Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

5 lutego 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o referendum lokalnym.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili m.in.: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, reprezentanci organizacji samorządowych - Unii Metropolii Polskich, Związku Gmin Wiejskich, Związku Powiatów Polskich oraz Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Obecni na posiedzeniu przedstawiciele organizacji samorządowych opowiedzieli się przeciwko skróceniu obecnej kadencji samorządów i przeprowadzeniu wiosną tegorocznych wyborów. Samorządowcy podkreślali m.in., że zachowanie w tym roku jesiennego terminu wyborów dałoby czas parlamentowi na dobre przygotowanie przepisów o bezpośrednim wyborze wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Sejmowa komisja pracuje obecnie nad propozycjami takich wyborów.

Zdaniem Andrzeja Porawskiego ze Związku Miast Polskich, wybory samorządowe mogłyby odbywać się na wiosnę, ale od następnej kadencji. W jego opinii, decyzja o wprowadzeniu od przyszłej kadencji wiosennego terminu wyborów powinna zostać podjęta już teraz, tak aby samorządowcy byli przygotowani na to, że kolejne wybory będą wiosną.

Jak stwierdził senator Andrzej Spychalski, wyborcy oczekują radykalnych zmian oraz przeprowadzenia wyborów jak najszybciej.

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji J. Mazurek zaznaczył, że rząd popiera koncepcję wiosennych wyborów.

W dyskusji zgłoszono propozycje zmian w nowelizacji sejmowej. Dotyczyły one wprowadzenia wiosennego terminu wyborów oraz metody d'Hondta. Zmiany te znajdowały się w sprawozdaniu sejmowej komisji przygotowującej omawianą nowelizację, ale podczas głosowania w Sejmie zostały odrzucone i nie znalazły się w uchwalonej ustawie.

Odnosząc się do pojawiających się wątpliwości, czy Senat może wprowadzić poprawki dotyczące terminu wyborów i metody przeliczania głosów na mandaty, skoro w tekście nowelizacji uchwalonym przez Sejm nie ma zapisów na ten temat przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Zbyszko Piwoński przytoczył opinię prawnika, prof. Zdzisława Czeszejko-Sochackiego, według którego "fakt, że Sejm w głosowaniu odrzucił jakieś rozwiązanie nie oznacza, że Senat w swej poprawce nie może wykorzystać tego materiału legislacyjnego". Senat może proponować rozwiązania alternatywne lub nawet przeciwstawne w stosunku do tekstu ustawy uchwalonego przez Sejm. W opinii Z. Czeszejko-Sochackiego, nie ma przeszkód, aby Senat przedstawiał poprawkę odpowiadającą "w swej treści lub istocie" propozycji, która zawarta była w sprawozdaniu sejmowej komisji, ale została odrzucona przez Sejm w głosowaniu. Senator Z. Piwoński przyznał jednak, że pojawiają się też odmienne opinie prawników na ten temat.

Przedstawiciel biura legislacyjnego przypomniał natomiast orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, wydane w 1999 r. w związku z nowelizacją tzw. ustawy warszawskiej. Trybunał unieważnił wtedy wynik postępowania legislacyjnego. TK stwierdził wtedy m.in., że pominięte w ustawie sejmowej zagadnienia, zawarte w projekcie ustawy, w uchwale komisji sejmowej, we wnioskach mniejszości czy w poprawkach wnoszonych podczas rozpatrywania projektu przez Sejm, "mogą być podjęte tylko w drodze nowej inicjatywy legislacyjnej". Według tego orzeczenia, inicjatywy legislacyjnej "nie mogą zastąpić poprawki

Senatu, choćby nawiązywały do propozycji czy rozwiązań rozważanych w trakcie sejmowych prac nad projektem ustawy".

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem wiosennego terminu wyborów, także w wypadku tegorocznych. Opowiedziano się również za poprawkami wprowadzającymi w tych wyborach przy przeliczaniu głosów na mandaty metodę d'Hondta, która sprzyja dużym ugrupowaniom, w miejsce metody St. Lague'a, korzystnej dla małych i średnich ugrupowań. Ustalono, że takie stanowisko zarekomenduje Senatowi senator Grzegorz Matuszak.

Akceptacji komisji nie uzyskały poprawki zgłoszone przez senatora Mieczysława Janowskiego. Senator proponował wprowadzenie wiosennego terminu wyborów samorządowych, ale dopiero od następnej kadencji, i wykreślenie z nowelizacji przepisów dotyczących zmniejszenia liczby radnych.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych kontynuowała rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 30 stycznia br. W posiedzeniu udział wzięła wiceminister finansów Irena Ożóg.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 15 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Senatorowie zaproponowali m.in. objęcie akcyzą producentów paliw na bazie olejów roślinnych. Sejm zgodził się na opodatkowanie paliw silnikowych, z wyjątkiem paliw ekologicznych. Ponadto zaproponowano wydłużenie terminu zwrotu podatku VAT przez urząd skarbowy do 60 dni, tak jak chciał rząd, zachowując w niektórych wypadkach 25-dniowy termin zwrotu. Krótszy termin dotyczyłby podatników, którzy zapłaciliby należność łącznie z podatkiem, w momencie wystawienia faktury. W przyjętym stanowisku zaproponowano również opodatkowanie tylko licencji na programy komputerowe, podczas gdy Sejm przyjął objęcie wszelkiego typu licencji i sublicencji 22-procentowym podatkiem VAT, także na produkcje telewizyjne.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiono, że przyjęte stanowisko zarekomenduje Izbie senator Genowefa Ferenc.

6 lutego 2002 r.

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zebrała się w celu rozpatrzenia ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw.

Wcześniej z nowelizacją sejmową zapoznały się komisje merytoryczne: Gospodarki i Finansów Publicznych, Kultury i Środków Przekazu, Nauki i Edukacji, Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Polityki Społecznej i Zdrowia, Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Skarbu Państwa i Infrastruktury. Podczas posiedzenia senatorowie reprezentujący te komisje przedstawili wypracowane przez nie stanowiska w sprawie rozpatrywanego dokumentu.

Ponadto senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznali się z opiniami i uwagami przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Kultury oraz Ministerstwa Infrastruktury. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa uchwalona przez Sejm 25 stycznia br. wprowadza zmiany w strukturze organów administracji rządowej, agencji rządowych i innych jednostek organizacyjnych. Ustawa znosi 12 centralnych organów administracji rządowej, likwiduje 4 agencje, przewiduje zniesienie na podstawie odrębnych ustaw 5 kolejnych centralnych organów administracji rządowej i państwowych jednostek organizacyjnych oraz połączenie dwóch agencji będących spółkami akcyjnymi Skarbu Państwa.

Zadania likwidowanych jednostek będą przejęte przez ministrów kierujących poszczególnymi działami administracji rządowej albo przez nowo tworzone lub już istniejące urzędy centralne czy agencje rządowe.

W dyskusji senatorowie proponowali wprowadzenie kilkudziesięciu poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Ustalono, że zostaną one poddane pod głosowanie na następnym posiedzeniu komisji, 7 lutego br.

* * *

W siedzibie Komendy Głównej Straży Granicznej, z udziałem komendanta głównego płk. Józefa Klimowicza, odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z organizacją i zadaniami Straży Granicznej w świetle ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej. Wysłuchano także informacji o aktualnych dokonaniach Straży Granicznej w zakresie ochrony granicy państwowej i kontroli ruchu granicznego.

Informacji na temat zmian organizacyjno-prawnych w zakresie dalszego dostosowywania formacji do standardów państw Unii Europejskiej i państw Grupy Shengen udzielił dyrektor Departamentu Międzynarodowego płk Marek Adamczyk. O problemach dotyczących ustawowego usytuowania Straży Granicznej mówił dyrektor Biura Prawnego Mariusz Własnowolski. Z zagadnieniami dotyczącymi budżetu tej formacji zapoznał senatorów dyrektor Biura Techniki i Zaopatrzenia Komendy Głównej Straży Granicznej Jerzy Stec.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz zmianie innych ustaw.

Podczas posiedzenia komisja wysłuchała głównego inspektora sanitarnego Andrzeja Trybusza, który reprezentował stronę rządową. Ponadto komisja zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja zakłada modyfikację struktury Inspekcji Sanitarnej, przy zachowaniu jej niezależności od organów samorządu terytorialnego, poprzez wprowadzenie zasady powoływania powiatowych i granicznych inspektorów sanitarnych przez wojewódzkiego inspektora sanitarnego, przy czym zawsze postępowanie kwalifikacyjne ma być prowadzone z udziałem wojewody (również i w odniesieniu do powiatowego inspektora). Jednocześnie nowelizacja przywraca nazwę Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz przesuwa do 1 stycznia 2003 r. datę rozpoczęcia działalności przez granicznych inspektorów sanitarnych.

W kolejnych głosowaniach Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 14 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Jerzy Cieślak.

W drugiej części posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przystąpiono do wstępnej analizy projektu ustawy budżetowej na rok 2002.

Pełniąca obowiązki prezesa Krajowego Urzędu Pracy Barbara Banasiak zapoznała senatorów z budżetem tej instytucji, która po reorganizacji (31 marca br.) będzie stanowiła jeden z departamentów Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ponadto omówiła plan finansowy Funduszu Pracy. O planie finansowym Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych mówił wiceminister pracy i polityki społecznej Krzysztof Pater.

Budżet Państwowej Inspekcji Pracy przedstawił jej prezes Wojciech Lach. Środki przewidziane w tegorocznym budżecie dla Rzecznika Praw Dziecka omówił rzecznik Paweł Jaros.

Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Marek Hołubicki zapoznał senatorów z planem finansowym tej instytucji, a także planami Funduszu Emerytalno-Rentowego, Funduszu Prewencji i Rehabilitacji oraz Funduszu Administracyjnego.

Założenia dotyczące planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśniał p.o. prezesa Marian Leszczyński.

Wiceprezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ds. ekonomicznych Ireneusz Fąfara przekazał informację na temat budżetu zakładu oraz planów finansowych Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Funduszu Alimentacyjnego.

Plan finansowy likwidowanego 31 marca br. Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi przedstawił prezes Cezary Mech.

* * *

Celem posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, które odbyło się w siedzibie Komendy Głównej Policji, było zapoznanie senatorów z organizacją i zadaniami Policji w świetle ustawy z 6 kwietnia 1990 r., z informacją Komendy Głównej Policji o stanie realizacji zadań Policji w zakresie ochrony ludzi, bezpieczeństwa i ładu publicznego, wykrywania przestępstw i wykroczeń oraz ścigania ich sprawców oraz z informacją o stanie realizacji programu wieloletniego "Modernizacja uzbrojenia funkcjonariuszy Policji i Straży Granicznej w latach 2001-2003". W posiedzeniu uczestniczył komendant główny policji nadinspektor Antoni Kowalczyk oraz dyrektorzy biur Komendy Głównej: Gabinetu Komendanta Głównego, Prawnego, Służby Kryminalnej, Służby Prewencyjnej oraz Logistyki. Ponadto podczas posiedzenia senatorom zaprezentowano uzbrojenie i wyposażenie policji.

* * *

Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zebrała się w celu Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich na posiedzeniu w dniu 6. 02. 2002 r. rozpatrzyła wniosek senatora Wiesława Pietrzaka o odwołanie go z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz o powołanie do składu Komisji Ochrony Środowiska. Na podstawie art.14 ust. 1 Regulaminu Senatu postanowiono przedłożyć Izbie projekt uchwały zgodnie z wnioskiem senatora. Na sprawozdawcę wniosku w tej sprawie podczas obrad plenarnych powołano senatora Zbigniewa Kulaka.

Podczas posiedzenia Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich postanowiła kontynuować pracę nad zmianami Regulaminu Senatu RP. Komisja zwróciła się do wszystkich senatorów o przedłożenie wniosków i uwag w sprawie planowanej nowelizacji. Jednocześnie zwrócono się do przewodniczących komisji o przedłożenie wniosków i uwag w tej sprawie, ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotowego zakresu poszczególnych działania komisji, w terminie do 10 marca br.

7 lutego 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęto stanowisko w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw.

W kolejnych głosowaniach senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 43 poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Zbyszko Piwoński.

12 lutego 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia, która kontynuowała wstępną analizę projektu ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach dotyczących zakresu działania komisji: Zdrowie (część nr 46), Budżety wojewodów ogółem (część nr 85) w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia, Rezerwy celowe (część nr 83 ) w zakresie pozycji 11, 18, 29, 48, 60, Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. nr 3), w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia, Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych (część nr 63), Budżety wojewodów ogółem (część nr 85) w zakresie działu 853 - Opieka społeczna oraz Rezerwy celowe (część nr 83) w zakresie pozycji 11, 12, 14, 22, 23, 45, 46, 51, 52, 60 oraz Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane (zał. nr 3), w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw pracy.

Podczas posiedzenia wysłuchano wiceministrów zdrowia Wacławy Wojtali i Jana Kopczyka, wiceminister pracy i polityki społecznej Jolanty Banach, wiceminister finansów Haliny Wasilewskiej-Trenkner, Anny Maślickiej i dyrektora Michała Kamińskiego z Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych oraz dyrektorów w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej Krystyny Wyrwickiej i Jerzego Kowalskiego.

* * *

W siedzibie Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z organizacją i zadaniami Państwowej Straży Pożarnej w świetle ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, funkcjonowaniem krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz zadaniami Obrony Cywilnej Kraju w świetle obowiązujących przepisów prawa.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2002 w części dotyczącej pozostałej działalności - opieki nad Polonią i Polakami za granicą.

Senatorowie wysłuchali omówienia projektu budżetu Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", które przedstawił prezes Andrzej Stelmachowski. Z planem finansowym Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" zapoznał senatorów prezes Wiesław Turzański.

W dyskusji senatorowie zgłosili szereg uwag i zastrzeżeń do przedstawionego projektu. Ustalono, że kolejne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 26 lutego br.

13 lutego 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono wnioski senatorów: Januarego Bienia, Adama Gierka i Tadeusza Wnuka o powołanie ich do składu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności.

Na podstawie art.14 ust. 1 Regulaminu Senatu komisja postanowiła przedłożyć Izbie projekt uchwały zgodnie z wnioskami senatorów. Na sprawozdawcę wniosku w tej sprawie powołano senatora Tadeusza Rzemykowskiego

Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora, Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich dokonała analizy oświadczeń senatorów o ich stanie majątkowym.

15 listopada 2001 r. powołano zespół do spraw oświadczeń senatorów o ich stanie majątkowym w składzie senatorowie: Andrzej Chronowski, Gerard Czaja oraz Zdzisław Jarmużek. Podczas czterech posiedzeń zespół zapoznał się z treścią oświadczeń senatorów i dokonał ich szczegółowej analizy. Analizę przedstawiono podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.

W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że senatorowie wykonali obowiązek złożenia oświadczenia majątkowego na podstawie art. 35 ust.1 i 3 ustawy z 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora oraz że nie nastąpiło naruszenie jej przepisów.

Jednocześnie komisja stwierdziła, że posiada informacje o senatorach, którzy byli radnymi i w swoich oświadczeniach majątkowych nie wpisali diet otrzymywanych z tego tytułu.

14 lutego 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiono do wstępnego rozpatrzenia ustawy budżetowej na rok 2002 w częściach dotyczących Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze -zał. nr 5 - w zakresie części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów), Rządowego Centrum Legislacji (cz. 75), Urzędu Zamówień Publicznych (cz. 49 oraz środków specjalnych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych - zał. nr 5 w zakresie tej części), Urzędu Służby Cywilnej (cz. 51), Administracji Publicznej (cz. 17), Wyznań religijnych (cz. 43), Regionalnych Izb Obrachunkowych (cz. 80), Rozwoju Regionalnego (cz. 34), Samorządowych Kolegiów Odwoławczych (cz. 86), Planu Finansowego Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Subwencji Ogólnych dla Jednostek Samorządu Terytorialnego (cz. 82), Rezerw celowych (cz. 83), Budżetu wojewodów (cz. 85) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna 801 - Oświata i wychowanie i 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Dotacji celowych na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (zał. nr 8) w zakresie działów: 700 - Gospodarka mieszkaniowa, 710 - Działalność usługowa, 750 - Administracja publiczna, 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach w roku 2002 (zał. nr 12), Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych w 2002 r. (zał. nr 11), Środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane, Wykaz jednostek dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2002 r.

* * *

Członkowie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz sejmowych komisji: Spraw Zagranicznych i Obrony Narodowej spotkali się na zamkniętym posiedzeniu z sekretarzem generalnym NATO Lordem Robertsonem. Posiedzenie otworzyła i prowadziła przewodnicząca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Genowefa Grabowska.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment