Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrzyła propozycję zorganizowania na terenie Senatu w dniach 16 października-12 listopada br. wystawy malarstwa nowoczesnego, rzeźby i grafiki " W stronę XXI wieku". W wyniku dyskusji komisja zaaprobowała przedłożony projekt. Jednocześnie przewodniczący komisji senator Ryszard Sławiński zobowiązał się do objęcia honorowego patronatu nad wystawą. Głównym inspiratorem i osobą odpowiedzialną za ekspozycję ze strony komisji jest senator Bogusław Litwiniec.

Senatorowie stwierdzili, że eksponowanie dorobku artystycznego poszczególnych rejonów kraju mogłoby przyczynić się do zbliżenia społeczeństw lokalnych i reprezentantów Izby Wyższej. Poza udostępnieniem miejsca na ekspozycję Senat nie podejmie żadnych zobowiązań finansowych wobec organizatorów wystawy.

Komisja postanowiła zwrócić się do Prezydium Senatu z prośbą o zaakceptowanie tej propozycji.

Podczas posiedzenia przedyskutowano także kalendarz prac Komisji Kultury i Środków Przekazu do końca br.

W dniach 1-2 października w Centralnym Muzeum Morskim w Gdańsku odbędzie się posiedzenie wyjazdowe, poświęcone osiągnięciom i problemom oraz planom rozwoju tej placówki.

Komisja spotka się także z niedawno powołanym nowym ministrem kultury Waldemarem Dąbrowskim, by zapoznać się z jego planami i zamierzeniami. Ponadto przewidywane jest posiedzenie w celu zapoznania się z informacjami resortu kultury i resortu edukacji na temat edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży. Temu tematowi będzie też poświęcona konferencja organizowana przez komisję na przełomie listopada i grudnia br.

W planach legislacyjnych Komisji Kultury i Środków Przekazu przewidywane jest rozpatrzenie następujących projektów ustaw: o ratyfikacji Europejskiej Konwencji o Kooprodukcji Filmowej, o zabytkach, o organizacji i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz nowelizacji Prawa autorskiego, zmierzającej do dostosowania polskiego prawa w tym zakresie do ustawodawstwa Unii Europejskiej.

* * *

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceminister Ireny Ożóg, która przedstawiła zmiany wprowadzone przez Sejm. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych wprowadza m.in. kredyt podatkowy. Proponowane rozwiązanie stwarza nowo powstającym firmom możliwość niepłacenia podatków w drugim roku działania, a następnie spłacania tych zaległości przez pięć kolejnych lat. Przyjęta regulacja ma na celu zaktywizowanie małych przedsiębiorców (zatrudniających jednak nie mniej niż pięciu pracowników), którzy rozpoczną działalność po wejściu w życie ustawy. W myśl nowelizacji, której celem jest także ograniczenie bezrobocia, pracodawca w zamian za prawo skorzystania z kredytu zobowiązany jest do utrzymania zatrudnienia.

Rozpatrywany projekt zmiany ustawy o podatku CIT poszerza m.in. zakres możliwości zaliczania przez banki rezerw celowych do kosztów uzyskania przychodów oraz umożliwia przedsiębiorstwom objętym programem restrukturyzacyjnym odliczenie od podstawy opodatkowania części umorzonych, "straconych" kredytów

Podatnicy, którzy będą chcieli skorzystać z kredytu podatkowego, a są płatnikami PIT i CIT, zostaną zwolnieni z obowiązku comiesięcznego składania deklaracji i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Dla podatników korzystających z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych a chcących skorzystać z kredytu podatkowego wprowadzono możliwość niewpłacania comiesięcznego ryczałtu i zapłaty tego podatku w terminie złożenia zeznania.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja ustaw podatkowych nie wzbudziła kontrowersji. W głosowaniu ustawa sejmowa uzyskała akceptację Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Jerzy Markowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisji rozpatrzono ustawę o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców oraz o zmianie ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy.

Rozwiązania przyjęte w ustawie omówiła wiceminister finansów Irena Ożóg. Swoją opinię przedstawiło także biuro legislacyjne.

Ustawa, która była pilnym projektem rządowym, ma na celu oddłużenie przedsiębiorstw w zakresie należności publicznoprawnych znanych oraz należności samodzielnie ujawnionych przez przedsiębiorców. Celem oddłużenia jest poprawa sytuacji przedsiębiorstw, w tym przywrócenie płynności finansowej, zdolności kredytowej, stworzenie warunków dla stabilizacji i rozwoju przedsiębiorstw, przywrócenie długookresowej zdolności konkurowania na rynku, a tym samym wzrost zatrudnienia.

W głosowaniu komisja poparła przedstawiony projekt i postanowiła zarekomendować Senatowi jego przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora J. Markowskiego.

Wprowadzenie jednej poprawki komisja zaproponowała natomiast do ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.

W tym punkcie zapoznano się z informacją wiceministra finansów Ryszarda Michalskiego oraz z opinią biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja podyktowana była koniecznością pełniejszego zagwarantowania skuteczniejszej walki z procederem prania pieniędzy, przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu oraz uwzględnienia zmian w ustawodawstwie, jakie nastąpiły po uchwaleniu ustawy.

Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży w imieniu komisji senator J. Markowski.

10 września 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy.

Senatorowie zapoznali się z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie sejmowej, które omówili wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke, dyrektor Departamentu Prawnego w MON Marek Cieciera oraz szef Oddziału Generalnego Zarządu Zasobów Osobowych Sztabu Generalnego WP Jerzy Jankowiak.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania, komisja jednogłośnie postanowiła zaproponować poprawkę do art. 3, stwierdzającą, że przyjęte w ustawie skrócenie służby wojskowej absolwentów szkół wyższych dotyczy studentów, poczynając od roku akademickiego 2002/2003, a nie jak stwierdził Sejm, tych, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2002/2003.

Ustalono, że sprawozdanie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu w sprawie nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy złoży Senatowi senator Janusz Konieczny.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.

W dyskusji poza członkami komisji udział wzięli m.in. podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Ryszard Michalski oraz doradca prezesa Narodowego Banku Polskiego Bogdan Andryszczak. Wysłuchano ponadto opinii Biura legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zwróciło uwagę na potrzebę wprowadzenia czterech zmian do sejmowej nowelizacji. Propozycję wprowadzenia jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy zgłosili senatorowie Teresa Liszcz i Tadeusz Wnuk.

W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaproponowała Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas obrad plenarnych wybrano senatora T. Wnuka.

Ponadto podczas posiedzenia komisji odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o ustanowieniu 22 lutego Dniem Ofiar Przestępstw. Projekt zarekomendowała senator T. Liszcz. W dyskusji nie wzbudził on żadnych kontrowersji. W związku z tym w głosowaniu komisja poparła podjęcie inicjatywy ustawodawczej w tej sprawie. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach nad postulowaną ustawą wybrano senator T. Liszcz.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się także pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w 20. rocznicę tragicznych wydarzeń w Lubinie. Wnioskodawcą tego projektu była senator Anna Kurska.

Po wprowadzeniu poprawek komisja zaakceptowała projekt uchwały.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska był stan prac nad aktami wykonawczymi do ustaw regulujących zagadnienia z zakresu ochrony środowiska.

Informację na ten temat przedstawił wiceminister ochrony środowiska Czesław Śleziak. Wiceminister przypomniał, że resort ma do wydania ponad 200 aktów wykonawczych. Priorytetowe znaczenie mają akty wykonawcze do ustaw dostosowujących polskie prawo do ustawodawstwa Unii Europejskiej.

Ponadto senatorowie wysłuchali informacji dyrektora Wojciecha Maja z Ministerstwa Gospodarki oraz głównego specjalisty w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Grażyny Kowalik, a także dyrektora Andrzeja Głowackiego z Najwyższej Izby Kontroli. W opinii dyrektora A. Głowackiego, po okresie marazmu i zastoju w wydawaniu aktów wykonawczych nastąpił znaczny postęp.

Podsumowując dyskusję przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska senator Adam Graczyński, wyraził uznanie dla kierownictwa resortu za przyspieszenie prac nad doskonaleniem prawa. Senator wyraził opinię, że nie można zwalniać tego tempa. Zapowiedział kolejne spotkanie za 6 miesięcy, poświęcone również ocenie efektów gospodarczych i finansowych ustaw z zakresu ochrony środowiska.

Na zakończenie posiedzenia przyjęto plan pracy komisji na najbliższe miesiące oraz omówiono przygotowania do posiedzenia wyjazdowego w województwie podkarpackim i małopolskim.

* * *

Senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy - Prawo o miarach.

Podczas posiedzenia wysłuchano informacji głównego inspektora transportu drogowego Seweryna Kaczmarka na temat zaproponowanych w nowelizacji rozwiązań.

Ustawa o czasie pracy kierowców w art. 35 nakłada na kierowców pojazdów samochodowych obowiązek zainstalowania i użytkowania przyrządów kontrolnych (tachografy) z dniem wejścia w życie ustawy (tj. według dotychczasowej regulacji - od 1 stycznia 2003 r.). Skrócenie o 3 miesiące terminu wejścia w życie ustawy powodowałoby zaskakiwanie adresatów tych norm nowymi rozwiązaniami, dlatego też nowelizacja przewiduje okres przejściowy na wyposażenie pojazdów w urządzenia kontrolne. Do 31 grudnia br. przebieg dnia pracy kierowców takich pojazdów będzie rejestrowany na podstawie karty drogowej, natomiast od 1 stycznia 2003 r. konieczne będzie posługiwanie się tachografami.

Nowelizacja przewiduje również zmianę przepisu art. 27 ustawy - Prawo o miarach, która wprowadza 10-letni okres przejściowy na używanie przyrządów pomiarowych niespełniających wymagań nowej ustawy - Prawo o miarach. Przepis ten - zgodnie z art. 2 omawianej nowelizacji - ma nie dotyczyć przyrządów kontrolnych, o których mowa w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców.

Jak stwierdził S. Kaczmarek, wprowadzone zmiany mają na celu skrócenie terminu wejścia w życie ustawy (z 1 stycznia 2003 r. na 1 października br.) w związku z koniecznością zapobiegania wypadkom drogowym spowodowanym m.in. nieprzestrzeganiem czasu pracy kierowców.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury do ustawy sejmowej zastrzeżeń nie zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W wyniku głosowania komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy - Prawo o miarach. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Sergiusza Plewę.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w nowelizacji, którą przedstawił dyrektor generalny w Ministerstwie Obrony Narodowej Jakub Pinkowski. W posiedzeniu uczestniczyli także: poseł sprawozdawca Izabela Sierakowska oraz dyrektor Departamentu Prawnego w MON Marek Cieciera i dyrektor Departamentu Kadr i Szkolnictwa Wojskowego w tym resorcie gen. bryg. Zbigniew Jabłoński.

Rozpatrywana nowelizacja przewiduje m.in. skrócenie 6 do 3 miesięcy służby wojskowej absolwentów szkół wyższych i oraz wprowadza podział zasadniczej służby wojskowej na kilkumiesięczne okresy. Ponadto zakłada przywrócenie na studiach zajęć z zakresu obronności państwa. Absolwenta będzie można powoływać do wojska w ciągu 18 miesięcy od ukończenia studiów, a nie - jak jest obecnie - do 28 roku życia.

W dyskusji wprowadzenie poprawki do art. 3 ustawy sejmowej zaproponował senator Lesław Podkański. W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego jednogłośnie poparła postulowaną zmianę. Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie ustawy o uposażeniu żołnierzy zarekomenduje Izbie senator Janusz Konieczny.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła następujące wnioski o dotację z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą:

I Z grupy zadań programowych:

1. Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - finansowanie kwartalnika "Wspólnota Polska" - 47 571 zł. Komisja przychyliła się do stanowiska Zespołu ds. Finansów Polonijnych, aby pozytywnie zaopiniować refundację kosztów wydania jednego numeru oraz finansowanie wydania w roku bieżącym jeszcze dwóch numerów kwartalnika.

2. Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - prośba o wyrażenie zgody na przesunięcie środków z dotacji w kwocie 91 954 zł w ramach całkowitej dotacji przyznanej na realizację zadania "Program pomocy socjalnej i rzeczowej" na cele pomocy ofiarom powodzi w Czechach i w Niemczech. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

3. Polskiej Misji Medycznej - pomoc humanitarna i rzeczowa dla Polonii poszkodowanej w powodzi na południu Europy, w Czechach (Praga) i w Niemczech (Drezno) - 106 500 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

4. Zjednoczenia Nauczycieli Polskich na Ukrainie - opłata czesnego dla 10 słuchaczy studiów podyplomowych języka polskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Drohobyczu na Ukrainie - 7240 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

5. Zjednoczenia Polskiego w Chile im. I Domeyki - prośba o dofinansowanie biletu lotniczego dla autora książki "Araukania i jej mieszkańcy Ignacego Domeyki - 150 lat później" - 2395 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

6. Instytutu Biografistyki Polonijnej w Paryżu - dofinansowanie wydania materiałów z sympozjum "Duchowieństwo polskie w świecie. Historia i współczesność" - 28 735 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

7. Dwumiesięcznika Polonijnego "Polonez" z Egiptu - prośba o sfinansowanie zakupu komputera wraz z oprogramowaniem - 10 375 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

8. Polskiego Czerwonego Krzyża - refundacja kosztów kolonii letnich w Jastrzębiej Górze dla dzieci polskich z Łucka - 25 180 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie (pod warunkiem dopełnienia wymogów formalnych).

9. Związku Polaków "Zgoda" w Niemczech - prośba o zwiększenie dofinansowania organizacji III Europejskiego Festiwalu Polonijnych Zespołów Folklorystycznych 27-29 września br. - 28 735 zł (6000 euro). Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

II - z grupy zadań inwestycyjnych:

10. Katedry Filologii Polskiej Uniwersytetu Wileńskiego - prośba o dodatkowe środki na kontynuację remontu pomieszczeń - 29 169 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11. Zarządu Głównego Macierzy Szkolnej w Republice Czeskiej - dofinansowanie remontu budynku dawnej szkoły polskiej na Bagińcu (Zaolzie) - 479 850 zł. Komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

11 września 2002 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zakończono pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

Senatorowie wysłuchali opinii o projektowanej nowelizacji, które przedstawili m.in.: prezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski, podsekretarz stanu w Komitecie Badań Naukowych Jan Krzysztof Frąckowiak, członek Prezydium PAN Bogdan Ney, wicedyrektor Departamentu Prawnego w KBN Zbigniew Rawicki, członek Prezydium Rady Głównej JBR Stanisław Wierzbicki, główny księgowy budżetu PAN Marian Mońka, Romuald Piwoński z MENiS oraz Włodzimierz Mossakowski z Ministerstwa Finansów.

W wyniku głosowania połączone komisje zaakceptowały omawiany projekt, wnosząc na wniosek senator Teresy Liszcz poprawkę dotyczącą podwyższenia z 3000 do 15 000 euro progu, od którego obowiązują przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.

Ustalono, że w dalszych pracach nad przyjętą inicjatywą ustawodawczą połączone komisje będzie reprezentować senator T. Liszcz.

Zdaniem przewodniczącego Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatora Mariana Żenkiewicza, dolny próg kwoty zamówień objętych ustawowymi procedurami należałoby podnieść znacznie wyżej. Zmiany są konieczne, żeby dostosować warunki działalności polskich podmiotów do warunków obowiązujących w Unii. Progi obowiązujące w UE są dziesięciokrotnie wyższe od proponowanych przez senatorów - dolny próg wynosi tam 130 tysięcy euro.

Na posiedzeniu komisji głos zabrali także przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk i jednostek badawczo-rozwojowych. We wcześniejszych projektach zmian w ustawie były bowiem propozycje wyłączenia z ustawowych procedur zamówień publicznych zakupów uczelni wyższych i jednostek badawczych.

Propozycje te skrytykował Urząd Integracji Europejskiej i Urząd Zamówień Publicznych. Komisja wycofała je z projektu. J. K. Frąckowiak z Komitetu Badań Naukowych przekonywał senatorów, że obecny system zamówień publicznych utrudnia pracę jednostek badawczo rozwojowych. Jego zdaniem, zbyt niski próg powoduje, że nawet małe zakupy muszą odbywać się na drodze skomplikowanych i długotrwałych procedur przetargowych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przyjęła projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie komisji senackiej. Zgodnie z projektem Senat, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, wybiera senatora Andrzeja Chronowskiego do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Ponadto rozpatrzono sprawę przekazaną do komisji przez marszałka Senatu pismem z 22 sierpnia br. Komisja wyraziła w powyższej sprawie pozytywną opinię w trybie art. 22 ust. 7 Regulaminu Senatu.

12 września 2002 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi spotkali się z komisarzem Unii Europejskiej do spraw rolnictwa, rozwoju wsi i rybołówstwa Franzem Fischlerem. Tematem posiedzenia, w którym uczestniczyli także senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz posłowie, były perspektywy wspólnej polityki rolnej jednoczącej się Europy.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Jerzy Pieniążek zapewnił, że polscy parlamentarzyści mają pełną świadomość problemów, które stoją przed jednoczącą się Europą, szczególnie w zakresie rolnictwa, wyżywienia i obszarów wiejskich.

Senator wyraził przekonanie, że nikt nie neguje potrzeby dostosowania wspólnej polityki rolnej jednoczącej się Europy do zmieniających się warunków. Jednocześnie rozszerzająca się protekcjonistyczna polityka rolna za oceanem, a także problemy z bezpieczeństwem żywności zmuszają do zastanowienia się nad przyszłością wspólnego rynku rolnego, jakości żywności, ale także rozwoju obszarów wiejskich i ochrony poziomu życia mieszkańców wsi zarówno tych z dzisiejszej Piętnastki, jak i obywateli państw kandydujących.

Za główny problem senator J. Pieniążek uznał kwestię, na ile nowa polityka rolna będzie wspólna dla wszystkich krajów członkowskich zarówno tych starych, jak i nowych. Na ile przesunięcie środków z dopłat bezpośrednich dla rolników na fundusze rozwojowe wsi pozwoli racjonalniej wydawać środki budżetowe Unii, a jednocześnie nie podwyższy cen żywności w Europie oraz czy pozwoli na skuteczną konkurencję z coraz bardziej dotowaną żywnością amerykańską.

Jako kolejny problem senator J. Pieniążek wskazał bezpieczeństwo żywności. Jego zdaniem, ostatnie lata dowiodły, że zdrowa żywność nie powinna mieć alternatywy.

W swoim wystąpieniu podczas posiedzenia komisarz F. Fischler zachęcał do zastanowienia się nad wprowadzeniem uproszczonego systemu w realizacji dopłat bezpośrednich. Jego zdaniem, uproszczony system jest związany ze znaczącymi ułatwieniami administracyjnymi. Dotyczy to w szczególności m.in. ewidencji i kontroli gruntów. F. Fischler stwierdził, że chciałby bardzo wyraźnie zachęcić parlamentarzystów do dokładnego przyjrzenia się uproszczonemu systemowi pod względem korzyści dla polskiego rolnictwa.

System zakłada objęcie dopłatami wszystkich posiadaczy gospodarstw rolnych w wysokości wprost proporcjonalnej do powierzchni użytków rolnych, a nie w zależności od wielkości produkcji.

Jak podkreślił komisarz UE, jest pewien wybór, każde państwo kandydackie może się zdecydować na uproszczony system, albo na system obecnie stosowany w Unii.

Podczas posiedzenia dyskusję zdominowała kwestia dopłat dla rolnictwa.

Poseł Andrzej Aumiller zarzucił komisarzowi, że nie zna polskiego rolnictwa, które - jego zdaniem - poniesie klęskę po wcieleniu w życie unijnych propozycji. Według posła, w wyniku zastosowania w Polsce niższych dopłat, płaconych w systemie uproszczonym, zbankrutowałyby najlepsze gospodarstwa, a skorzystaliby tylko najubożsi rolnicy.

F. Fischler przekonywał, że stosowanie pełnych dopłat bezpośrednich dla rolnictwa od momentu wejścia Polski do UE pomogłoby tylko kilku właścicielom dużych gospodarstw i nie miałoby decydującego znaczenia dla setek tysięcy małych gospodarstw.

Zgodnie z projektem reformy wspólnej polityki rolnej, dopłaty będą redukowane w obecnych państwach Unii w taki sposób, że w 2011 r. "spotkają się" na poziomie 80% z dopłatami w Polsce i innych nowych państwach członkowskich.

Komisarz UE stwierdził, że zachowawcza postawa Polski w zakresie dopłat bezpośrednich dla rolnictwa nieco go zaskoczyła.

W dyskusji pytano również, czy UE rozważa skrócenie z 10 do 3 lat okresu przejściowego na wprowadzenie w Polsce pełnych dopłat dla rolników, oraz czy bierze pod uwagę przekazywanie gospodarstwom niskodochodowym wsparcia socjalnego i, dzięki temu, wyższych dopłat dla pozostałych rolników.

F. Fischler powiedział, że "ci którzy udają, że 100% dopłat bezpośrednich od pierwszego momentu byłoby dobrym rozwiązaniem wszystkich problemów, chyba sami w to nie wierzą i to rzeczywiście nie jest prawda".

W opinii komisarza UE, w Polsce ignoruje się m.in. fakt, że w zakresie rozwoju obszarów wiejskich Polska ma dostać 50% środków więcej niż obecni członkowie UE.

Fischler podkreślał, że dla przeciętnego polskiego rolnika nieprzystąpienie do UE byłoby najgorszą rzeczą. Dodał, że każdy ekonomista może wyliczyć, że nieprzystąpienie do UE jest dla Polski "najgorszym ze wszystkich rozwiązań'.

Wyjaśnił też, że "nie jest naszym zamiarem, żeby Polska na początku swojego członkostwa miała być w UE płatnikiem netto, jesteśmy gotowi konstruktywnie na ten temat negocjować".

Podczas posiedzenia komisarz F. Fischler stwierdził również, że należy utrzymać obecne tempo prac, by można zakończyć negocjacje w przewidzianym terminie. Podkreślił, że rząd polski działa bardzo konstruktywnie w negocjacjach. Jeśli chodzi o końcowe negocjacje, "pole manewru jest ograniczone", bo niektóre kraje członkowskie są w ogóle niechętne dopłatom bezpośrednim dla rolników z nowych państw członkowskich, a unijny budżet jest napięty. Dodał jednak, że widzi możliwości "ograniczonej elastyczności" w ustalaniu kwot produkcyjnych, jednak tylko przy posługiwaniu się poważnymi argumentami.

13 września 2001 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono poprawki zgłoszone podczas drugiego czytania do projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

W głosowaniu połączone komisje zaaprobowały 7 zmian postulowanych przez senatora Andrzeja Spychalskiego. Akceptacji komisji nie uzyskały poprawki rekomendowane przez senator Annę Kurską. Odrzucone zmiany zostaną przedstawione we wniosku mniejszości.

Ustalono, że dodatkowe sprawozdanie połączonych komisji w sprawie rozpatrywanego projektu złoży Izbie senator A. Spychalski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyły poprawki zgłoszone podczas drugiego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Komisja rozpatrzyła wnioski zgłoszone przez senatorów Teresę Liszcz, Mieczysława Janowskiego i Zbyszko Piwońskiego. Spośród 24 rozpatrzonych zmian komisje zaakceptowały 17. Ustalono, ze sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Andrzej Spychalski.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment