Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

18 czerwca 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywała wnioski o dotację z Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą, przedstawione przez Zespół ds. Finansów Polonijnych KS. Opinię w tej sprawie przekazano Prezydium Senatu.

Pozytywnie zaopiniowano następujące wnioski:

I. WNIOSKI INWESTYCYJNE

1. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - remont dachu Katedry Lwowskiej - 70 000 zł,

2. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - remont budynku zakupionego dla Chorągwi Harcerstwa Polskiego na stanicę harcerską we Lwowie - 40 000 zł,

3. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - budowa Domu Polskiego w Vicsani, w Rumunii - 80 000 zł,

4. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - remont i rozbudowa Domu Polskiego w Budapeszcie, na Węgrzech - 76 560 zł,

5. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - rozbudowa podstawowej szkoły polskiej w Krasławie, na Łotwie - 168 264 zł,

6. wniosek Telewizji Polskiej SA Program Satelitarny TV POLONIA - zakup i montaż trzech nadajników wraz ze sprzętem technicznym do retransmisji programu TV POLONIA w Kokczetawie, Pietropawłowsku i Czkałowie, w Kazachstanie - 117 101 zł,

7. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - dokumentacja projektowo-kosztorysowa boisk szkolnych oraz ogrodzenia terenu szkoły polskiej w Grodnie, na Białorusi - 50 000 zł.

Powyższe wnioski, na łączną kwotę 601 925 zł, Komisja Emigracji i Polaków za Granicą zaopiniowała pozytywnie zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych.

Ponadto komisja zaopiniowała pozytywnie:

8. wniosek Związku Polaków ZGODA z Recklinghausen, w Niemczech - remont dolnej części domu polskiego w Recklinghausen w zakresie odnowienia podłogi i ścian - 29 999 zł.

II. AKCJA LETNIA

1. wniosek Caritas Archidiecezji Wrocławskiej - organizacja kolonii letnich dla dzieci i młodzieży z polskich rodzin (z Ukrainy, Białorusi, Litwy) w Sulistrowiczkach - 23 350 zł,

2. wniosek Fundacji Ochrony Polsko-Niemieckiego Dziedzictwa Kulturowego im. Wita Stwosza - szkoły letnie języka polskiego dla studentów polonistyki w Grodnie, Dyneburgu i Mińsku - 25 000 zł (na zakwaterowanie i wyżywienie uczestników),

3. wniosek Katolickiego Stowarzyszenia "Przyjazna Szkoła" - I Międzynarodowe Warsztaty Polonijne "Dziedzictwo Pokoleń" Hrubieszów-Krasnobród - 25 000 zł (wyżywienie uczestników),

4. wniosek Społecznego Towarzystwa Oświatowego, Samodzielne Koło Terenowe nr 75 w Krasnymstawie - obóz wypoczynkowy dla dzieci pochodzenia polskiego z Białorusi - 12 025 zł,

5. wniosek Stowarzyszenia "Pro Filia" - udział osób polskiego pochodzenia w letniej szkole języka, literatury i kultury polskiej oraz warsztaty polonistyczne dla nauczycieli ze szkół polskich na Zaolziu - 30 000 zł (zakwaterowanie i wyżywienie uczestników),

6. wniosek Stowarzyszenia "Towarzystwo Pomocy Dzieciom i Młodzieży ze Środowisk Polonijnych" - kolonie letnie w Gostwicy dla dzieci z rodzin polskich z Litwy i Ukrainy - 30 000 zł,

7. wniosek Stowarzyszenia Wykładowców, Konsultantów i Lektorów Pro-Akademia - pobyt młodzieży szkolnej pochodzenia polskiego z Saratowa na Powołżu w Pabianicach i Łodzi - 13 999 zł,

8. wniosek Towarzystwa Mokotowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku - Letni Uniwersytet Trzeciego Wieku Drohiczyn 2002 -15 520 zł,

9. wniosek Unii Katolickich Stowarzyszeń Rodzin Archidiecezji Warszawskiej - obozy szkoleniowo-wypoczynkowe dla rodzin polskich zamieszkałych na Ukrainie: Lwów, Mościska, Żytomierz - 17 500 zł.

Powyższe wnioski, na łączną kwotę 192 394 zł, Komisja Emigracji i Polaków za Granicą zaopiniowała pozytywnie zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych. Ponadto komisja pozytywnie zaopiniowała jako akcję letnią:

10. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", zawarty w poz. 42 zał. "Wnioski programowe jednostek krajowych" - uzupełnienie wniosku "Program wspierania organizacji polonijnych i polskich za granicą":

a) parafia rzymskokatolicka w Kamyszynce, w Kazachstanie - kolonie dla 35 dzieci z biednych rodzin polskich - 4942 zł,

b) parafia rzymskokatolicka na Malowance w Żytomierzu, na Ukrainie - organizacja półkolonii przy parafii dla dzieci pochodzenia polskiego - 2758 zł.

III. WNIOSKI PROGRAMOWE - JEDNOSTKI KRAJOWE

1. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - opieka nad katedrami polonistyki i lektoratami języka polskiego - 123 300 zł,

2. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - opieka nad szkółkami niedzielnymi -137 000 zł,

3. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - dokumentowanie śladów obecności polskiej na Wschodzie - 200 100 zł,

4. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - promocja języka polskiego i kultury polskiej - 172 950 zł,

5. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - wspieranie aktywności obywatelskiej środowisk polskich - 188 150 zł,

6. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - media elektroniczne dla środowisk polskich na Wschodzie - 222 500 zł,

7. wniosek Fundacji Pomocy Szkołom Polskim na Wschodzie - międzynarodowa sesja naukowa na Białorusi z okazji 200-lecia urodzin Ignacego Domeyki -12 000 zł,

8. wniosek Lubelskiego Klubu Polonijnego - kontynuacja wydawania dwumiesięcznika "Forum Polonijne" - 97 880 zł,

9. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - pomoc dla biednych rodzin polskich w Armenii i Gruzji, Kazachstanie, Mołdawii, na Ukrainie, Białorusi, Litwie, dożywianie dzieci w polskich szkołach na Litwie i Białorusi, transporty charytatywne - 459 770 zł,

10. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - program prac Ośrodka ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturowego poza Granicami Kraju -254 500 zł.

11. wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" - Zjazd Stowarzyszenia Szkół Młodszych Ochotniczek - 60 000 zł,

12. wniosek Stowarzyszenia Współpracy Polska-Wschód - szkolenie dla działaczy polonijnych na temat zasad prowadzenia działalności gospodarczej, połączone z praktykami w polskich firmach - 25 000 zł,

13. wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół i Wychowanków Zespołu Tańca Ludowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej - Studium Folklorystyczne dla Instruktorów Zespołów Polonijnych w Lublinie - 52 700 zł.

Powyższe wnioski zostały zaopiniowane pozytywnie zgodnie ze stanowiskiem Zespołu ds. Finansów Polonijnych, z wyjątkiem wniosku Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - wspieranie potrzeb religijnych środowisk polskich na Wschodzie, który został zaopiniowany negatywnie. Tym samym komisja zaopiniowała pozytywnie wnioski programowe jednostek krajowych na łączną kwotę 2 005 850 zł.

* * *

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zapoznali się z informacją na temat działalności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Informację przedstawił prezes agencji Andrzej Jaworski.

Prezes wskazał m.in. na problemy, z jakimi boryka się kierowana przez niego instytucja. Występują trudności w wypłacie ekwiwalentów za rezygnację z kwatery. Koszty ponoszone z tego tytułu są bardzo wysokie. Zdaniem A. Jaworskiego, istnieje potrzeba zmiany definicji prawa do kwatery, powinna ona zawierać stwierdzenie, że prawo to przysługuje na czas pełnienia służby.

Jako ważne zagadnienie prezes Wojskowej Agencji Mieszkaniowej wskazał politykę czynszową, istnieje bowiem konieczność jednolitego uregulowania wysokości czynszu. Zdaniem prezesa, konieczna jest zmiana polityki mieszkaniowej w wojsku, wynikająca z coraz niższych dotacji na ten cel. W związku z tym agencja szuka oszczędności przede wszystkim poprzez rezygnację z niektórych dotychczasowych świadczeń dla żołnierzy. Zmienić powinny się m.in. zasady zwrotu kosztów najmu lokali mieszkalnych, kosztów dojazdu i tzw. równoważnik mieszkaniowy.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. opóźnieniami w wypłacie ekwiwalentów za rezygnację z kwatery. Zastanawiano się także, czy racjonalna jest budowa nowych mieszkań przez agencję zamiast zakupu u deweloperów.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej kontynuowała rozpatrywanie ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym. Pierwsze posiedzenie komisji w tej sprawie odbyło się 14 czerwca br.

W przyjętym jednogłośnie stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie siedmiu poprawek, z których trzy były zbieżne z zaproponowanymi przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych.

Postanowiono, że stanowisko Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zarekomenduje Izbie senator Janusz Bargieł.

 

19 czerwca 2002 r.

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zapoznali się z informacją Rzecznika Praw Obywatelskich o działalności w roku 2001 z uwagami o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela.

Podczas posiedzenia szczegółową informacje na ten temat przedstawił rzecznik praw obywatelskich Andrzej Zoll oraz jego zastępca Jerzy Świątkiewicz.

Prof. A. Zoll omówił statystykę rodzajów spraw, którymi kierowany przez niego urząd zajmował się w zeszłym roku. Ponadto w swoim wystąpieniu wskazywał na najistotniejsze problemy, z którymi styka się w swojej działalności.

Zdaniem rzecznika praw obywatelskich, w Polsce występuje zjawisko hiperinflacji stanowienia prawa. Brak jest dokładnej analizy funkcjonowania ustaw, uchwala się nowe przepisy bez należytej egzekucji już obowiązujących, w nadziei na rozwiązanie istniejących problemów. Przykładem może być pojawiający się obecnie postulat wprowadzenia do kodeksu karnego przepisu dotyczącego przepadku mienia w wypadku przestępczości zorganizowanej. A przecież takie uprawnienia znajdują się już w gestii organów skarbowych.

Prof. A. Zoll zaakcentował, że w ubiegłym roku zwrócił się 21 do Trybunału Konstytucyjnego, podczas gdy w 2000 r. miało to miejsce tylko 10 razy.

W sferze zainteresowań rzecznika praw obywatelskich znajdowały się także problemy socjalne, w Polsce rozszerzają się coraz bardziej obszary biedy. W celu dokładniejszego zbadania tych spraw rzecznik odbył specjalne posiedzenia wyjazdowe na Podlasiu i Lubelszczyźnie.

Rzecznik poinformował senatorów, że podpisał - m.in. wspólnie ze Związkiem Powiatów Polskich - deklarację na rzecz zwalczania bezradności, stanowiącą o pomocy dla osób długotrwale bezrobotnych. Zaangażował się także w organizację klinik prawnych prowadzonych przez studentów, służących poradą prawną dla obywateli.

Kolejna grupa problemów dotyczyła braku dostępu do informacji publicznej, mimo uchwalenia stosownej ustawy. Jak stwierdził A. Zoll, wielokrotnie nie zgadzał się z głównym inspektorem danych osobowych. Jego zdaniem, funkcjonowanie ustawy o ochronie danych osobowych uniemożliwia często kontrolę społeczną urzędów państwowych. W jego opinii, w walce z korupcją konieczna jest jawność podejmowania decyzji w życiu publicznym.

Inne z sygnalizowanych problemów dotyczyły bezpieczeństwa obywateli jako podstawowej wartości życia społecznego, osób niepełnosprawnych (konieczność wczesnej diagnozy upośledzenia umysłowego czy bariery edukacyjne), wychowanków domów dziecka i ich nieprzystosowania do życia, a także resocjalizacji więźniów, niemożliwej w warunkach przeludnienia polskich zakładów karnych.

Po wysłuchaniu szczegółowych informacji rzecznika praw obywatelskich senatorowie Marek Balicki, Gerard Czaja, Anna Kurska i Teresa Liszcz zadawali wnikliwe pytania dotyczące jego działalności.

* * *

W części zamkniętej posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono sprawy skierowane do komisji.

Drugi punkt porządku dziennego przewidywał przygotowanie inicjatywy uchwałodawczej w sprawie zmiany uchwały Senatu RP z 23 listopada 1990 r - Regulamin Senatu RP. Senatorowie zapoznali się z poprawkami przygotowanymi przez powołany wcześniej zespół redakcyjny w składzie senatorowie: Gerard Czaja, Zbigniew Kulak i Andrzej Spychalski. W wyniku dyskusji zaakceptowano kilkadziesiąt rekomendowanych przez zespół zmian. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła przekazać przygotowany projekt marszałkowi Senatu celem skierowania go do pierwszego czytania. Do reprezentowania komisji w dalszych pracach legislacyjnych wyznaczono senatora A. Spychalskigo.

Podczas posiedzenia senatorowie przyjęli także projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich, zgodny z wnioskami złożonymi przez senatorów. W projekcie stwierdzono, że Senat, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołuje senator Irenę Kurzępę ze składu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Na podstawie tego samego artykułu senator Jolantę Danielak wybiera się do Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, a senator Irenę Kurzępę - do Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Postanowiono, że projekt uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich zarekomenduje Izbie senator G. Czaja.

21 czerwca 2002 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi kontynuowali rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 14 czerwca br.

W posiedzeniu wzięli udział: poseł sprawozdawca Jerzy Czepułkowski, przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z sekretarzem stanu Jerzym Pilarczykiem, Ruchu Społeczno-Ekologicznego "Pomoc Ludziom i Zwierzętom", Krajowej Rady Izb Rolniczych, Rzeszowskiego Stowarzyszenia Ochrony Zwierząt, Fundacji "Niedźwiedź", Związku Zawodowego Rolników "Ojczyzna", Polskiej Ligi Ochrony Zwierząt, Fundacji Animals, Towarzystwa Ochrony Zwierząt, Stowarzyszenia "Arka", Naczelnej Rady Łowieckiej, ZZR "Samoobrona", a także naukowcy, eksperci komisji.

W przedstawionych opiniach i uwagach wskazywano na szereg kontrowersyjnych zapisów przyjętych w nowelizacji sejmowej. Dotyczyły one m.in. zgody na transport żywych koni z Polski do Włoch i Francji, zgody na chów zwierząt na ściółce czy budowy schronisk dla bezdomnych zwierząt przez gminy.

W dyskusji przedstawiciele organizacji zajmujących się ochroną zwierząt zwracali m.in. uwagę na nieprecyzyjne, ich zdaniem, zapisy zawarte w nowelizacji sejmowej dotyczące określenia "zdziczały pies i kot". W tym kontekście wskazywano na za duże uprawnienia do odsztrzału zdziczałych zwierząt, przyznane myśliwym.

W dyskusji pojawiały się także argumenty o konieczności monitorowania psów np. poprzez wszczepianie im specjalnych mikroprocesorów.

W przyjętym stanowisku Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.

Komisja zaproponowała m.in. zmianę definicji doświadczenia na zwierzęciu, wyłączając z tego pojęcia prace naukowe nie mające negatywnego wpływu na samopoczucie zwierząt, inne działania o charakterze dydaktycznym oraz dopuszczone, najmniej bolesne sposoby znakowania albo uśmiercania zwierząt.

Zlikwidowano także przepis, który nakazywał uzyskanie zezwolenia wojewody na wprowadzenie technologii chowu zwierząt, która dotychczas nie była stosowana na terytorium RP.

Poprawka do art. 24 ust. 6 miała na celu rozszerzenie zakresu delegacji ustawowej dla właściwego ministra, który powinien określić w drodze rozporządzenia warunki i tryb nie tylko potwierdzania, ale i uzyskiwania przez kierowców i konwojentów kwalifikacji niezbędnych do transportu zwierząt.

W stanowisku Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi postulowano także umożliwienie powołania w skład krajowej i lokalnych komisji etycznych przedstawiciela nauk rolniczych.

Poprawka do art. 33a zmieniła przepis dotyczący zwalczania psów i kotów przebywających bez opieki i dozoru człowieka na terenie obwodów łowieckich. Zaproponowano, by sposób ich zwalczania określał zarząd powiatu w formie uchwały porządkowej, podjętej po uzgodnieniu z powiatowym lekarzem weterynarii oraz po zasięgnięciu opinii upoważnionego przedstawiciela organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt.

Ponadto przywrócono przepis, który umożliwia szczególne sposoby uśmiercania zwierząt na lokalne potrzeby zarejestrowanych stowarzyszeń religijnych.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi postanowiła, że stanowisko w sprawie sejmowej nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt przedstawi Izbie senator Marian Kozłowski.

 

* * *

 

Odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, poświęcone rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach Skarbu Państwa dla przewoźników lotniczych. Omawiana nowelizacja była projektem rządowym i została skierowana do Sejmu w trybie pilnym.

W wyniku głosowania komisja postanowiła jednogłośnie zaproponować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jerzego Suchańskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywała, uchwaloną przez Sejm 24. posiedzeniu, 20 czerwca br., ustawę o uznaniu części Półwyspu Helskiego za obszar szczególnie ważny dla obrony kraju.

Senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej: wiceministra Piotra Urbankowskiego i dyrektora generalnego Jakuba Pinkowskiego, przedstawicieli Marynarki Wojennej: szefa logistyki kontradmirała Zbigniewa Popka i szefa sztabu komandora Henryka Sołkiewicza oraz posła sprawozdawcy. W posiedzeniu uczestniczyli także przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego i Ministerstwa Finansów. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej i Marynarki Wojennej szczegółowo uzasadnili potrzebę wprowadzenia ograniczeń wolności i praw na części Półwyspu Helskiego (obejmującej terytorium gminy o statusie miasta Hel wraz z przyległymi morskimi wodami wewnętrznymi stanowiącymi wody portów), uznanej przez ustawę sejmową za obszar szczególnie ważny dla obrony kraju.

W przyjętym stanowisku Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do omawianej ustawy. Proponowane zmiany miały charakter legislacyjny i były zbieżne z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Marię Berny.

 

25 czerwca 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o uznaniu części Półwyspu Helskiego za obszar szczególnie ważny dla obrony kraju.

Senatorowie wysłuchali przedstawicieli dowództwa Marynarki Wojennej: Henryka Sołkiewicza, Zbigniewa Popka i Leszka Obłoja, Ministerstwa Obrony Narodowej - dyrektora generalnego Jakuba Pinkowskiego i radcy prawnego Mariusza Tomaszewskiego oraz burmistrza miasta Hel Mirosława Wądołowskiego. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Komisja dysponowała ponadto stanowiskiem Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

W przyjętym stanowisku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek, w większości zbieżnych ze zmianami postulowanymi przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o uznaniu części Półwyspu Helskiego za obszar szczególnie ważny dla obrony kraju wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

Drugi punkt porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej obejmował rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy.

Komisja wysłuchała posła sprawozdawcy Roberta Smolenia, przewodniczącego Rady Miasta Wesoła Andrzeja Jastrzębskiego i członka zarządu miasta Stefana Słowikowskiego oraz przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm 21 czerwca br. nowelizacja ma na celu ustanowienie gminy Wesoła jedną z dzielnic Warszawy, a nie, jak pierwotnie zamierzano, połączenie jej ze strukturami administracyjnymi powiatu mińskiego.

W przyjętym stanowisku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Zbyszko Piwoński.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia ustawy ratyfikacji Prawnokarnej konwencji o korupcji, sporządzonej w Strasburgu dnia 27 stycznia 1999 r .

Ustawa była projektem rządowym i upoważnieni do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie zostali ministrowie spraw zagranicznych oraz sprawiedliwości.

Podczas posiedzenia ustalenia przyjęte w przedmiotowej konwencji omówił dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przywoływana w ustawie ratyfikacyjnej konwencja zobowiązuje strony do czynnego i biernego spenalizowania przekupstwa: własnych funkcjonariuszy publicznych, zagranicznych funkcjonariuszy publicznych, funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych, członków zgromadzeń przedstawicielskich krajowych i zagranicznych oraz członków międzynarodowych zgromadzeń parlamentarnych, a także sędziów i urzędników sądów międzynarodowych. Ponadto zobowiązuje ona do penalizacji przekupstwa w sektorze prywatnym, handlu wpływami, przestępstw związanych z księgowością oraz do uczynienia z przekupstwa przestępstwa źródłowego do przestępstwa prania pieniędzy.

W dyskusji omawiana ustawa ratyfikacyjna nie wzbudziła kontrowersji. W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Gerarda Czaję.

Na zakończenie posiedzenia senator Ewa Serocka poinformowała o złożonym przez grupę senatorów projekcie nowelizacji ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Senator E. Serocka została upoważniona przez wnioskodawców do reprezentowania ich w dalszych pracach nad tym projektem.

W projekcie zaproponowano zapis, stanowiący, że współpracą w rozumieniu ustawy nie jest zbieranie i przekazywanie informacji mieszczących się w zakresie zadań wywiadowczych kontrwywiadowczych i dla ochrony granic.

Ponadto - według projektu - współpracą nie jest też "współdziałanie pozorne lub uchylanie się od dostarczenia informacji, mimo formalnego dopełnienia czynności lub procedur wymaganych przez organy bezpieczeństwa państwa oczekujące współpracy".

Przepisy nowelizacji miałyby być stosowane również do spraw wszczętych i niezakończonych prawomocnym orzeczeniem sądu.

Ustalono, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności odbędzie pierwsze czytanie projektu grupy senatorów na posiedzeniu 5 lipca br.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności.

Połączone komisje kontynuowały pracę nad inicjatywą ustawodawczą grupy senatorów, dotyczącą ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 20 marca br.

Podczas posiedzenia do projektu zgłosili szereg uwag przewodniczący i wiceprzewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Bogdan Cybulski i Stanisław Srocki. Autopoprawki zaproponował także reprezentujący wnioskodawców senator Zbigniew Kulak.

Rozpatrywany projekt zmierza do dostosowania ustawy nowelizowanej do standardów stawianych nowoczesnej administracji publicznej, w szczególności organom nadzoru i kontroli, jakimi są regionalne izby obrachunkowe. Projekt wprowadza zasadę kadencyjności prezesów izb, zasadę wyłaniania kandydata na prezesa izby oraz członków kolegiów izb w drodze konkursu. Projektowane zmiany pozostawiają ostateczną decyzję o powołaniu prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium prezesowi Rady Ministrów. W projekcie zaproponowano także uregulowanie postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków kolegium.

Postulowane przez wnioskodawców zmiany odnoszą się do zasad wynagradzania prezesa i etatowych członków kolegium od 1 stycznia 2004 r. (ze względu na trudną sytuację finansów publicznych), tj. przejścia na system mnożnikowy w stosunku do przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej. W projekcie zaproponowano, by mnożnik ten nie był niższy niż 3,0. System taki obowiązuje od 1 stycznia 1999 r. w samorządowych kolegiach odwoławczych.

W zakresie postępowania nadzorczego w stosunku do uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, zaproponowano zawieszenie biegu 30-dniowego terminu do stwierdzenia nieważności uchwały budżetowej w taki sposób, by umożliwić organom stanowiącym dokonanie sprostowania nieprawidłowości wskazanych przez izbę bez konieczności zwoływania sesji nadzwyczajnych. Ograniczy to wydatki ponoszone przez samorządy terytorialne. W związku z tym jednak, że postępowanie dotyczy uchwały budżetowej organu stanowiącego proponuje się zawieszenie biegu terminu na okres nie dłuższy niż 30 dni. Ponadto w proponowanej zmianie sprecyzowano kompetencje prezesa izby oraz kolegium izby, do którego wyłącznej właściwości należą sprawy określone w przepisie art. 18 ust. 1 ustawy. Pozostałe sprawy w zakresie badania uchwał należą do kompetencji izby (prezesa izby) i szczegółowo tryb postępowania winien zostać określony w regulaminie organizacyjnym izby, który zostanie opracowany przez prezesa izby, a uchwalony przez kolegium izby.

Jak stwierdzili wnioskodawcy, przyjęte w projekcie rozwiązania wzorowane są na ustawie o samorządowych kolegiach odwoławczych, które sprawdziły się w praktyce.

W opinii wnioskodawców, projekt ustawy może być niechętnie oceniany przez dotychczasowych prezesów izb, którzy są przeciwni tym propozycjom, a w szczególności zmianom dotyczącym niezależności członków kolegium oraz zmian dotyczących kompetencji prezesów, które pozostają w zasadzie bez zmian od początku działania izb, tj. od roku 1993.

Po wysłuchaniu szczegółowych uwag zaproszonych gości oraz senatorów, a także reprezentanta wnioskodawców połączone komisje postanowiły, w związku z rozbieżnościami w ocenie niektórych zapisów zawartych w projekcie, zwrócić się do Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu o przygotowanie materiału porównawczego. Ustalono, że kolejne posiedzenie w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odbędzie się 4 lipca br.

28 czerwca 2002 r.

Tematem posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych był wpływ polityki pieniężnej na sytuację gospodarczą Polski.

Senatorowie wysłuchali wystąpienia wicepremiera i ministra finansów Marka Belki. Wicepremier stwierdził m.in., że rząd nie przewiduje nowelizacji budżetu w roku bieżącym, ponieważ nie ma ku temu żadnych powodów. "Budżet będzie taki, jak go zaplanowaliśmy" - powiedział.

M. Belka wyjaśnił, że w drugim kwartale 2001 r. nastąpiło obniżenie poziomu PKB i występowała stagnacja. "Możemy więc mieć statystycznie zarejestrowany wzrost PKB w II kwartale tego roku, co nie będzie wcale oznaczało ożywienia gospodarczego. Przestrzegam więc przed zbytnim optymizmem, jeśli te dane się potwierdzą" - podkreślił.

Minister finansów wyjaśnił przyczyny korekty planowanego deficytu budżetowego na przyszły rok. "Poziom deficytu budżetowego na następny rok planowaliśmy bardzo ostrożnie. Spodziewaliśmy się m.in., że w budżecie zabraknie około 4 mld zł z tytułu mniejszych wpływów z VAT-u, a jest odwrotnie" - powiedział.

Dodał, że rząd patrzy na wpływy z VAT-u i akcyzy coraz bardziej optymistycznie i dlatego w założeniach budżetowych na 2002 r. przyjęto niższy deficyt budżetowy. Powiedział również, że dobrą propozycją jest obniżenie akcyzy na wódkę.

"Rządowe oczekiwania w stosunku do inflacji średniorocznej są niższe i rewidujemy je z każdym miesiącem w dół" - stwierdził wicepremier M. Belka.

Wicepremier poinformował, że otrzymał 28 czerwca br. pismo od prezesa NBP Leszka Balcerowicza z informacją o zmianie celu inflacyjnego na przyszły rok. L. Balcerowicz napisał m.in., że warunki realizacji celu inflacyjnego w 2002 r. okazały się znacznie korzystniejsze dla obniżenia inflacji, niż przewidywano to w momencie jego wyznaczenia w sierpniu 2001 r.

Zdaniem wicepremiera M. Belki, ta informacja pozwala mieć nadzieję, że w przyszłym roku Rada Polityki Pieniężnej prawidłowo określi cel inflacyjny. Jeśli tak się nie stanie, może być to niebezpieczne.

W opinii ministra finansów, utrzymanie się w naszym kraju wysokich, choć obniżających się, długoterminowych stóp procentowych może być powodem złej sytuacji w polityce fiskalnej i nadmiernego deficytu. Z tego powodu - jego zdaniem - również rynek nie wierzy, że obecne sukcesy inflacyjne się utrzymają.

W opinii członka Rady Polityki Pieniężnej Bogusława Grabowskiego, dokładne ustalenie odpowiedniego poziomu stóp procentowych w Polsce jest trudne, ponieważ polska gospodarka znajduje się w nowym cyklu koniunkturalnym.

"Nie wiemy dokładnie, jaki powinien być poziom nominalnej i realnej stopy procentowej dla obecnej fazy cyklu koniunkturalnego, bo jest to pierwszy taki okres w naszej gospodarce" - stwierdził B. Grabowski.

W swoim wystąpieniu B. Grabowski zachęcał rząd do pogłębienia płynności kursu złotego. "Od tego roku przepływy pieniężne będą ujemne. Więcej walut będzie wypływać z budżetu na obsługę zadłużenia zagranicznego, niż napływać z tytułu z prywatyzacji" - powiedział.

W jego opinii, bezrobocie w Polsce wynika w dużym stopniu z niewykorzystania zdolności wytwórczych i z za małej liczby miejsc pracy. "Łączenie bezrobocia z bieżącą stopą procentową jest nieporozumieniem" - stwierdził.

Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego Andrzej Bratkowski poinformował senatorów, że bank wraz z rządem pracuje nad strategią i polityką kursową w związku z planowanym przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i na tym polu nie występują żadne problemy.

W jego ocenie, polskie przedsiębiorstwa muszą się dostosować do warunków gospodarki rynkowej, a nie odwrotnie. "Rynek sam reguluje, które rodzaje produkcji są efektywne, a które nieefektywne i powinny być zredukowane" - powiedział. Wiceprezes NBP dodał, że przedsiębiorstwa nie przegrywają z kursem złotego, tylko z bardziej konkurencyjnymi firmami.

Członek Rady Polityki Pieniężnej Cezary Józefiak stwierdził, że w ostatnich latach obserwowaliśmy stałe pogarszanie się bilansu przedsiębiorstw. W drugiej połowie lat 90-tych zobowiązania rosły szybciej niż przychody i wyniki finansowe brutto. Jego zdaniem, przedsiębiorstwa, aby uchronić się przed upadłością, muszą zwiększyć zdolności inwestycyjne.

C. Józefiak poruszył także problem tzw. zagrożonych kredytów, czyli takich, których przedsiębiorstwa mogą nie spłacić. "Obecnie kredyty te stanowią 20% portfeli bankowych. Banki muszą znaleźć na to rezerwy. Powinny też dokładniej badać wnioski kredytowe" - powiedział.

Ponadto senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Prawo energetyczne.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: wiceminister gospodarki Marek Kossowski i prezes Urzędu Regulacji Energetyki Leszek Juchniewicz. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa była projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej w zakresie liberalizacji sektora energetycznego. Projekt dotyczy produkcji, przesyłania i dystrybucji elektryczności i gazu ziemnego na wspólnym rynku energii.

W przyjętym stanowisku komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek, zbieżnych z uwagami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jerzego Markowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. W pierwszym punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Prawnokarnej konwencji o korupcji, sporządzonej w Strasburgu dnia 27 stycznia 1999 r.

W dyskusji, po wysłuchaniu wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy, omawiana ustawa spotkała się z aprobatą senatorów. W głosowaniu postanowiono zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej wyznaczono senatora Adama Jamroza.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz innych ustaw.

Po wysłuchaniu wiceministra zdrowia, głównego inspektora sanitarnego kraju, Andrzeja Trybusza i wiceminister środowiska Ewy Symonides komisja postanowiła odłożyć przyjęcie stanowiska w sprawie nowelizacji sejmowej do 2 lipca br., w związku ze zgłoszonymi zastrzeżeniami.

Zdaniem wiceminister środowiska, nie doszło do uzgodnień międzyresortowych. Z tą opinią nie zgodził się obecny na posiedzeniu wiceminister zdrowia, którego resort był upoważniony do reprezentowania stanowiska rządu w sprawie nowelizacji ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.

Przewodniczący obradom senator Andrzej Wielowieyski zwrócił się o uzgodnienie stanowiska rządu w sprawie sygnalizowanych zastrzeżeń i przedstawienie go komisji na następnym posiedzeniu.

Kolejny punkt porządku dziennego przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo energetyczne.

Senatorowie wysłuchali wiceministra gospodarki Marka Kossowskiego, senatora Jerzego Suchańskiego, przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu ds. Restrukturyzacji Energetyki oraz prezesa Zarządu Izby Gospodarczej "Ciepłownictwo Polskie" Jacka Szymczaka. Ponadto komisja zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji zgodzono się z potrzebą wprowadzenia poprawek zasygnalizowanych w uwagach biura legislacyjnego. Ich wprowadzenie poparto w stanowisku przyjętym przez komisję. Ustalono, że sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie nowelizacji ustawy - Prawo energetyczne złoży senator Zbigniew Zychowicz.

Ponadto komisja rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele licznych organizacji zajmujących się ochroną zwierząt. Komisja dysponowała także stanowiskiem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W posiedzeniu uczestniczył dyrektor Departamentu Produkcji Zwierzęcej i Weterynarii w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Piotr Jakubowski. Swoje uwagi zgłosiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, m.in. zmianę dotyczącą definicji doświadczeń na zwierzętach, zbieżną ze zmianą przyjętą przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisja zarekomendowała także skreślenie ust 3 w art. 33, który wywołał szereg kontrowersji podczas odbytej dyskusji. Postanowiono, że wypracowane stanowisko przedstawi Izbie senator Bogusław Litwiniec. W związku z wieloma zastrzeżeniami do nowelizacji sejmowej, sygnalizowanymi przez organizacje ekologiczne, ustalono, że senatorowie zapoznają się z nimi wnikliwie i w razie ich poparcia zgłoszą jako własne poprawki podczas debaty senackiej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment