Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

4 czerwca 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu. Senatorowie rozpatrywali ustawę o Polskiej Konfederacji Sportu.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu: wiceminister Adam Giersz, dyrektor Departamentu Prawnego Joanna Rozwadowska oraz dyrektor Departamentu Kultury Fizycznej i Sportu Monika Maksymowicz, a także poseł sprawozdawca Tadeusz Tomaszewski.

Podczas posiedzenia wiceminister edukacji narodowej i sportu Adama Giersz zreferował szczegółowo założenia ustawy przyjętej przez Sejm. Poseł T. Tomaszewski zapoznał senatorów z tokiem prac sejmowych nad projektem wniesionym przez rząd. Uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa jest kolejnym aktem prawnym wprowadzającym zmiany w zarządzaniu polskim sportem. Wcześniejsze zmiany polegały na przekształceniu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w Urząd Kultury Fizycznej i Sportu, przeniesieniu działu "turystyka" do właściwości Ministra Gospodarki, utworzeniu odrębnego działu administracji rządowej kierowanego przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu oraz utworzeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu jako urzędu obsługującego również ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu.

Kolejne istotne zmiany zostały wprowadzone ustawą z 1 marca br. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw. Zmiany te mają wejść w życie 30 czerwca br. i będą polegały na likwidacji stanowiska prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu oraz obsługującego go urzędu. Ponadto do zakresu działania ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu 1 lipca br. przejdą zadania i kompetencje należące do prezesa UKFiS.

Opiniowana ustawa jest w założeniu aktem prawnym, który w sposób kompleksowy będzie regulować kwestie związane z funkcjonowaniem, rozwojem i promocją sportu wyczynowego, w tym profesjonalnego. W myśl jej przepisów organem powołanym do realizacji tych celów będzie Polska Konfederacja Sportu, działająca jako państwowa osoba prawna, zaliczana do sektora finansów publicznych. Nadzór nad konfederacją będzie sprawował minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu.

W ustawie sejmowej określono strukturę organów konfederacji (będą to prezes konfederacji i Rada Konfederacji). Prezes kieruje konfederacją i reprezentuje ją na zewnątrz. Będzie on powoływany i odwoływany przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu. Ustawa wyklucza możliwość zajmowania stanowiska prezesa przez członka zarządu lub organu kontroli wewnętrznej stowarzyszeń kultury fizycznej i związków sportowych oraz członka organów innych jednostek organizacyjnych realizujących zadania w zakresie kultury fizycznej i sportu.

Ustawa stanowi, że Rada Konfederacji będzie organem liczącym 35 członków, powoływanych przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu na 4-letnią kadencję. W skład rady będą wchodzili przedstawiciele, m.in. Polskiego Komitetu Olimpijskiego, polskich związków sportowych, związków stowarzyszeń kultury fizycznej o zasięgu ogólnokrajowym lub wojewódzkim, akademii wychowania fizycznego oraz Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie.

Opiniowana ustawa określa ponadto zasady gospodarki finansowej konfederacji, w tym rodzaje przychodów i prowadzonych funduszy, treść i rolę planu finansowego oraz sprawozdania z jego wykonania.

W wyniku dyskusji przewodnicząca obradom Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senator Irena Kurzępa postanowiła zaproponować wprowadzenie do ustawy o Polskiej Konfederacji Sportu dwóch poprawek o charakterze legislacyjnym, zawartych w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja poparła postulowane zmiany. Postanowiono, że sprawozdanie z prac komisji nad ustawą o Polskiej Konfederacji Sportu złoży Izbie senator Grzegorz Lato.

* * *

Senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na swym posiedzeniu przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o Policji.

Komisja zapoznała się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili: zastępca Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Marcin Wereszczyński oraz dyrektor Biura Prawnego Komendy Głównej Policji Zbigniew Krasnodębski. Wysłuchano także posłanki sprawozdawcy Małgorzaty Winiarczyk-Kossakowskiej oraz uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja rozszerza możliwość stosowania broni przez policję. W czasie prac sejmowych zrezygnowano z zapisów zawartych w projekcie rządowym, przewidujących karę dożywocia bez możliwości ubiegania się o warunkowe zwolnienie albo 25 lat więzienia dla zabójców policjantów. Rząd chciał również wykreślić z ustawy o policji zapis nakazujący policjantowi takie strzelanie do przestępcy, by nie narazić go na kalectwo lub utratę życia. Nowy zapis - według propozycji rządowych - miałby obligować funkcjonariuszy do takiego strzelania, by "wyrządzić możliwie najmniejszą szkodę".

Sejmowa komisja nadzwyczajna, która pracowała nad projektem nowelizacji ustawy o policji, ograniczyła projekt rządowy tylko do drugiego zapisu.

Ostatecznie uznano, że kwestia zaostrzenia kar dla zabójców policjantów ma być uregulowana ze względu na skomplikowaną materię w oddzielnej regulacji.

W przyjętym w wyniku głosowania stanowisku komisja poparła rozwiązanie sejmowe. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Janusza Koniecznego.

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęli także stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

Założenia przyjętej przez Sejm ustawy omówił dyrektor Generalny w Ministerstwie Obrony Narodowej Jakub Pinkowski. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja ustawy z 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony kraju zakłada, że żołnierze służby zasadniczej mogą pełnić ją nadterminowo (na podstawie dobrowolnego zgłoszenia) do siedmiu lat - obecnie do czterech.

W intencji projektodawców, potrzeba zmiany przepisów wynikła stąd, że w drugiej połowie 2002 roku czteroletnią nadterminową służbę wojskową kończy przeszło 2 tys. dobrze przygotowanych i wyszkolonych żołnierzy różnych specjalności.

Zmiana ustawy pozwoli nie tylko na zatrzymanie w służbie nadterminowej wartościowych żołnierzy, ale również umożliwi powołanie do zawodowej służby wojskowej w korpusie szeregowych sprawdzonych żołnierzy.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji i zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Lesława Podkańskiego.

Ponadto Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa.

W tej części obrad uczestniczyli: dyrektor Departamentu Przemysłowego Systemu Obronnego w Ministerstwie Gospodarki Witold Misiowiec, posłowie Izabella Sierakowska i Zbyszek Zaborowski, radca prawny z Ministerstwa Obrony Narodowej Robert Suwiński, przedstawiciele Kancelarii Prezydenta, Banku Gospodarstwa Krajowego oraz PKO BP. Swoją opinię przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa, która była pilnym projektem rządowym, zakłada m.in. możliwość inwestycji bezpośrednich w polskie zakłady oraz zakup akcji i udziałów przedsiębiorstw od skarbu państwa w ramach realizacji umów offsetowych.

W myśl ustawy, zagraniczne firmy będą mogły dokonywać inwestycji bezpośrednich w polski przemysł. Do tej pory zobowiązania offsetowe mogły być wykonywane wspólnie z polskim przedsiębiorcą, który nie zależy od przedsiębiorcy zagranicznego, co uniemożliwiało takie inwestycje. Przepis ten wykluczał z umów offsetowych wiele sprywatyzowanych przedsiębiorstw oraz ośrodki naukowo-badawcze. Projekt zakłada więc, by offsetobiorcą mógł być każdy podmiot mający siedzibę w Polsce, a ewentualnych ograniczeń mógłby dokonać komitet offsetowy.

Offset to zamówienia kompensujące wydatki państwa na uzbrojenie armii. Zgodnie z polskimi przepisami firmy biorące udział w przetargu na takie uzbrojenie muszą przedstawić ofertę offsetową równą co najmniej wartości kontraktu.

Połowę wartości offsetu zwycięska firma będzie musiała zainwestować w przemysł zbrojeniowy, a drugą połowę w cywilny. Obecnie w Polsce trwa kilka takich przetargów. Największy z nich dotyczy zakupu przez polską armię samolotu wielozadaniowego. Wartość wszystkich kontraktów na wyposażenie armii wyniesie około 6 mln USD.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senatorowie uzyskali informację, że rząd uruchomił już kilka umów offsetowych, pojawiły się więc pierwsze doświadczenia w zakresie ich realizacji. W związku z tym w nowelizacji uwzględniono doświadczenia płynące z realizacji dotychczasowych umów offsetowych.

W dyskusji interesowano się m.in. kwestią monitoringu przebiegu działań związanych z przygotowaniem, uruchomieniem, zabezpieczeniem technicznym i finansowym umów offsetowych. Jak zapewnił przedstawiciel rządu, monitoring ten będzie realizowany przez Komitet ds. Umów Offsetowych.

Wiele miejsca poświęcono obsłudze finansowej umów. Ostatecznie w głosowaniu komisja postanowiła zaproponować poprawkę merytoryczną - zapis, że minister właściwy do spraw gospodarki powierza obsługę bankową umów offsetowych bankowi państwowemu. W proponowanej zmianie zawarto też propozycję, by zakres i warunki tej obsługi były określone w umowie zawartej między właściwym ministrem a bankiem państwowym.

Podczas posiedzenia senatorowie wysłuchali również opinii przedstawicieli kierownictw dwóch banków państwowych: Banku Gospodarstwa Krajowego i Banku PKO BP SA, którzy zaprezentowali wszystkie okoliczności dotyczące finansowania tego typu umów. I jeden, i drugi bank wyraziły pełną gotowość podjęcia się obsługi tego typu przedsięwzięć.

Ponadto komisja postanowiła zaproponować Senatowi zapis stanowiący jednoznacznie, że wszelkie dotychczasowe procesy realizowane dotychczas przez rząd w zakresie umów offsetowych będą natychmiast podlegały pod nową ustawę.

W przyjętym stanowisku Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zaproponowała ogółem 4 poprawki. Postanowiono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator L. Podkański.

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Emigracji i Polaków za Granicą oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Połączone komisje przystąpiły do pierwszego czytania projektu uchwały Senatu w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.

W związku ze zgłoszeniem szeregu uwag do omawianego projektu przygotowanego przez Komisję Emigracji i Polaków za Granicą senatorowie postanowili powołać zespół w składzie senatorowie: Olga Krzyżanowska, Teresa Liszcz i Andrzej Anulewicz. Zespół ma rozpatrzyć proponowane zmiany i przygotować projekt uchwały.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzono wnioski o dotację z Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Senatorowie pozytywnie zaopiniowali następujące wnioski:

1. wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - program "Prasa polskojęzyczna" - 810 521,40 zł (komisja zaproponowała zmniejszenie kwoty dotacji na to zadanie o 77 168,60 zł, tj. o kwotę przewidzianą dla tygodnika "Nasz Czas" - pisma wspólnego Polaków na Litwie, Łotwie i w Estonii),

2) wniosek Fundacji Pomoc Polakom na Wschodzie - program "Pomoc dla radiowych i telewizyjnych redakcji programów polskojęzycznych" - 609 575 zł, zgodnie z wnioskiem fundacji,

3) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Bukowińska" z Zielonej Góry - spotkanie studentów z Bukowiny na Uniwersytecie Zielonogórskim - 8500 zł, zgodnie z wnioskiem stowarzyszenia,

4) wniosek Stowarzyszenia Przyjaciół Polaków na Wschodzie z Tarnobrzega - zorganizowanie dwutygodniowego wypoczynku dla grupy 27 dzieci i 3 opiekunów z Gródka Podolskiego na Ukrainie - 10 000 zł, tj. na poziomie roku ubiegłego,

5) wniosek Fundacji "O Uśmiech Dziecka" z Makowa Mazowieckiego - pobyt dzieci z Polskiego Domu Dziecka w Podbrodziu koło Wilna u rodzin w powiecie makowskim - 6500 zł, z przeznaczeniem na pokrycie kosztów transportu dzieci z Podbrodzia do Polski,

6) wniosek Stowarzyszenia Polska Misja Medyczna z Krakowa - "Mobilne ambulatorium medyczne - pomoc medyczna dla Polaków mieszkających w Rumunii i Mołdawii" - 39 800 zł, zgodnie z wnioskiem stowarzyszenia,

7) wniosek Polskiego Stowarzyszenia Kulturalnego w Szlezwiku - dofinansowanie imprez kulturalnych Polonii w ramach "Kieler Woche" - 15 000 zł.

Podczas posiedzenia Komisja Emigracji i Polaków za Granica negatywnie zaopiniowała następujące wnioski o dotację:

1) wniosek Towarzystwa Porozumienia Polsko-Białoruskiego - spotkania polskiej młodzieży z Białorusi z młodzieżą z Polski,

2) wniosek Towarzystwa Porozumienia Polsko-Białoruskiego - obchody 59. rocznicy bitwy pod Lenino,

3) wnioski Fundacji ODYSSEUM - filmy dokumentalne: "Biało-czerwonym szlakiem przez Kraj Urianchajski" i "Polski Nobel, kaspijska nafta".

Komisja Emigracji i Polaków za Granicą postanowiła odłożyć rozpatrzenie pozostałych wniosków przedstawionych komisji przez Zespół ds. Finansów Polonijnych (protokół nr 8 z 3 czerwca 2002 r.), zgodnie z propozycją zespołu.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zapoznała się z informacją prezesa Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z działalności i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Trybunału Konstytucyjnego: prezes Marek Safjan, wiceprezes Andrzej Mączyński i dyrektor Biura TK Maciej Granicki.

Prezes M. Safjan omówił najważniejsze zagadnienia, którymi zajmuje się trybunał, dotyczące m.in. skargi konstytucyjnej. Działalność i orzecznictwo TK dotyczy m.in. odpowiedzi na pytania Naczelnego Sądu Administracyjnego, sądów powszechnych, a także Sądu Najwyższego. Jedna ze spraw skierowanych przez Sąd Najwyższy dotyczyła kształtu kasacji wnoszonej przez Rzecznika Praw Obywatelskich odnośnie do zasady równego traktowania stron.

W sferze działalności Trybunału Konstytucyjnego znalazły się również sprawy majątkowe gmin, zasady wolności gospodarczej, prawa majątkowe, socjalne i podatkowe.

Prezydent RP skierował do Trybunału Konstytucyjnego wnioski dotyczące zmiany ustawy budżetowej, ustawy o usługach detektywistycznych czy prawa gospodarczego.

Prezes Trybunału Konstytucyjnego omówił także kilka skarg konstytucyjnych odnoszących się do zagadnień mogących mieć znaczenie w przyszłości.

Ponadto trybunał zajmował się orzecznictwem dotyczącym prawidłowej legislacji. W związku z tym pozwolono sobie przygotować broszurę "Proces prawotwórczy w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego", którą podczas posiedzenia przekazano senatorom. Ten sam materiał zostanie przekazany marszałkowi Senatu.

* * *

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przewidywał rozpatrzenie 5 ustaw uchwalonych przez Sejm.

Pierwszą senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy - Kodeks celny. Wysłuchano zastępcy szefa Służby Celnej w Ministerstwie Finansów Roberta Kwaśniaka oraz zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które stwierdziło, że nowelizacja sejmowa nie budzi zastrzeżeń.

Uchwalona przez Sejm ustawa dotyczy instytucji kaucji, od złożenia której Rada Ministrów może uzależnić wydanie pozwolenia na przywóz towarów w ramach kontyngentu taryfowego. Utrzymano zasadę, w myśl której w razie wykorzystania udzielonego pozwolenia w wysokości mniejszej niż 95% ogólnej ilości lub wartości towaru objętego pozwoleniem kaucja ulega przepadkowi na rzecz skarbu państwa. Dodano natomiast, że przepadek nastąpi w wielkości proporcjonalnej do niewykorzystanej ilości lub wartości towaru objętego tym pozwoleniem. Nowelizacja dodaje także przepis, zgodnie z którym kaucja ulega w całości przepadkowi na rzecz Skarbu Państwa, jeżeli pozwolenie zostanie wykorzystane w ilości mniejszej niż 5% ilości lub wartości towaru objętego tym pozwoleniem.

W nowelizacji zawarto również przepis dotyczący zwrotu kaucji, w myśl którego zwrot następuje w kwocie nominalnej, bez odsetek, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnych dokumentów dotyczących wykorzystania udzielonego pozwolenia. Szczegółowe zasady oraz tryb zwrotu kaucji ma określić minister właściwy do spraw gospodarki na podstawie rozszerzonej delegacji do wydania rozporządzenia.

Ustawa nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę wybrano senatora Mieczysława Mietłę.

Komisja zajęła także stanowisko w sprawie ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym. Po wysłuchaniu wiceminister gospodarki Małgorzaty Okońskiej-Zaremby i zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu senatorowie zaakceptowali propozycję wprowadzenia 3 zmian do ustawy sejmowej. Ustalono, że opinię w tej sprawie przekaże Izbie senator Tadeusz Wnuk.

Omawiana ustawa była projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. W ustawie określono zasady ochrony prawnej niektórych usług świadczonych odpłatnie drogą elektroniczną, dostępnych warunkowo, tj. po uiszczeniu opłaty przez użytkownika usługi. Projekt rozróżnia usługi oparte na dostępie warunkowym, czyli te, z których korzystanie jest uzależnione np. od uprzedniego nabycia przez usługobiorcę odpowiedniego urządzenia (dekodera), oraz usługi polegające na dostępie warunkowym (usługi kodowania, szyfrowania itp.), czyli usługi zabezpieczające inne usługi przed dostępem osób nieuprawnionych. Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie ochrony usługodawcom świadczącym usługi tego rodzaju przed pozbawianiem ich należnych wynagrodzeń przez osoby, które używają niedozwolonych urządzeń oraz innych rozwiązań technicznych służących obejściu zabezpieczeń.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zastrzeżeń nie zgłoszono natomiast do ustawy o zmianie ustawy - Prawo działalności gospodarczej i ustawy o funkcjach konsulów Rzeczypospolitej Polskiej. Senatorowie wysłuchali wiceminister gospodarki M. Okońskiej-Zaremby oraz przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem nowelizacji, która była projektem rządowym, jest wykonanie założeń do pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość". Proponowane zmiany zmierzają do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania przepisów nowelizowanej ustawy, uproszczenia niektórych procedur administracyjnych, a jednocześnie do zapewnienia bezpieczeństwa i pewności obrotu gospodarczego.

Postanowiono, że stanowisko komisji w sprawie nowelizacji sejmowej zaprezentuje Izbie senator Andrzej Chronowski.

Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych było rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Senatorowie wysłuchali prezesa Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji Cezarego Banasińskiego, a także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W ustawie, będącej projektem rządowym, zaproponowano zmiany, które można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią przepisy definiujące nowe czyny nieuczciwej konkurencji, do których zaliczono: ochronę informacji nieujawnionych według "Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej", tj. w tzw. TRIPS-ie; sprzedaż po cenie rażąco niskiej; sprzedaż premiowaną; loterie promocyjne i "sprzedaż lawinową". Druga grupa przepisów to przepisy kompetencyjno-proceduralne, mające na celu uściślenie zakresu przedmiotowego spraw, w których mogą wytaczać powództwo podmioty zajmujące się ochroną konsumentów.

W przyjętym stanowisku komisja poparła 10 zmian do nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Na sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Cztery poprawki zaproponowano natomiast do ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Omawiana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu upoważniono ministra sprawiedliwości, w imieniu którego na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wystąpił wiceminister Marek Staszak.

Nowelizacja zawiera przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej i ma na celu implementację do prawa polskiego Dyrektywy Rady i Parlamentu Europejskiego o wydawanych w celu ochrony zbiorowych interesów konsumentów nakazach zaprzestania szkodliwych praktyk, zmierzającej do stworzenia mechanizmów prawnych w poszczególnych państwach członkowskich umożliwiających sprawne i skuteczne dochodzenie praw konsumentów wynikających z innych dyrektyw konsumenckich (wymienionych w załączniku). Projektowana nowelizacja wprowadza m.in. specjalną, nieznaną dotąd prawu polskiemu procedurę zapewniającą ochronę w wypadkach naruszenia zbiorowych interesów konsumentów (np. stosowanie nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy czy naruszenie obowiązku udzielenia konsumentom pełnej, rzetelnej i prawdziwej informacji).

Ustalono, że sprawozdawcą Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji będzie senator Bogusław Mąsior.

5 czerwca 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia: minister Mariusz Łapiński i sekretarz stanu Ewa Kralkowska. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja przyjęta przez Sejm zawiera zmiany w zasadach powoływania i odwoływania członków rad kas chorych. Zgodnie z nią, minister zdrowia ma powoływać trzech członków rad na wniosek sejmiku wojewódzkiego, a czterech ma być powołanych przez ministra bezpośrednio. Wszyscy członkowie rad mają być ubezpieczeni w swojej kasie, mają też legitymować się wyższym wykształceniem oraz zdanym egzaminem na członka rady nadzorczej jednoosobowej spółki skarbu państwa lub należeć do samorządu zawodowego radców prawnych, adwokatów lub biegłych rewidentów.

Według nowelizacji, członek rady może być odwołany w każdym czasie przed upływem czteroletniej kadencji oraz musi być odwołany, jeśli przestał spełniać wymagania zapisane w ustawie.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek, w tym zakładającej, że nie później niż 3 miesiące od dnia wejścia w życie ustawy powołane zostaną nowe rady kas chorych. Taki zapis znajdował się w rządowym projekcie nowelizacji. W opinii komisji, takie sprecyzowanie jest konieczne, bo bez niego nie byłoby wiadomo, kiedy dokładnie skończy się kadencja obecnych rad kas chorych.

Postanowiono, że stanowisko komisji zaprezentuje Izbie senator Marek Balicki.

* * *

Senatorowie z Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpili do rozpatrywania ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.

W posiedzeniu uczestniczyli: wiceminister sprawiedliwości Marek Staszak, dyrektor Departamentu Legislacyjnego w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski, Dagmara Jasińska z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, poseł sprawozdawca Robert Smoleń, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej Stanisław Rymar, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Andrzej Kalwas oraz prof. Eugeniusz Piontek. Ponadto Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zapoznała się z opiniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu i dr. Jerzego Wojciechowskiego z Instytutu Studiów i Prawa Europejskiego.

Zgodnie z ustawą sejmową prawnicy z krajów Unii Europejskiej będą mieli taki sam status, jak nasi dopiero po przystąpieniu Polski do UE.

Ustawa wejdzie w życie po 6 miesiącach od jej ogłoszenia, z wyłączeniem przepisów, które tworzą przywileje dla prawników z Unii - te zaczną obowiązywać, gdy będziemy członkami Unii.

Po akcesji Polski do UE prawnik unijny będzie mógł podejmować wszelkie czynności jako adwokat - bronić w procesie karnym i bez żadnych ograniczeń występować w postępowaniu cywilnym, także jako radca prawny. Będzie mógł też świadczyć usługi transgraniczne (pomoc prawną jednorazową). Do czasu wejścia Polski do UE będą mogli działać tylko ci prawnicy, których kraje zapewnią takie same warunki prawnikom polskim.

Stałą praktykę prawnik z zagranicy będzie mógł wykonywać w Polsce dopiero po wpisie na listę adwokacką lub radcowską. Obu korporacjom powierzono przeprowadzanie testu umiejętności, którego zdanie będzie jednym z warunków uzyskania wpisu na daną listę.

Zagraniczny prawnik będzie też płacić składkę okręgowej izbie adwokackiej lub radcowskiej, która wpisała go na swą listę.

Po przystąpieniu Polski do UE będzie wystarczało, by prawnik z Unii potwierdził zdobyte w innym kraju członkowskim kwalifikacje (m.in. minimum trzy lata kształcenia w zawodzie). Korporacja adwokacka lub radcowska nie będzie mogła mu odmówić wpisu dlatego, że nie spełnia wymagań przewidzianych polskim prawem.

Zagraniczny prawnik musi umieć mówić i pisać po polsku. Korporacja może też poddać go testowi umiejętności, gdy dopatrzy się znacznych różnic w kształceniu. Jeżeli prawnik unijny wykaże się co najmniej trzyletnią praktyką w Polsce, ma być zwolniony z takiego testu.

Prawnicy zagraniczni za praktykę w Polsce będą odpowiadać dyscyplinarnie według polskich zasad, muszą stosować się do norm etyki zawodowej i obowiązkowo ubezpieczyć od odpowiedzialności cywilnej.

W dyskusji senatorowie uznali, że rozwiązania przyjęte w ustawie sejmowej nie kolidują z interesem polskich adwokatów i radców prawnych. Obie korporacje zawodowe były reprezentowane w toku prac sejmowych. Ich przedstawiciele podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności wyrazili zadowolenie z przyjętych przez Sejm rozwiązań. Prezes S. Rymar zgłosił jednak uwagi do art. 25, dotyczące uwzględnienia zasad etycznych przy odmowie wpisu na listę adwokacka lub radcowską. Ponadto senatorowie zgodzili się z niektórymi uwagami zawartymi w przedstawionych komisji opiniach.

W przyjętym na zakończenia posiedzenia stanowisku w sprawie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej komisja zaproponowała wprowadzenie 5 poprawek, m.in. o charakterze porządkującym. Na sprawozdawcę wybrano senator Ewę Serocką.

Do stanowiska Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący art. 25, zbieżny z sugestiami prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej. Ustalono, że jego przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Teresa Liszcz.

10 czerwca 2002 r.

W dniach 10 i 11 czerwca 2002 r. w Poznaniu i Koninie odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Kultury i Środków Przekazu, poświęcone kondycji muzeów narodowych i samorządowych w trzy lata po reformie administracyjnej kraju.

Podczas posiedzenia wyjazdowego gośćmi senatorów byli m.in.: wicewojewoda wielkopolski Waldemar Witkowski, wicedyrektor Departamentu Ochrony Zabytków w Ministerstwie Kultury Kazimierz Cemka, prezydent Konina Kazimierz Pałasz, wicedyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu Anna Król, kustosz z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza Aleksandra Wiśniewska, dyrektor Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu Janusz Pulnar, dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie Jan Maćkowiak, dyrektor Muzeum Okręgowego w Koninie Łucja Nowak, kierownik Muzeum Regionalnego w Pyzdrach Robert Michał Czerniak oraz przedstawiciele lokalnych władz samorządowych i administracji państwowej.

W Poznaniu Komisja Kultury i Środków Przekazu zajmowała się problemami muzeów narodowych. Oprócz niedostatku pieniędzy na działalność sygnalizowano m.in. konieczność uregulowania sytuacji, utworzonych po II wojnie światowej i funkcjonujących do dziś w kraju, różnego rodzaju izb muzealnych i podobnych placówek o nieustalonej i nie do końca zidentyfikowanej sytuacji prawnej.

Podczas posiedzenia w Koninie podkreślano, że w Polsce, po reformie, obowiązuje zły system finansowania kultury i samorządy mają prawo domagać się jego rewizji.

Uczestnicy posiedzenia zgadzali się z koniecznością zmiany finansowania placówek kultury i przekazywania na nie środków samorządom.

"Kultura stała się ofiarą reformy administracyjnej kraju. 172 powiaty -obdarowano - muzeami, a kiedy ustalano dochody powiatów, to potraktowano je tak samo jak pozostałe 201, którym nie przekazano żadnych placówek kultury. Konstrukcja budżetu dla wszystkich była dokładnie taka sama" - powiedział Michał Karalus z komisji kultury Związku Powiatów Polskich.

Z dyskusji toczącej się podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu, w której głos zabierali także dyrektorzy muzeów, m.in. z Konina, Radomia, Pyzdr, Szreniawy, wynikało, że podstawowym problemem tych placówek jest niedostatek pieniędzy, zwłaszcza na działalność wystawienniczą i wydawnictwa.

Ze szczególnym uznaniem mówiono o wartościowej i fachowej kadrze pracującej w muzeach z autentycznego powołania. Dyrektor radomskiej placówki J. Pulnar podkreślił, że tym ludziom jeszcze bardziej niż pieniądze potrzebna jest pewność, że "nie będzie zmian, ruiny, zabierania". Jego zdaniem, nie wolno dopuścić do sytuacji, gdy trzeba zwalniać fachowców, także i dlatego, że "zbyt długo trzeba czekać na muzealnika, aby był gotowy do podjęcia swojej odpowiedzialnej i trudnej pracy".

Podczas posiedzenia wyjazdowego senatorowie zwiedzili Muzeum Okręgowe w Koninie, a także pałac w Ciążeniu, słynący ze zbiorów masoników.

13 czerwca 2002 r.

Senatorowie z Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia zebrali się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół. Omawiana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie upoważniony został minister pracy i polityki społecznej.

Komisja wysłuchała wiceministra pracy i polityki społecznej Krzysztofa Patera oraz posła sprawozdawcy Jacka Kasprzyka. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie upoważniony został minister pracy i polityki społecznej.

Ustawa zawiera rozwiązania ułatwiające absolwentom zamieszkałym w rejonach uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym podejmowanie samodzielnej działalności gospodarczej. Do tych ułatwień należą m.in.: dofinansowanie z Funduszu Pracy części składek na ubezpieczenie rentowe i wypadkowe, liczone od najniższego wynagrodzenia, w okresie 12 miesięcy od podjęcia działalności przez absolwenta oraz możliwość rezygnacji na wniosek absolwenta z opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne do II filara przez 12 miesięcy od ukończenia nauki,

W dyskusji senator Zdzisława Janowska zgłosiła poprawkę do art. 1. W głosowaniu komisja jako pierwszy poparła wniosek senatora Jerzego Cieślaka dotyczący przyjęcia bez poprawek nowelizacji ustawy o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół. Ustalono, że senator J. Cieślak zarekomenduje Izbie stanowisko wypracowane przez Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych. Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Do reprezentowania stanowiska rządu został upoważniony minister zdrowia.

Senatorowie wysłuchali wiceministra zdrowia Jana Kopczyka, dr. Jerzego Majki z Ministerstwa Zdrowia oraz przedstawicielki Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Projekt nowelizacji ustawy ma na celu przede wszystkim umożliwienie zgłoszenia Komisji Europejskiej przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej nowych substancji chemicznych, tak aby nie pojawiła się konieczność ich czasowego wycofania z rynku w chwili akcesji. Postulat ten zostanie spełniony przez przyspieszenie wejścia w życie przepisów ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, dotyczących nowych substancji chemicznych, z 1 stycznia 2003 r. na 1 sierpnia 2002 r. Jednocześnie nowelizacja ta pozwala na wprowadzenie innych, niezbędnych poprawek w ustawie.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do nowelizacji ustawy o substancjach i preparatach chemicznych, zbieżnych z sugestiami zawartymi w opinii biura legislacyjnego oraz uwagami Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Chemii Gospodarczej. Na sprawozdawcę wybrano senator Krystynę Sienkiewicz.

W sprawach różnych komisja zapoznała się ze sprawozdaniem senator K. Sienkiewicz z seminarium zorganizowanego przez Wspólnotę Roboczą Związku Organizacji Socjalnych "Wrzos" na temat statusu społecznego i prawnego polskich seniorów na tle programów polityki społecznej Unii Europejskiej wobec osób starszych. Seminarium odbyło się 17 maja br. w siedzibie Rzecznika Praw Obywatelskich.

Ponadto przewodniczący komisji senator Marek Balicki poinformował senatorów o negatywnej decyzji w sprawie zorganizowaniu we wrześniu br. międzynarodowej konferencji "Senior w Europie".

* * *

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Emigracji i Polaków za Granicą.

Senatorowie kontynuowali pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej.

Podczas wspólnego posiedzenia zapoznano się z poprawkami wypracowanymi przez zespół powołany 4 czerwca 2002 r. Ponadto w dyskusji zgłoszono kolejne zmiany do rozpatrywanego projektu. Ostatecznie w głosowaniu połączone komisje przyjęły projekt uchwały Senatu w sprawie utworzenia Polonijnej Rady Konsultacyjnej wraz ze zmianami. Ustalono, że projekt uchwały zarekomenduje Izbie podczas drugiego czytania senator Andrzej Anulewicz.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Senatorowie wysłuchali wiceministra finansów Jacka Bartkiewicza oraz zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm 7 czerwca br. nowelizacja zmierza do liberalizacji dotychczas obowiązujących przepisów. Nowela dopuszcza m.in. udzielenie kredytu do wysokości 100% wartości bankowo-hipotecznej z obecnych 80%.

Zgodnie z nowelizacją, bank hipoteczny w pierwszych pięciu latach działalności będzie mógł pozyskiwać środki z emisji obligacji, kredytów i pożyczek oraz lokat bankowych do wysokości 10-krotności kapitałów własnych, a powyżej pięciu lat do wysokości 6-krotności kapitałów własnych. Według obecnych przepisów, limit ten wynosi dwukrotność kapitałów własnych.

Ponadto bank hipoteczny będzie mógł stawiać do dyspozycji kredytodawcy środki pieniężne przed ustanowieniem hipoteki, jeżeli zostało ujawnione roszczenie o ustanowienie hipoteki po wyodrębnieniu lokalu. Warunkiem byłoby ustanowienie zabezpieczenia dodatkowego. Dotyczy to lokali budowanych przez firmy deweloperskie.

Zgodnie z nowelą sejmową, do określania hipotecznej wartości nieruchomości, oprócz pracowników banków hipotecznych, fakultatywnie dopuszczono rzeczoznawców majątkowych, którzy działaliby na zlecenie banku.

Zasady wyceny wartości bankowo-hipotecznej zawarte byłyby natomiast w regulaminie banku.

W intencji projektodawców, ustawa o listach zastawnych i bankach hipotecznych ma usprawnić funkcjonowanie bankowości hipotecznej oraz wzmocnić rolę banków hipotecznych w finansowaniu zadań wynikających z programu gospodarczego rządu. W opinii rządu, zmiany w ustawie mają przyczynić się do intensywniejszego rozwoju budownictwa, rynku kapitałowego oraz inwestowania na poziomie jednostek samorządu terytorialnego.

W przyjętym stanowisku Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować poprawki o charakterze legislacyjnym do ustawy o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wyznaczono senatora Tadeusza Wnuka.

Podczas swojego posiedzenia komisja rozpatrzyła także ustawę o zmianie ustawy o opłacie skarbowej. Ustawa była projektem rządowym.

Założenia projektu oraz zmiany wprowadzone podczas prac sejmowych omówiła wiceminister finansów Irena Ożóg. Senatorowie zapoznali się ponadto z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa sejmowa zakłada obniżenie opłaty skarbowej za zaświadczenia w sprawie zaległości podatkowej z 19 do 15 zł oraz za rozpoczęcie działalności gospodarczej z 833 zł do 600 zł. Sejm wprowadził poprawki do projektu rządowego, podwyższono m.in. opłaty skarbowe dla cudzoziemców. Posłowie nie zgodzili się natomiast na obniżenie opłaty skarbowej za wyrażenie zgody na utworzenie za granicą banku z kapitałem polskim.

Według rządu, te rozwiązania mają pomóc przedsiębiorcom. I tak obniżenie opłaty skarbowej za rozpoczęcie działalności ze względu na konieczność ponoszenia szeregu obciążeń z nim związanych może stanowić instrument stymulujący przy podejmowaniu decyzji na ten temat, a w konsekwencji spowodować wzrost liczby wydawanych zezwoleń.

W noweli z opłaty skarbowej zwolnione zostały też podania i zezwolenia na hodowlę, przechowywanie i sprowadzanie do Polski "organizmów szkodliwych roślin".

Nowelizacja zakłada także wykreślenie dokumentów przewozowych jako przedmiotu opłaty skarbowej. Według rządu, dotychczasowe rozwiązanie powodowało zmniejszenie konkurencyjności polskich przewoźników na rynku przewozowym.

Od opłaty skarbowej zwolniono również zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, zajęcie pasa drogowego oraz przejazdu pojazdu nienormatywnego.

W dyskusji senator Adam Graczyński zgłosił poprawkę, zgodnie z którą opłata skarbowa dla przedsiębiorców zakładających firmy ochroniarskie, detektywistyczne i transportujące odpady wyniosłaby 300 zł. W głosowaniu komisja poparła tę zmianę. Przyjęła także inne poprawki. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych w sprawie nowelizacji ustawy o opłacie skarbowej wybrano senator Zdzisławę Janowską.

Ponadto podczas posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Po wysłuchaniu wiceminister I. Ożóg oraz uwag biura legislacyjnego postanowiono nie zgłaszać zastrzeżeń do przyjętych tam rozwiązań. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Bogusław Mąsior.

Nowela sejmowa zakłada zwolnienie z tego podatku umowy pożyczek, bez względu na ich kwotę, udzielanych przedsiębiorcom otwierającym działalność gospodarczą. Jest jedną z pakietu ustaw związanych z rządowym programem "Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca", podobnie jak inne rozpatrywane podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Przyjęte zmiany mają ułatwić małym i średnim przedsiębiorstwom prowadzenie działalności gospodarczej.

Bez poprawek komisja przyjęła także ustawę o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Opinie o tej nowelizacji przekazali senatorom: wiceminister finansów I. Ożóg oraz przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ten projekt dotyczy pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość" i ma na celu dostosowanie do nowych i zmienionych przepisów obowiązujących w ustawie - Kodeks spółek handlowych, ordynacja podatkowa i prawo działalności gospodarczej.

Najistotniejsze zmiany proponowane w projekcie nowelizacji to m.in. wprowadzenie obowiązku udokumentowania danych wprowadzanych do systemu identyfikacji podatkowej, skróceniu terminów w procedurze rejestracji i aktualizacji danych.

Jak stwierdzano, przyjęte regulacje mają zapewnić możliwie największą wiarygodność systemu identyfikacji podatkowej. W ten sposób prowadzą do zwiększenia ochrony interesów skarbu państwa i bezpieczeństwa obrotu gospodarczego.

Ustalono, że przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zarekomenduje Izbie w imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych senator Mieczysław Mietła.

Senatorowie rozpatrzyli także ustawę o zniesieniu Generalnego Inspektora Celnego, o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Gośćmi komisji byli: dotychczasowy generalny inspektor celny Andrzej Anklewicz oraz zastępca szefa Służby Celnej w Ministerstwie Finansów Robert Kwaśniak. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa była projektem rządowym. Reguluje zasady i tryb zniesienia Generalnego Inspektora Celnego i podległych mu organów, zasady przeniesienia zadań i kompetencji znoszonych organów Inspekcji Celnej, a także zakres zmian kontroli skarbowej.

Ustawa nie wzbudziła kontrowersji i w głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek. Na sprawozdawcę wyznaczono senatora Władysława Mańkuta.

14 czerwca 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Było to pierwsze posiedzenie w tej sprawie; ustalono, że komisja będzie kontynuować prace.

W celu zapoznania się z rozwiązaniami zawartymi w nowelizacji senatorowie wysłuchali wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierza Gutowskiego oraz przedstawicieli Krajowego Centrum Hodowli Zwierząt, Głównego Inspektoratu Weterynarii, Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Kółek Rolniczych, Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew., Krajowej Rady Izb Rolniczych oraz Związku Zawodowego rolników "Ojczyzna".

Nowelizacja zezwala zarządcom lub dzierżawcom obwodów łowieckich na zwalczanie zdziczałych psów lub kotów, przebywających na terenie obwodu łowieckiego bez dozoru lub opieki człowieka i stanowiących zagrożenie dla zwierząt dziko żyjących, w tym zwierząt łownych.

Posłowie uznali organizowanie walk zwierząt za formę znęcania się nad nimi. Zaproponowano, by na wprowadzanie nowych technologii chowu zwierząt potrzebne było zezwolenie wojewody.

Przyjęte zapisy zapewniają również, że w laboratoriach doświadczalnych będą wyznaczone osoby odpowiedzialne za opiekę nad zwierzętami i zapewnienie im odpowiednich warunków bytowania.

Sejm nie zmienił natomiast dotychczasowych zasad transportu zwierząt. Ekolodzy domagali się wprowadzenia zakazu eksportu koni na rzeź. W Sejmie uchwalono jedynie, że minister transportu w porozumieniu z ministrami rolnictwa i środowiska określi w rozporządzeniu szczegółowe zasady transportu zwierząt.

Ustalono, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt na kolejnym posiedzeniu w tej sprawie. Uzgodniono, że prace nad ustawą będzie koordynować senator Marian Kozłowski.

Podczas posiedzenia komisji przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych.

Ustawa z 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, wypracowana pod koniec ubiegłej kadencji, wprowadziła regulacje dotyczące kwotowania krajowej produkcji mleka, zakupu i sprzedaży interwencyjnej niektórych przetworów mlecznych oraz stosowania dopłat do przechowywania, przetwórstwa i konsumpcji przetworów mlecznych. W ramach kwotowania produkcji mleka będzie się ustalać dostawcom hurtowym i dostawcom bezpośrednim indywidualną kwotę mleczną. Kwotę tę będą przydzielać dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego. Ustawa przewiduje ponadto zakup i sprzedaż interwencyjną wyrobów i przetworów mlecznych, przede wszystkim masła i odtłuszczonego mleka w proszku, a ponadto dopłaty do przechowywania i konsumpcji przetworów mlecznych.

Wejście w życie przepisów ustawy dotyczących rygorów wprowadzania mleka i przetworów mlecznych do obrotu oraz dopłat do niektórych przetworów mlecznych ustawa przewiduje dopiero w 2004 r.

W przepisach przejściowych ustawy zmienianej znajduje się regulacja, która ma obowiązywać do dnia uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej, dotycząca wprowadzenia od dnia 1 października 2002 roku dopłat do mleka klasy ekstra sprzedawanego podmiotom skupującym a udzielanych dostawcom hurtowym w wysokości (w roku 2002) - 7 groszy za litr. Ten właśnie przepis, w wyniku inicjatywy rządowej, jest zmieniany w drodze opiniowanej nowelizacji. Dopłaty do mleka Ekstra sprzedawanego podmiotom skupującym w wysokości 7 groszy za litr byłyby udzielane dostawcom hurtowym w roku 2002 nie od 1 października lecz już od 1 lipca. Ponadto zakresem tych dopłat w okresie przedakcesyjnym nowelizacja objęła nie tylko mleko klasy ekstra ale również mleko klasy I. Ta zmiana wykracza poza propozycje rządu zawarte w inicjatywie.

W opinii ustawodawcy, wprowadzenie dopłat do mleka klasy ekstra ma na celu podniesienie opłacalności produkcji i rozwój gospodarstw specjalizujących się w takiej produkcji.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawki do nowelizacji ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych. Na sprawozdawcę wybrano senatora Tadeusza Bartosa.

Ponadto Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej oraz zmianie niektórych innych ustaw. Senatorowie po wysłuchaniu wiceprezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Krystyny Majerczyk-Żabówki oraz dyrektora Departamentu Produkcji Zwierzęcej i Weterynarii w MRiRW Bogusława Pardo postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy. Sprawozdanie w imieniu komisji przedstawi Izbie senator Janusz Lorenz.

* * *

Porządek dzienny posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przewidywał rozpatrzenie następujących ustaw:

- ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji,

- ustawy o zmianie ustawy o substancjach i preparatach chemicznych,

- ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

Rozpatrywane ustawy mają na celu dostosowanie polskiego prawa do ustawodawstwa europejskiego. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele zainteresowanych resortów, a także środowisk zawodowych. Ponadto wysłuchano opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie jednej poprawki do każdej z trzech pierwszych rozpatrzonych ustaw. Na sprawozdawców wybrano senatorów (według kolejności punktów porządku dziennego): Zygmunta Cybulskiego, Adama Jamroza i Janusza Bargieła.

Ponadto Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej ustaliła, że na kolejnym posiedzeniu, 18 czerwca br., będzie kontynuowała rozpatrywanie ustawy o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym.

* * *

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła na swym posiedzeniu ustawę - Prawo lotnicze.

Senatorowie wysłuchali obszernego sprawozdanie posła sprawozdawcy Bogusława Liberadzkiego z przebiegu prac sejmowych. Założenia ustawy referowali oraz udzielali szczegółowych wyjaśnień wiceminister infrastruktury Andrzej Piłat oraz dyrektor departamentu prawnego Danuta Tyszkiewicz. Ponadto w posiedzeniu komisji wzięli udział przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT SA oraz PP "Porty Lotnicze", a także płk Władysław Staroń z Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Opinię na temat ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa ma zastąpić dotychczas obowiązującą regulację z 1962 roku. Jej zapisy zmierzają m.in. do ułatwienia zakładania prywatnych firm lotniczych zajmujących się przewozami i obsługą lotnisk. Przewiduje również, że lotniska będą mogły być zakładane przez podmioty gospodarcze, organy administracji publicznej i stowarzyszenia. Zmienia strukturę organizacyjną lotnictwa cywilnego.

Na mocy ustawy powstanie Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), który będzie miał kompetencje Departamentu Lotnictwa Cywilnego i Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego. Urząd ma mieć status urzędu centralnego, a jego prezesa ma powoływać premier, na wniosek szefa resortu transportu.

Zgodnie z ustawą piloci mogą wykonywać ten zawód do 65. roku życia. Po ukończeniu 60 lat nie będą mogli latać na rejsach międzynarodowych, chyba że są członkami wieloosobowej załogi albo jedynym członkiem, który przekroczył ten wiek.

Ustawa przewiduje również, że zwolnione z konieczności uzyskania koncesji na przewóz lotniczy mają zostać podmioty, które wykonują takie przewozy samolotami o masie powyżej 10 ton, ale mające mniej niż 20 miejsc pasażerskich. Wszyscy przewoźnicy będą musieli jednak otrzymać odpowiednie certyfikaty.

Uchwalenie nowego prawa lotniczego wynika z konieczności dostosowania ustawodawstwa do norm Unii Europejskiej. Jest to jeden z warunków zamknięcia negocjacji między Polską a UE w rozdziale "Transport".

W dyskusji wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy - Prawo lotnicze zgłosili senatorowie Jerzy Suchański i Marian Noga. Sugestie wprowadzenia zmian składali przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i BBN.

W kolejnych głosowaniach Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 22 poprawek do ustawy - Prawo lotnicze. Całość ustawy w raz z poprawkami przyjęto jednomyślnie - 8 głosami.

Ustalono, ze stanowisko komisji na posiedzeniu plenarnym przedstawi senator Marian Noga.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment