Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


ODPOWIEDZI NA OŚWIADCZENIA SENATORÓW

Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Dyrektor Kampinowskiego Parku Narodowego:

Warszawa, 29.01.2002 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem z dnia 18 grudnia 2001 r. znak: LP/043/87/01/V dot. oświadczenia senatora Roberta Smoktunowicza, uprzejmie informuję, że pismo Ministra Środowiska z dnia 11.02.2002 r. przedstawiające opinię resortu w sprawie wsi Sieraków jest również odpowiedzią w imieniu Parku.

Z poważaniem

Dyrektor

mgr inż. Jerzy Misiak

* * *

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, 30 stycznia 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo z dnia 28 grudnia 2001 r., sygn. LP/043/69/01/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Henryka Stokłosy, złożone w dniu 13 grudnia 2001 r., podczas 5. posiedzenia Senatu, dotyczące wniosku w sprawie likwidacji delegatur Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Funkcjonowanie delegatur urzędów wojewódzkich oparte jest o art. 36 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (j.t.: Dz.U. z 2001 r., Nr 80, poz. 872). Zgodnie z ww. przepisem w celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej wojewoda może tworzyć delegatury urzędu wojewódzkiego. Należy podkreślić, że ustawodawca wyposażając wojewodę w powyższą kompetencję nie przewidział żadnych ram czasowych jej obowiązywania.

Delegatury urzędów wojewódzkich nie posiadają własnych kompetencji lecz realizują zadania wynikające z kompetencji wojewody. Zadania te określone są w statucie urzędu wojewódzkiego, który nadany jest przez wojewodę w drodze zarządzenia po zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów oraz w regulaminie organizacyjnym urzędu wojewódzkiego, który ustalany jest przez wojewodę w drodze zarządzenia. Nie można zatem mówić o braku wyraźnego podziału kompetencji między urzędami wojewódzkimi i delegaturami, gdyż delegatury stanowią jedynie aparat pomocniczy wojewody zorganizowany poza jego siedzibą, który jak już wyżej wspomniano realizuje zadania wynikające z kompetencji wojewody.

Nie wydaje się również zasadne stwierdzenie dotyczące wpływu delegatur na komplikowanie struktury organizacyjnej zespolonej administracji rządowej w województwie. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że za ich dalszym istnieniem przemawiają poważne argumenty. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć konieczność zapewnienia obywatelom wygodnego dostępu do administracji, a także wykorzystanie wykwalifikowanej kadry urzędniczej i bazy lokalowej w miastach będących siedzibami delegatur.

Bardzo istotne są również skutki dla budżetu państwa jakie przyniosłaby ewentualna likwidacja delegatur. Złożyłyby się na nie koszty odpraw wypłacanych zwalnianym pracownikom, koszty dodatkowej powierzchni biurowej, która powinna zostać zakupiona bądź wynajęta w miastach będących siedzibami wojewodów, a także zwiększone koszty podróży służbowych na terenie województwa. Z informacji przekazanych przez Wojewodę Wielkopolskiego wynika, że w przypadku ewentualnej likwidacji delegatur Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego pojawiłaby się konieczność zapewnienia dodatkowej powierzchni biurowej dla ok. 200 osób.

Nie bez znaczenia są także skutki społeczne ewentualnej likwidacji delegatur, która spowodowałaby pogłębienie stanu nierównowagi na lokalnych rynkach pracy, a także utrudnienia dla obywateli załatwiających swoje sprawy w delegaturach.

Należy podkreślić, że delegatury znajdują się z reguły w miastach, które utraciły status siedzib urzędów wojewódzkich w wyniku reformy administracji publicznej. Ich likwidacja mogłaby zostać odebrana przez społeczności lokalne jako degradacja tych miast, która pociągnęłaby za sobą odpływ części wykwalifikowanych kadr.

Biorąc powyższe pod uwagę, uprzejmie informuję, że - po zapoznaniu się z odpowiedzią Wojewody Wielkopolskiego zawartą w piśmie skierowanym do Senatora RP Pana Henryka Stokłosy w dniu 29 listopada 2001 r. - podzielam jego stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik

* * *

Prokurator Krajowy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Żenkiewicza, złożone na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, dnia 30 stycznia 2002

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na pytanie Pana Senatora Mariana Żenkiewicza, zawarte w oświadczeniu złożonym podczas 6 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 grudnia 2001 r. przekazane przy piśmie Pana Marszałka nr LP/043/09/02/V z dnia 8 stycznia 2002 r., a dotyczące wdrażania przez organy prokuratury, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2001 r. (sygn. K. 36/2001), w sprawie stwierdzonej niezgodności art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora z art. 105 ust. 3 Konstytucji RP uprzejmie informuję, że Prokuratura Krajowa jeszcze przed wydaniem przez Trybunał Konstytucyjny wskazanego orzeczenia prezentowała stanowisko, że w świetle przepisu art. 105 ust. 3 Konstytucji RP nie ma przeszkód prawnych do kontynuowania toczącego się przeciwko parlamentarzyście postępowania karnego za czyny popełnione przed uzyskaniem mandatu posła i senatora, a konieczność zawieszenia takiego postępowania zachodzi jedynie wówczas, gdy zażąda tego Sejm RP.

Ponieważ jednak prokurator nie jest uprawniony do oceny konstytucyjności ustawy i odmowy jej zastosowania w razie sprzeczności z Konstytucją uznano, że kontynuowanie postępowań przygotowawczych wbrew zakazowi wynikającemu z art. 8 ust. 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora byłoby prawnie niedopuszczalne. Możliwość skorzystania z uregulowania zawartego w art. 105 ust. 3 Konstytucji zachodziła jedynie w toku postępowania sądowego, za czym przemawiała - zdaniem prokuratury - treść art. 178 ust. 1 Konstytucji RP.

Prezentowane wyżej stanowisko zostało przekazane do wiadomości wszystkich Prokuratorów Apelacyjnych pismem Prokuratora Krajowego (PR II 930/01) z dnia 25 października 2001 r.

Bezpośrednio zaś po wydaniu orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2001 r. Prokuratura Krajowa przekazała jego treść wraz z uzasadnieniem do wiadomości wszystkich Prokuratorów Apelacyjnych, a dodatkowo pismem z dnia 5 grudnia 2001 r. (PR II 930/01/2001) zobowiązano wszystkich Prokuratorów Apelacyjnych do niezwłocznego kontynuowania postępowań przygotowawczych przeciwko posłom, a także zainicjowania stosownym wnioskiem, takich postępowań zawisłych przed sądami.

Jak ustalono wspomniane wyżej zalecenia Prokuratury Krajowej zostały wykonane przez Prokuratury Apelacyjne, co przyniosło efekt w postaci nadania biegu postępowaniom karnym dotyczących posłów.

Spośród spraw opisanych w wykazie przedstawionym Panu Marszałkowi przy piśmie z dnia 15 grudnia 2001 r., sądy skierowały do rozpoznania 10 spraw wyznaczając w nich terminy rozpraw, natomiast we wszystkich przypadkach pozostających w dyspozycji organów prokuratury (6 spraw) postępowania przygotowawcze prowadzone są na bieżąco.

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Minister Środowiska przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatorów: Genowefy Grabowskiej, Adama Graczyńskiego, Jerzego Markowskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, dnia 31.01.2002 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Odpowiadając na pismo znak: LP/043/05/02/V z dnia 8 stycznia br. w sprawie oświadczenia złożonego przez senatorów: Panią Genowefę Grabowską oraz Pana Adama Graczyńskiego i Pana Jerzego Markowskiego na 6 posiedzeniu Senatu, a dotyczącego sytuacji finansowej Wojewódzkiego Parku Kultury w Chorzowie, uprzejmie proszę przyjąć poniższe wyjaśnienie.

Podzielam obawy zainteresowanych losem Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Park jest niewątpliwie potrzebny zarówno dla społeczności miasta Chorzowa, jak i całej aglomeracji Śląska, ponieważ spełnia ogromną rolę w utrzymaniu właściwych warunków klimatycznych, zdrowotnych, wypoczynkowych i estetycznych.

Informuję uprzejmie, że zgodnie z ustawą o samorządzie terytorialnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej w zakresie, między innymi, ochrony środowiska, terenów rekreacyjnych, terenów zieleni i zadrzewień należy do zadań własnych gminy. Oczywiste jest, że utrzymanie tego obszaru we właściwym stanie wymaga dofinansowania z innych środków, spoza budżetu Miasta Chorzowa i całej aglomeracji śląskiej. Tym nie mniej jednak w budżecie Ministerstwa Środowiska nie było możliwe przewidzenie jakichkolwiek dotacji na przedmiotowy cel. Minister Środowiska nie jest też kompetentny w udzieleniu takiej pomocy finansowej. Wydaje się natomiast celowe aby zainteresowani zwrócili się o stosowną pomoc do Wojewody Śląskiego i do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdzie istnieje możliwość finansowego wspomagania inicjatyw z zakresu ochrony środowiska.

Stanisław Żelichowski

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn. 31.01.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 18 grudnia 2001 r., o sygn. LP/043/75/01/V, przekazujące oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Henryka Stokłosę w sprawie sytuacji finansowej Policji, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji funkcjonuje Zespół do Spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi), powołany zarządzeniem Nr 20 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 lipca 2001 r. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa SWiA, Komendy Głównej Policji, Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz Związku Miast Polskich. Do zadań Zespołu należy współpraca przy opracowywaniu projektów oraz opiniowanie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem straży gminnych (miejskich), inicjowanie wspólnych działań Policji, straży gminnych (miejskich) oraz samorządów terytorialnych w zakresie prewencji i porządku publicznego oraz inne zadania wynikające z bieżącej współpracy pomiędzy Policją, strażami gminnymi (miejskimi) oraz samorządem terytorialnym.

W ramach prac prowadzonych przez Zespół podjęto działania zmierzające do nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779) między innymi w zakresie:

  1. uregulowania stosowania przez strażników środków przymusu bezpośredniego, zwłaszcza paralizatorów,
  2. uregulowania zasad prowadzenia przez straże sprawozdawczości dotyczącej ewidencji straży, stanów etatowych, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz danych dotyczących wyników działań straży, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  3. uregulowania zasad oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w strażach gminnych a także trybu orzekania o tej zdolności, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  4. założeń programowych i metodycznych przeszkolenia podstawowego strażników oraz zasad udziału policjantów w innych szkoleniach dla potrzeb straży, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  5. uregulowania kwestii dostępu strażników gminnych (miejskich) do baz danych Centralnej Ewidencji Kierowców oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów, obecnie zgodnie z art. 100c. ust. 1 oraz 80c. ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.). Możliwość dostępu do powyższych baz danych na poziomie samorządowym posiadają jedynie starostowie.

Jednocześnie w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. Nr 106, poz. 1149) oraz ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. Nr 53, poz. 549 z póź. zm.) zaistniała konieczność dostosowania ustawy o strażach gminnych do zmian wprowadzonych przez powyższe akty prawne.

W związku z powyższym w działaniach Zespołu kwestia nowelizacji ustawy stanowi obecnie sprawę priorytetową, jednakże systematyczne spotkania przedstawicieli Ministerstwa SWiA, Policji i straży gminnych pozwalają na stałą wymianę doświadczeń i problemów wynikających z bieżącej działalności straży gminnych.

Należy podkreślić, iż niezależnie od działań podejmowanych przez Ministerstwo SWiA, art. 9 ustawy o strażach gminnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 779) zawiera delegację do wydania przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie zasad współpracy Policji ze strażami gminnymi oraz zakresu, w jakim Komendant Główny Policji sprawuje fachowy nadzór nad strażami i udziela im pomocy, określając m.in. zasady współpracy Policji ze strażami. § 1 ww. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 kwietnia 1998 r. (Dz.U. z 1998 r. Nr 49, poz. 309) statuuje obowiązek współpracy Policji ze strażami gminnymi od momentu ich powołania. Zgodnie z § 2 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, współpraca Policji i straży polega w szczególności na:

  1. stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,
  2. zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży, uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności pomiędzy jednostkami Policji i straży,
  3. koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie,
  4. wspólnym prowadzeniu działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
  5. organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników gminnych, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

Kwestie szczegółowego uzgadniania form i sposobów współpracy właściwych terytorialnie jednostek Policji i straży gminnych (miejskich) winny być określone w porozumieniu zawartym pomiędzy jednostkami Policji a wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta (§ 3 ust. 1 rozporządzenia), zaś komendanci jednostek organizacyjnych Policji i komendanci straży gminnych (miejskich) realizują współpracę między innymi poprzez wzajemne, bieżące konsultacje w zakresie wykonywanych zadań, organizowanie odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych zadań Policji i straży, wyznaczenie policjantów i strażników do utrzymywania bieżących kontaktów (§ 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia). W największej w kraju aglomeracji warszawskiej dysponującej najliczniejszą strażą miejską, utworzony został system łączy bezpośrednich pomiędzy Centralnym Stanowiskiem Operacyjnym SM i Stołecznym Stanowiskiem Kierowania KSP oraz jednostek terenowych między sobą. W innych miastach łączność taka jest utrzymywana za pomocą konwencjonalnych, ogólnodostępnych łączy telefonicznych. Jednym z najczęściej podejmowanych wspólnych przedsięwzięć straży i Policji jest koordynacja służb patrolowych pełnionych przez dzielnicowych i strażników miejskich lub też obejmowanie przez nich stałych, wspólnych rejonów działania.

Strażnicy miejscy aktywnie włączani są do realizacji wybranych programów prewencyjnych w rodzaju "Bezpieczne Miasto", "Bezpieczna droga do szkoły" oraz akcji policyjnych typu "Znicz", "Pieszy", "Droga do szkoły", "Dyskoteka", itp. Stopień zaangażowania straży gminnych (miejskich) w te działania uzależniony jest jednak od liczebności etatowej danego oddziału.

Na koniec 2000 r., na terenie kraju funkcjonowało 427 oddziałów straży miejskich, gminnych oraz miejsko-gminnych zatrudniających łącznie 7.725 osób, w tym 503 pracowników cywilnych. Po odjęciu od ogólnej liczby stanów osobowych dużych oddziałów miejskich, tj.: m.st. Warszawy (1.216 osób), Krakowa (266), Wrocławia (263), Poznania (255), Gdańska (249), Bydgoszczy (234), Łodzi (225) i Częstochowy (101) - zatrudniających ogółem 2.809 osób - okazuje się, że pozostałe oddziały liczą średnio po około 11 pracowników.

Z posiadanych materiałów wynika, że 45,9% oddziałów straży zatrudnia 5 i mniej osób.

Na podstawie zebranych doświadczeń można stwierdzić, że straże gminne (miejskie) znalazły w większości swoje stałe miejsce w systemie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego. Warto podkreślić, że przedstawiony zarys przedsięwzięć obrazujących dążenie do optymalnego wykorzystania potencjału tkwiącego we współdziałaniu straży gminnych (miejskich) z jednostkami Policji, jak również inne inicjatywy policyjne kierowane na poszukiwanie partnerów w walce o porządek i bezpieczeństwo - mają tym większe szanse powodzenia, im wyższy jest stopień samoorganizacji i dojrzałości obywatelskiej w poszczególnych wspólnotach lokalnych.

Łączę wyrazy szacunku

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Zbigniew SOBOTKA

Sekretarz Stanu

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7), przekazał Prezes Głównego Urzędu Ceł:

Warszawa, 2002.02.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka nr LP/043/34/02/V z dnia 5 lutego 2002 r., przy którym przesłany został tekst oświadczenia złożonego przez senatora Władysława Mańkuta podczas 7. posiedzenia Senatu RP w dniu 30 stycznia 2002 roku, niniejszym uprzejmie wyjaśniam:

"Strategia działania polskiej administracji celnej do roku 2002" jest dokumentem rządowym i została przyjęta przez Radę Ministrów 19 października 1999 roku. Głównym założeniem jej opracowania i przyjęcia było określenie niezbędnych przedsięwzięć, jakie trzeba podjąć, aby dostosować funkcjonowanie polskiej Służby Celnej do standardów Unii Europejskiej. Realizacja strategii podlega stałemu monitoringowi Komisji Europejskiej. Rząd Premiera Leszka Millera podtrzymał ideę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, a nawet zdynamizował proces przedakcesyjny. W zakresie działania administracji celnej podstawowym dokumentem dostosowawczym pozostaje "Strategia działania polskiej administracji celnej do roku 2002".

Równolegle podjęto prace nad zmianą struktury zarządzania administracją celną, której założeniem jest przekazanie kompetencji wykonawczych Głównego Urzędu Ceł do dotychczasowych urzędów celnych oraz części kompetencji urzędów do dotychczasowych oddziałów celnych. Pozwoli to zdekoncentrować kompetencje i przybliżyć je do obywateli i firm - stron postępowania celnego. Istnieje szansa wygospodarowania uwolnionych etatów z Głównego Urzędu Ceł i możliwość wzmocnienia kadrowego urzędów celnych. Wolne etaty będą przekazywane przede wszystkim do urzędów o największym obciążeniu pracą oraz do urzędów obsługujących polską granicę północną i wschodnią - przyszłą granicę zewnętrzną Unii Europejskiej - w tym również do Urzędu Celnego w Olsztynie nadzorującego granicę z Obwodem Kaliningradzkim. Należy jednak założyć, że silne wzmocnienie etatowe tej granicy będzie możliwe dopiero w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej i zlikwidowania granicy celnej zachodniej i południowej.

W związku z procesem likwidacji Głównego Urzędu Ceł i przeniesieniem zadań strategicznych do Ministerstwa Finansów oraz wyznaczeniem daty 1 stycznia 2004 r. jako terminu przystąpienia Polski do UE "Strategia działania..." będzie podlegała aktualizacji. Nie będzie to jednak miało wpływu na główne działania już określone w Strategii, a będzie się sprowadzało do przeniesienia odpowiedzialności za ich realizację na jednostki Ministerstwa Finansów i dostosowanie wyznaczonych terminów realizacji do terminu 100-procentowego przygotowania Polski do członkostwa. Aktualizacja może się też wiązać z wyznaczeniem nowych działań strategicznych koniecznych do podjęcia w związku z likwidacją Głównego Urzędu Ceł i Generalnego Inspektoratu Celnego.

Niezależnie od powyższego polska administracja celna realizuje działania przyjęte w "Strategii działania...", która zakłada utrzymanie liczby pracowników administracji celnej na dotychczasowym poziomie. Zmiana charakteru granicy zachodniej i południowej w wyniku zniesienia granic wewnętrznych z krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz wzmocnienia granicy zewnętrznej z krajami nie należącymi do Unii Europejskiej wymusza przemieszczenia w kraju dużych zasobów kadrowych i technicznych. W związku z tym, zgodnie ze "Strategią działania..." nastąpi przesunięcie zasobów kadrowych na granicę wschodnią i północną. Planuje się zmniejszenie o 3000 liczby etatów w placówkach znajdujących się na granicy z Niemcami, Czechami i ewentualnie Słowacją, z czego:

Mając na uwadze powyższe na podstawie "Strategii działania polskiej administracji celnej do roku 2002" został opracowany harmonogram zmniejszenia zatrudnienia na granicy zachodniej i południowej oraz zwiększenia zatrudnienia na granicy wschodniej i północnej do 2002 r., z docelowym terminem realizacji 31 grudnia 2002 roku.

Jednakże konieczność obsługi budowanych i rozbudowywanych na granicy zachodniej i południowej, niezależnie od administracji celnej, przejść granicznych oraz dotychczasowych przejść i komórek organizacyjnych, powoduje, że nie można przystąpić do przesunięć zasobów kadrowych z granicy zachodniej i południowej na granicę wschodnią i północną na zaplanowaną w "Strategii działania..." skalę. Przesunięcia etatów następują sukcesywnie, w miarę możliwości i pozyskanej liczby etatów.

W związku z powyższym rok 2002 będzie stanowił w dalszym ciągu okres sukcesywnego przygotowywania do zwiększenia obsady placówek na granicy wschodniej i północnej, jak również zwiększenia zatrudnienia w komórkach powtórnej kontroli celnej, realizacji zadań Wspólnoty Polityki Rolnej i obsługi statystyki handlu wewnątrz UE.

Z poważaniem

Tomasz Michalak

* * *

Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3):

Warszawa, 2002-02-04

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W związku z przesłanym przy piśmie znak: LP/043/39/01/V tekstem oświadczenia senatora Tadeusza Bartosa dotyczącym sposobu klasyfikowania w Systematycznym Wykazie Wyrobów sprężyn mających zastosowanie w ciągnikach rolniczych uprzejmie informuję, że po otrzymaniu tekstu oświadczenia Ministerstwo Finansów zwróciło się do Głównego Urzędu Statystycznego z prośbą o udzielenie wyjaśnień.

W szczególności Ministerstwo poprosiło o ocenę możliwości klasyfikowania ciągnikowych sprężyn specjalistycznych do grupy o symbolu SWW 1039 zespoły i części ciągników uniwersalnych (rolniczych) oraz przedstawienie wyjaśnień co do stosowanych założeń metodologicznych w zakresie klasyfikacji w układzie SWW takich wyrobów jak sprężyny (typowe lub specjalistyczne).

Z wstępnie przekazanych w trybie roboczym ustaleń w tej sprawie wynika, że sprężyny (bez względu na przeznaczenie), zgodnie z przyjętymi zasadami metodologicznymi, winny być klasyfikowane wg symbolu SWW 0652 jako sprężyny. Tego typu zasady obowiązują nie tylko w tej grupie wyrobów ale także w innych grupach wyrobów takich jak np. łożyska toczne stożkowe (SWW 0635), akumulatory ołowiowe (kwasowe) i elektryczne zasadowe (SWW 1134-1, 1134-2).

Ministerstwo Finansów oczekuje jednak na pisemne stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego w tej sprawie. W związku z powyższym pełna odpowiedź na zapytanie Pana senatora zostanie przesłana niezwłocznie po otrzymaniu w/w stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Sergiusza Plewy, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002.02.05

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem znak: LP/043/72/01/V z dnia 18 grudnia 2001 r. przy którym nadesłano oświadczenie Pana Senatora Sergiusza Plewy w sprawie polityki podatkowej państwa odnoszącej się do oleju napędowego produkowanego z olejów roślinnych, złożone na 5. posiedzeniu Senatu w dniu 13 grudnia 2001 r. uprzejmie informuję.

Tzw. "biodiesel" będący mieszaniną estrów metylowych kwasów tłuszczowych otrzymywanych z oleju rzepakowego estryfikowanego alkoholem metylowym i tradycyjnego oleju napędowego wykonywanego z ropy naftowej wykorzystywany jest głównie do napędu silników wysokoprężnych.

Biorąc pod uwagę, iż tzw. "biodiesel", czy też "biopaliwo" w przeważającej części składa się z oleju napędowego (ok. 67%), otrzymywanego z ropy naftowej i wykorzystywane jest jako paliwo silnikowe, powinno być zaklasyfikowane do grupy obejmującej paliwa płynne.

Należy zauważyć, iż usystematyzowanie grup produktów w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług następuje w oparciu o podstawowe kryteria klasyfikacyjne, którymi m.in. są kryterium surowcowe i kryterium przeznaczenia.

Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż tylko mieszanina samych metyloestrów kwasów tłuszczowych mieści się w zakresie grupowania PKWiU 24.66.48-90.90, SWW 1244-98 "Mieszaniny związków organicznych" . Na podstawie powyższych wyjaśnień Ministerstwo Finansów wystosowało pismo do wszystkich izb skarbowych z informacją, iż tylko mieszanina samych metyloestrów kwasów tłuszczowych mieści się w wykazie grupowania PKWiU 24.66.48-90.90, SWW 1244-98 "Mieszaniny związków organicznych".

Zgodnie z art. 54 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed dniem 1 lipca 1997 r., tzn. Systematyczny Wykaz Wyrobów i Polską Scaloną Nomenklaturę Towarową Handlu Zagranicznego.

Zgodnie z poz. 1 załącznika nr 6 do w/w ustawy podatkiem akcyzowym objęte są wyroby klasyfikowane do grupy SWW 024 Produkty naftowe i syntetyczne paliwa płynne. Należy zaznaczyć, iż paliwa silnikowe nie są klasyfikowane w innej grupie, niż grupa SWW 024.

W związku z powyższym, wprowadzenie do krajowego obrotu i wykorzystanie do celów napędowych mieszaniny oleju napędowego i metyloestru oleju rzepakowego stosowanej jako paliwo silnikowe jest opodatkowane podatkiem akcyzowym w wysokości takiej jak dla oleju napędowego.

Podstawą do zastosowania podatku był przepis § 19 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 119, poz. 1259 ze zm.), zgodnie z którym podatnikami podatku akcyzowego są również osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby prawne dokonujące sprzedaży wyrobów akcyzowych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, od których nie zapłacono podatku.

Również, w myśl przepisów wynikających z § 19 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, podatnikami podatku akcyzowego są osoby fizyczne lub prawne, bądź jednostki organizacyjne wytwarzające paliwa w drodze mieszania lub przeklasyfikowania produktów naftowych. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2000 r., w przypadku sprzedaży paliw silnikowych wytwarzanych w drodze mieszania obowiązywały stawki podatku akcyzowego określone dla paliw silnikowych w załączniku nr 1 do w/w rozporządzenia.

Ponadto trzeba zaznaczyć, iż w przypadku wprowadzania do obrotu tej mieszaniny jako oleju napędowego, warunkiem koniecznym jest aby spełniała ona wymagania dla olejów napędowych, określone w polskiej normie PN-EN 590 wprowadzonej do obowiązkowego stosowania rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 14 września 1999 r. w sprawie obowiązku stosowania niektórych Polskich Norm (Dz.U. Nr 80, poz. 911).

Odnosząc się do stwierdzenia Pana Senatora o niekonstytucyjności przepisów uprzejmie informuję, że do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęło pytanie prawne składu orzekającego Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego we Wrocławiu z dnia 10 marca 2001 r. (sygn. akt I S.A./Wr 2281/98), "czy przepis art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) jest zgodny z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej" uzupełnione dnia 20 sierpnia 2001 r., o pytanie "czy wydany na podstawie art. 35 ust. 4 cyt. ustawy przepis § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 2, poz. 3, Nr 80, poz. 518, Nr 129, poz. 857, Nr 144, poz. 936) jest zgodny z powołanym wyżej przepisem Konstytucji. Sprawa nie została jeszcze rozpatrzona przez Trybunał Konstytucyjny.

Zdaniem Ministra Finansów, co zostało również przedstawione w piśmie Ministra Finansów do Trybunału Konstytucyjnego, pismo znak: PP4-816/182-1/2001/TK/A1. z dnia 2001-09-28, uregulowania te nie są niezgodne z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 3. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3), przekazał Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny:

Warszawa, dnia 6 lutego 2002 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W nawiązaniu do pisma z dnia 10 grudnia 2001 r., dotyczącego oświadczenia Pana Senatora Henryka Stokłosy, złożonego podczas 3 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 listopada 2001 r. - uprzejmie informuję, że Prokuratura Rejonowa w Miechowie przeprowadziła dochodzenie w sprawie nieodpowiedniego postępowania z odpadami produkcyjnymi w zakładzie utylizacji odpadów zwierzęcych spółki z o.o. "Saria Małopolska" w Wielkanocy gm. Gołcza w okresach 30 czerwca 2001 r., 21-23 sierpnia 2001 r. oraz 25 września 2001 r. - powodującego przedostanie się tych substancji na powierzchnię i wsiąkanie w glebę zakładu oraz okolicznych pól, co mogło zagrozić życiu lub zdrowiu wielu osób lub spowodować zniszczenie w świecie roślinnym lub zwierzęcym w znacznych rozmiarach, tj. o czyn przewidziany w art. 183 § 1 kodeksu karnego.

Postępowanie przygotowawcze w tej sprawie zostało umorzone postanowieniem Prokuratora Rejonowego w Miechowie z dnia 29 października 2001 r. wobec braku ustawowych znamion przestępstwa.

Obecnie akta tej sprawy znajdują się w Sądzie Rejonowym w Miechowie w związku z zażaleniem wniesionym przez pokrzywdzonego.

Prokurator Okręgowy w Krakowie, z uwagi na zarzuty podniesione w oświadczeniu Pana Henryka Stokłosy, wystąpił do małopolskich organów Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony Środowiska o ustosunkowanie się do nich oraz przekazanie przez te organy znajdujących się w ich posiadaniu materiałów dotyczących wskazanych spraw.

Analiza tych materiałów pozwoli Prokuratorowi Okręgowemu w Krakowie na ocenę prawidłowości wydanych decyzji oraz celowości podjęcia działań prawnych przez prokuratora w trybie określonym przepisami kodeksu postępowania administracyjnego.

Nadmieniam, że dalszy bieg czynności prokuratorskich w tej sprawie został objęty nadzorem służbowym Prokuratury Apelacyjnej w Krakowie.

Z wyrazami szacunku

Barbara Piwnik

* * *

Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5), przekazał Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny:

Warszawa, dnia 6 lutego 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senatora Sławomira Izdebskiego podczas VI posiedzenia Senatu RP w dniu 21 grudnia 2001 roku oraz na dołączoną do niego skargę zbiorową, dotyczącą działalności Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim oraz Sądu Okręgowego w Siedlcach uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

I. W zakresie spraw cywilnych

Zarzuty dotyczące wadliwej działalności Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim, jak i Sądu Okręgowego w Siedlcach zawarte w skardze zbiorowej były już wielokrotnie przedmiotem badania przez Departament Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości - na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 września 1995 r. w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów (Dz.U. Nr 111, poz. 538).

Na skutek wcześniejszych skarg rozpoznano zarzuty Pani Wiesławy Krakowskiej (zam. ul. Ogrodowa 21, 08-300 Sokołów Podlaski). Ustalono, że wszystkie wymienione przez nią sprawy, a mianowicie: I C 231/96, I C 188/99, I Ns 300/98, I C 24/96, I Co 12/96, I Co 24/97 i I Co 47/98, prowadzone przez Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim oraz sprawy o sygn. akt I Cz 115/98, I Cz 38/99, i Ca 78/00, I C 636/00, prowadzone przez ówczesny Sąd Wojewódzki w Siedlcach i Sąd Okręgowy w Siedlcach, a także przez Sąd Najwyższy są prawomocnie zakończone. Zatem jakakolwiek ingerencja ze strony Ministra Sprawiedliwości nie jest możliwa, gdyż zakres kompetencji określony cytowanym rozporządzeniem nie pozwala na spowodowanie zmiany prawomocnych orzeczeń sądowych.

W dniu 17 kwietnia 2001 r. skarżąca uzyskała odpowiedź Departamentu Sądów i Notariatu, iż nie jest możliwe zaskarżenie przez Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego prawomocnych orzeczeń sądu I instancji lub sądu rewizyjnego, kończących postępowanie w sprawie na podstawach i w terminach, które były przewidziane dla rewizji nadzwyczajnej. Ustawą z dnia 1 marca 1996 r. o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego, rozporządzeń Prezydenta Rzeczypospolitej - Prawo upadłościowe i Prawo o postępowaniu układowym, Kodeksu postępowania administracyjnego, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 43, poz. 189) zniesiono instytucję rewizji nadzwyczajnej.

Z dniem 1 lipca 1998 r. Minister Sprawiedliwości - Prokurator Generalny utracił już prawo do wnoszenia kasacji do Sądu Najwyższego od prawomocnych orzeczeń zapadłych w sprawach cywilnych, rodzinnych, gospodarczych, pracowniczych i ubezpieczeń społecznych.

Skarżąca została również poinformowana, że ze względu na prawomocne zakończenie postępowań sądowych nie jest możliwe zastosowanie środków z zakresu nadzoru administracyjnego, gdyż dotyczą one tylko spraw będących w toku.

Badając zasadność zarzutów sformułowanych przez kolejną osobę - Pana Czesława Wypustka (zam. Dąbrowa, 08-300 Sokołów Podlaski) stwierdzono, że w sprawie I C 191/99, prowadzonej przez Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim, postanowieniem z dnia 5 października 2000 r., Sąd ten zawiesił rygor natychmiastowej wykonalności nadany wyrokowi zaocznemu z dnia 25 listopada 1999 roku i natychmiast powiadomił o tym komornika, który wcześniej wszczął postępowanie egzekucyjne przeciwko dłużnikowi w osobie Pana Czesława Wypustka (sygn. akt Km 133/00).

W sprawie toczącej się na skutek skargi na czynności komornika (sygn. akt I Co 165/00) Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim postanowieniem z dnia 23 listopada 2000 r. zawiesił postępowanie egzekucyjne w całości.

Od dnia 5 października 2000 r. (data zawieszenia rygoru natychmiastowej wykonalności) komornik nie przekazał żadnej kwoty na rzecz powoda ze sprawy I C 191/00, a pieniądze - potrącone jeszcze w październiku 2000 r., zostały złożone do depozytu sądowego.

W dniu 17 stycznia 2001 r. akta sprawy I Co 165/00 zostały przesłane do Sądu Okręgowego w Siedlcach w celu rozpoznania zażalenia wierzyciela Piotra Lachowskiego na postanowienie o zawieszeniu postępowania egzekucyjnego w całości.

W dniu 8 stycznia 2001 r. Pan Czesław Wypustek złożył drugą skargę na czynności komornika, która została zarejestrowana pod sygn. I Co 4/01.

Z wyjaśnień komornika wynikało, że od października 2000 r. nie potrącał on ze świadczenia rentowego dłużnika żadnych kwot na rzecz Piotra Lachowskiego.

Ustalono także, że skarżący został zwolniony w całości od kosztów sądowych w sprawach: I Co 4/01, I Co 165/00, a terminy posiedzeń były wyznaczone przez Sąd bez zbędnej zwłoki.

Skarga Pana Czesława Wypustka została uznana za bezzasadną, a stosowne odpowiedzi skarżący uzyskał od Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach w dniach 19 lutego 2001 r. i 26 lutego 2001 r.

Badając zasadność skargi Pani Barbary Sobolewskiej (zam. Dolne Pole, 08-300 Sokołów Podlaski) odnośnie toku postępowania w sprawie I C 229/99 (I Ca 248/00) ustalono, że skarżąca nie jest stroną w tym postępowaniu, a jedynie matką strony - Agnieszki Skibniewskiej. W związku z powyższym stosownej odpowiedzi udzielono Pani Agnieszce Skibniewskiej (zam. Dolne Pole 34, 08-300 Sokołów Podlaski) w piśmie z dnia 23 stycznia 2001 r.

Prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach stwierdził w odpowiedzi do skarżącej, że oddalenie przez Sąd Okręgowy w Siedlcach apelacji od wyroku Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim wydanego w sprawie I C 229/99, czyni zbędnym rozważania na temat "roli woźnego Zawadzkiego w rozpoznaniu sprawy". Skarżąca została pouczona, iż w przypadku posiadania dowodów, dotyczących korupcji w Sądzie Rejonowym w Sokołowie Podlaskim, powinna złożyć zawiadomienie do Policji bądź Prokuratury.

Skarżąca uzyskała również informacje o braku możliwości wznowienia postępowania z urzędu i o obowiązujących w tym zakresie przepisach Kodeksu postępowania cywilnego (art. 399-416).

Skarga Pana Mariana Sikorskiego (zam. Przywóski ul. Księdza Brzóski 49, 08-300 Sokołów Podlaski), w której zawarł zarzut pod adresem Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim "że wygra sprawę ten, kto ma pieniądze i jest sprawny" został uznany za gołosłowny i nie poparty jakimkolwiek uzasadnieniem.

Po zbadaniu akt sprawy I C 166/00, toczącej się z powództwa Mariana Sikorskiego przeciwko pozwanemu Tadeuszowi Bilińskiemu o przywrócenie zakłóconego posiadania stwierdzono, że Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim wyznacza terminy rozpraw bez zbędnej zwłoki, a w toku procesu powód uzyskał zwolnienie od kosztów sądowych w sprawie i wyznaczono również dla niego pełnomocnika w osobie adwokata Macieja Wiktorzaka.

Skarga Pana Mariana Sikorskiego została uznana za bezzasadną w piśmie Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach z dnia 6 marca 2001 r. oraz w piśmie Departamentu Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 3 lipca 2001 r.

Na skutek skargi Pana Józefa Nasiłowskiego (zam. Brodacze 14, 08-300 Sokołów Podlaski) zostały zbadane sprawy o sygn. akt I C 604/94 (I ACr 361/95) Sądu Okręgowego w Siedlcach oraz I C 66/93 Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim.

W pierwszej z wymienionych spraw, Sąd Okręgowy w Siedlcach oddalił powództwo Józefa Nasiłowskiego przeciwko pozwanemu Waldemarowi Zawadzkiemu - o unieważnienie aktu notarialnego.

Wyrokiem z dnia 9 listopada 1995 r. Sąd Apelacyjny w Lublinie oddalił rewizję wniesioną przez powoda, a Minister Sprawiedliwości pismem z dnia 16 marca 1998 r. powiadomił skarżącego, że nie znalazł podstaw do złożenia kasacji w tej sprawie. W związku z powyższym orzeczenie w sprawie I C 604/94 uzyskało prawomocność.

W drugiej z wymienionych spraw o sygn. akt I C 66/93, Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim zasądził na rzecz Józefa Nasiłowskiego odszkodowanie, natomiast rewizja od tego wyroku rozpoznawana przez ówczesny Sąd Wojewódzki w Siedlcach została oddalona. Ze względu na prawomocne rozstrzygnięcie sprawy Prezes Sądu Okręgowego nie badał zarzutu skarżącego o stronniczości sędziów prowadzących postępowanie sądowe.

Skarżący uzyskał stosowną odpowiedź Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach w dniu 23 lutego 2001 r. oraz odpowiedź Departamentu Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości w dniu 3 lipca 2001 r.

W obu odpowiedziach skarga Pana Józefa Nasiłowskiego została uznana za bezzasadną.

Skarga Państwa Józefy i Tadeusza Kosieradzkich (zam. ul. Węgrowska 73, 08-300 Sokołów Podlaski) została uznana w piśmie Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach z dnia 23 lutego 2001 r. oraz w piśmie Departamentu Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 3 lipca 2001 r. za bezzasadną, ponieważ wszystkie sprawy o sygn. akt: I C 112/91, I C 313/95, I Co 8/93, I Co 3/94, I Co 2/94, I Co 7/95 Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim oraz sprawa o sygn. akt I NS 137/89 Sądu Rejonowego w Węgrowie, zostały już prawomocnie zakończone. Fakt ten uniemożliwiał podjęcie jakichkolwiek działań z zakresu nadzoru administracyjnego.

Badając zasadność skargi Pana Wacława Krasnodębskiego (zam. ul. Żytnia 30, 08-300 Sokołów Podlaski) ustalono, że postępowanie w sprawie I Ns 203/00 o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości jest prawomocnie zakończone, gdyż postanowieniem z dnia 9 czerwca 2000 r. Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim oddalił skargę o wznowienie postępowania. Sąd Okręgowy w Siedlcach postanowieniem z dnia 21 listopada 2000 r. oddalił apelację od tego orzeczenia, a następnie w dniu 19 stycznia 2001 r. odrzucił kasację.

W sprawie I Ns 625/97 Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem" wniosła o stwierdzenie zasiedzenia nieruchomości. Uczestnikiem tego postępowania był Pan Wacław Krasnodębski.

Od dnia 14 lipca 1999 r. do dnia 24 stycznia 2001 r. postępowanie było zawieszone.

Po podjęciu postępowania toczyło się ono bez zbędnej zwłoki, a Sąd wyznaczał wszystkie rozprawy terminowo, tj. w dniach: 19 marca 2001 r., 7 maja 2001 r., 18 czerwca 2001 r., 5 listopada 2001 r., 26 listopada 2001 r., 30 listopada 2001 r. oraz 14 grudnia 2001 r.

Na ostatniej rozprawie w dniu 14 grudnia 2001 r. Sąd Rejonowy ogłosił postanowienie, w którym oddalił wniosek. W tym samym dniu wpłynęła zapowiedź apelacji.

Aktualnie akta znajdują się u sędziego referenta, który sporządza uzasadnienie orzeczenia. Po doręczeniu odpisu postanowienia wraz z uzasadnieniem wnioskodawcy i złożeniu apelacji będzie toczyło się postępowanie międzyinstancyjne, a następnie akta zostaną przekazane sądowi II instancji.

Wydłużenie się rozpoznania przedmiotowej sprawy wynikało z jej skomplikowanego charakteru i faktu zawieszenia postępowania przez okres prawie półtora roku.

Prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach w odpowiedzi skierowanej do skarżącego w dniu 23 lipca 2001 r. uznał skargę za bezzasadną i nie znalazł podstaw do przypisania sędziemu, który prowadził sprawę I Ns 625/97 braku obiektywizmu, a tym bardziej stronniczości.

W piśmie z dnia 17 sierpnia 2001 r. Departament Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości podzielił stanowisko Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach w przedmiocie bezzasadności skargi Wacława Krasnodębskiego.

Odnosząc się do skargi Pani Henryki Replin (zam. Węże 78, 08-300 Sokołów Podlaski) w lipcu 2001 r. stwierdzono, że nie jest możliwe zbadanie akt sprawy I C 216/99 Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim o stwierdzenie nieważności umowy przedwstępnej, ponieważ znajdowały się one od dnia 25 kwietnia 2001 r. u lekarza Pani Beaty Jastrzębskiej-Gawron - biegłej z dziedziny psychiatrii, która miała sporządzić opinię w niniejszej sprawie.

W związku z tym, że biegła nie zwracała akt sprawy, Sąd Rejonowy dwukrotnie ponaglał ją o sporządzenie opinii i w rezultacie biegła została dwa razy ukarana grzywną.

Akta sprawy zostały zwrócone ostatecznie w dniu 30 listopada 2001 roku bez wykonania opinii.

Od dnia 6 grudnia 2001 r. akta sprawy znajdują się u kolejnego biegłego psychiatry Pani Jadwigi Orzechowskiej-Borucińskiej, która ma sporządzić opinię.

Po zwrocie akt przez biegłego będzie możliwe dokonanie bezpośredniej kontroli sprawności postępowania i udzielenie pełniejszej odpowiedzi osobie wnoszącej skargę.

Rozpoznając skargę Państwa Barbary i Wojciecha Ajchel (zam. Karolew 80, 08-313 Grochów), nie stwierdzono uchybień w przebiegu postępowania w sprawie I Co 285/95 Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim, które czyniłyby prawdopodobnym zarzut korupcji postawiony Prezesowi Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim i komornikowi tego Sądu. Postępowanie w sprawie Km 19/93 dotyczące egzekucji z nieruchomości toczyło się pod nadzorem Sędziego Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim. W obwieszczeniach o licytacji nieruchomości z dnia 28 lutego 2000 r. i 11 października 2000 r. nie znaleziono żadnych nieprawidłowości, bowiem zgodnie z przepisami wartość szacunkowa każdej z trzech działek była podana oddzielnie.

Z akt sprawy I Co 285/95 wynikało, że Sąd postanowieniem z dnia 23 listopada 2000 r. zawiesił postępowanie egzekucyjne, uwzględniając w ten sposób wniosek wierzyciela.

Pismo Państwa Ajchel nazwane zażaleniem na bezczynność komornika, w którym domagali się oni oszacowania nieruchomości, wpłynęło 16 października 2000 r. Sąd nie wydał żadnej decyzji w tym przedmiocie z uwagi na to, że postępowanie egzekucyjne było zawieszone.

W dniu 2 lutego 2001 r. wpłynął wniosek wierzyciela o podjęcie postępowania egzekucyjnego.

Po podjęciu postępowania pismo skarżących z dnia 16 października 2000 r. zostało potraktowane jako wniosek o dodatkowy opis i oszacowanie nieruchomości, złożony na podstawie art. 691k.p.c.

W świetle powyższych ustaleń zarzut Państwa Ajchel o braku rozpoznania przez Sąd zgłoszonych żądań, a także zarzut działania na szkodę skarżących wskutek zaniżenia ceny szacunkowej nieruchomości zostały uznane za bezzasadne.

Skarżący uzyskali stosowne odpowiedzi od Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach w dniu 23 lutego 2001r., a od Departamentu Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości w dniu 17 sierpnia 2001 r.

W ramach nadzoru nad działalnością sądów powszechnych Wydział Cywilny Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim był wizytowany ostatnio w dniach 20 - 29 września 2000 r. przez sędziego wizytatora Sądu Okręgowego w Siedlcach Kazimierza Pyckę.

Przedmiotem wizytacji była przede wszystkim sprawność postępowania w sprawach cywilnych oraz obciążenie sędziów pracą.

Protokół z wizytacji został sporządzony przez sędziego wizytatora w dniu 10 października 2000 r. i zawiera wniosek, iż mimo pewnych błędów i niedociągnięć, pracę Wydziału Cywilnego Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim należy ocenić pozytywnie.

W dniu 17 października 2000 r. Prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach, mając na uwadze treść protokołu wizytacji, wydał Prezesowi Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim zarządzenia (polecenia powizytacyjne), zmierzające do wyeliminowania stwierdzonych uchybień.

W dniu 13 grudnia 2000 r. Departament Sądów i Notariatu Ministerstwa Sprawiedliwości zwrócił się do Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach z poleceniem przesłania informacji na temat wykonania zarządzeń powizytacyjnych oraz informacji o stanie spraw, w których doszło do przewlekłości postępowania (wykaz tych spraw zamieszczony był w protokole wizytacji).

Stosowną odpowiedź od Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach Ministerstwo Sprawiedliwości uzyskało w dniu 4 stycznia 2001 r. Wszystkie sprawy "stare" zostały umieszczone w specjalnym wykazie prowadzonym przez Wydział Cywilny Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim, a Przewodniczący tego Wydziału oraz Prezes tego Sądu sprawdzają systematycznie terminy rozpraw wyznaczanych w tych sprawach, a także kontrolują rodzaj czynności podejmowanych przez referentów. Zostało również zorganizowane spotkanie z sędziami orzekającymi w Wydziale Cywilnym w celu przedstawienia ustaleń i wniosków pokontrolnych przesłanych przez Prezesa Sądu Okręgowego w Siedlcach.

W 2001 r. Prezes Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim i Prezes Sądu Okręgowego w Siedlcach podejmowali w ramach nadzoru administracyjnego wszystkie niezbędne czynności w celu usprawnienia rozpoznania spraw "starych" oraz wyeliminowania uchybień stwierdzonych w protokole wizytacji.

II. W zakresie spraw karnych

Sprawy karne opisane w wymienionej na wstępie skardze - za wyjątkiem sprawy II I 553/00 Sądu Rejonowego w Siedlcach - zostały już prawomocnie zakończone, po uprzedniej kontroli trafności orzeczeń przez sąd wyższej instancji. Dotyczyły one następujących zarzutów:

W sprawie II K 249/99 (II Ka 170/00) Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Zdzisław Filon został oskarżony o czyn z art. 277 kk, polegający na tym, że w czerwcu 1999 r. usunął znaki graniczne wytyczające granice nieruchomości Agnieszki Skibniewksiej.

Sprawa wpłynęła w dniu 23 sierpnia 1999 r., a wyrok warunkowo umarzający postępowanie karne zapadł w dniu 10 stycznia 2000 r.

Powództwo cywilne wniesione przez pokrzywdzoną pozostawiono bez rozpoznania.

Apelację od wyroku wniosła oskarżycielka posiłkowa, a Sąd Okręgowy w Siedlcach wyrokiem z dnia 19 maja 2000 r. utrzymał go w mocy.

W sprawie II K 172/92 (II Kr 30/93) Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Walenty i Danuta Remiszewscy zostali oskarżeni o czyn z art. 159 d kk polegający na pobiciu Józefa Nasiłowskiego.

Sprawa wpłynęła w dniu 11 sierpnia 1992 r.

Wyrok skazujący oskarżonych na kary po 6 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem wykonania i po 1.500.000 (starych) zł grzywny zapadł w dniu 4 grudnia 1992 r.

Rewizje od tego wyroku wnieśli oskarżeni, a Sąd Wojewódzki w Siedlcach dnia 19 lutego 1993 r. utrzymał go w mocy.

W sprawie II Kws 16/92 Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Józef Nasiłowski został obwiniony o popełnienie czynu z art. 151 § 1 kodeksu wykroczeń, polegającego na wypasaniu krów na łące stanowiącej własność Danuty Remiszewskiej.

Kolegium ds. Wykroczeń przy Sądzie Rejonowym w Sokołowie Podlaskim skazało go za to wykroczenie orzeczeniem z dnia 30 czerwca 1992 roku na karę 300.000 (starych) zł grzywny.

Na skutek odwołania sprawa wpłynęła w dniu 9 lipca 1992 r. do Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim, który wyrokiem z dnia 4 grudnia 1992 r. uznał Józefa Nasiłowskiego za winnego i wymierzył taką samą karę, jak Kolegium ds. Wykroczeń.

Józef Nasiłowski wniósł od tego wyroku "odwołanie", które jako niedopuszczalne z mocy ustawy - zarządzeniem Prezesa Sądu z dnia 15 grudnia 1992 r. nie zostało przyjęte - co oznacza, że wyrok stał się prawomocny.

W sprawie II K 284/94 (II Kr 391/95) Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Radosław Kościelny, Tomasz Czapski i Grzegorz Nasiłowski (syn Józefa Nasiłowskiego) zostali oskarżeni o dokonanie czynu z art. 208 dkk, polegającego na kradzieży z włamaniem na szkodę Mirosława Rurarza w dniu 3 czerwca 1994 r.

Sprawa wpłynęła do Sądu w dniu 5 października 1994 r. W trakcie procesu zmarł pierwszy z oskarżonych, co spowodowało umorzenie w stosunku do niego postępowania karnego.

Wyrokiem z dnia 23 maja 1995 r. Janusz Czapski został uniewinniony, zaś Grzegorz Nasiłowski skazany (za czyn z art. 252 dkk polegający na pomocy w ukryciu przedmiotów pochodzących z przestępstwa) na karę 6 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem wykonania na 3 lata oraz grzywnę w kwocie 700 zł.

Na skutek apelacji wniesionych przez prokuratora oraz oskarżonego Grzegorza Nasiłowskiego, Sąd Wojewódzki w Siedlcach wyrokiem z dnia 30 sierpnia 1995 r. utrzymał w mocy wyrok w części dotyczącej Grzegorza Nasiłowskiego, zaś w części dotyczącej Janusza Czapskiego - uchylił i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

Wyrokiem z dnia 14 lutego 1996 r. Sąd Rejonowy w Sokołowie Podlaskim ponownie uniewinnił oskarżonego Janusza Czapskiego.

Wyrok ten uprawomocnił się w I instancji, gdyż nie został zaskarżony.

W sprawie II K 43/97 (II Ka 201/98) Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Jan Krakowski oskarżony został o czyn z art. 167 § 1 dkk polegający na uniemożliwieniu Stanisławowi Krakowskiemu korzystania z mieszkania w okresie od 28 listopada 1996 r. do 2 grudnia 1996 r.

Sprawa wpłynęła w dniu 27 stycznia 1997 r.

Wyrokiem z dnia 4 lutego 1998 r. oskarżony został skazany na grzywnę w kwocie 300 zł.

Po wniesieniu przez niego apelacji Sąd Wojewódzki w Siedlcach wyrokiem z dnia 26 czerwca 1998 r. utrzymał zaskarżony wyrok w mocy.

W sprawie II K 197/92 (II Kr 100/93) Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim Jan Krakowski i Wiesława Krakowska oskarżeni zostali o czyn z art. 184 § 1 dkk tj. moralne znęcanie się nad rodzicami oskarżonego w okresie od lipca 1991 r. do lipca 1992 r.

Sprawa wpłynęła w dniu 11 września 1992 r.

Wyrokiem z dnia 16 listopada 1992 r. oboje oskarżeni zostali skazani na kary po 6 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem wykonania na 2 lata.

Po wniesieniu przez oskarżonych rewizji, Sąd Wojewódzki w Siedlcach wyrokiem z dnia 30 kwietnia 1993 r. zaskarżony wyrok utrzymał w mocy.

W sprawie II K 253/00 (II Ka 603/01) Sądu Rejonowego w Siedlcach Wiesław Krasnodębski oskarżony został o czyn z art. 191 § 1 i 155 § 2 w zw. z art. 10 § 2 dkk polegający na tym, że jako właściciel firmy transportowej nie dopełnił w dniu 29 maja 1995 r. obowiązków w zakresie bhp w wyniku czego pracownik tej firmy podczas wymiany koła doznał obrażeń ciała stanowiących chorobę zazwyczaj zagrażającą życiu.

Sprawa wpłynęła do Sądu w miesiącu listopadzie 1995 roku.

Wyrokiem z dnia 26 października 1999 r. oskarżonego skazano na karę 10 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania oraz na karę grzywy.

Apelację od tego wyroku wnieśli oskarżeni i oskarżyciel posiłkowy.

Sąd Okręgowy w Siedlcach wyrokiem z 21 marca 2000 r. uchylił zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

Sąd Rejonowy w Siedlcach wyrokiem z dnia 29 stycznia 2001 r. ponownie skazał oskarżonego na karę 10 miesięcy pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania i na karę grzywny. Na skutek wniosku oskarżonego z dnia 5 lutego 2001 r. doręczono mu w dniu 14 marca 2001 r. odpis wyroku z uzasadnieniem. Ponieważ w ustawowym terminie nie wpłynęła apelacja sąd I instancji uznał, że jego wyrok uprawomocnił się w dniu 29 marca 2001 r.

W dniu 9 kwietnia 2001 r. oskarżony wniósł apelację wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do jej złożenia. We wniosku tym stwierdził, że nie doręczono mu odpisu wyroku z uzasadnieniem, a zwrócone sądowi potwierdzenie odbioru podpisał najprawdopodobniej sam doręczyciel pocztowy. W trakcie rozpatrywania wniosku o przywrócenie terminu dopuszczono dowód z opinii biegłego. Biegły stwierdził, że rzeczywiście dowód doręczenia wyroku z uzasadnieniem podpisał nazwiskiem oskarżonego sam doręczyciel. W konsekwencji postanowieniem z dnia 18 września 2001 r. przywrócono oskarżonemu termin do wniesienia apelacji, a następnie przesłano akta sądowi II instancji.

Pierwsza rozprawa apelacyjna przed Sądem Okręgowym w Siedlcach wyznaczona na dzień 15 listopada 2001 r. została odroczona z uwagi na nieobecność oskarżonego spowodowaną chorobą.

Kolejna rozprawa - w dniu 28 grudnia 2001 r. - również została odroczona, gdyż oskarżony ustanowił nowego obrońcę, który stwierdził, że miał zbyt mało czasu na zapoznanie się z aktami sprawy. Nowy termin rozprawy apelacyjnej wyznaczono na dzień 15 lutego 2002 r.

III. Badanie skarg Józefa Nasiłowskiego i Wiesławy Krakowskiej, którzy pomawiają sędziów orzekających w Sądzie Rejonowym w Sokołowie Podlaskim o korupcję, a woźnego tego Sądu, że w tym pośredniczy, nie potwierdziło tych zarzutów.

W związku z pomówieniem woźnego Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim o przyjęcie korzyści majątkowych jeszcze w połowie lat 90-tych wszczęto postępowanie karne. Zostało ono jednak umorzone, bowiem nie stwierdzono popełnienia przestępstwa. Należy również zaznaczyć, że obecny Prezes Sądu Rejonowego w Sokołowie Podlaskim - sędzia Józef Cejmer - wymieniany w skargach, został powołany na to stanowisko dopiero w grudniu 1998 roku.

Reasumując, informację Pana Marszałka, że oprócz zbadania zarzutów dotyczących toku postępowania w sprawach cywilnych i karnych, Departament Sądów i Notariatu zaplanował przeprowadzenie w marcu 2002 r. wizytacji w Sądzie Rejonowym w Sokołowie Podlaskim, której przedmiotem będzie ocena pracy sędziów tam zatrudnionych, a w szczególności zbadanie zasadności zarzutów dotyczących uchybienia godności urzędu sędziego przez Prezesa Sądu, jak również organizacja pracy tego Sądu.

Z wyrazami szacunku

Barbara Piwnik

* * *

Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Genowefy Grabowskiej, Adama Graczyńskiego, Jerzego Markowskiego, złożonym na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, dn. 2002-02-07

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
tu RP

W nawiązaniu do przesłanego przy piśmie z dnia 8 stycznia 2002 r., znak LP/043/01/02/V oświadczenia złożonego przez senatorów: Genowefę Grabowską, Adama Graczyńskiego i Jerzego Markowskiego w sprawie dofinansowania Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie - uprzejmie wyjaśniam.

Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie jest przedsiębiorstwem państwowym użyteczności publicznej, które w świetle przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.) powinno być skomunalizowane do roku 1993.

We wszystkich województwach na terenie kraju w latach 1990 do 1993 przedsiębiorstwa państwowe użyteczności publicznej, których organami założycielskimi byli wojewodowie zostały skomunalizowane, wyjątkiem w tym zakresie jest województwo śląskie.

Obecnie również jest możliwość przekazania mienia przedsiębiorstwa państwowego samorządowi województwa zgodnie z przepisami rozdziału 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. Nr 91, poz. 576 z późn. zm.).

W myśl art. 48 nabycie mienia przez województwo samorządowe może nastąpić m.in. w drodze przekazania mienia Skarbu Państwa będącego we władaniu państwowych osób prawnych. Art. 49 ust. 1 stanowi, że przekazanie województwu samorządowemu takiego mienia, służącego realizacji zadań województwa następuje na podstawie decyzji administracyjnej wojewody wydawanej z urzędu.

W świetle przepisów art. 14 ust. 1 pkt 3 i 11 ww. ustawy zadania o charakterze wojewódzkim m. in. w zakresie kultury i ochrony jej dóbr oraz kultury fizycznej i turystyki są zadaniami samorządu województwa.

Ministerstwo Finansów wielokrotnie sygnalizowało Wojewodzie Śląskiemu konieczność skomunalizowania omawianej jednostki, tym bardziej, że tego rodzaju działalność jest zadaniem samorządów lokalnych i w związku z reformą samorządową powinna być przez te samorządy finansowana.

Jednocześnie pragnę poinformować, że w dniu 20 listopada 2001 r. projekt ustawy budżetowej na rok 2002 został przekazany do rozpatrzenia przez Sejm RP i obecnie znajduje się na etapie prac parlamentarnych. W tej sytuacji Minister Finansów nie jest władny do korygowania jego zapisów. Na tym etapie tylko Parlament może dokonywać zmian wydatków ujętych w projekcie bądź wprowadzać nowe pozycje wydatków.

Z upoważnienia

MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

dr Wiesław Ciesielski

* * *

Generalny Inspektor Celny przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 7):

Warszawa, dnia 13 lutego 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 5 lutego 2002 r. (nr LP/043/36/02/V) dot. oświadczenia złożonego przez senatora Władysława Mańkuta w sprawie trudnej sytuacji panującej na polsko-rosyjskich przejściach granicznych w Gronowie, Bezledach i Gołdapi, uprzejmie informuję, że Inspekcja Celna działająca na podstawie Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. o Inspekcji Celnej (Dz.U. Nr 71, poz. 449 ze zm.) nie prowadzi bezpośredniej działalności na przejściach granicznych. Zgodnie z ustawowymi zadaniami, funkcjonariusze Inspekcji Celnej koncentrują się na zwalczaniu przemytu oraz innych nadużyć w obrocie towarowym z zagranicą wewnątrz kraju.

Na terenie województwa warmińsko-mazurskiego działania te realizowane są przez Regionalny Inspektorat Celny w Olsztynie, który został utworzony w sierpniu 2000 r. Obecnie w Regionalnym Inspektoracie Celnym w Olsztynie zatrudnionych jest 16 osób, w tym 10 funkcjonariuszy. Wymieniony inspektorat jest więc w fazie organizacji.

W 2000 r. działania RIC Olsztyn nakierowane były głównie na prowadzenie działalności kontrolno-dochodzeniowej na bazarach usytuowanych w pobliżu ww. przejść granicznych oraz drogach dojazdowych do granicy. W ubiegłym roku funkcjonariusze RIC Olsztyn przeprowadzili 41 akcji prewencyjno-kontrolnych. ich efektem było zajęcie:

- 35 661 paczek papierosów,

- 162 litrów alkoholu w przeliczeniu na 100% spirytus,

- 5 samochodów.

W związku z nowelizacją przepisów Kodeksu karnego skarbowego, funkcjonariusze Regionalnego Inspektoratu Celnego w Olsztynie wystawili, w 2001r., 388 mandatów karnych na kwotę 51 620 zł (281 mandatów wystawiono Polakom, 107 Rosjanom).

W zwalczaniu przemytu na terenie województwa warmińsko-mazurskiego Regionalny Inspektor Celny w Olsztynie współpracuje m. in. z Urzędem Celnym w Olsztynie, Policją, Urzędem Ochrony Państwa, Urzędem Kontroli Skarbowej w Olsztynie oraz Strażą Graniczną.

W budżecie na rok 2002 nie przewidziano środków na zwiększenie zatrudnienia w Inspekcji Celnej. Pragnę jednak zapewnić Pana Marszałka, że działania RIC Olsztyn nakierowane na zwalczanie przemytu na terenie województwa warmińskio-mazurskiego będą kontynuowane oraz, w miarę możliwości, intensyfikowane.

Z poważaniem

Generalny Inspektor Celny

Andrzej Anklewicz

* * *

Minister Sprawiedliwości przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Mariana Lewickiego, złożone na 6. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 5):

Warszawa, dnia 14 lutego 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Stosownie do postanowień art. 49 ust. 5 Regulaminu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej uprzejmie przesyłam na ręce Pana Marszałka odpowiedź na skierowane do mnie przez Pana Mariana Lewickiego oświadczenie, które dotyczy zmian wprowadzonych przez ustawę z dnia 18 września 2001 r. zmieniającą ustawę o komornikach sądowych i egzekucji.

Dla pełnego przedstawienia sprawy pragnę krótko zaprezentować przebieg prac nad ustawą o komornikach sądowych w Ministerstwie Sprawiedliwości oraz proces uchwalenia znowelizowanej ustawy o komornikach sądowych i egzekucji w jej obecnej postaci.

Zamiarem Ministra Sprawiedliwości nie było znowelizowanie ustawy z 1997 r., lecz zastąpienie jej zupełnie nowych aktem. Opracowany przez Zespół powołany w Ministerstwie projekt został przesłany w dniu 8 czerwca 2001 r. Prezesowi Rady Ministrów.

Obecnie obowiązująca ustawa powstała jednak wskutek inicjatywy poselskiej, bowiem dnia 1 czerwca 2001 r. wpłynął do Sejmu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 3069), którego treść nie była uprzednio konsultowana z Ministerstwem Sprawiedliwości.

Odpowiadając na pierwsze pytanie Pana Senatora pragnę wyjaśnić, iż zgodnie z art. 31 ust. 2 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tj. M.P. z 1998 r. Nr 44, poz. 618 ze zm.) uzasadnienie dołączone do projektu ustawy powinno zawierać m.in. przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne (pkt 4), jak również wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa (pkt 5).

Uzasadniając projekt ustawodawstwa wskazywał, iż zaproponowane przez niego zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz.U. Nr 133, poz. 882 ze zm.) spowodują dla budżetu państwa w skali roku oszczędności w wysokości 14.300.000 złotych z tytułu likwidacji stałego składnika wynagrodzenia komorników określono jako kwota bazowa.

Kwestia zmniejszenia dochodów budżetowych nie została w uzasadnieniu w ogóle poruszona. W związku z niedopełnieniem przez ustawodawcę obowiązku oszacowania skutków finansowych ustawy, brak jest możliwości jakiegokolwiek odniesienia się przez Ministerstwo Sprawiedliwości do oceny skutków finansowych, jakie spowodowało wprowadzenie w życie polskiego projektu. Ponadto należy zauważyć, iż udział przedstawicieli Ministerstwa w przygotowywaniu ustawy ograniczał się jedynie do uczestnictwa w pracach sejmowej Komisji Sprawiedliwości.

Posłowie przedstawiający projekt stwierdzili w uzasadnieniu, iż "(...) dokonanie zmian w treści ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, przy równoczesnym uwzględnieniu korzyści finansowych wynikających dla budżetu państwa jest niezbędne".

W toku parlamentarnych prac - w porównaniu do pierwotnej wersji projektu - dodano w art. 2 ust. 6, który stanowi o odpowiedzialności za szkody wynikające z ujawnienia przez komornika tajemnicy bankowej lub skarbowej, dokonano określenia art. 61 i 62, a kilka artykułów otrzymało nowe brzmienie. Są nimi m.in.:

1) art. 28 - "Komornik jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów: o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ubezpieczeniach społecznych oraz o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym",

2) art. 45 - w którym kilka ustępów uzyskało nowe brzmienie:

a) ust. 1 "Po złożeniu przez właściciela tytułu wykonawczego wraz z wnioskiem o wszczęcie egzekucji komornik podejmuje czynności egzekucyjne, chyba że wnioskowi nie można nadać biegu z powodu przeszkód prawnych",

b) ust. 2 - "Za dokonaną egzekucję świadczeń pieniężnych komornik pobiera od dłużnika opłatę stosunkową w wysokości 15% wartości wyegzekwowanego roszczenia",

c) ust. 3 - "Za dokonanie zabezpieczenia roszczenia komornik pobiera opłatę stosunkową w wysokości 5% wartości roszczenia po dokonaniu zabezpieczenia. Jeżeli ten sam komornik na wniosek wierzyciela podejmie egzekucje do przedmiotu zabezpieczenia, opłatę, o której mowa w ust. 2, pomniejsza się o kwotę uiszczoną za dokonanie zabezpieczenia. Dokonana przez wierzyciela opłata podlega zwrotowi z pierwszych świadczeń wyegzekwowanych przez komornika",

d) ust. 4 - "Jeżeli egzekucja okaże się bezskuteczna bądź wyegzekwowana kwota nie wystarcza na pokrycie kosztów egzekucji, komornik zwraca połowę opłaty stosunkowej pobranej od wierzyciela tytułem zabezpieczenia",

e) ust. 5 "Komornik może, przed wszczęciem egzekucji środków pieniężnych, wezwać wierzyciela do wpłacenia części opłaty stosunkowej w wysokości 15% najniższego wynagrodzenia przy wartości egzekwowanego świadczenia do 10.000 złotych i 25% najniższego wynagrodzenia, kiedy wartość egzekwowanego świadczenia przekracza kwotę 10.000 złotych" oraz

3) art.. 49 "Cała opłata stosunkowa wynosi 15% wartości egzekwowanego świadczenia, jednak nie może być niższa niż 1/10 i wyższa niż trzydziestokrotna wysokość prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, zwanego dalej "prognozowanym przeciętnym wynagrodzeniem".

Opłatę tę komornik pobiera również w przypadku umorzenia postępowania na wniosek wierzyciela złożony przed upływem roku od dnia otrzymania wniosku o wszczęcie egzekucji; w tym celu komornik wyda postanowienie, w którym wezwie dłużnika do uiszczenia należności z tytułu opłat w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia. Postanowienie po uprawomocnieniu podlega wykonaniu w drodze egzekucji bez zaopatrywania w klauzulę wykonalności".

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie niektórych ustaw, po rozpatrzeniu poprawek zgłoszonych przez Senat został przyjęty przez Sejm dnia 18 września 2001 r., podpisany przez Prezydenta RP w dniu 11 października, natomiast jego wejście w życie ustawodawca zaplanował na dzień 1 stycznia 2002 r. i z tą datą ww. akt uzyskał moc prawną.

Uchwalenie ustawy poprzedzone było również konsultacją z samorządem komorniczym, czego przykładem może być uwzględnienie niektórych uwag Krajowej Rady Komorniczej (przedłużenie czasu, w którym komornik dokonuje niezbędnych czynności egzekucyjnych lub podniesienie wysokości opłaty stosunkowej pierwotnie z 10% do 15%).

Odnosząc się do pytań Pana Senatora dotyczących analizy skutków finansowych ustawy można jedynie wskazać, iż faktem jest, iż stawki opłat egzekucyjnych uległy obniżeniu. Może to oznaczać zmniejszenie dochodów komorników, a w konsekwencji uzyskiwanego przez Skarb Państwa podatku dochodowego.

Należy jednak zauważyć, iż dochód komornika ulegnie zmniejszeniu w przypadku, gdy egzekucja okaże się bezskuteczna. W przypadku skuteczności egzekucji wysokość opłaty nadal pozostaje w związku z wartością wyegzekwowanego świadczenia ponieważ zmianie uległa jedynie jej stawka, a wprowadzenie powyższej zmiany uzasadnione było ważnymi względami społecznymi.

Koszty prowadzenia egzekucji były bowiem tak znaczne, że wątpliwym wydawał się rzeczywisty dostęp do postępowania egzekucyjnego, dotychczas bowiem wyłączne ryzyko bezskutecznej egzekucji spoczywało na wierzycielu, a dochód komornika w większym stopniu - niż od skuteczności postępowania - zależny był od ilości spraw.

Odnosząc się do zawartych w oświadczeniu Pana Senatora uwag dotyczących nowych rozwiązań przyjętych przez ustawodawcę należy zwrócić uwagę na fakt, iż w poprzednim stanie prawnym komornik - z jednej strony - był samodzielnym funkcjonariuszem publicznym, natomiast z drugiej - pracownikiem sądu rejonowego, którego stosunek pracy był jednak pozbawiony szeregu charakterystycznych dla stosunku pracy cech.

Ustawa z dnia 18 września ubiegłego roku odeszła od statusu pracowniczego komornika, zyskał on nową pozycję - stał się funkcjonariuszem publicznym wykonującym pracę na własny rachunek.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dniem wejścia w życie ustawy stosunek pracy z komornikiem uległ rozwiązaniu, jasno wynika więc z tego, że stosunek pracy na podstawie mianowania uległ z dniem 1 stycznia 2002 r. rozwiązaniu z mocy prawa.

W związku z powyższym uchylone zostały podstawy dla określenia wynagrodzeń osobowych komorników sądowych, jako pracowników państwowej sfery budżetowej.

Komornikom - z tytułu rozwiązania stosunku pracy - należą się wypłaty ekwiwalentów za urlopy wypoczynkowe (za dni urlopu, które nie zostały wykorzystane przez danego komornika) oraz - w trybie szczególnym - wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 2001 r. (w odniesieniu do dwóch zespołów komorniczych działających w odrębnej organizacji.

Poza faktem zaliczenia komorników powołanych przed dniem wejścia w życie ustawy do komorników w rozumieniu znowelizowanego aktu (art. 6 ust. 1), komornicy nie uzyskali w związku z rozwiązaniem stosunku pracy żadnych uprawnień (np. do odprawy).

Odnosząc się do uwagi Pana Senatora zawartej w punkcie 2, która dotyczy wysokości opłaty stosunkowej, jakiej komornik może żądać od wierzyciela przed wszczęciem egzekucji, pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż obecnie opłata egzekucyjna należy się komornikowi po przeprowadzeniu egzekucji i zależy ściśle od wysokości wyegzekwowanego świadczenia.

Znowelizowana ustawa stanowi, iż część opłaty pobierana jest przez komornika fakultatywnie przy wszczęciu egzekucji, a jej wysokość jedynie pośrednio wiąże się z wysokością egzekwowanego roszczenia.

Ograniczenie wysokości opłaty jaką komornik może uzyskać od wierzyciela ma bardzo ważne znaczenie motywacyjne, będzie bowiem skłaniać komorników do próby ustalenia stanu majątkowego dłużnika już przy pierwszych czynnościach egzekucyjnych.

Równocześnie należy jednak zauważyć, że zasada współdziałania wierzyciela z komornikiem nie uległa zmianie i do obowiązków wierzyciela należy w dalszym ciągu wskazanie mienia dłużnika, z którego można przeprowadzić egzekucję.

Wydaje się, iż ukazany przez Pana Senatora stan, w którym zaliczka na opłatę - o której mowa w art. 45 ust. 5 - nie pokryje kosztów bezskutecznej egzekucji, nie pociągnie za sobą upadłości wielu kancelarii komorniczych, ponieważ komornik prowadzący racjonalną gospodarkę posiadanymi środkami jest w stanie - z opłat uzyskanych w innych, skutecznie przeprowadzonych postępowaniach - wygospodarować środki niezbędne na działanie.

Pragnę także przypomnieć, iż zgodnie z art. 39 ustawy komornikowi przysługuje zwrot wydatków gotówkowych, jakie pociągają za sobą określone czynności. Znowelizowana ustawa wprowadzając jako zasadę działanie komornika na własne ryzyko, dokonała więc pewnego rodzaju złagodzenia skutków tych zmian.

Zmiana zasad wyboru komornika w granicach administracyjnych Sądu Apelacyjnego - zasygnalizowana przez Pana Senatora w punkcie 3 - dotyczy możliwości powierzenia prowadzenia egzekucji jedynie takiemu komornikowi, u którego zaległości w prowadzonych sprawach nie przekraczają 6 miesięcy.

Przewlekłość egzekucji - na co słusznie wskazuje Pan Senator - nie zawsze powstaje z przyczyn leżących po stronie komornika. Wprowadzenie zaś swoistego obostrzenia zasad wyboru ma na celu zapobieganie sytuacjom, w których komornik - pomimo istnienia zaległości przyjmuje nowe sprawy spoza swojego rewiru. Wierzyciel powierzając komornikowi spoza rewiru prowadzenie egzekucji ma bowiem prawo oczekiwać, że będzie ona przeprowadzona szybko i sprawnie. Jeżeli istnieją zaległości zwykle nie będzie to możliwe lub odbędzie się to kosztem innych spraw.

Wprowadzenie nowych zasad wyboru ma na celu "zdyscyplinowanie" komornika, u którego istnieją ponad 6 miesięczne zaległości, jak również spowodowanie tego, by poświęcił swój czas zwłaszcza sprawom będącym w toku (nie przyjmował zaś nowych spraw spoza swojego rewiru).

Przechodząc do uwag zawartych w punkcie 4 należy pamiętać, iż komornik sądowy, pomimo faktu, iż wykonuje powierzone mu czynności na własny rachunek (art. 3a), to jednak w myśl art. 1 pozostaje nadal funkcjonariuszem publicznym.

Z powyższym statusem mogą wiązać się więc pewne ograniczenia dotyczące komercjalizacji działalności tego podmiotu (ze względu na cel szczególnie uzasadnione są one w przypadku świadczeń alimentacyjnych, ich egzekucja ma bowiem zapewnić środki na utrzymanie osób znajdujących się w szczególnej sytuacji, wobec których osoby zobowiązane nie wywiązują się z obowiązku alimentacyjnego.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, iż trudno oczekiwać od sądu orzekania wysokości świadczeń alimentacyjnych, zakładając z góry, iż część ich zostanie przeznaczona na koszty egzekucji.

Pierwszeństwo zaspokojenia elementarnych potrzeb osób uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych - w zakresie ustalonym przez sąd - przed pokryciem kosztów egzekucji jest uzasadnione również w świetle podstawowych zasad konstytucyjnych - zgodne jest bowiem z poczuciem sprawiedliwości (zasada demokratycznego państwa prawnego), tym bardziej, że nie oznacza ono pozbawienia komornika przychodów z opłaty egzekucyjnej, powodując jedynie przesunięcie ich w czasie.

Aktualny stan wiedzy na temat funkcjonowania w praktyce regulacji w art. 47 ustawy - zwłaszcza na temat udziału przychodów z opłat egzekucyjnych pobieranych przez komorników z tytułu egzekucji świadczeń alimentacyjnych - nie pozwala wypowiedzieć się w sposób konkretny na temat ewentualnej niekonstytucyjności ww. przepisu.

Należy bowiem mieć na uwadze, iż egzekucja tego rodzaju świadczeń stanowi jedynie fragment działalności egzekucyjnej komorników, a skutki tej regulacji w pewnym stopniu mogą być łagodzone poprzez instytucje zaliczki na pokrycie wydatków gotówkowych poniesionych w toku egzekucji (art. 40 w zw. z art. 39 cyt. ustawy). Zatem zarzut, iż art. 47 zmusza komorników do świadczenia pracy bez wynagrodzenia wydaje się być zbyt poważny.

Jednocześnie pragnę poinformować, iż Rada Krajowa NSZZ Komorników Sądowych w Gorzowie Wielkopolskim - w myśl art. 191 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78, poz. 483) - wystąpiła do Trybunału Konstytucyjnego o stwierdzenie zgodności z Konstytucją ustawy z dnia 18 września 2001 r. o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Prezes Trybunału zgodnie z § 11 pkt 1 uchwały Zgromadzenia Ogólnego Sędziów Trybunału Konstytucyjnego z dnia 22 października 1997 r. w sprawie regulaminu Trybunału Konstytucyjnego (tj. M.P. z 2001 r. Nr 41, poz. 668) zwrócił się do Prokuratora Generalnego z prośbą o zajęcie stanowiska w kwestiach. podniesionych we wniosku wyznaczając w tym celu dwumiesięczny termin. Obecnie trwa analiza przedmiotowego wniosku.

Pragnę również uprzejmie powiadomić Pana Senatora, iż w Ministerstwie Sprawiedliwości zostały zainicjowane działania legislacyjne zmierzające do zmiany niektórych - budzących największe zastrzeżenia - zapisów ustawy.

Problem niezgodności art. 45 i art. 45a poruszony przez Pana Senatora w punkcie 5 wydaje się być problemem pozornym.

Przepis art. 45a ust. 1 stanowi, że komornik w terminie 3 dni od chwili otrzymania wniosku podejmuje czynności egzekucyjne niezbędne dla skutecznego przeprowadzenia egzekucji, zaś zgodnie z art. 45 ust. 1 po złożeniu przez wierzyciela tytułu wykonawczego wraz z wnioskiem o wszczęcie egzekucji komornik podejmuje czynności egzekucyjne, chyba że wnioskowi nie można nadać biegu z powodu przeszkód prawnych.

Zestawienie powyższych przepisów nie powoduje powstania sprzeczności, ponieważ określony w art. 45a ust. 1 termin należy liczyć (zgodnie z art. 45 ust. 1) od chwili skutecznego złożenia wniosku i tytułu wykonawczego.

Termin określony w art. 45a ust. 1 wydaje się być wystarczającym do podjęcia przez komornika pierwszych czynności egzekucyjnych, polegają one bowiem głównie na dokonaniu zajęcia (wynagrodzenia za pracę, rachunku bankowego, ruchomości) lub - przy egzekucji z nieruchomości - wezwaniu do zapłaty oraz doręczeniu dłużnikowi zawiadomienia o wszczęciu egzekucji.

Odnosząc się do sugestii Pana Senatora, iż użyte w art. 45 pojęcie "przeszkód prawnych" może rodzić wątpliwości interpretacyjne, należy stwierdzić, iż ustawodawca celowo nie użył węższego pojęcia "braków formalnych".

Zgodnie bowiem z doktryną brak polegający na nieuiszczeniu opłaty nie stanowi braku formalnego, można go będzie jednak uznać za przeszkodę prawną określoną w art. 45 ust. 5.

Zasygnalizowany w punkcie 6 oświadczenia brak jednoznacznego określenia w ustawie z dnia 18 września 2001 r. pojęć "przychód", "dochód komornika", czy "koszty ogólne" został wprowadzony przez ustawodawcę celowo.

Pojęcia powyższe są bowiem istotne dla określenia obowiązku podatkowego, tym samym - dla zapewnienia przejrzystości prawa - regulacja ich winna znaleźć się w stosownych ustawach podatkowych.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia wyrażam nadzieję, iż dostarczyły one Panu Senatorowi wyczerpującej oraz zadowalającej odpowiedzi odnośnie kwestii poruszonych w oświadczeniu.

Z wyrazami szacunku

z upoważnienia

MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI

Jerzy Łankiewicz

SEKRETARZ STANU

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Tadeusza Bartosa, złożonym na 4. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 3), przekazał Minister Finansów:

Warszawa, 2002-02-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypo
spolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z przesłanym przy piśmie znak: LP/043/39/01/V tekstem oświadczenia senatora Tadeusza Bartosa dotyczącym sposobu klasyfikowania w Systematycznym Wykazie Wyrobów sprężyn mających zastosowanie w ciągnikach rolniczych uprzejmie informuję, że Główny Urząd Statystyczny potwierdził stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 04.02.2002 r. znak: PP1-0602/2003/01/02/JW./217.

Dodatkowo, uwzględniając stanowisko GUS pragnę wyjaśnić, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) oraz Systematycznego Wykazu Wyrobów (SWW wyd. IV W-wa 1990 wraz z uzupełnieniami Nr 1, 2, 3 i 4 do wydania IV) sprężyny, występujące samodzielnie w obrocie bez względu na miejsce zastosowania mieszczą się w grupowaniu:

PKWiU 28.74.14-60 "Sprężyny, gdzie indziej nie wymienione, ze stali"

SWW 0652-6 "Sprężyny"

Powyższa klasyfikacja jest zgodna z pkt 4.2.3. zasad metodycznych SWW "Zaliczanie zespołów, części i elementów wyrobów finalnych", który mówi, że do podbranż wymienionych w zał. nr 1 do tych zasad "wykaz podbranż obejmujących zespoły, części i elementy wyrobów finalnych" mogą być zaliczane tylko te zespoły i części, dla których nie stworzono specjalnych grupowań.

Sprężyny i łańcuchy wymienione są z nazwy w Załączniku Nr 2 do zasad metodycznych "Wykaz podbranż obejmujących wyroby o charakterze części do produkcji innych wyrobów". Są one wymienione z nazwy w SWW i klasyfikowane są w grupowaniu SWW 0652 "Łańcuchy i sprężyny". Nie mogą być zatem zaliczone do grupowania SWW 1039 "Zespoły i części ciągników uniwersalnych (rolniczych)".

W związku z powyższym sprężyny są opodatkowane podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% - na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.).

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment