Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 listopada 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceministrowie sprawiedliwości Jerzy Łankiewicz i Marek Staszak, dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Marek Sadowski, dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów Grażyna Żywiecka, dyrektor generalny Służby Więziennej Jan Pyrcak, Anna Korpanty i Andrzej Martuszewicz z Krajowego Stowarzyszenia Kuratorów Sądowych oraz przewodniczący Krajowej Rady Sądownictwa Andrzej Jagiełło. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona na podstawie projektu rządowego i zmienia m.in. stawki awansowe dla sędziów: pierwszą stawkę awansową ze 110% na 107% stawki podstawowej oraz drugą stawkę awansową ze 125% na 115% stawki podstawowej. Projekt rządowy zakładał identyczne zmiany stawek awansowych w ustawie o prokuraturze, ale na skutek przyjęcia przez Sejm tylko jednej z dwóch poprawek dotyczących stawek powstała niespójność przejawiająca się w obniżeniu stawek sędziom i pozostawieniu wyższych prokuratorom.

W dyskusji największe kontrowersje wywołał kwestia stawek awansowych. Senator Ewa Serocka zaproponowała przywrócenie brzmienia sejmowego. Senator Robert Smoktunowicz, którego poparła senator Teresa Liszcz, postulował zaniechanie obniżania stawek awansowych sędziów.

W głosowaniu większość komisji poparła wniosek senator E. Serockiej, którą wybrano następnie na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie. Mniejszość opowiedziała się za wnioskiem senatora R. Smoktunowicza; zarekomenduje go Izbie senator T. Liszcz.

W drugiej części posiedzenia Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2003 w częściach dotyczących jej zakresu merytorycznego.

Senatorowie zapoznali się z budżetem Krajowej Rady Sądownictwa umieszczonym w części 01 ustawy budżetowej dotyczącej Kancelarii Prezydenta. Założenia budżetu tej instytucji na 2003 r. omówiła senator E. Serocka. W dyskusji z udziałem przedstawicieli KRS uznano, że projekt nie wymaga zmian.

Podczas omawiania części 15, odnoszącej się do sądów powszechnych, którą referowała senator T. Liszcz, stwierdzono, że planowany budżet został zwiększony w stosunku do lat poprzednich, przede wszystkim na obsłużenie nowych zadań.

Podczas omawiania części 37 ustawy budżetowej na rok 2003 r., dotyczącej sprawiedliwości, zwracano uwagę, że planowane środki mogą być niewystarczające i nie wiadomo, czy pozwolą na sfinansowanie wszystkich zadań. Szczególnie trudna jest sytuacja więziennictwa, brakuje także pieniędzy na ekspertyzy i biegłych. Z planowanym budżetem sprawiedliwości zapoznała senatorów senator T. Liszcz.

Przyszłoroczny budżet Naczelnego Sądu Administracyjnego omówił prezes Roman Hauser. Ze strony Komisji Ustawodawstwa i Praworządności wystąpił senator R. Smoktunowicz. Jak stwierdził, w budżecie przewidziano środki na realizację reformy sądownictwa administracyjnego dotyczącą wprowadzenia jego dwuinstancyjności.

O pozostawienie budżetu Trybunału Konstytucyjnego w wersji zaproponowanej w projekcie ustawy budżetowej na 2003 rok zaapelowali jego wiceprezes Andrzej Mączyński i dyrektor biura TK Maciej Graniecki. Założenia budżetowe omówił senator R. Smoktunowicz.

Senator Aleksandra Koszada referowała założenia budżetu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W dyskusji największe kontrowersje wywołały środki przeznaczone na wyjazdy zagraniczne i na zakup samochodu. Wyjaśnień udzielała Ewa Kulesza, generalny inspektor danych osobowych.

Ponadto Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zapoznała się z budżetem na 2003 rok Rzecznika Praw Obywatelskich. Rekomendując budżet tej instytucji prof. Andrzej Zoll zwrócił uwagę na ogromne obciążenie kierowanej przez niego instytucji. Miesięcznie na 1 pracownika przypada około 60 spraw kierowanych do rzecznika przez obywateli. Dlatego wystąpiono o 11 dodatkowych etatów. Ze strony komisji budżet rzecznika omówił senator Andrzej Jaeschke.

6 listopada 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie wniesionego przez tę komisję projektu inicjatywy uchwałodawczej Senatu w osiemdziesiątą rocznicę przywrócenia Senatu Rzeczypospolitej.

Komisja zaproponowała drobne poprawki stylistyczne, a następnie przyjęła projekt uchwały. Na sprawozdawcę komisji wybrano senator Teresę Liszcz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy.

Omawiana ustawa zmierza do oddłużenia i przywrócenia odpowiedniej kondycji ekonomicznej przedsiębiorców o dużym znaczeniu na rynku pracy.

Ustawa przewiduje, że postępowanie restrukturyzacyjne może być wszczęte do 31 grudnia 2003 r. na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek musi być złożony nie później niż miesiąc po wejściu w życie ustawy.

Zgodnie z ustawą, restrukturyzacją mogą być objęci tylko ci przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej tysiąca pracowników. Restrukturyzacja może obejmować zarówno zobowiązania cywilnoprawne, jak i publicznoprawne, majątek oraz zatrudnienie.

Ustawa sejmowa zakłada, że Agencja Rozwoju Przemysłu będzie udzielać pożyczek i poręczeń dużym spółkom będącym w złej sytuacji ekonomicznej, niezależnie od formy ich własności.

W opinii wiceministra gospodarki Marka Kossowskiego, obecnego na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, do agencji wpłyną projekty od około 70 firm zainteresowanych przeprowadzeniem restrukturyzacji. Rozpatrywana ustawa jest częścią pakietu ustaw antykryzysowych ministra finansów.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy wybrano senatora Bernarda Drzęźlę.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o giełdach towarowych. Senatorowie zapoznali się z opinią o ustawie, która była projektem poselskim, przedstawioną przez wiceminister gospodarki Małgorzatę Okońską-Zarembę.

Rozpatrywana nowelizacja wydłuża okres przejściowy, w którym przedsiębiorcy prowadzący giełdę towarową są obowiązani dostosować swój ustrój organizacyjny i działalność do przepisów ustawy oraz uzyskać zezwolenie na prowadzenie giełdy. Wnioskodawcy zaproponowali przedłużenie tego terminu do 1 stycznia 2004 r.

W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy sejmowej i zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Franciszek Bobrowski.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych ustaw, ustawę o zmianie ustawy o podatku rolnym oraz ustawę o podatku leśnym.

Założenia przyjęte w ustawach, które były projektami rządowymi, przedstawiła kolejno wiceminister finansów Irena Ożóg.

Rozpatrywane nowelizacje spotkały się z akceptacją senatorów, którzy postanowili zarekomendować Izbie ich przyjęcie bez poprawek. Ustalono, że sprawozdania w tej sprawie przedstawi podczas posiedzenia plenarnego senator Bogusław Mąsior.

Ponadto komisja poparła ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych. Był to rządowy projekt, a upoważniony do reprezentowania stanowiska rządu w sprawie tej ustawy został minister finansów, w imieniu którego głos zabrała wiceminister Halina Wasilewska-Trenkner.

Ustawa ma na celu przedłużenie do końca 2004 r. funkcjonowania dotychczasowych rachunków bankowych dla obsługi budżetu państwa. Prace nad systemem informatycznym dla obsługi tych rachunków są w toku i nie zakończą się do końca br.

Komisja postanowiła, że przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Jerzy Markowski.

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jej założenia omówiła wiceminister finansów I. Ożóg. Ustawa, która była projektem rządowym, zmienia stawkę podatku dochodowego od osób prawnych oraz wprowadza nową metodę amortyzacji środków trwałych nabywanych przez te osoby.

W głosowaniu komisja poparła przedstawiony projekt i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie go bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora J. Markowskiego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W imieniu rządu głos zabrała wiceminister finansów I. Ożóg. Nowelizacja zmierza do objęcia przepisami ustawy sytuacji, które dotychczas nie podlegały opodatkowaniu: m.in. uzyskania zachowku odpowiadającego wartości części spadku od spadkobiercy oraz nabycia przez osobę fizyczną własności rzeczy i praw majątkowych w wyniku nieodpłatnego zniesienia ich współwłasności. Ponadto w ustawie zaproponowano rozszerzenie obowiązków notariuszy jako płatników podatku.

W dyskusji rozpatrywana ustawa sejmowa nie wzbudziła żadnych kontrowersji i w głosowaniu uzyskała poparcie komisji. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator F. Bobrowski.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. W pierwszej kolejności senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Po wysłuchaniu informacji wiceminister finansów Ireny Ożóg oraz Grzegorza Noweckiego i Justyny Przekopiak z Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru w MF w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Senatorowie zapoznali się z wystąpieniem posła sprawozdawcy Przemysława Gosiewskiego oraz wysłuchali uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przyjęte przez Sejm przepisy mają za zadanie wzmocnienie dotychczasowych rozwiązań antykorupcyjnych dotyczących osób sprawujących funkcje publiczne w organach samorządu terytorialnego. Zdaniem wnioskodawców, celowi temu ma służyć m.in. wprowadzenie jawności oświadczeń majątkowych osób sprawujących mandat radnego na szczeblu gminy, powiatu i województwa oraz osób piastujących ważne funkcje w strukturach samorządowych, urealnienie procesu kontroli tych oświadczeń oraz nałożenie obowiązku złożenia oświadczenia o prowadzonej działalności gospodarczej na wymienioną w ustawie grupę najbliższych osób.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 22 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie złoży senator Grzegorz Matuszak.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.

Po wysłuchaniu informacji wiceminister pracy i polityki społecznej Krystyny Tokarskiej-Biernacik oraz dyrektora departamentu w tym resorcie Zygmunta Siwilskiego w głosowaniu senatorowie zaakceptowali jedną poprawkę. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbyszka Piwońskiego.

* * *

Senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry - 2006".

Zapoznano się z informacją wiceministra środowiska Czesława Śleziaka oraz wysłuchano uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Sejmowa nowelizacja zmierza do zmniejszenia w 2003 roku planowanych środków finansowych z budżetu państwa na realizację zadań "Programu dla Odry" z ich jednoczesnym zwiększeniem w ramach kredytów od instytucji finansowych oraz innych źródeł.

W dyskusji przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator Adam Graczyński zaproponował, by ze względu na znaczenie programu będącego przedmiotem omawianej ustawy zorganizować posiedzenie poświęcone szczegółowemu zapoznaniu się z jego realizacją.

W głosowaniu komisja uznała, że omawiana ustawa sejmowa zawiera błędy w zakresie obliczenia planowanych środków finansowych na realizację zadań programu w pozycjach: nr 1 "Budżet państwa", nr 2 "NFOŚiGW oraz WFOŚiGW", nr 3 "Kredyty od instytucji finansowych (np. EBI, BRRE)" i nr 5 "Inne (gminy, prywatne)". Błędy te skutkują tym, iż kwota ujęta w pozycji "Pełne zaangażowanie budżetu państwa [PLN] (poz. 1, 3 oraz 4) [%]" nie odpowiada sumie kwot z pozycji nr 1, 3 i 4. W związku z tym zaproponowano stosowną modyfikację w załączniku nr 2.

Komisja Ochrony Środowiska postanowiła, że sprawozdanie w sprawie nowelizacji ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Program dla Odry - 2006" złoży podczas posiedzenia plenarnego senator A. Graczyński.

Ponadto podczas posiedzenia rozpatrzono ustawę o podatku leśnym. Senatorowie zapoznali się z opiniami, które przedstawili wiceminister środowiska Cz. Śleziak, wiceminister finansów Irena Ożóg oraz reprezentanci Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. Swoje uwagi zgłosiło także biuro legislacyjne.

W dyskusji kontrowersje wywołała kwestia zwolnień od podatku leśnego przewidzianych w rozpatrywanej ustawie. Ostatecznie komisja w głosowaniu postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Janinę Sagatowską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę zmieniającą ustawę o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.

Opinie o ustawie przedstawili wiceminister infrastruktury Mieczysław Muszyński, zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Włodzimierz Bilski oraz wicedyrektor Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów Ewa Paderewska.

Ustawa była projektem rządowym i przewiduje przesunięcie o rok zwiększenia z 30% do 35% planowanych wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, które były przeznaczone na finansowanie dróg publicznych.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej nowelizacji. Na sprawozdawcę wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

W drugim punkcie porządku posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister infrastruktury M. Muszyński. Zaproponowana w projekcie rządowym, a następnie poparta przez Sejm zmiana polega na zmniejszeniu kwoty dotacji dla samorządów wojewódzkich przeznaczonej na dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Krzysztof Szydłowski.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu przystąpiono do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2003 w częściach: 24 - Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego oraz 09 - Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

W pierwszej części posiedzenia sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury Aleksandra Jakubowska przedstawiła propozycje budżetowe w sferze kultury.

W dyskusji senatorowie zwracali uwagę, że planowany budżet ma charakter stagnacyjny i pogłębia niedofinansowanie sfery kultury. Obecna na posiedzeniu komisji prezes Archiwów Państwowych Daria Nałęcz przedstawiła katastrofalną sytuację archiwów. Komisja postanowiła na następnym posiedzeniu rozpatrzyć sprawę przeniesienia części środków finansowych z budżetu Instytutu Pamięci Narodowej i przekazania ich Archiwom Państwowym.

Następnie przewodniczący Juliusz Braun przedstawił projekt budżetu KRRiTV na rok 2003.

W dyskusji wątpliwości senatorów wywołały niektóre kwoty zawarte w projekcie, jak np. zakup dwóch samochodów za 280 tys. zł. Za wysoce nieracjonalne uznano płacenie wysokiego czynszu za wynajem lokalu i rezygnację z budowy własnej siedziby.

Ponadto zwrócono uwagę na wysokie koszty opłaty składek w organizacjach międzynarodowych.

Na zakończenie posiedzenia postanowiono, że komisja podejmie ostateczną decyzję w sprawie rozpatrzonych wstępnie projektów po uchwaleniu przez Sejm ustawy budżetowej na rok 2003.

14 listopada 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2002 oraz niektórych innych ustaw.

Senatorowie zapoznali się z rozwiązaniami przyjętymi w nowelizacji, które omówili przedstawiciele Ministerstwa Finansów: wiceminister Jacek Uczkiewicz i dyrektor Zdzisława Wasążnik. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zakłada wsparcie budżetów samorządowych w przyszłym roku przez budżet państwa. Sejm przedłużył o rok obowiązywanie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 1998 r. Wprowadzono również zapisy dostosowujące obowiązującą ustawę do nowych przepisów, w tym znowelizowanej ustawy warszawskiej.

W przyjętym stanowisku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Apolonię Klepacz.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego.

Informację na temat zapisów przyjętych w nowelizacji przedstawiła dyrektor Skąpska z Ministerstwa Gospodarki. Propozycję wprowadzenia poprawek przedstawiło biuro legislacyjne.

Nowelizacja przewiduje skrócenie czasu i uproszczenie zmian w kontraktach wojewódzkich. Zakłada ona, że zmian w kontraktach będzie dokonywał minister oraz marszałek województwa w formie wspólnego oświadczenia stron, a informacja o zmianach zostanie przekazana do sejmiku województwa oraz Rady Ministrów. Według dotychczasowej regulacji, każda zmiana wymagała zatwierdzenia przez Radę Ministrów i sejmik wojewódzki.

W dyskusji senator Mieczysław Janowski zaproponował zmianę terminu wejścia w życie ustawy na 1 stycznia 2003 r.

W głosowaniu komisja poparła zmiany zaproponowane przez biuro legislacyjne i senatora M. Janowskiego. Ogółem wprowadzono 4 poprawki do nowelizacji sejmowej. Ustalono, ze stanowisko Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Gołąbek.

15 listopada 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do wstępnego rozpatrzenia projektu ustawy budżetowej na rok 2003 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Poszczególne budżety prezentowali przedstawiciele instytucji i urzędów.

Komisja zapoznała się z projektami budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (część 16), Rządowego Centrum Legislacji, Urzędu Zamówień Publicznych (część 49), Urzędu Służby Cywilnej (część 51), administracji publicznej (część 17), wyznań religijnych (część 43), Regionalnych Izb Obrachunkowych (część 80), rozwoju regionalnego (część 34), Samorządowych Kolegiów Odwoławczych (część 86), subwencji ogólnych dla jednostek samorządu terytorialnego (część 82), rezerw celowych (część 83), budżetu wojewodów (część 85) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 801 - Oświata i wychowanie, 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki mieszkaniowej, działalności usługowej, administracji publicznej oraz gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, limitów zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach w roku 2002, zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2002 r., środków bezzwrotnych pochodzących z zagranicy i wydatków nimi finansowanych, wykazu jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2002 r., oraz planu finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

* * *

Senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznali się z informacją o aktualnym stanie prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.

Rozpoczynając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Ryszard Sławiński omówił dotychczasowe prace legislacyjne w Sejmie i poprosił zaproszonych gości o omówienie najważniejszych zmian zaproponowanych w nowelizacji.

Wiceminister kultury Aleksandra Jakubowska w swoim wystąpieniu szczególną uwagę zwróciła na zapisy zmierzające do dostosowania polskiego prawa do ustawodawstwa unijnego, a także na uwzględnienie w nowelizacji nowych technologii (np. multipleksy).

Sekretarz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Włodzimierz Czarzasty poruszył kwestię tzw. licencji programowej oraz opłaty abonamentowej za telewizję publiczną.

W dyskusji senatorowie (m.in. Kazimierz Kutz i Jan Szafraniec) zwracali uwagę na potrzebę nietworzenia monopolu państwowego w mediach i niefaworyzowania telewizji publicznej w stosunku do nadawców prywatnych.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment