Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 maja 2002 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o stanie wyjątkowym.

Po wysłuchaniu przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy Głównej Policji, Kancelarii Prezydenta, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, a także zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 poprawek do omawianej ustawy. Przyjęte poprawki były zbieżne ze stanowiskiem wypracowanym przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz z jednym wnioskiem zgłoszonym w dyskusji przez senatora Zbyszka Piwońskiego.

Postanowiono, że stanowisko Komisji Samorządu Terytorialnego w sprawie ustawy o stanie wyjątkowym przedstawi Izbie senator Andrzej Spychalski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego i ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Rozpatrywana ustawa była pilnym projektem rządowym, a do reprezentowania rządu w toku prac parlamentarnych upoważniono ministra gospodarki. Ustawa stanowi kolejny etap zmian wprowadzanych ustawą z 1 marca br. o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw, a mających na celu ograniczenie liczby agencji rządowych. W związku z koniecznością zapewnienia ciągłości realizacji zadań likwidowanej Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego jej cele, środki finansowe i majątek zostaną przejęte przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę komisji wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.

21 maja 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Wspólnotą Europejską a Rzecząpospolitą Polską w sprawie uczestnictwa Polski w Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji.

Senatorowie wysłuchali wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy oraz dyrektor Departamentu Integracji Europejskiej w Ministerstwie Środowiska Grażyny Niesyto. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie nie zgłaszali zastrzeżeń do omawianej ustawy. W głosowaniu komisja poparła ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Wspólnotą Europejską a Rzecząpospolitą Polską w sprawie uczestnictwa Polski w Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji. Postanowiono, że przyjęcie ustawy bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Andrzej Wielowieyski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili Tomasz Bryzel i Witold Pągowski z Ministerstwa Środowiska, Anna Dobrzańska z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opinią prof. Jana Widackiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W zaakceptowanym przez komisję stanowisku znalazło się 10 poprawek. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.

W kolejnej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznano się z informacją dotyczącą narodowych strategii informacyjnych na przykładzie wybranych krajów europejskich. Informację przedstawił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras. Wysłuchano także informacji pełnomocnika rządu ds. informacji europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Sławomira Wiatra na temat programu informacyjnego rządu pt. "Unia bez tajemnic".

W rozpatrywaniu tego punktu porządku dziennego wzięli także udział: sekretarz stanu w Kancelarii Premiera Tadeusz Iwiński, prof. Lena Kolarska-Bobińska z Instytutu Spraw Publicznych oraz przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Kancelarii Prezydenta, Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce oraz Regionalnych Centrów Informacji Europejskiej i Klubów Europejskich działających w szkołach.

W dyskusji część senatorów postulowała, by w kampanii informacyjnej nie ograniczać się tylko do przekazywania wiadomości o UE, ale by docierać do ludzi wykorzystując emocje.

Senator Dorota Simonides powołała się na przykład Radia Maryja czy Ligi Polskich Rodzin, wykorzystujących syndrom Ślimaka, wozu Drzymały, pieśni Marii Konopnickiej "Nie rzucim ziemi...", bazujących wyłącznie na emocjach. Natomiast zwolennicy integracji - zdaniem senator - opierają się na racjonalnych argumentach. Tymczasem - jak mówiła senator D. Simonides - należałoby wziąć pod uwagę również emocje.

Podobnego zdania był senator Zbigniew Zychowicz, który pytał ministra S. Wiatra, jak zamierza dotrzeć do tych grup społecznych, na których niewiedzy bazują przeciwnicy UE. Senator zastanawiał się, czy wystarczą tylko racjonalne i chłodne przekazy mające na celu informowanie, czy też może przydatna byłaby również odrobina emocji.

W opinii senatora Zygmunta Cybulskiego, integrację powinno się propagować także poprzez stowarzyszenia naukowo-techniczne, regionalne towarzystwa naukowe, wiejskie ośrodki kultury, Koła Gospodyń Wiejskich.

Senator Henryk Dzido, zwracając się do S. Wiatra, stwierdził: "Muszę powiedzieć rzecz przykrą, że dla mnie - nie chcę mówić eurosceptyka, bo ja chcę być w UE - ale ponieważ na dzień dzisiejszy jestem ostrożny, to kampania pańska mnie nie zadowala, ona mi nie tylko niczego nie wyjaśnia, ona mnie zniechęca do wejścia do UE".

Minister S. Wiatr postulował, by zwolennicy integracji, niezależnie od opcji politycznej "kategorycznie przeciwstawili się mizernemu poziomowi moralnemu i intelektualnemu tych, którzy mówią, że integracja to piąty rozbiór Polski, Targowica XXI wieku, czy że zwolennicy akcesji to zdrajcy narodu". Powiedział również, że wśród eurosceptyków wyróżnia m.in. grupę "eurokunktatorów", których - jego zdaniem - w wyborach parlamentarnych wybierano z nadzieją, że są "liderami myśli europejskiej".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacją na temat działalności Agencji Mienia Wojskowego. Szczegóły na ten temat przedstawił prezes agencji Jerzy Rasilewicz.

Ponadto zapoznano się z wnioskami pokontrolnymi dotyczącymi kontroli zagospodarowania mienia przejętego przez agencję z Ministerstwa Obrony Narodowej i realizacji zobowiązań agencji wobec resortu obrony z tego tytułu. Informację na ten temat przekazał wicedyrektor Departamentu Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Marek Adamiak.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego szczegółową listę problemów związanych z koniecznością pozyskiwania dodatkowych środków finansowych wspomagających proces restrukturyzacji polskiej armii oraz kwestie rozszerzenia zadań Agencji Mienia Wojskowego w tym zakresie omówił szczegółowo wiceminister obrony narodowej Janusz Zemke.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrywano ustawę o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.

Senatorowie wysłuchali dyrektora Departamentu Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Gospodarki Tomasza Bryzka, eksperta Ministerstwa Gospodarki Witolda Pągowskiego i Ewy Głuszek - głównego specjalisty w Departamencie Prawnym i Legislacyjnym tego resortu. Ponadto głos zabierali dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego w MSWiA Jerzy Bielicki i poseł sprawozdawca Jerzy Czepułkowski, który omówił szczegółowo prace poselskie nad rozpatrywana ustawą. Uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opinią prof. Jana Widackiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego postanowiła jednogłośnie zaproponować senatowi przyjęcie 15 poprawek do ustawy o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego. Na sprawozdawcę wybrano senatora Janusza Koniecznego.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska spotkali się z przedstawicielami pozarządowych organizacji ekologicznych w celu omówienia zakresu i możliwości współpracy.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Środowiska z wiceminister Ewą Symonides, Światowego Funduszu na rzecz Przyrody, Ligi Ochrony Przyrody, Biura Wspierania Lobbingu Ekologicznego, Polskiego Klubu Ekologicznego i Ogólnopolskiego Towarzystwa Zagospodarowania Odpadów.

Otwierając posiedzenie, przewodniczący komisji senator Adam Graczyński podkreślił rolę i znaczenie działalności pozarządowych organizacji ekologicznych, przede wszystkim w sferze edukacji. Za bardzo udaną uznał ich dotychczasową współpracę z parlamentem. Senator stwierdził, że Komisja Ochrony Środowiska jako podstawowy cel swojej działalności przyjęła stanowienie dobrego prawa, w związku z tym oczekuje od przedstawicieli organizacji pozarządowych uwag na temat ewentualnych mankamentów legislacyjnych.

Prezes Ligi Ochrony Przyrody Władysław Skalny zwrócił się o poparcie inicjatywy w celu ustawowego przywrócenia straży przyrody. Jak stwierdziła wiceminister E. Symonides, w tej sprawie wskazano na istotne przeszkody prawne związane z niezgodnością z konstytucją.

W dyskusji przedstawiciele organizacji pozarządowych zwracali uwagę na nieprawidłowości ze strony Ministerstwa Środowiska przy obsadzaniu miejsc należnych im w radach nadzorczych funduszy zarówno na szczeblu centralnym, jak i w terenie. W związku z tymi zarzutami senator A. Graczyński poprosił o sporządzenie dla komisji sprawozdania w tej sprawie. Zaproponował ponadto, by organizacje przedstawiły ewentualnie wnioski w celu uściślenia odpowiednich zapisów.

W dyskusji wskazywano także na problemy finansowe organizacji pozarządowych, wynikające m.in. z zakończenia finansowania przez PHARE. Senator A. Graczyński proponował, by organizacje ekologiczne dysponujące znacznym potencjałem wiedzy ekologicznej organizowały terenowe szkolenia np. na temat wykorzystywania w terenie przez samorządy funduszy przedakcesyjnych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zapoznała się ze sprawozdaniem przedstawionym przez senator Alicję Stradomską z prac zespołu powołanego do przygotowania inicjatywy ustawodawczej ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki. Jak stwierdziła senator, zespół zaaprobował projekt wraz z niewielkimi poprawkami i postanowił zarekomendować go komisji. Ponadto senatorowie zapoznali się z uwagami i zastrzeżeniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Gotowość do współpracy nad inicjatywą ustawodawczą zgłosili obecni na posiedzeniu posłowie.

Na wniosek przewodniczącego komisji senatora Mariana Żenkiewicza postanowiono, że po uwzględnieniu sygnalizowanych zmian na kolejnym posiedzeniu Komisji Nauki, Edukacji i Sportu będzie można podjąć inicjatywę ustawodawczą w sprawie ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki. Senator wyraził pogląd, że aktualność przygotowywanego projektu nie budzi żadnych wątpliwości.

W drugiej części posiedzenia senatorowie wysłuchali sprawozdania z prac zespołu do przygotowania inicjatywy ustawodawczej - ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Sprawozdanie przedstawił senator Adam Gierek. Obecny był przewodniczący sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży poseł Franciszek Potulski.

Jak stwierdził senator A. Gierek, zespół na podstawie licznych opinii zaproponował dwa warianty. W wariancie pierwszym zasugerowano wycofanie się z podejmowania inicjatywy ustawodawczej. W drugim natomiast - skupienie się wyłącznie na zapisie dotyczącym nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych, a konkretnie - wyłączenia z ustawy nowelizowanej środków zleconych na badania przez podmioty zewnętrzne.

Na wniosek przewodniczącego senatora M. Żenkiewicza ustalono, że tak przygotowany projekt zostanie rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu komisji.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrywała wnioski o dotację z Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą. Pozytywnie zaopiniowano następujące wnioski:

1) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" dotyczący "Programu rozwoju organizacji młodzieżowych i harcerstwa", zwiększając postulowaną kwotę z 2 289 170 zł do 2 809 767 zł poprzez:

a) aprobowanie wniosków Zespołu ds. Finansów Polonijnych (Protokół nr 7 poz. 1) o zmniejszenie dotacji z 2 289 170 zł do 2 092 122 zł,

b) zwiększenie kwoty z pkt 3.1.(organizacja kolonii i obozów wakacyjnych w kraju) o kwotę 800 000 zł, z 653 477 zł do 1 453 477 zł z przeznaczeniem jej na opłacenie transportu dzieci z miejsca zamieszkania do Polski i z powrotem,

c) wykreślenie pkt 5 w poz. 3.2. (organizowanie obozów dla dzieci polskich na Ukrainie i na Białorusi) na kwotę 47 060 zł oraz pkt 9 w poz. 3.4. (pobyty pielgrzymkowe osób ze Wschodu) na kwotę 35 295 zł,

2) wniosek Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" dotyczący "Programu wspierania kultury i dziedzictwa narodowego poza granicami kraju" - zmniejszono postulowaną kwotę z 3 200 652 zł do 2 333 041 zł poprzez:

a) zwiększenie, zgodnie z opinią Zespołu ds. Finansów Polonijnych (Protokół nr 7, pkt. 2 i 3), o kwotę 80 472 zł w pkt 28 w poz. 1 (Festiwal Kultury Polskiej "Kwiaty Polskie" w Niemenczynie) z 11 492 zł na 91 954 zł,

b) wykreślenie następujących pozycji:

- pkt 1 poz. 11 - koncert muzyki polskiej dla Polonii w Berlinie - 11 765 zł

- pkt 1 poz. 31 - Polski Instytut Teatralny w USA - przygotowanie i prezentacja sztuk teatralnych dla środowisk polonijnych w USA - 23 884 zł

- pkt 1 poz. 37 - Festiwal Polski w Bletchey Park - 13 780 zł

- pkt 2 poz. 3 - Muzeum Polskie w Raperswilu - 17 500 zł

- pkt 5 poz. 28 - III edycja Dni Kultury Kresów w Warszawie - 70 444 zł

c) zmniejszenie postulowanych kwot dotacji:

- pkt 5 poz. 10 - "Światowe spotkania chórów polonijnych" - o 30 000 zł, z 235 300 zł na 205 300 zł,

- pkt 5 poz. 20 - XII Światowy Festiwal Polonijnych Zespołów Folklorystycznych w Rzeszowie o 320 000 zł, z 1 120 000 zł na 800 000 zł,

d) przeniesienie do rozpatrzenia na następnym posiedzeniu komisji pkt 6: "Działalność Ośrodka ds. Polskiego Dziedzictwa Kulturowego poza Granicami Kraju" na łączną kwotę 460 700 zł, z równoczesną propozycją włączenia do tego punktu wniosku pt. "Polacy w historii, nauce i kulturze Syberii - kontynuacja prezentacji dorobku Polonii syberyjskiej" z planowaną kwotą dotacji 65 509 zł,

3) wniosek Stowarzyszenia Kaszubski Zespół Folklorystyczny KREBANE - VIII Międzynarodowy Festiwal Folkloru Brusy 2002 - 15 000 zł;

4) wniosek Towarzystwa im. Marii Konopnickiej w Górach Mokrych - XI Światowy Festiwal Poezji Marii Konopnickiej - 60 000 zł;

5) wniosek Poleskiego Stowarzyszenia Folklorystycznego we Włodawie - XII Międzynarodowe Poleskie Lato z Folklorem - 15 000 zł;

6) wniosek Stowarzyszenia Małopolskie Forum Współpracy z Polonią - X Jubileuszowe Światowe Forum Mediów Polonijnych Tarnów-Kielce-Warszawa 2002 - 56 000 zł;

7) wniosek Fundacji Młodej Polonii w Warszawie - Poloniada 2002 - olimpiada kulturalno-naukowa dla młodzieży polonijnej - 8800 zł;

8) wniosek Stowarzyszenia Polskich Kombatantów w Belgii - Biblioteka Polska w Brukseli - na kwotę 36 000 zł.

Komisja Emigracji i Polaków za Granicą odłożyła rozpatrzenie wniosku Towarzystwa Porozumienia Polsko-Białoruskiego - program "Niesienie pomocy polskim dzieciom z Białorusi dotkniętym chorobą Czarnobyla" (50 000 zł) do następnego posiedzenia komisji.

Negatywnie zaopiniowano natomiast wniosek Towarzystwa Miłośników Wilna i Ziemi Wileńskiej - Oddział w Mrągowie dotyczący dofinansowania VIII Festiwalu Kultury Kresowej MRĄGOWO 2002.

22 maja 2002 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, podczas którego rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Porozumienia między Wspólnotą Europejską a Rzecząpospolitą Polską w sprawie uczestnictwa Polski w Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji.

Senatorowie wysłuchali wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy, głównego inspektora ochrony środowiska Krzysztofa Zaręby, dyrektor Departamentu Integracji Europejskiej w Ministerstwie Środowiska Grażyny Niesyto oraz posła sprawozdawcy Jana Rzymełki. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. kosztami realizacji porozumienia. Będą one ponoszone przez budżet państwa, a także - w pierwszych trzech latach uczestnictwa Polski w agencji - współfinansowane z funduszu PHARE (1 rok - 75%, 2 rok - 60%, 3 rok - 50%).

W głosowaniu Komisja Ochrony Środowiska opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Wspólnotą Europejską a Rzecząpospolitą Polską w sprawie uczestnictwa Polski w Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji. Ustalono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie złoży senator Apolonia Klepacz.

* * *

Odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. Podczas posiedzenia dokonano analizy oświadczeń senatorów o swoim stanie majątkowym, złożonych na podstawie art. 35 ust 1 i 3 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, wyrażono opinię o zakresie dostępu do oświadczeń majątkowych senatorów zamieszczonych na stronie internetowej Senatu (możliwość drukowania) oraz opinię na temat udostępnienia Rejestru Korzyści na tej stronie.

23 maja 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych. Pierwszy punkt porządku dziennego przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Omawiana ustawa stanowi projekt rządowy i zmierza do zezwolenia na użycie znaku towarowego przez osoby trzecie za zgodą lub pod kontrolą podmiotu, który jest uprawniony do używania tego znaku.

Po wysłuchaniu dyrektor Departamentu Strategii Gospodarczej w Ministerstwie Gospodarki Elżbiety Wolman oraz zapoznaniu się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych.

Założenia przyjęte w ustawie sejmowej przedstawił dyrektor Departamentu Postępowań Ochronnych w Ministerstwie Gospodarki Wiesław Karsz. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 6 zmian do ustawy o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych. Na sprawozdawcę wybrano senatora Tadeusza Wnuka.

28 maja 2002 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.

Założenia ustawy, która była projektem rządowym, przedstawili podczas posiedzenia: pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych Jolanta Banach, naczelnik w Ministerstwie Finansów Artur Kawaler oraz naczelnik w Ministerstwie Infrastruktury Jolanta Trojanowska-Łyżwa. Swoje uwagi przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa zmierza przede wszystkim zwiększenia liczby rodzajów zniżek na przejazdy pociągami ekspresowymi i autobusami przyspieszonymi.

Zgodnie z nowelą osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji mają uzyskać prawo do 49-procentowej ulgi na przejazdy pociągami osobowymi i autobusami zwykłymi oraz 37% zniżki na pociągi InterCity i EuroCity. Dotyczy to niektórych osób niewidomych, niezdolnych do samodzielnej egzystencji, dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz towarzyszących im w podróży rodziców lub opiekunów. Jeśli jednak niewidomy nie został uznany za osobę niezdolną do samodzielnej egzystencji, to przysługuje mu wyłącznie 37% ulgi.

Ulgi obowiązują tylko w określonych rodzajach publicznego transportu kolejowego i autobusowego i tylko w drugiej klasie. W wypadku gdy osoba uprawniona do zniżki chce pojechać pierwszą klasą, musi uiścić dopłatę.

Prawo do 95-procentowej zniżki mają mieć osoby towarzyszące w podróży ociemniałym lub niezdolnym do samodzielnej egzystencji. Posłowie uznali, że za przewodnika osoby niewidomej należy uznać osobę, która ukończyła 13 lat, lub psa przewodnika.

Młodzież i dzieci dotknięte kalectwem uprawnione są do 78% zniżki na przejazdy środkami publicznego transportu na trasie dom-szkoła i dom-turnus rehabilitacyjny.

Młodzież ucząca się do ukończenia 24. roku życia i studenci do 26 lat będą mieli prawo nie tylko do 49% ulgi na przejazdy pociągami osobowymi, ale także pociągami pospiesznymi i przyspieszonymi autobusami. Ulgi są ważne zawsze, a nie tylko wówczas, gdy uprawnieni podróżują między szkołą a domem, jak stanowiła ustawa przyjęta w grudniu ubiegłego roku.

Ponadto w nowelizacji sejmowej prawo do 37% ulgi na bilety miesięczne przyznano także nauczycielom.

Zgodnie z ustawą, przewoźnicy mogą sami wprowadzić ulgi na bilety (nawet do 100%) dla swoich pracowników lub byłych pracowników i ich rodzin.

Bezpłatny przejazd zagwarantowano funkcjonariuszom policji w czasie służby patrolowej. Natomiast do ulgi 78% w pociągach osobowych, pospiesznych i także ekspresowych uprawniono żołnierzy odbywających niezawodową służbę wojskową.

W dyskusji senatorowie poparli sejmową nowelizację. Interesowano się także, jakie dokumenty będą wymagane w celu udokumentowania prawa do zniżki. Uzyskano zapewnienie, że resort pracy przygotuje rozporządzenie w sprawie nowych dokumentów mających stanowić podstawę do uzyskania takiego prawa.

W głosowaniu Komisja Zdrowia i Polityki Społecznej poparła jedną poprawkę zgłoszoną przez senatora Kazimierza Drożdża. Postanowiono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego przedstawi Izbie senator Mieczysław Mietła.

* * *

Na posiedzeniu zebrali się senatorowie z Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. W ramach punktu porządku obrad: "sprawy różne" omawiano skierowane do komisji wnioski dotyczące gospodarki nieruchomościami. Senatorowie postanowili kontynuować prace nad zawartymi w nich zagadnieniami.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, którego tematem była informacja o realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia na lata 1996-2005 w zakresie zwalczania chorób nowotworowych w 2000 roku, informacja o działalności Polskiej Unii Onkologii oraz omówienie projektu Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, a także działalności Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w związku z 70-leciem istnienia.

Dr Paweł Goryński z Państwowego Zakładu Higieny mówił o stanie zdrowia Polaków przed przystąpieniem do UE.

Zarys założeń programu zwalczania chorób nowotworowych przedstawił prof. Marek P. Nowacki, dyrektor Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie.

W swoim wystąpieniu prezes Polskiej Unii Onkologii dr Janusz Meder stwierdził, że obecnie na nowotwory złośliwe zapada w Polsce rocznie 100 tys. osób. 80 tys. umiera z tego powodu. Według wiarygodnych prognoz epidemiologicznych, w 2010 r. nowych zachorowań na nowotwory będzie 160 tys., a zgonów 100 tys.

Zdaniem Polskiej Unii Onkologii, tylko uchwalenie przez parlament Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych może zagwarantować stabilne finansowanie onkologii.

Jak twierdzą specjaliści, zwiększenie liczby zachorowań na nowotwory złośliwe związane jest z wydłużeniem się wieku ludzi. Ze statystyk wynika, że na nowotwory złośliwe zapada 10 dzieci na 100 tys.; stu 65-latków na 100 tys. i tysiąc 75-latków na 100 tys.

Według Polskiej Unii Onkologii, zawodzi wczesne wykrywanie nowotworów - lekarze pierwszego kontaktu i specjaliści często zamiast na wstępie wykluczyć nowotwór, szukają, a następnie leczą zapalenia. Dlatego przygotowany przez unię narodowy program zakłada m.in. wprowadzenie na szeroką skalę szkoleń lekarzy innych specjalności niż onkolodzy w dziedzinie wczesnego wykrywania nowotworów.

Narodowy program jest rozpisany na 20 lat. Polska Unia Onkologii chce, by przeznaczać na jego realizację około 200 mln zł rocznie. "Przy czym pieniądze wszystkiego nie załatwią" - zaznaczył dr J. Meder. Trzeba wykształcić studentów medycyny, by nie zdarzały się wypadki błędnej diagnozy i by wcześnie rozpoznawać chorobę.

Podczas posiedzenia prof. Witold Zatoński z Zakładu Epidemiologii Centrum Onkologii - Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie omówił aktualną sytuację epidemiologiczną.

Jego zdaniem, problem wzrostu zapadalności na nowotwory już niedługo może przestać być problemem zdrowotnym, a zacznie być problemem społecznym. Szef Fundacji "Promocji zdrowia" ostrzegał, by nie popełnić grzechu zaniechania.

Jak wskazują statystyki, rak to drugi zabójca w Polsce po chorobach krążenia. Choroby nowotworowe są przyczyną około 20% zgonów, w tym około 40% zgonów u kobiet w wieku 45-60 lat i 30% zgonów u mężczyzn wieku 45-60 lat. Kobiety najczęściej chorują na nowotwory złośliwe piersi, a mężczyźni na raka płuc.

W opinii prof. Mariana Reinfussa, przewodniczącego Federacji Towarzystw Onkologicznych, program bardzo racjonalizuje wydatki na leczenie nowotworów. Jest wysokooszczędny - chory leczony wcześniej jest "tańszy".

Gośćmi senatorów byli również koordynator badań przesiewowych w kierunku wykrywania raka piersi i raka szyjki macicy prof. Zbigniew Wronkowski i poseł Władysław Sztorc.

Przewodniczący Komisji Zdrowia i Polityki Społecznej senator Marek Balicki poparł ustawowe wprowadzenie programu. Jego zdaniem, tylko ustawowe rozwiązanie może zapewnić środki drogim programom rozpisanym na lata. Jak stwierdził senator, z ostatnich wypowiedzi ministra zdrowia Mariusza Łapińskiego wynika, że popiera program i wydaje się, że minister finansów Marek Belka nie będzie również przeciwny.

W dyskusji dr Krzysztof Kuszewski z Kancelarii Prezydenta wyraził pogląd, że uchwalenie Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych nie musi gwarantować zapewnienia środków na finansowanie onkologii. Przypomniał, że wprowadzenie uchwalonego w ubiegłym roku Programu Ratownictwa Medycznego zostało odroczone z powodów finansowych.

Ostatecznie Komisja Zdrowia i Polityki Społecznej postanowiła przygotować projekt uchwały dotyczący finansowania onkologii. Nad projektem ustawy w tej sprawie prace zostaną podjęte po otrzymaniu stanowisk zainteresowanych resortów.

* * *

W Olsztynie odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z szansami i barierami rozwoju współpracy regionu warmińsko-mazurskiego z okręgiem kaliningradzkim w zakresie artykułów rolno-spożywczych. W tę tematykę wprowadzili szczegółowo wojewoda warmińsko-mazurski Stanisław Szadkowski oraz marszałek województwa Andrzej Ryński.

Informację o rozwoju handlu zagranicznego artykułami rolno-spożywczymi przedstawił wiceprezes Agencji Rynku Rolnego Marek Kozikowski. Jak stwierdził, obroty handlu zagranicznego tymi artykułami w latach 1989-2001 charakteryzują się tendencją rosnącą zarówno po stronie eksportu, jak i importu. W tych latach eksport zwiększał się średnio o 4,5% Wokół tendencji wzrostowej występowały jednak znaczne wahania, a silne załamanie nastąpiło w latach 1992-1993. Od wielu lat Polska jest importerem netto artykułów rolno-spożywczych. Są jednak grupy krajów, z którymi Polska osiąga dodatnie saldo obrotów handlowych w tej dziedzinie. Do takich należą kraje byłego ZSSR. Dawniej był to przede wszystkim rynek produktów przetworzonych, głównie przetworów mięsnych, mleczarskich, cukierniczych i owocowo-warzywnych. Eksport na te rynki rozwijał się do 1998 r. Po kryzysie eksport obniżył się prawie o 60%. Na tych rynkach Polska uzyskuje dodatnie saldo obrotów artykułami rolno-spożywczymi. Ponad 63% obrotów w tej dziedzinie przypadło na dwa kraje: Rosję i Ukrainę. Około 23% udziału miały kraje bałtyckie, 6% Białoruś, 3% Mołdawia, 2% Uzbekistan oraz Kazachstan i Azerbejdżan - 1%. Taka struktura utrzymuje się od kilku lat.

Pomimo zwiększenia eksportu do krajów byłego ZSRR ceny uzyskiwane na tych rynkach były niższe niż przed kryzysem w tym regionie. W dalszym ciągu na tych rynkach utrzymuje się niski popyt oraz występuje silna konkurencja subsydiowanych i dostarczanych w ramach pomocy żywnościowej produktów z krajów Europy Zachodniej i USA.

Ocenia się, że do krajów byłego ZSRR Polska może eksportować mięso czerwone i jego przetwory, artykuły mleczarskie (sery, twarogi, lody), cukier i wyroby cukiernicze, owoce i warzywa świeże oraz ich przetwory, tłuszcze roślinne, wysoko przetworzone produkty zbożowe.

W opinii Agencji Rynku Rolnego, znaczniejszy wzrost sprzedaży na tych rynkach i powrót do poziomu sprzed 1998 r. wymagałby podjęcia wielu różnych działań, m.in. skutecznych akcji promocyjnych i ich koordynacji, zwiększenia gwarancji ubezpieczeń eksportu, poprawy infrastruktury przejść granicznych, zwiększenia możliwości subwencjonowania eksportu, popierania powstawania stowarzyszeń eksporterów oraz tworzenia właściwej struktury instytucji promocyjnych i marketingowych.

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznała się ponadto z materiałem przygotowanym przez Departament Stosunków Gospodarczych z Zagranicą w Ministerstwie Gospodarki. Zawarte w nim informacje przedstawił przewodniczący komisji senator Jerzy Pieniążek. Wśród podstawowych barier i problemów w dostępie do rosyjskiego rynku wskazano m.in. dodatkowe cła nakładane na import do Rosji w rezultacie postępowań ochronnych (syrop skrobiowy, skrobia ziemniaczana czy skrobia kukurydziana), szczególnie wysokie cła na jabłka czy wysokie koszty obowiązkowej certyfikacji importu. W materiale szczegółowo omówiono szanse poszczególnych towarów i sektorów na eksport.

W opinii Ministerstwa Gospodarki, duże znaczenie dla praktycznej realizacji możliwości polskiego eksportu rolno-spożywczego do Rosji będzie miało stworzenie i wdrożenie skutecznych mechanizmów wspierających (w tym instrumentów finansowych) oraz kreowanie efektywnych kanałów zbytu i dystrybucji towarów na tym rynku. Jednym z perspektywicznych kierunków w tym zakresie jest utworzenie wspólnej instytucji producentów-eksporterów Polskiego Domu Handlowego, która prowadziłaby działalność promocyjną (m.in. wystawiennictwo, reklama itp.), składowanie (skład celny), a także sprzedaż (hurtową i detaliczną) towarów swoich udziałowców oraz na zlecenie innych przedsiębiorców.

Podczas posiedzenia wyjazdowego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Olsztynie analizowano również możliwości wykorzystania lokalnego potencjału i bazy surowcowej do produkcji biopaliw w regionie warmińsko-mazurskim. Założenia produkcji energii odnawialnej na tym terenie przedstawił radny Sejmiku Warmińsko-Mazurskiego Zbigniew Czyż. W jego opinii, jednym ze sposobów wyrwania rolnictwa, zwłaszcza na tak trudnym pod tym względem terenie jak warmińsko-mazurskie, z zaklętego kręgu niemożności i marazmu jest wzmocnienie bądź zorganizowanie od początku produkcji paliw odnawialnych. Jak stwierdził Z. Czyż, szanse regionu warmińsko-mazurskiego są w tym zakresie wyjątkowo duże. Region ma duże doświadczenie w tym względzie, posiada tradycje w uprawie rzepaku i tutaj znajduje się 200 000 ha ziemi nieużytkowanej, która może zostać przeznaczona pod uprawę roślin energetycznych.

Tematem posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi była również sytuacja na rynkach płodów rolnych ze szczególnym uwzględnieniem rynków drobiu i cukru. Ta część posiedzenia odbyła się w siedzibie Indykpolu Olsztyn SA, gdzie senatorowie zwiedzili zakład.

Informacje na temat sytuacji na tych rynkach przedstawili dyrektor Departamentu Przetwórstwa i Rynków Rolnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bogumiła Kasperowicz oraz dyrektor Departamentu Interwencji w Agencji Rynku Rolnego Paweł Budynek. Dyrektor P. Budynek odniósł się również do sytuacji na rynkach rolnych województwa warmińsko-mazurskiego. Ponadto senatorowie zapoznali się z bieżącą sytuacją na rynku drobiu, którą omówił prezes Indykpolu Olsztyn SA Piotr Kulikowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie sejmowej, które przedstawili: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Janusz Mazurek, kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki, poseł sprawozdawca Witold Dziewałtowski, dyrektor biura Związku Miast Polskich Andrzej Poznański, Rudolf Borusewicz ze Związku Powiatów Polskich oraz ekspert komisji prof. Stanisław Gebethner. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Zgodnie z ustawą wójtem zostaje ten kandydat, który uzyska ponad połowę głosów. Jeżeli żaden z kandydatów nie otrzyma takiego poparcia, po dwóch tygodniach zorganizowana ma być druga tura wyborów, do której będą przechodzić dwaj kandydaci z największym poparciem z pierwszego głosowania.

Sejm postanowił, że kandydat na wójta będzie mógł startować także do rady powiatu i sejmiku wojewódzkiego. Jednak osoba ubiegająca się o funkcję wójta w danej gminie nie będzie mogła jednocześnie kandydować do rady tej gminy.

Sejm zdecydował także, że funkcji wójta lub jego zastępcy nie będzie można łączyć z funkcją wójta i jego zastępcy w innej gminie, zatrudnieniem w administracji rządowej, mandatem posła i senatora oraz członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że jeśli kandydat zdobędzie mandat wójta i jednocześnie np. zostanie radnym powiatu, będzie musiał zrezygnować z zasiadania w radzie.

Sejm opowiedział się ponadto za obowiązkiem wykazywania w zgłoszeniu kandydata na wójta jego przynależności partyjnej.

Przyjęto także przepis, aby w wypadku, gdy do wyborów nie zostanie zgłoszony żaden kandydat, a także gdy zostanie zgłoszony tylko jeden i nie uzyska ponad 50% głosów, wyboru wójta dokonywała rada gminy bezwzględną większością głosów swego ustawowego składu.

Ustawa sejmowa zobowiązała wójtów, starostów i marszałków województw do wykazywania w rejestrze korzyści informacji o uzyskiwanych korzyściach materialnych.

Ustawa nie przewiduje wymogu stałego zamieszkiwania w gminie, w której kandyduje się na wójta.

Zgodnie z ustawą prawo zgłoszenia kandydata na wójta ma komitet wyborczy, który zarejestrował listy kandydatów na radnych w co najmniej połowie okręgów wyborczych w danej gminie. W każdym z tych okręgów liczba zarejestrowanych przez komitet kandydatów nie może być mniejsza niż liczba radnych wybieranych w tym okręgu.

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem poprawek do sejmowej ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Poparcie komisji uzyskała m.in. zmiana dotycząca możliwości zdobycia mandatu wójta w pierwszej turze wyborów, nawet w wypadku nieuzyskania ponad połowy głosów.

Komisja zarekomenduje Senatowi także przyjęcie poprawki przewidującej tzw. wariant australijski. Stanowi ona, że w wypadku, gdy żadnemu kandydatowi w pierwszej turze nie uda się zdobyć ponad połowy głosów, wójtem zostawałby ten, który otrzymałby więcej głosów niż dwaj następni łącznie. Za takim rozwiązaniem opowiedziało się 6 senatorów, przeciwny był 1 senator.

Ponadto Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zarekomenduje przyjęcie poprawki umożliwiającej kandydatowi na wójta startowanie także na radnego w gminie, w której stara się o mandat wójta.

Postanowiono, że stanowisko komisji w sprawie sejmowej ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta przedstawi Izbie senator Grzegorz Matuszak.

29 maja 2002 r.

W drugim dniu posiedzenia wyjazdowego w województwie warmińsko-mazurskim Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senatorowie zwiedzili gospodarstwo w Łankiejmach. Następnie senatorowie obradowali w Lutrach.

Komisja zapoznała się ze stanem przekształceń własnościowych i strukturalnych jednostek Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w regionie warmińsko-mazurskim. Na ten temat mówili przedstawiciele Oddziału Terenowego AWRSP w Olsztynie - dyrektor Zygmunt Komar i wicedyrektor Leon Szeląg.

Dyrektor Z. Komar poinformował, że agencji udało się zrestrukturyzować byłe państwowe gospodarstwa rolne i zagospodarować prawie 90% ziemi, a także spłacić ponad 300 mln zł zadłużenia. Do zagospodarowania jest wciąż 10% areału. Część gruntów wraca do agencji po ponad dziesięciu latach dzierżawy. Przy przedłużaniu umowy można dokonać następnej restrukturyzacji, wyłączając część areału z przeznaczeniem pod uprawę przez rolników indywidualnych, pod zalesienie czy rekreację. Ponadto agencja angażuje się w pomoc mieszkańcom terenów popegeerowskich, m.in. poprzez fundusze stypendialne dla młodych ludzi czy wspieranie rządowego programu dożywiania dzieci w szkołach.

W Lutrach senatorowie m.in. kontynuowali dyskusję, rozpoczętą na posiedzeniu komisji 30 kwietnia br., dotyczącą perspektywy przebudowy struktury agrarnej w Polsce. O możliwościach oddziaływania Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na zmiany struktury agrarnej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej mówiła wiceprezes agencji Danuta Demianiuk. Jak stwierdziła, wpływ dotychczasowych przekształceń na zmiany struktury agrarnej należy ocenić jako istotny, lecz uwidocznił się on przede wszystkim w regionach, gdzie koncentrowały się grunty przejęte do zasobu z byłych pgr. Są to przede wszystkim tereny zachodniej i północnej Polski.

Możliwości oddziaływania agencji na przemiany struktury agrarnej są w obecnych warunkach ograniczone. Działania podejmowane w tym zakresie wymagają kontynuowania sprzedaży i wydzierżawiania gruntów dotąd nie rozdysponowanych, jak również wtórnej restrukturyzacji obejmującej większe wydzierżawione nieruchomości. Z uwagi na ograniczony areał gruntów rolnych Skarbu Państwa możliwości skutecznego oddziaływania agencji na przemiany struktury agrarnej po przystąpieniu Polski do UE będą uzależnione od zakresu i charakteru zmian przepisów, na podstawie których odbywa się obrót ziemią rolniczą. Mają one sprzyjać powiększaniu gospodarstw rolnych. Nowe regulacje formalno-prawne powinny także umożliwić agencji podjęcie nowych zadań bez znacznego wzrostu kosztów jej funkcjonowania.

Podczas posiedzenia członkowie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapoznali się także z projektem ustawy o obrocie ziemią, który ostatecznie otrzymał nazwę ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. Informację o przebiegu prac nad tą ustawą przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Kazimierz Gutowski. Senatorowie zapoznali się także z projektami poselskimi w tej sprawie oraz ze stanowiskami Zarządu Warmińsko-Mazurskiego Związku Pracodawców, Właścicieli i Dzierżawców Nieruchomości Rolnych, Federacji Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych oraz Rolników Warmii i Mazur.

Na zakończenie posiedzenia wyjazdowego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi ustalono, że na kolejnym posiedzeniu senatorowie przyjmą stanowisko odnośnie do podjętych zagadnień. W Lutrach senatorowie sformułowali następujące wnioski dotyczące projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych ustaw:

1) Ustawa o ustroju rolnym winna określać warunki do tworzenia efektywnych gospodarstw rolnych zapewniających wysoki poziom produkcji i godziwy dochód oraz warunki życia ich użytkownikom.

2) Ustawa winna jednoznacznie określać, że podstawowymi formami władania nieruchomościami rolnymi w Polsce są własność i wieloletnia dzierżawa z możliwością pierwokupu, przedłużania i przekazywanie następcom prawnym.

3) Problematykę dzierżawy winna określać odrębna ustawa.

4) Podstawowymi podmiotami działalności w rolnictwie są właściciele i dzierżawcy.

5) Podmiotami własności nieruchomości rolnych winny być:

a) Skarb Państwa,

b) osoby fizyczne,

c) osoby prawne, w tym przede wszystkim: spółdzielnie rolnicze, spółki b. pracowników PGR i spółki prawa handlowego, których dochody z działalności rolniczej stanowić będą powyżej 50%.

Jest to zgodne z zasadą równości podmiotów gospodarczych. Kierunek ten jest elastyczny i stwarza możliwości dowolnego przekształcania się form gospodarowania. Nie jest sprzeczny z zasadami gospodarowania w rolnictwie innych krajów europejskich.

6) Maksymalna norma obszarowa gospodarstwa stanowiącego własność w województwach północno-zachodnich winna być podwyższona do 500 ha.

Samorząd województwa powinien uzyskać także prawo jej podwyższania do 30 lub 50%. Jednakże każdorazowo dyrektor oddziału winien tę decyzję skonsultować z Izbą Rolniczą.

7) Z wielu względów, a przede wszystkim z racji 10-letnich doświadczeń i przystosowania struktur oraz zaplecza logistycznego do wykonywania funkcji aktywnego realizatora polityki rolnej państwa w zakresie gospodarki ziemią - nie ma potrzeby zmiany nazwy Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na Agencję Nieruchomości Rolnych.

Zadania i funkcje określone w projekcie w istocie niczym się nie różnią, a więc propozycja zmiany nazwy może przysporzyć tylko zbędnych kosztów (wcale niemałych). W propozycji zmiany nazwy należy się dopatrywać innych, pozamerytorycznych celów.

8) Nowe, wyraźne sprecyzowane zadania ustrojowe winny znaleźć odzwierciedlenie w zmianie ustawy z 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.

9) Zasady sprzedaży muszą być czytelne i nie mogą budzić podejrzeń. Mogą być negocjowane przez Agencję np. z Izbą Rolniczą, ale nie mogą być absurdalne i deprawujące.

10) Ustawa "agencyjna" winna także określić zakres zadań agencji wobec problemów społecznych środowisk popegeerowskich bądź zwolnić ją z tych zadań.

Zarzuty, że działalność Agencji spowodowała klęskę społeczną, są nieporozumieniem, jak również nieporozumieniem jest krytykowanie Agencji za to, że przeznacza spore środki na pomoc społeczną - bardzo istotną - dla tych środowisk.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment