcie jednej poprawki o charakterze uściślającym zapisy ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzono wnioski polonijne o dotację z budżetu Kancelarii Senatu dla jednostek nie zaliczonych do sektora finansów publicznych.

Komisja rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wniosek Fundacji Artystycznej Delfiny Krasickiej im. Gabrieli z Sobańskich Krasickiej - organizacja wystawy malarstwa, tkaniny, grafiki i rzeźby "Via Varsovia" w Museo Metropolitano w Buenos Aires - 9600 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  2. Wniosek Fundacji na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny - 15 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, przyznając na kwotę 13 500 zł (tj. kwotę obejmującą koszty bezpośrednie zadania).
  3. Wniosek Fundacji Polonia - badanie i raport "Polonia w oczach Polaków" - 38 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  4. Wniosek Fundacji Pomocy Szkołom Polskim na Wschodzie im. Tadeusza Goniewicza - kalendarz na rok 2003 - 14 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  5. Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - 1. dofinansowanie kosztów wydania kwartalnika "Wspólnota Polska" - 11 494 zł, 2. pomoc dla Centrum Kultury i Języka Polskiego w Taszkiencie - 6322 zł. Komisja wniosek o dotację obydwu zadań zaopiniowała pozytywnie.
  6. Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - przesunięcie środków w zadaniach programowych - 483 307 zł - w ramach całkowitej dotacji na wykonanie poszczególnych programów, przyznanej przez Prezydium Senatu. Komisja skierowała wniosek do dalszej analizy.
  7. Wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - zwiększenie przewidzianej na rok 2002 dotacji na zadania inwestycyjne - 100 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie do kwoty 98 000 zł (w tym 94 000 zł netto).
  8. Wniosek Władysława i Nelli Turzańskich w Kanadzie - dofinansowanie działalności Fundacji na rzecz Kultury Polskiej. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  9. Wniosek redakcji pisma "Kronika" z Norwegii - prośba o sfinansowanie kosztów podróży redaktora pisma do Urugwaju. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  10. Wnioski Związku Polaków w Armenii "Polonia" - 1. prośba o dofinansowanie akcji charytatywnej dożywiania polskich dzieci z Armenii, 2. prośba o pomoc rzeczową w postaci trzech komputerów, 3. prośba o dofinansowanie akcji charytatywnej w postaci dofinansowania dopłat do kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez członków związku, 4. zakup mieszkania w Erewanu z przeznaczeniem na siedzibę związku. Komisja zaopiniowała pozytywnie jedynie dwa wnioski: o dofinansowanie dożywiania dzieci polskich w Armenii oraz dopłat do kosztów energii elektrycznej ponoszonych przez członków związku - 15 000 zł.
  11. Wniosek Klubu Polskiego w Pradze - prośba o dofinansowanie zakupu wyposażenia klubu zniszczonego w czasie powodzi. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  12. Wniosek redakcji pisma "Nasz Czas" - prośba o zrefundowanie środków wydanych na rozpowszechnianie tygodnika na Łotwie i w Estonii oraz przygotowanie materiałów o tych krajach za styczeń-październik br. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.
  13. Wniosek Fundacji "Oświata Polska za Granicą" - zmiana przeznaczenia dotacji przyznanej uchwałą nr 81 Prezydium Senatu z 19 lipca br. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie w kwestii zmiany zakresu rzeczowego dotacji przyznanej przez Prezydium Senatu.
  14. Wniosek Fundacji SEMPER POLONIA - przesunięcie środków w zadaniu: program stypendialny dla studentów polskiego pochodzenia studiujących w krajach swojego zamieszkania. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie co do przesunięcia środków z kosztów ogólnych na koszty bezpośrednie programu.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiono do pierwszego czytania zgłoszonego przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw.

W imieniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności głos zabrała senator Teresa Liszcz, która przedstawiła proponowane w projekcie rozwiązania.

Następnie odbyła się dyskusja, w której głos zabrali m.in. senatorowie Marian Kozłowski, Włodzimierz Łęcki i Jerzy Pieniążek, którzy wskazywali na nieobecność podczas posiedzenia przedstawiciela Ministerstwa Skarbu oraz potrzebę zasięgnięcia opinii na temat postulowanego projektu. W związku z tym senator Marian Noga zgłosił wniosek formalny o odłożenie pierwszego czytania. Wniosek przyjęto.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska przystąpiła do rozpatrywania ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili m.in. wicedyrektor Departamentu Gospodarowania Ziemią i Infrastruktury Wsi Kazimierz Żmuda, poseł sprawozdawca Marek Sawicki, Robert Gmyrek i Grzegorz Kozakowski z PKN Orlen, przewodniczący Zespołu Konsultantów Prezydenta RP ds. Wsi i Rolnictwa Andrzej Śmietanko. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę na rozbieżności pojawiające się w ocenie ustawy uchwalonej przez Sejm. W związku z szeregiem wątpliwości, a także koniecznością doprecyzowania sygnalizowanych poprawek, Komisja Ochrony Środowiska postanowiła odłożyć przyjęcie stanowiska w sprawie ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji do kolejnego posiedzenia, które odbędzie się 22 listopada br.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania karnego.

Z rozwiązaniami przyjętymi w uchwalonej przez Sejm ustawie zapoznali senatorów przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceminister Marek Staszak i prokurator Jerzy Łabuda.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Ewa Serocka.

W drugiej części posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiono do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2003 w zakresie merytorycznym komisji. W tej części posiedzenia udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Finansów z dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa Grażyną Żywiecką.

Senatorowie zapoznali się z częścią 04 dotyczącą Sądu Najwyższego, którą omówili prezesi SN Lech Paprzycki i Janusz Godyń oraz z rozdziałem 75105 odnoszącym się do Rzecznika Interesu Publicznego, który omówił sędzia Bogusław Nizieński.

Jak poinformowano, budżet tych instytucji został zmniejszony w stosunku do projektu o 10%, co powoduje w wypadku Rzecznika Interesu Publicznego znaczne utrudnienia w realizacji przypadających mu zadań.

Następnie komisja zapoznała się z częścią 13 ustawy budżetowej dotyczącą Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Senatorowie wysłuchali szczegółowych informacji na ten temat przedstawionych przez prezesa Leona Kieresa.

Na zakończenie posiedzenia komisja zapoznała się z częścią 54 dotyczącą Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz z załącznikiem nr 6 odnoszącym się do planu finansowego Państwowego Funduszu Kombatantów. Reprezentujący urząd zastępca kierownika Jan Kołtun stwierdził, że planowany budżet jest bardzo mały i nie zapewnia koniecznych środków na funkcjonowanie tej instytucji.

21 listopada 2002 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej projektu uchwały Senatu w sprawie zwiększenia sprawności administracji publicznej.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania połączone komisje przyjęły tekst uchwały wraz z zaproponowanymi poprawkami. Ustalono, że projekt zarekomenduje Izbie podczas drugiego czytania, które odbędzie się 28 listopada 2002 r., senator Zbyszko Piwoński.

W uzasadnieniu projektu stwierdzono, że zarówno własne obserwacje członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, jak i otrzymywane sygnały z różnych gremiów samorządowych oraz organów administracji samorządowej i rządowej w terenie, a także wnioski z odbytej w maju br. konferencji "Sprawne państwo w świetle relacji samorząd terytorialny a administracja rządowa w terenie" skłoniły komisję do zaproponowania odbycia w Senacie debaty na ten temat i przyjęcia stosownej uchwały.

Idea restytucji samorządu terytorialnego zrodziła się w Senacie RP i przyjęte w 1990 r. ustawy ustrojowe, powołujące do życia samorządy gmin i miast, zasługują na wysokie uznanie, co całkowicie potwierdziła praktyka.

Odmienną ocenę należy odnieść do rozwiązań prawnych z roku 1998, w wyniku których powołano do życia dwa kolejne ogniwa samorządu terytorialnego: powiat i województwo, dokonując jednocześnie rozdziału funkcji na szczeblu wojewódzkim, na rządowe i samorządowe. Te właśnie regulacje ustawowe wymagają wnikliwej oceny i dokonania odpowiednich zmian, co zawarte zostało w projekcie uchwały.

Uchwała ta stanowi również swoisty apel skierowany do wszystkich władz publicznych o kreowanie w społeczeństwie, a zwłaszcza wśród młodzieży, właściwego stosunku do państwa i służby publicznej na jego rzecz.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu opracowano wnioski z posiedzenia wyjazdowego komisji, które odbyło się w dniach 7 i 8 października br. w Bornem Sulinowie. W związku z tym komisja zwróciła się do minister edukacji narodowej i sportu Krystyny Łybackiej z pismem, w którym stwierdzono, że po zapoznaniu się z funkcjonowaniem szkół mniejszości ukraińskiej w Białym Borze komisja uznała, iż obecny system organizacyjny istniejących szkół trzech szczebli i internatu jest nieefektywny, ponieważ szkoły pozostają w zarządzie trzech szczebli samorządowych. W tych szkołach uczy się młodzież z obszaru przekraczającego znacznie obszar województwa zachodniopomorskiego. Bark wystarczających środków finansowych powoduje powstawanie długów, które mimo starań władz starostwa powiatowego w Szczecinku wynoszą obecnie około 250 tys. zł. Komisja zwróciła uwagę, że jest to jedyny znany jej fakt tak nieefektywnego układu organizacyjnego szkół mniejszości narodowych.

W związku z tym Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaapelowała o podjęcie przez ministra edukacji narodowej i sportu wspólnie z wojewodą zachodniopomorskim działań na rzecz oddłużenia tych szkół jako warunku realizacji wstępnych porozumień między starostą szczecineckim a marszałkiem województwa zachodniopomorskiego o podporządkowaniu jednemu podmiotowi samorządowemu zarządu nad projektowanym zespołem szkół.

W opinii komisji, konieczne jest także sfinalizowanie dotychczasowych porozumień organizacyjnych w celu ostatecznego połączenia w zespół szkół istniejących placówek pod jednym zarządem urzędu marszałkowskiego.

W drugiej części posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przeprowadzono dyskusję nad problemami ustawy o zamówieniach publicznych.

W związku z nowymi ustaleniami poczynionymi przez senatora Adama Gierka z sekretarzem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej Danutą Hübner komisja postanowiła wycofać swoją dotychczasową inicjatywę ustawodawczą w sprawie nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych i wnieść nową.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu wniesionego do marszałka Senatu projektu, celem dotychczasowej ustawy było takie uregulowanie gospodarowania środkami publicznymi, które pozwoliłoby na racjonalne, zgodne z normami europejskimi ich wydatkowanie.

Doświadczenia wynikające z funkcjonowania tej ustawy w 2002 roku we wszystkich pionach nauki, tj. w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowym szkolnictwie wyższym oraz w Polskiej Akademii Nauk, doprowadziły do konkluzji, iż stosowane regulacje prawne zmuszają te trzy piony nauki do ogłaszania nadmiernej liczby przetargów, co wydatnie hamuje ich działalność.

Ponadto, w wypadku prowadzenia unikatowych badań, a także wytwarzania unikatowej aparatury, produkcji niektórych odczynników i rzadkich materiałów oraz realizacji specjalistycznych usług, przetargi są niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę firm tym się zajmujących, tajemnicę patentową (ochrona praw autorskich) i niekiedy wręcz zastrzeżenia zamawiającego co do trybu postępowania podczas realizacji zlecenia.

Intencją wnioskodawcy jest poprawa konkurencyjności wszystkich tych trzech pionów nauki w dziedzinie usług badawczo-rozwojowych oraz poprawienie jakości procesu edukacyjnego w wyższych szkołach państwowych, dostosowujących swą bazę laboratoryjno - dydaktyczną do standardów Unii Europejskiej.

Proponowane zmiany są w pełni zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, gdyż dolny próg, od którego obowiązywałyby przetargi w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowych szkołach wyższych oraz Polskiej Akademii Nauk na dostawy i usługi, wynosi 130 000 euro, tj. odpowiada progowi przyjętemu w krajach Unii. Ponadto nowelizacja odwołuje się do przepisów rozdziału 2, art. 16 i art. 18, tj. do zasady niedyskryminacji oraz zasady znoszenia preferencji krajowych.

W opinii wnioskodawców, omawiana nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych może przynieść liczne finansowe oszczędności administracyjnych jednostek ds. zamówień publicznych powołanych we wszystkich trzech pionach nauki.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący senator Marian Żenkiewicz zapowiedział podjęcie przez komisję prac nad rozpatrzeniem ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela. Dokonano także podziału między senatorów zadań podczas prac nad ustawą budżetową na 2003 rok.

Ponadto w związku z pismem wicemarszałka Ryszarda Jarzembowskiego komisja ustosunkowała się do propozycji senatora Gerada Czai odnośnie do znowelizowania ustawy o kulturze fizycznej w celu włączenia w jej zakres olimpijczyków z paraolimpiad. W wyniku dyskusji komisja nie udzieliła poparcie tej inicjatywie.

22 listopada 2002 r.

Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poświęcone było roli i działalności konsulów honorowych w Polsce.

Posiedzenie otworzyła przewodnicząca komisji senator Genowefa Grabowska. Następnie do dyskusji wprowadził marszałek Longin Pastusiak.

Podczas posiedzenia o instytucji konsula honorowego we współczesnym prawie i polskiej praktyce mówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Sławomir Dąbrowa.

Działalność Stowarzyszenia Konsulów Honorowych w Polsce przedstawił jego prezydent Andrzej Kanthak.

W posiedzeniu wzięli udział konsulowie honorowi działający w Polsce. Obecnie w Polsce działa ponad 80 urzędów konsularnych tego typu. Do zadań konsulów honorowych należy ochrona praw i interesów obywateli kraju, który reprezentują, a także promocja kontaktów gospodarczych, kulturalnych, naukowych, młodzieżowych. Konsulowie honorowi - w większości obywatele polscy - nie otrzymują za swoją pracę wynagrodzenia.

Jak podkreślił w swoim wystąpieniu prezydent Stowarzyszenia Konsulów Honorowych w Polsce A. Kanthak (konsul honorowy Wielkiej Brytanii w Gdańsku), rola konsulów honorowych w porównaniu z zawodowym korpusem dyplomatycznym ciągle rośnie (Polska, która pierwszy tytuł honorowego konsula przyznała w 1987 roku, obecnie ma 141 konsulatów honorowych).

Jak stwierdził konsul honorowy Irlandii w Sopocie Stanisław Laskowski, konsulowie honorowi starają się aktywnie promować Polskę za granicą. "Jako obywatel Polski, czuję się w obowiązku działać na rzecz mojej ojczyzny" - podkreślił.

Obecni na posiedzeniu konsulowie zwrócili się do Komisji Spraw zagranicznych i Integracji Europejskiej o pomoc w rozwiązaniu problemów, na jakie napotykają w swojej pracy. Znacznym utrudnieniem, zdaniem niektórych konsulów, jest m.in. brak możliwości oznaczania pojazdów konsulatu znakami analogicznymi do oznaczeń, którymi posługuje się zawodowy korpus konsularny, a także niemożność odpisywania od podatku wydatków związanych z działaniem konsulatów.

Marszałek L. Pastusiak podkreślił, że konsulowie honorowi przyczyniają się do poprawy stosunków między "krajami, które mają zaszczyt reprezentować, a naszą ojczyzną - Polską".

W drugiej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy w sprawie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (Umowa INTERBUS).

Po wysłuchaniu informacji wiceministrów spraw zagranicznych oraz infrastruktury Andrzeja Byrta i Mieczysława Muszyńskiego, a także po zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że przyjęcie ustawy bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

Na zakończenie posiedzenia komisja poparła wniosek senator Genowefy Ferenc w sprawie odłożenia rozpatrzenia ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych ze względu na konieczność przygotowania dodatkowej opinii eksperta. W związku z tym skierowano pismo do marszałka Senatu z prośbą o przełożenia terminu rozpatrywania ustawy sejmowej.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.

Senatorowie przegłosowali wnioski zaproponowane na poprzednim posiedzeniu komisji i w przyjętym stanowisku zaaprobowali 25 poprawek.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Adama Graczyńskiego.

26 listopada 2002 r.

Podczas zamkniętej części posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę budżetową na rok 2003 w części 57 - Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz części 59 - Agencja Wywiadu.

W drugiej części posiedzenia komisja zapoznała się z częścią 42 ustawy budżetowej dotyczącą spraw wewnętrznych. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra spraw wewnętrznych i administracji Tadeusza Matusiaka.

Następnie rozpatrzono część 29 - Obrona Narodowa. Informacji na ten temat udzielał minister obrony narodowej Jerzy Szmajdziński.

Po rozpatrzeniu części budżetowych należących do merytorycznego zakresu pracy komisji postanowiono, że senatorowie przyjmą opinię na ten temat na następnym posiedzeniu, 28 listopada 2002 r.

* * *

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali wiceministra zdrowia Aleksandra Naumana, prezesa Naczelnej Izby Lekarskiej Konstantego Radziwiłła oraz posła sprawozdawcy Alfreda Owoca.

Znowelizowana ustawa zakłada, że minister zdrowia określi wykaz leków, które będą mogły nabywać osoby po 65. roku życia po wniesieniu opłaty 1 zł. Według Ministerstwa Zdrowia, wprowadzenie tego rozwiązania będzie kosztować kasy chorych 28,3 mln zł.

W głosowaniu komisja poparła zaproponowane w ustawie sejmowej rozwiązania i postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Wojciecha Pawłowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia akceptację uzyskała ustawa o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw.

W omawianej nowelizacji Sejm podwyższył składkę na ubezpieczenie zdrowotne z 7,75 do 8%. Dzięki podwyżce na ochronę zdrowia będzie 870 mln zł więcej, czyli każdy podatnik zapłaci średnio 3 zł miesięcznie więcej. Wyższa składka będzie obowiązywać od 1 stycznia 2003 r.

Swoje opinie o ustawie sejmowej przedstawili wiceminister zdrowia A. Nauman i prezes K. Radziwiłł.

Ustalono, że przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Religa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę budżetową na rok 2003 w następujących częściach: część 22 - Gospodarka Wodna, część 41 - Środowisko, załącznik nr 6 - plan finansowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz część 68 - Państwowa Agencja Atomistyki.

Podczas posiedzenia z udziałem zaproszonych gości, m.in. wiceministra środowiska Krzysztofa Panasa, prezesa NFOŚiGW Jerzego Pietrewicza oraz prezesa PAA Jerzego Niewodniczańskiego, komisja zapoznała się z informacjami i wyjaśnieniami dotyczącymi rozpatrywanych części budżetu.

Postanowiono, ze opinię w tej sprawie komisja przyjmie na kolejnym posiedzeniu, 27 listopada br.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, podczas którego rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2003 w częściach dotyczących merytorycznego zakresu pracy komisji i przyjęto opinię w tej sprawie, skierowaną do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

"Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniu w dniu 26 listopada 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 r. (druk nr 280) w następujących częściach budżetu państwa:

    1. Oświata i wychowanie - cz. 30 (zał. nr 1, 2, 5, 9 i 11),
    2. Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego - cz. 82,
      w zakresie części oświatowej (zał. nr 2),
    3. Budżet wojewodów ogółem - cz. 85, w zakresie działów: 801 - Oświata
      i wychowanie (zał. nr 1, 2, 11) i 854 - Edukacyjna Opieka Wychowawcza
      (zał. nr 2),
    4. Rezerwy celowe - cz. 83 poz.: 11, 19, 20, 21, 22, 32, 33, 35 i 78,
    5. Szkolnictwo wyższe - cz. 38 (zał. nr 1, 2, 5, 9, 10 i 11), programy wieloletnie - zał. nr 13,
    6. Informatyzacja - cz. 27 (zał. nr 2 i 11),
    7. Nauka - cz. 28 (zał. nr 1, 2, 5, 9 i 11),
    8. Polska Akademia Nauk - cz. 67 (zał. nr 1, 2, 5, 9 i 11),
    9. Kultura Fizyczna i Sport - cz. 25 (zał. nr 1, 2, 5, 9 i 11),
    10. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polski - cz. 61 (zał. nr 1, 2 i 5),
    11. Główny Urząd Miar - cz. 64 (zał. nr 1, 2 i 11),
    12. Polski Komitet Normalizacyjny cz. 65 (zał. nr 1, 2, 5 i 11).

Po wysłuchaniu informacji i dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu, kierownictwa powyższych urzędów i jednostek centralnych oraz po przeprowadzeniu dyskusji Komisja przedstawia następujące stanowisko:

  1. Komisja podtrzymuje swą opinię z ubiegłego roku, by prace nad ustawą budżetową w pierwszej kolejności obejmowały zapewnienie środków na rozwój nauki i edukacji narodowej, jako podstawowego czynnika rozwoju kraju.
  2. Komisja wnioskuje o przywrócenie zdolności wykonania programu rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych i realizacji sieci światłowodowej "Pionier" poprzez powrót do ustaleń II-go czytania Komisji Finansów Publicznych i dodanie w części 83 - rezerwy celowej w poz. 11. kwoty 12 554 tys. zł. Celem realizacji tego wniosku Komisja Nauki, Edukacji i Sportu proponuje następujące poprawki:

a) w art. 46 w ust. 1 skreśla się wyrazy "oraz minister właściwy do spraw zdrowia w odniesieniu do spraw zdrowia w odniesieniu do środków specjalnych, o których mowa w art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 1998 r. Nr 90, poz. 575 z późn. zm.)",

b) w załączniku nr 1 Dochody budżetu państwa w 2003 r. Zestawienie ogółem, w części 46 Zdrowie, w dziale 851 Ochrona zdrowia, zwiększa się Plan na 2003 r. o 4554 tys. zł,

c) w załączniku nr 5 Środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2003 r., 1. Środki specjalne, w części 46 Zdrowie, w kol. 8 "w tym wpłata do budżetu" zwiększa się o 4554 tys. zł,

  1. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej zwiększa się wydatki majątkowe o 4554 tys. zł,

z przeznaczeniem na realizację sieci światłowodowej.

Źródłem pokrycia jest wpłata 5% planowanych wpływów ze środków specjalnych w części ministra właściwego do spraw zdrowia utworzonych na podstawie ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

2) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej zwiększa się wydatki majątkowe o 5000 tys. zł z przeznaczeniem na realizację sieci światłowodowej.

Źródłem pokrycia jest skreślenie w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe pozycji 85 "środki na inwestycje Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie".

  1. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej zwiększa się wydatki majątkowe o 3000 tys. zł, z przeznaczeniem na realizację sieci światłowodowej.

Źródłem pokrycia jest zmniejszenie wydatków bieżących o 3000 tys. zł w załączniku nr 2 w części 02 Kancelaria Sejmu w rozdziale 75101 Urzędy centralne organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa.

  1. W związku z zadaniami wynikającymi z ratyfikacji w dniu 12 października 2002 Konwencji monachijskiej oraz zadaniami przedakcesyjnymi w zakresie stworzenia infrastruktury dla przystąpienia naszego kraju do systemu znaku towarowego, wzoru przemysłowego i oznaczenia geograficznego Wspólnoty, Komisja wnosi, aby zostały zapewnione środki finansowe na zatrudnienie wysokokwalifikowanych specjalistów, którzy zadania w tym zakresie zrealizują w nieprzekraczalnym terminie do końca 2003 roku. Wnioskujemy by Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zwiększyła o 1 milion zł w części 61 poz. 75001 Urząd Patentowy RP oraz wskazała źródło pokrycia tej operacji, albowiem dochody UP RP, znacznie przekraczające kwoty przyznane w budżecie na rok 2003 urzędowi, zostały już rozdysponowane w ustawie.
  2. Komisja zwraca uwagę na brak jednolitych i czytelnych metod kreowania budżetów wojewodów, co utrudnia wgląd w zasadność kształtu budżetu w tej części. Drastyczne różnice w podziale środków w poszczególnych budżetach wojewodów pozwalają sądzić, że istnieje tam znaczne źródło rezerw środków finansowych. Dlatego problem ten powinien być przedmiotem szczegółowej analizy rządu.
  3. Komisja nie wnosi uwag do pozostałych części budżetu".

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela. Po zapoznaniu się z informacją wiceministra edukacji narodowej i sportu Tadeusza Sławeckiego o przyjętym w ustawie rozwiązaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji sejmowej, która określa termin wejścia w życie dwóch nowelizacji Karty Nauczyciela, dotyczących wynagradzania nauczycieli na 1 stycznia 2004 r.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Witolda Gładkowskiego.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznano się ze stanem obecnym i kierunkami działań w zakresie rehabilitacji i zatrudnienia osób niepełnosprawnych mieszkających na terenach wiejskich oraz przeznaczonymi dla nich programami pomocy.

Informację na ten temat przedstawiła wicedyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Liliana Pindor.

Aktualne dane wskazują, że osoby niepełnosprawne stanowią na wsi 15,3% populacji, a w miastach 13,1%. Zjawisko to występuje w Polsce od wielu lat, wyraźnie wyższy jest także udział osób w wieku produkcyjnym (42,6%). Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest wyraźnie wyższy na wsi niż w mieście. Znacznie mniej niepełnosprawnych jest wśród bezrobotnych na wsi. W II kwartale br. było ich około 22 tys. ( w miastach 133 tys.).

Obowiązujące ustawodawstwo wskazuje, że rozwiązywanie problemów osób niepełnosprawnych powinno odbywać się przede wszystkim na szczeblu lokalnym - powiatowym i gminnym, w miejscu zamieszkania.

Działania prowadzone przez samorządy uzupełniane są przez programy celowe finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z których część oferuje różne instrumenty wsparcia osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Najczęściej te programy kierowane są do pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej.

W procesie rehabilitacji społecznej osoby niepełnosprawne mogą korzystać także z warsztatów terapii zajęciowej oraz turnusów rehabilitacyjnych, finansowanych przez PFRON, a także Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

W opinii pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych podstawowym zagadnieniem jest brak całościowego rozpoznania problemu niepełnosprawności, szczególnie na obszarach wiejskich. Wskazane byłoby przeprowadzenie odpowiednich badań tego zagadnienia na poziomie gminy.

O programach pomocowych adresowanych do osób niepełnosprawnych na wsi mówił wiceprezes PFRON Marian Leszczyński. Realizowane przez fundusz programy adresowane są do wszystkich osób niepełnosprawnych niezależnie od miejsca zamieszkania. Ich podstawowym celem jest wyrównywanie szans, zmniejszanie skutków niepełnosprawności oraz stwarzanie warunków sprzyjających społecznej integracji osób niepełnosprawnych.

Ponadto senatorowie zapoznali się z informacją wiceprezesa KRUS Wojciecha Kobielskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie rozpatrzyli ustawę o organizacji niektórych rynków rolnych.

Pozytywną opinię o uchwalonej przez Sejm ustawie przedstawili wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk oraz Dorota Bianco z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

Celem ustawy jest utworzenie ram prawno-organizacyjnych niezbędnych do wdrożenia zasad Wspólnej Polityki Rolnej w zakresie rynków zbóż, roślin oleistych, wysokobiałkowych, lnu na ziarno, lnu i konopi na włókno, chmielu i tytoniu. Organizacja i funkcjonowanie wymienionych rynków jest regulowana w prawie unijnym w drodze rozporządzeń, dlatego też ustawodawca dokonał jedynie implementacji przepisów prawa wspólnotowego wymagających wydania przepisów prawa krajowego.

Ustawa określa zadania oraz właściwość jednostek organizacyjnych i organów w zakresie zakupu i sprzedaży interwencyjnej zbóż, a także udzielania pomocy finansowej producentom oraz obsługi Wspólnotowego Funduszu Tytoniowego.

Ustawa przewiduje, że zadania w zakresie zakupu i sprzedaży interwencyjnej zbóż będzie realizować Agencja Rynku Rolnego. Zgodnie z ustawą agencja zobowiązana została m.in. do prowadzenia zakupu i sprzedaży interwencyjnej oraz do dokonywania kontroli jakości i ilości zboża objętego zakupem i sprzedażą interwencyjną.

Opiniowana ustawa w zakresie działań agencji dotyczących prowadzenia zakupu i sprzedaży interwencyjnej zbóż wyłącza stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Ponadto do działalności prowadzonej przez Agencję Rynku Rolnego nie będzie się stosować przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w zakresie dotyczącym ochrony konkurencji.

Zadania w zakresie pomocy finansowej dla producentów realizować będzie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Pomoc finansowa dla producentów polegać ma na wypłacaniu przez ARiMR dopłat do upraw (zbóż, roślin oleistych, w tym lnu uprawianego na ziarno, roślin wysokobiałkowych, roślin strączkowych, chmielu oraz lnu i konopi uprawianych na włókno), dopłat do odłogowania, dopłat do tytoniu oraz dopłat do przetwarzania. Decyzje administracyjne w sprawie dopłat wydawać będzie dyrektor oddziału regionalnego ARiMR.

W ustawie określono warunki formalne niezbędne do uzyskania dopłaty do odłogowania oraz dopłaty do przetwarzania.

ARiMR prowadzić będzie również kontrole w zakresie zasadności przyznawania i wypłacania dopłat, a także wykonywać zadania związane z obsługą Wspólnotowego Funduszu Tytoniowego (z tego funduszu finansowane będą m.in. działania zmierzające do zwiększenia świadomości społeczeństwa o szkodliwości wszelkich form konsumpcji tytoniu, czy też działania na rzecz wsparcia producentów zmieniających profil produkcji rolnej).

Ustawa nakłada na ministra właściwego do spraw rynków rolnych obowiązek przekazywania Komisji Europejskiej informacji w zakresie spraw regulowanych przez ustawę.

Opiniowana ustawa wprowadza do ustawy z 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego przepis mający na celu dostosowanie w okresie przedakcesyjnym wymogów jakościowych zbóż objętych działaniami interwencyjnymi do wymogów obowiązujących w UE.

Uwagi z zakresu poprawności legislacyjnej zgłosiło podczas posiedzenia Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Anulewicza.

Ponadto komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji. W tej części posiedzenia komisja zapoznała się ze stanowiskami w sprawie ustawy sejmowej, które przedstawili: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Finansów, UKIE, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organizacje i związki zawodowe, m.in. Zrzeszenie Producentów Rzepaku, Centralne Laboratorium Naftowe oraz Europejskie Centrum Energii Odnawialnej.

Ponieważ zaprezentowane opinie były bardzo rozbieżne, senatorowie uznali w dyskusji, że niezbędne jest zamówienie dodatkowych ekspertyz, dotyczących m.in. wpływu biokomponentów na trwałość silników pojazdów mechanicznych, a także o zgodności projektu ustawy o monitoringu i kontroli jakości paliw z rozpatrywaną ustawą sejmową. Stwierdzono też, iż należy wystąpić do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie uwag zespołu ekspertów Europejskiego Centrum Energii Odnawialnej przygotowanych na zlecenie Kancelarii Senatu.

Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zwróciła się do ministra gospodarki o przygotowanie informacji dotyczącej funkcjonowania rynku biopaliw w krajach Unii Europejskiej i ich wykorzystania, materiału obrazującego wpływ mieszanek paliwowych na funkcjonowanie silników pojazdów mechanicznych oraz informacji na temat powiązania ustawy o monitoringu i kontroli jakości paliw z rozpatrywaną ustawą.

W związku z licznymi kontrowersjami i koniecznością zapoznania się z dodatkowymi opiniami komisja zwróciła się na podstawie art. 68 ust. 3 Regulaminu Senatu o przedłużenie do 6 grudnia br. terminu przygotowania projektu uchwały w sprawie ustawy o organizacji rynku biopaliw ciekłych oraz biokomponentów do ich produkcji.

Ustalono, ze kolejne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 3 grudnia br.

27 listopada 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, rozpatrywała ustawę budżetową na rok 2003 w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego. W przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:

"W wyniku dyskusji komisja pozytywnie opiniuje ustawę budżetową w częściach dotyczących: Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP i Kancelarii Senatu RP, nie proponując poprawek.

Odnośnie budżetu Kancelarii Prezydenta RP Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich wyraża swój niepokój w związku ze zmniejszeniem przez Sejm RP środków przeznaczonych na referenda ogólnokrajowe i konstytucyjne. Zaniepokojenie komisji budzi też zmniejszenie środków na działalność Krajowej Rady Sądownictwa, której wyodrębnienie administracyjne ze struktur Kancelarii Prezydenta RP planowane jest na rok 2004. Jednocześnie komisja poddaje pod rozwagę Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych prośbę o znalezienie środków na ustanowienie Krzyża Zesłańców Sybiru.

Odnośnie budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich proponuje następujące poprawki do ustawy budżetowej na rok 2003:

w załącznikach nr 2 i 9 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75065 - Krajowa Szkoła Administracji Publicznej zwiększa się dotacje i subwencje o kwotę 1000 tys. zł,

w załączniku nr 2 w części 42 - sprawy wewnętrzne w rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1000 tys. zł.

w załączniku nr 2

w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75068 - Rada do Spraw Uchodźców zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o kwotę 100 tys. zł,

w części 42 - Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75409 - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 100 tys. zł;

w załączniku nr 2:

w części 83 - rezerwy celowe w poz. 74 - zakup środków transportu specjalnego zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 12 000 tys. zł,

w części 83 - rezerwy celowe w poz. 14 - rezerwa na usuwanie skutków klęsk żywiołowych zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 12 000 tys. zł;

Odnośnie budżetu Krajowego Biura Wyborczego Komisja proponuje następującą poprawkę do ustawy budżetowej na rok 2003:

- w załączniku nr 2:

w części 11 - Krajowe Biuro Wyborcze w rozdziale 75101 zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1.000 tys. zł. i wydatki majątkowe o kwotę 300 tys. zł,

w części 83 - rezerwy celowe w poz. 63 - środki na finansowanie przez Krajowe Biuro Wyborcze ustawowo określonych zadań dotyczących wyborów i referendów zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1300 tys. zł".

Ponadto poinformowano przewodniczącego Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, że senator Andrzej Spychalski został powołany na sprawozdawcę opinii Komisji Regulaminowej, Etyki Spraw Senatorskich w tej sprawie na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, 5 grudnia br.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęto opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie ustawy budżetowej na rok 2003 w częściach dotyczących przedmiotowego zakresu pracy komisji, w której stwierdzono:

"Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na posiedzeniu w dniu 27.11. 2002 r. po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2003, w częściach:

  1. nr 45 - Sprawy Zagraniczne,

  1. dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,
  2. gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 5,
  3. dotacje podmiotowe z zał. nr 9,
  4. zatrudnienie i wynagrodzenie w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11,
  5. limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał.
    nr 12.

  1. nr 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 13,
  2. nr 23 - Integracja Europejska

  1. wydatki z zał. nr 2,
  2. zatrudnienie i wynagrodzenie w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 11,

  1. nr 83 - Rezerwy celowe - w zakresie pozycji 8, 9, 10, 61,
  2. środki bezzwrotne pochodzące z programów pomocy przedakcesyjnej Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest Komitet Integracji Europejskiej z zał. nr 3.

postanowiła nie wnosić do nich poprawek.

Na sprawozdawcę opinii Komisja powołała senatora Andrzeja Wielowieyskiego".

W drugiej części posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o pracy na morskich statkach handlowych.

Po wysłuchaniu opinii wiceministra infrastruktury Andrzeja Piłata oraz przedstawiciela Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, a także zapoznaniu się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy sejmowej dostosowującej polskie ustawodawstwo do przepisów Unii Europejskiej.

Ustalono, że przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w swoim zakresie przedmiotowym. Po zapoznaniu się z opiniami przedstawicieli poszczególnych resortów i instytucji i wnikliwej analizie odpowiednich części budżetowych komisja przyjęła opinię w tej sprawie, którą skierowano do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

"Komisja na posiedzeniu w dniu 27 listopada 2002 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 (druk senacki nr 280) w zakresie:

  1. Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej - część 18
  2. Gospodarki Morskiej - część 21
  3. Łączności - część 26
  4. Skarbu Państwa - część 36
  5. Transportu - część 39
  6. Głównego Inspektoratu Kolejnictwa - część 71
  7. Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty - część 76

Ponadto Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła zgodnie ze swoimi kompetencjami następujące części ustawy budżetowej:

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych resortów w tym: Ministerstwa Skarbu Państwa, Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, Głównego Inspektoratu Kolejnictwa, Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów, przyjęła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania
ustawę budżetową na rok 2003 bez poprawek.

Opinię Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawi senator Jerzy Suchański".

W drugiej części posiedzenia Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostkach im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw oraz o zmianie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister infrastruktury Sergiusz Najar, wiceprezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesław Szczepański, a także poseł sprawozdawca Jan Szczepański. Swoje uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowaniu komisja poparła zaproponowane poprawki o charakterze legislacyjnym. Ustalono, że wypracowane podczas posiedzenia stanowisko przekaże Izbie senator Grzegorz Lipowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w części 03 dotyczącej Kancelarii Senatu w zakresie rozdziału 75195.

Po rozpatrzeniu ustawy sejmowej w zakresie merytorycznym komisji senatorowie przyjęli opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, w której stwierdzono:

"Komisja Emigracji i Polaków za Granicą na posiedzeniu w dniu 27 listopada 2002 r. rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2003 w części 03, dział 751, rozdział 75195 dotyczącej Kancelarii Senatu - Pozostała działalność.

Komisja zaopiniowała ustawę budżetową na rok 2003 w tych punktach pozytywnie w zakresie ogólnej kwoty 46 265 tys. zł i jednocześnie proponuje wprowadzenie dwóch poprawek:

1) w części 03 w dziale 751 w rozdziale 75195 w kol. 4 po wyrazie "działalność" dodaje się wyrazy <<(Opieka nad Polonią i Polakami za granicą)>>;

2) w części 03 w dziale 751 w rozdziale 75195:

a) w kol. 10 zmniejsza się wydatki majątkowe o 10 000 tys. zł,

b) w kol. 7 zwiększa się dotacje i subwencje o 10 000 tys. zł.

W pracach nad ustawą budżetową na rok 2003 Komisję Emigracji i Polaków za Granicą reprezentować będzie senator Zbigniew Kruszewski".

W drugiej części posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:

    1. Fundacji "O Uśmiech Dziecka", Maków Mazowiecki - pomoc dla wychowanków Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna - 6500 zł.
    2. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

    3. Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcia w ramach dotacji z zadania "Opieka nad katedrami polonistyki i lektoratami języka polskiego" na zadanie "Opieka nad szkółkami niedzielnymi (Polonicum; CJiKP w Lublinie)".

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

3. Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcia w ramach dotacji z zadania "Pomoc dla radiowych i telewizyjnych redakcji programów polskojęzycznych na Wschodzie" na zadanie "Prasa polskojęzyczna" ("Przyjaźń", "Magazyn Wileński", "Kurier Wileński", "Znad Wilii", "Gazeta Lwowska").

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, nie akceptując udzielenia dotacji dla tygodnika "Przyjaźń", który otrzymał już środki ze Stowarzyszenia "Wspólnota Polska".

    1. Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcia w ramach dotacji z zadania "Pomoc dla radiowych i telewizyjnych redakcji programów polskojęzycznych na Wschodzie" na zadanie "Prasa polskojęzyczna" (zakup sprzętu komputerowego dla redakcji pism na Wschodzie).
    2. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

    3. Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prośba o wyrażenie zgody na realizację zmienionego zakresu rzeczowego zadanie "Pomoc dla radiowych i telewizyjnych redakcji programów polskojęzycznych na Wschodzie" (utrzymanie lokalu Radia Lwów).
    4. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

    5. Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcia środków w ramach umowy nr 59 z 18 lipca br.
    6. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie, według załączników 1-5 do wniosku oraz według załącznika 8.

    7. Polskiego Stowarzyszenia Wychowania Pozaszkolnego - prośba o zgodę na wykorzystanie kwoty 9000 zł na pokrycie kosztów transportu uczestników Międzynarodowych Warsztatów Artystycznych dla Młodzieży Polonijnej - Bukowina Tatrzańska 2002.
    8. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

    9. Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcia oraz zmianę zakresów rzeczowych w ramach zadań inwestycyjnych.
    10. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

    11. Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - wniosek dotyczący zmian terminu realizacji, zakresów rzeczowych oraz przesunięć środków w zadaniach programowych.
    12. 1. Komisja zaopiniowała pozytywnie wniosek o zmniejszenie środków w zadaniach programowych stowarzyszenia na kwotę 764 504 zł, według załącznika 1 do wniosku.

      2. Komisja zaopiniowała pozytywnie wniosek o zwiększenie środków na dodatkowe zadania w kwocie 641 894 zł według załącznika 2 - pozycje zaopiniowane pozytywnie. Jednocześnie zaopiniowano pozytywnie przyznanie 40 000 zł na zakup aparatu USG dla Polskiego Centrum Medycznego w Tbilisi. Pozostałą kwotę, tj. 82 610 zł, komisja zaproponowała przeznaczyć na pomoc charytatywną dla środowisk polonijnych na Wschodzie w okresie świątecznym.

    13. Towarzystwa Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze środowisk Polonijnych, Warszawa - pomoc charytatywna dla dzieci i młodzieży z miejscowości Brzozówka i Iwie na Białorusi - 5000 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

11. Kuriera Polonica, Berlin - prośba o dofinansowanie kosztów wydania pisma "Kurier Polonica" - 28 000 zł miesięcznie.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

12. Parafii rzymskokatolickiej w Mikołajowie, Ukraina - prośba o sfinansowanie zakupu komputera z drukarką - 4100 zł.

Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, podczas którego przyjęto uchwałę w sprawie uchwalonej przez Sejm ustawy budżetowej na rok 2003 w części dotyczącej Ministerstwa Środowiska (Gospodarka Wodna - część 22, Środowisko - część 41), Państwowej Agencji Atomistyki (część 68) oraz planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (załącznik nr 6).

W przyjętej opinii stwierdzono;

"Komisja Ochrony Środowiska po rozpatrzeniu objaśnień w nadesłanych materiałach, wysłuchaniu udzielonych informacji i wyjaśnień dotyczących ustawy budżetowej i planu finansowego wymienionego funduszu, wnosi o przyjęcie poprawek do ustawy.

Propozycje poprawek

do ustawy budżetowej na rok 2003

  1. w załączniku nr 2:

  1. w części 22 Gospodarka wodna w rozdziale 71018 Regionalne zarządy gospodarki wodnej zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 6400 tys. zł,
  2. w części 83 Rezerwy celowe skreśla się poz. 79 prace projektowe dotyczące Studium Budowy Zapory Ciechocinek-Nieszawa;

  1. w załączniku nr 2:
  1. w części 68 Państwowa Agencja Atomistyki w rozdziale 75064 Współpraca naukowo-techniczna z zagranicą zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 2 300 tys. zł,
  2. w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 92595 Pozostała działalność zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 2300 tys. zł z przeznaczeniem na Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie;

3) a) w załączniku nr 6 w Planie Finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmniejsza się dotacje inwestycyjne na zakończenie robót likwidacyjnych i rekultywacyjnych w kopalniach siarki Machów, Jeziórko, Grzybów, Piaseczno i Basznia o kwotę 9800 tys. zł,

b) w załączniku nr 2 i 9 w części 85/24 Województwo śląskie w rozdziale 90095 - Pozostała działalność zwiększa się dotację podmiotową dla Zakładów Chemicznych <<Tarnowskie Góry>> w Tarnowskich Górach o 9800 tys. zł".

28 listopada 2002 r.

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowano pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o projekcie, które przedstawili: dyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Skarbu Państwa Ryszard Tupin, , wiceprezesi Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesław Szczepański i Ryszard Matkowski, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski, wiceprezes Agencji Mienia Wojskowego Henryk Grobelny oraz wicedyrektor Petryna z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Ministerstwo Skarbu Państwa poparło rozpatrywaną inicjatywę ustawodawczą. Ponadto poinformowało, że resort prowadził prace nad założeniami do projektu ustawy o rekompensatach z tytułu utraty majątku nieruchomego (mienia) pozostawionego w związku z wojną rozpoczętą w 1939 roku na terenach nie wchodzących w skład obecnego państwa polskiego. 14 sierpnia br. projekt ten był przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów, który zalecił ministrowi skarbu państwa kontynuowanie prac nad projektem, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu ekonomicznego (możliwości finansowe państwa), jak również szczegółowych rozwiązań prawnych.

Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast odniósł się pozytywnie do senackiej propozycji w sprawie ekwiwalentów za tzw. mienie zabużańskie w zakresie rozszerzającym rodzaje nieruchomości Skarbu Państwa, z których mogą one być przyznawane. Uznał jednak, że proponowane w projekcie zapisy powinny zostać uściślone.

Podczas posiedzenia negatywna opinię o projekcie przedstawiły Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa.

W wyniku głosowaniu połączone komisje zaaprobowały przedstawiony projekt wraz ze zmianami zasugerowanymi w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustalono, że sprawozdanie podczas drugiego czytania złoży Izbie senator Robert Smoktunowicz, który będzie również reprezentował Senat w dalszych pracach nad nowelizacją.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaopiniowała następujące części ustawy budżetowej na 2003 rok:

część 01 - Kancelaria Prezydenta - rozdział 75104 - Krajowa Rada Sądownictwa,

część 04 - Sąd Najwyższy,

część 04 - Sąd Najwyższy - rozdział 75105 - Rzecznik Interesu Publicznego,

część 05 - Naczelny Sąd Administracyjny,

część 06 - Trybunał Konstytucyjny,

część 08 - Rzecznik Praw Obywatelskich,

część 10 - Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych,

część 13 - Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu,

część 15 - Sądy Powszechne

część 37 - Sprawiedliwość,

część 54 - Urząd do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych

zał. nr 6 - plan finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów.

Komisja - po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji - przyjęła wnioski, które zostały przedstawione w opinii skierowanej do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

"I. Propozycje poprawek

1)

  1. w załączniku nr 2 w części 06 w dziale 751 w rozdziale 75102 Trybunał Konstytucyjny zwiększa się wydatki majątkowe o kwotę 800 tys. zł;
  2. w załączniku nr 2 w części 83 w dziale 758 w rozdziale 75818 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 800 tys. zł;

  1. w załączniku nr 2 w części 08 w dziale 751 w rozdziale 75101 Rzecznik Praw Obywatelskich zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych (z przeznaczeniem na wynagrodzenia i pochodne) o kwotę 307 tys. zł;
  2. w załączniku nr 2 w części 83 w dziale 758 w rozdziale 75818 Rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 307 tys. zł;

  1. załączniku nr 2 w części 54 w dziale 853 w rozdziale 85323 <<Państwowy Fundusz Kombatantów>>:

  1. w załączniku nr 6 w tabeli - Plan Finansowy Państwowego Funduszu Kombatantów:
  1. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian".

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła opinię w sprawie ustawy budżetowej na 2003 rok w zakresie wydatków przeznaczonych na finansowanie obronności i bezpieczeństwa państwa:

"Komisja na kolejnych posiedzeniach w dniu 26 listopada 2002 r. rozpatrzyła uchwaloną przez Sejm ustawę budżetową na 2002 rok w zakresie:

  1. części 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
  2. części 59 - budżet Agencji Wywiadu,
  3. części 42 - Sprawy wewnętrzne,
  4. części 85 - budżet wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne
    i ochrona przeciwpożarowa,
  5. część 83 - rezerwy celowe: poz. 8, 14, 15, 24, 55;
  6. środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych.
  7. część 29 - budżet Ministerstwa Obrony Narodowej - Obrona narodowa ,
  8. część 83 - rezerwy celowe: poz.50, 53, 59;
  9. część 85 - budżety wojewodów ogółem w zakresie działu obrona narodowa,
  10. programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.

Ad. pkt 1 i 2: część 57 - budżet Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz część 59 - budżet Agencji Wywiadu.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu części
57 i 59 budżetu państwa na 2003 r. akceptuje przyjęte w uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2003 rok budżety: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.

Pozytywna opinia Komisji jest jednak uwarunkowana wiedzą o stanie finansów publicznych. Potrzeby cywilnych służb ochrony państwa w realizacji ich ustawowych obowiązków oraz zobowiązań międzynarodowych znacznie przekraczają kwoty zapisane w ustawie budżetowej na 2003 rok. Poziom wydatków obu Agencji stanowi jedynie minimum niezbędne dla ich prawidłowego funkcjonowania.

Ad. pkt 3, 4, 5, 6.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego po rozpatrzeniu wydatków budżetowych w zakresie:

  1. części 42 - Sprawy wewnętrzne,
  2. części 85 - budżet wojewodów ogółem w zakresie działu bezpieczeństwo wewnętrzne i ochrona przeciwpożarowa,
  3. części 83 - rezerwy celowe. poz. 14, 15, 24, 55;
  4. środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych.

Dyskusja nad tą sferą wydatków budżetowych skłoniła Komisję Obrony Narodowej
i Bezpieczeństwa Publicznego do przedłożenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poprawki do uchwalonej przez Sejm ustawy budżetowej w brzmieniu :

"a) w załączniku nr 2 i 8 zwiększa się o 5.000 tys. zł dotacje w rozdziale 75411 - Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej, w tym:

b) w załączniku nr 2 w części 79 Obsługa długu krajowego w rozdziale 75703 - Obsługa krajowych skarbowych papierów wartościowych zmniejsza się o 5.000 tys. zł wydatki na obsługę długu publicznego;".

Celem poprawki jest zwiększenie wydatków budżetowych na zakupy paliwa, materiałów i wyposażenia komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.

W uchwalonej przez Sejm ustawie budżetowej na 2003 rok ogólna kwota wydatków w zakresie części 42 wyniesie 10.732.472 tys. zł. Największą część wydatków w części 42 budżetu państwa stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi - 44,2% oraz emerytury
i renty - 34,1% . Obie grupy wydatków łącznie stanowią 78,3% wydatków części 42 budżetu państwa.

Środki finansowe przeznaczone na finansowanie w 2003 r. poszczególnych służb mundurowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji wynoszą:

Policja 5.479.755 tys. zł

Państwowa Straż Pożarna 1.406.909 tys. zł

Straż Graniczna 764.692 tys. zł

Biuro Ochrony Rządu 148.643 tys. zł

Obrona Cywilna 650 tys. zł

Wydatki na finansowanie działu 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa są zawarte w 42 i 85 części budżetu państwa i wynoszą :

w części 42 6.613.347 tys. zł

w części 85 1.193.262 tys. zł

W części 42 w dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa znajdują się również środki finansowe przeznaczone na sfinansowanie zadań ratownictwa górskiego i wodnego oraz dotacje dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.

Analiza wydatków budżetowych przeznaczonych na finansowanie poszczególnych służb mundurowych pozwala na stwierdzenie wzrostu wydatków na służby mundurowe nadzorowane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Policja nominalnie 5,5% realnie 3,2%

Państwowa Straż Pożarna nominalnie 7,1% realnie 4,7%

Straż Graniczna nominalnie 9,3% realnie 6,8%

Biuro Ochrony Rządu nominalnie 3,9% realnie 1,6%

Spadek nakładów na Obronę Cywilną jest związany z przejmowaniem dotychczasowych zadań tej służby przez Państwową Straż Pożarną.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w przyjętej przez Sejm ustawie budżetowej na 2003 rok znalazły się środki na "uzawodowienie" Straży Granicznej oraz uzupełnienie obsady 5 strażnic otwartych w 2002 r. na tzw. "ścianie wschodniej", co było warunkiem niezbędnym do spełnienia wymogów jakie w tym zakresie postawiła Unia Europejska.

W ocenie komisji przyjęta w listopadzie br. nowelizacja ustawy o Policji, która wprowadza m.in. zmianę sposobu finansowania Policji poprzez przekazanie środków budżetowych państwa na finansowanie Policji Komendantowi Głównemu Policji stwarza szansę na sprawniejsze sterowanie tymi środkami. Likwidacja znacznej części struktur biurokratycznych na poziomie komendy powiatowej Policji daje szansę poprawy struktury kadrowej Policji oraz zwiększenie środków na wydatki rzeczowe. Rok 2003 będzie też sprawdzianem możliwości wykorzystania przez Policję środków Phare.

W opinii Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego środki budżetowe przeznaczone na finansowanie w 2003 r. Państwowej Straży Pożarnej nie stwarzają możliwości sprawnego wykonywania zadań powierzonych tej służbie. Dotyczy to głównie komend powiatowych PSP, które podobnie jak inne struktury PSP wykonują zadania z zakresu szeroko rozumianego systemu ratownictwa. Dalsze utrzymywanie niskich nakładów na PSP doprowadzi do zadłużenia komend powiatowych oraz do mających już swoje miejsce faktów ograniczania wypłat świadczeń dla funkcjonariuszy. Zaproponowana przez Komisję poprawka powinna ograniczyć te bardzo niekorzystne dla funkcjonowania służb państwowych zjawiska.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego doceniając przyjęte w ustawie budżetowej kierunki finansowania niektórych służb (Policja, Straż Graniczna) zwraca uwagę na konieczność zapewnienia większych środków na służby mundurowe w ustawie budżetowej na 2004 rok, zwłaszcza w obliczu przesunięcia granicy Unii Europejskiej na wschód.

Ad. pkt 7, 8, 9, 10

Komisja po rozpatrzeniu wydatków budżetowych w zakresie:

  1. części budżetowej 29 - Obrona narodowa wraz z załącznikami 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 14.
  2. Budżetu wojewodów ogółem w zakresie działu 752 - Obrona narodowa.
  3. części budżetowej 83 - Rezerwy celowe: poz. 50, 53, 59;
  4. programów realizowanych ze środków bezzwrotnych pochodzących z innych źródeł zagranicznych i wydatków nimi finansowanych.

Komisja rozpatrując część 29 budżetu państwa na 2003 rok wzięła też pod uwagę dochody nadzorowanej przez Ministra Obrony Narodowej Agencji Mienia Wojskowego, które zgodnie z art. 11 ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych RP w latach 2001 - 2006 stanowią główne źródło środka specjalnego Ministra Obrony Narodowej.

  1. Po podsumowaniu wszystkich wydatków obronnych wynoszą one 15.513808 tys. zł.
    W ramach tej kwoty ujęto:

  1. w części 29 15.135.600 tys. zł.
  2. w rezerwie celowej 230.000 tys. zł.
  3. w dziale 752 (w pozostałych częściach budżetowych) 41.000 tys. zł.

Środki te przeznaczone są na realizację zadań obronnych w ramach "Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych", realizowanych przez inne niż MON resorty oraz przez wojewodów. Komisja zwraca uwagę na potrzeby weryfikacji w następnym cyklu planistycznym, nie zmienianych od lat, zasad planowania tych środków, z uwzględnieniem priorytetów obronnych w województwach wschodnich, stanowiących w przyszłości granicę Unii Europejskiej.

  1. w zakresie środka specjalnego MON 107.208 tys. zł.

Komisja pozytywnie ocenia skutki zmiany ustawowego usytuowania Agencji Mienia Wojskowego, daje to możliwość bezpośredniego nadzoru Ministerstwa Obrony Narodowej nad gospodarką finansową Agencji oraz wykorzystaniem jej dochodów na traktowane priorytetowo cele związane z modernizacją techniczną Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Planowane przychody tego środka odmiennie niż w bieżącym roku planuje się "opodatkować" w wysokości 5%.

  1. Łączny udział wydatków obronnych Polski w PKB planowanych na 2003 r. (wraz ze środkami na rządowy program "samolot wielozadaniowy") wynosi 1,98%. Wzrastają one nominalnie w porównaniu do br. o 5,7%, przy inflacji wynoszącej 2,3% (realny wzrost 3,4%). Zbliża to Polskę do zaleceń Kwatery Głównej NATO, zgodnie z którymi wydatki obronne powinny wynosić około 2% PKB. Godna podkreślenia, zdaniem komisji, jest sprawność funkcjonowania struktur finansowych Ministerstwa Obrony Narodowej, co w efekcie dało skutek nie mający miejsca w MON od wielu lat, po raz pierwszy budżet resortu obrony narodowej nie będzie obarczony zobowiązaniami z poprzedniego roku, co istotnie powinno ułatwić realizację zadań w roku 2003.
  2. W 2003 roku na program wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe uwzględniono w rezerwach celowych budżetu państwa 0,03% PKB (w 2002 r. niecałe 0,01% PKB). Komisja w pełni popiera przyjętą zasadę odrębnego sposobu finansowania tego programu. Wynika to z olbrzymich jego kosztów oraz doświadczeń w tym względzie innych państw. Jego realizacja jest konieczna z uwagi na aktualny stan techniczny parku samolotowego wypełniającego zadania obrony polskiej przestrzeni powietrznej, a także NATO. Komisja zwraca uwagę na korzyści gospodarcze dla Polski wynikające z tego programu. Przez włączenie się we współpracę kapitałową, technologiczną i produkcyjną w ramach programów "offsetowych" zapewniona zostanie polskiemu przemysłowi zbrojeniowemu stabilna pozycja uczestnika międzynarodowych programów uzbrojenia oraz tworzenia nowych technologii również dla celów cywilnych.
  3. Za pozytywne w opinii Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego należy ocenić decyzje o ograniczeniu remontów mniej perspektywicznego uzbrojenia na rzecz wydatków majątkowych. Wzrastają one faktycznie o 10,5%, po uwzględnieniu środków w rezerwie celowej przeznaczonych na samolot wielozadaniowy wzrost wydatków majątkowych (łącznie zakupów i inwestycji budowlanych) wyniesie 21,7%. Komisja z zadowoleniem przyjmuje informacje o uzyskanych przez MON oszczędnościach wydatków budżetowych, które są m.in. efektem przeprowadzonej w resorcie centralizacji planowania i realizacji dostaw uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz zaopatrzenia materiałowo-technicznego.
  4. Rok 2003 r. będzie pierwszym rokiem realizacji nowego programu 6-letniego obejmującego okres planistyczny 2003 - 2008. Polska będzie uczestniczyć już w drugim cyklu planistycznym NATO, czyli planowaniu kroczącym polegającym na wdrażaniu co dwa lata nowego 6-letniego programu rozwoju sił zbrojnych. Projekt wydatków obronnych na 2003 r. stwarza przesłanki do bardziej realistycznego przygotowania kolejnego programu sześcioletniego. Komisja odnotowując poprawę struktury wydatków w budżecie MON, uznaje za konieczne konsekwentne wprowadzanie bardzo wyważonych w swych skutkach zmian restrukturyzacyjnych, dotyczy to m.in. zmian w funkcjonowaniu szkolnictwa wojskowego oraz edukacyjnej opieki społecznej.
  5. Kluczowym dla wydatków obronnych RP w 2003 r. będzie udział Polski w walce z międzynarodowym terroryzmem oraz zaangażowanie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w nadchodzącym roku w trwających już i powstających sytuacjach kryzysowych zagrażających bezpieczeństwu międzynarodowemu. Istotnym dla Państwa będzie znalezienie źródeł finansowania nowych zadań wyznaczonych Siłom Zbrojnym RP w ramach obowiązujących zasad planowania budżetowego. Wielość środków zagwarantowanych na sfinansowanie udziału Sił Zbrojnych w zadaniach już rozpoczętych wynosi 43 mln zł i z pewnością nie pozwoli na sfinansowanie ewentualnych zadań dodatkowych.
  6. Poważną przeszkodą w realizacji budżetu na 2003 rok mogą stać się obciążenia z tytułu zwrotu wraz z odsetkami zawieszonych lub zmniejszonych w 1999 r. emerytur wojskowych - w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego o sprzeczności z konstytucją części przepisów ustawowych dotyczących zarobkowania emerytów służb mundurowych i odrzuceniem wniosku o kasację przez Sąd Najwyższy. Propozycja ewentualnego obciążenia Ministerstwa Obrony Narodowej nieplanowanymi wydatkami, które mogą osiągnąć wielkość 54 mln zł wobec zadań nałożonych na resort nie znajduje akceptacji Komisji. W opinii Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego powinno ono nastąpić ze środków rezerwy celowej poz. nr 60.
  7. W ramach projektu ustawy budżetowej na 2003 rok ujęte zostały środki budżetowe (część 83 - Rezerwy celowe) z przeznaczeniem na:

poz. nr 50 - "Wsparcie restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego oraz wspieranie procesu modernizacji technicznej sił zbrojnych" w wysokości 190.752 tys. zł.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu SZ RP w latach 2001-2006 (Dz. Nr 76, poz. 804 z późn. zm.) Komisja zakłada, że z powyższej kwoty co najmniej 35% powinno trafić do Ministerstwa Obrony Narodowej na modernizację techniczną sił zbrojnych.

poz. nr 53 - "Utrzymanie mocy produkcyjnych w przemyśle obronnym" w wysokości 5000 tys. zł.

Głównym beneficjetem środków ujętych w tej rezerwie celowej jest Minister Gospodarki, któremu podlegają przedsiębiorstwa polskiego przemysłu obronnego. Komisja zwraca uwagę na stosowaną od kilku lat praktykę zmniejszania wysokości środków przeznaczonych na ten cel (2001 r. - 55,3 mln zł, 2002 r. - 30 mln zł).

poz. nr 59 - "Realizacja programu wyposażania Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe" w wysokości 230.000 tys. zł.

Środki te w trakcie roku budżetowego powinny być włączone do budżetu MON (do działu 752 "Obrona narodowa", rozdziału 75202 Wojska Lotnicze) na zadania związane z programem samolotowym i w większości przeznaczone na inwestycje krajowe (modernizacja lotnisk).

Komisja akceptuje przyjęty przez Sejm w ustawie budżetowej na 2003 rok budżet MON oraz globalną wielkość wydatków obronnych ujętych w ustawie budżetowej na 2003 rok. Uwzględniając możliwości finansowe państwa Komisja uznaje podjęte przez Sejm decyzje za właściwe. Ustalony poziom wydatków obronnych jakkolwiek nie zapewnia realizacji wszystkich oczekiwań sojuszniczych (szczególnie w zakresie zwiększonej aktywności w sojuszniczych działaniach antyterrorystycznych) pozwala jednakże na wypełnienie zasadniczych zobowiązań wobec Traktatu Północnoatlantyckiego".

29 listopada 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przyjęła projekt uchwały Senatu w sprawie niezbędnych działań mających na celu przygotowanie Polski do globalnego społeczeństwa informacyjnego.

W przyjętym projekcie stwierdzono:

"Senat RP stwierdza, iż Polska znajdując się w dobie dwóch fundamentalnych transformacji, tj. integracji z Unią Europejską oraz przystosowywania do globalnego społeczeństwa informacyjnego, musi w jednakowym stopniu przygotować się do sprostania obu tym wyzwaniom. Pierwsze
z nich to nadrabianie aktualnych opóźnień cywilizacyjnych w stosunku do zachodniej Europy, druga okr
eślać będzie szanse Polaków w przyszłości.

Kluczową rolę w tym procesie winien odgrywać system edukacji. Od przygotowania obywateli będzie zależała zdolność przystosowania naszego kraju do wymagań elektronicznej gospodarki i globalnego rynku. Nie można dopuścić do tego, aby polskie społeczeństwo znalazło się w grupie tych, którzy nie nadążają za rozwojem. System edukacji winien przygotowywać ludzi do poruszania się na światowym rynku pracy dostępnym m.in. poprzez internet, do innowacyjności, do otwartości na przedstawicieli innych kultur. Stąd tak ważna jest intensyfikacja przeobrażeń
w edukacji.

Senat zwraca się do Rządu, o przedstawienie do końca stycznia 2003 programu na rzecz zapewnienia możliwości kształcenia się ustawicznego, między innymi z wykorzystaniem nauczania na odległość, po to aby każdy obywatel naszego kraju miał szansę nadążać za rozwojem. Oczekujemy, że Rząd przedstawi w nim harmonogram działań zmierzających do:

Rząd wspólnie z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i Państwową Komisją Akredytacyjną powinien podjąć działania sprzyjające kreowaniu interdyscyplinarnych dziedzin studiów wykorzystujących technologie informacyjne.

Senat RP wskazuje na konieczność stałego monitorowania przygotowań Polski
do wyzwań globalnego społeczeństwa informacyjnego. Wynikiem tego powinna być stale korygowana strategia transformacji przyszłości naszego kraju.

Konieczne jest stworzenie skutecznego mechanizmu międzyresortowej współpracy
w Rządzie z uwagi na interdyscyplinarność problemów. Konieczne jest współdziałanie Rządu
ze szkołami wyższymi i samorządami lokalnymi wszystkich szczebli. Oczekujemy, że Rząd uwzględni w swoim programie odpowiednie mechanizmy zapewniające koordynację działań centralnych i lokalnych".

Do reprezentowania Komisji Nauki, Edukacji i Sportu w dalszych pracach nad projektem uchwały w sprawie niezbędnych działań mających na celu przygotowania Polski do globalnego społeczeństwa informacyjnego wyznaczono senator Grażynę Staniszewską.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment