Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

16 stycznia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przyjęła stanowisko w sprawie stowarzyszeń reprezentujących środowiska rezerwy, emerytów i weteranów Wojska Polskiego oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność na rzecz obronności państwa. Stwierdzono w nim:

"Senacka Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2001 r. spotkała się z przedstawicielami 35 różnych stowarzyszeń reprezentujących środowiska rezerwy, emerytów i weteranów Wojska Polskiego, Konwentu Dziekanów Korpusu Oficerów Wojska Polskiego, Rady ds. Kobiet w Siłach Zbrojnych oraz stowarzyszeń i fundacji działających na rzecz obronności. W posiedzeniu wzięli również udział przedstawiciele Departamentu Społeczno-Wychowawczego Ministerstwa Obrony Narodowej.

Komisja wysłuchała informacji obecnych na posiedzeniu przedstawicieli stowarzyszeń i fundacji o ich statutowych zadaniach i prowadzonej przez nie działalności. Uczestnicy posiedzenia przedstawili w swych wystąpieniach osiągnięcia organizacji, trudności w realizacji ich statutowych zadań wynikające ze skromnych środków finansowych, którymi dysponują czy też z wadliwości obowiązującego systemu prawnego.

Reprezentujące różne środowiska stowarzyszenia i organizacje podejmują wiele form działalności, najważniejsze z nich to:

- kultywowanie tradycji oręża polskiego,

- integrowanie środowisk rezerwistów, emerytów i weteranów Wojska Polskiego,

- działalność na rzecz tworzenia statusu żołnierza rezerwy,

- działalność socjalno-bytowa , niesienie pomocy byłym żołnierzom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej bądź też wymagającym opieki,

- propagowanie wiedzy obronnej, kształtowanie świadomości obronnej społeczeństwa wobec przewidywanych zagrożeń okresu wojny i zagrożeń cywilizacyjnych,

- propagowanie sportów obronnych, działalność społeczno-wychowawcza wśród młodzieży przygotowanie młodzieży do służby wojskowej,

- niesienie pomocy rodzinom wojskowym narażonym na patologie wynikające ze specyfiki służby wojskowej,

- działalność na rzecz kultury wojskowej.

Komisja pragnie wyrazić podziękowanie i uznanie wszystkim środowiskom, stowarzyszeniom i fundacjom za ich społeczny trud i wysiłek.

Dyskusja na temat roli, którą powinni odgrywać w Polsce żołnierze rezerwy i weterani polskich sił zbrojnych ożyła na nowo w trakcie podejmowanych przez Polskę starań na rzecz członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w NATO. Koniecznością stało się wyłonienie reprezentacji naszych stowarzyszeń w Międzysojuszniczej Konfederacji Oficerów Rezerwy. Utworzenie takiej reprezentacji - Stowarzyszenia Rezerwistów i Weteranów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej przyniosło w efekcie nowe zadania, m.in. uregulowanie problemu statusu żołnierzy rezerwy zgodnego ze standardami NATO. Normą powinności żołnierza rezerwy w państwach NATO jest kontrakt organu wojskowego z konkretnym żołnierzem, zgodnie z jego kwalifikacjami. W warunkach Polski umiejętności żołnierza odchodzącego z zawodowej służby wojskowej, a w sposób szczególny jego wiedza są niewykorzystane. Dotyczy to zarówno pojedynczych żołnierzy jak również stowarzyszeń rezerwistów i weteranów Wojska Polskiego.

W opinii senackiej Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego wiedza, którą posiadają żołnierze rezerwy biorący udział w działalności wielu stowarzyszeń reprezentujących środowiska żołnierzy rezerwy i weteranów polskich sił zbrojnych powinna być wykorzystana przez instytucje uczestniczące w tworzeniu prawa, a więc również przez Senat i jego organy. Przykładem stowarzyszenia, które w sposób bardzo profesjonalny podejmuje w swej działalności tematykę obronną jest Towarzystwo Wiedzy Obronnej.

Zdaniem Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego Towarzystwo Wiedzy Obronnej poprzez dotychczasową działalność udowodniło, że może stać się ośrodkiem eksperckim w zakresie współczesnych problemów obronności państwa.

Senacka Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego potwierdza słuszność krytycznych opinii środowisk weteranów Wojska Polskiego w sprawie dalszego funkcjonowania wielokrotnie nowelizowanej ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Należy rozważyć możliwość podjęcia starań o wniesienie inicjatywy ustawodawczej. Celem tej inicjatywy byłoby stworzenie projektu nowej ustawy o kombatantach.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego Senatu RP popiera wszystkie formy działalności stowarzyszeń w środowiskach młodzieżowych, które propagując sporty obronne i prowadząc szkolenia paramilitarne rozwijają zainteresowanie obronnością wśród młodzieży.

W opinii Komisji działalność tych stowarzyszeń i organizacji przynosi niezwykle pozytywne efekty, jest skutecznym środkiem w walce z poszerzaniem się wpływów środowisk patologicznych wśród młodzieży. Z uznaniem należy odnieść się do działalności Związku Strzeleckiego <<Strzelec>> Organizacji Społeczno - Wychowawczej. Zaangażowanie Ministerstwa w tworzeniu <<Strzelca>> można uznać za bardzo pozytywną formę państwowego mecenatu. Wydaje się, że podobną troską Ministerstwo powinno objąć również proobronnie zorientowane środowiska akademickie.

Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego z niepokojem obserwuje dalsze ograniczenia uprawnień żołnierzy poszkodowanych przez działania wojenne i ofiar wypadków związanych z odbywaniem służby wojskowej. Takie działania traktowane są przez stowarzyszenia reprezentujące środowiska inwalidów wojskowych i wojennych jako brak zainteresowania instytucji rządowych tymi, którzy sprawność fizyczną i zdrowie stracili służąc Polsce. Środowiska te reprezentowane są przez Związek Inwalidów Wojennych RP i Związek Ociemniałych Żołnierzy.

Komisja zwraca się do Ministra Obrony Narodowej, Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministra Zdrowia z prośbą o przygotowanie programu zmiany dotychczasowego kierunku polityki socjalnej wobec inwalidów wojennych i wojskowych.

Odrębną sferę dyskusji stanowi prawo żołnierzy zawodowych do posiadania organu przedstawicielskiego. W opinii Komisji Ministerstwo Obrony Narodowej powinno rozważyć możliwość ustawowego uregulowania tego uprawnienia kadry zawodowej.

Komisja kieruje przyjęte w dniu 16 stycznia 2002 r . stanowisko w sprawie stowarzyszeń reprezentujących środowiska rezerwy, emerytów i weteranów Wojska Polskiego oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność na rzecz obronności państwa do wiadomości Ministra Obrony Narodowej, Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Ministra Zdrowia, Kierownika Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz do uczestniczących w posiedzeniu stowarzyszeń i fundacji".

W drugiej części posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa Gospodarki o aktualnej sytuacji polskiego przemysłu obronnego oraz realizacji ustawy z 15 października 1999 r. o wspieraniu restrukturyzacji przemysłowego potencjału obronnego i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Informację przedstawił sekretarz stanu Andrzej Szarawarski.

* * *

Na wspólnym posiedzeniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Emigracji i Polaków za Granicą odbyło się pierwsze czytanie, zgłoszonego przez Komisję Emigracji i Polaków za Granicą, projektu ustawy o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą.

W posiedzeniu, któremu przewodniczyła senator Teresa Liszcz, uczestniczyli marszałek Longin Pastusiak i wicemarszałek Jolanta Danielak.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił oraz poinformował o liczebności i problemach Polonii senator Stanisław Nicieja.

W dyskusji marszałek L. Pastusiak stwierdził, że prace nad ustawą należy przeprowadzić jak najszybciej, by już 2 maja br. był obchodzony jako Dzień Polonii i Polaków za Granicą.

W głosowaniu połączone komisje postanowiły zaakceptować zgłoszony projekt wraz z poprawką redakcyjną senator Olgi Krzyżanowskiej. Postanowiono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas drugiego czytania złoży senator S. Nicieja.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie, zgłoszonego przez grupę senatorów, projektu uchwały Senatu w 20. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego.

Podczas omawiania projektu wnioskodawców reprezentowali senatorowie Olga Krzyżanowska i Krzysztof Piesiewicz.

W głosowaniu komisja 6 głosami, przy 2 głosach wstrzymujących się, postanowiła poprzeć zgłoszony projekt uchwały. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Annę Kurską.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przewodnicząca komisji senator Teresa Liszcz podzieliła zakres prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2002. Ustalono, że wstępne posiedzenie w tej sprawie odbędzie się 29 stycznia br.

* * *

21 stycznia 2002 r.

W dniach 21-22 stycznia w województwie łódzkim odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z wiceministrem Kazimierzem Gutowskim, przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych, Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, Ministerstwa Gospodarki oraz Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego.

Senatorowie zapoznali się z informacją o realizacji rządowego programu rozwoju rynków hurtowych i giełd towarowych w Polsce.

Przyjęty w 1996 roku program w swych założeniach przewidywał budowę nowoczesnej infrastruktury rynku rolno-spożywczego, której głównymi udziałowcami byliby producenci rolni, grupy producentów i ich związki oraz hurtownicy, przy znaczącym wsparciu samorządów. Producenci rolni mieli być głównymi beneficjantami z tytułu pominięcia łańcucha pośredników. Oczekiwano również znaczącego wejścia kapitałowego do spółek przez instytucje bankowe i ubezpieczeniowe. W programie przewidywano wsparcie kapitałowe za pośrednictwem agencji rządowych.

Zbyt żywiołowe powstawanie rynków hurtowych, bez wypracowania jednolitej koncepcji, braku założeń budowy rynku pierwotnego oraz braku prawidłowego nadzoru nad realizacją poszczególnych rynków, a szczególnie brak zabezpieczenia środków finansowych na kontynuację programu w latach następnych oraz brak sformalizowanych, wiążących ustaleń z samorządami dotyczących przeniesienia handlu hurtowego z prymitywnych targowisk na nowoczesne rynki hurtowe - wszystko to wywołało perturbacje ekonomiczne poszczególnych spółek.

Istotny wpływ na słabą kondycję finansową spółek miało zdecydowanie niższe zaangażowanie kapitałowe producentów i handlowców, a także konieczność zaangażowania znacznych środków na budowę infrastruktury drogowej i oczyszczalni ścieków, które pierwotnie miały być finansowane bądź współfinansowane przez wojewodów i samorządy.

Podczas wizyty w województwie łódzkim senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi mieli okazję praktycznego zapoznania się z działalnością rynków hurtowych i giełd towarowych na przykładzie Łódzkiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Ksawerowie.

Ponadto podczas posiedzenia wyjazdowego rozważano szanse i bariery rozwoju przetwórstwa rolno-spożywczego i eksportu polskich artykułów rolno-spożywczych. Dyskusja dotyczyła m.in. ogólnej charakterystyki przemysłu rolno-spożywczego, procesu restrukturyzacji i modernizacji tej gałęzi gospodarki, handlu zagranicznego towarami rolno-spożywczymi czy jej konkurencyjności.

Przegląd tendencji rozwojowych poszczególnych rynków i kierunków przetwórstwa spożywczego potwierdza tezę, że najbliższe lata nie będą okresem szybkiego wzrostu tego sektora, a sytuacja ekonomiczna będzie zależeć od zdolności naszej gospodarki do przezwyciężenia obecnego kryzysu

Według opinii ekspertów uwarunkowania zewnętrzne nie rokują w najbliższych latach szans na przyspieszenie rozwoju sektora żywnościowego i należy przypuszczać, że będzie to okres względnej stabilizacji krajowego rynku żywności i związanej z nią małej dynamiki jego rozwoju oraz ostrej rywalizacji o nabywcę, co oznacza, że nie można oczekiwać znaczącej poprawy wyników finansowych i powrotu do wysokiego poziomu inwestowania. Rozwinięta konkurencja będzie jednak wymuszać kontynuację procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw i całych branż, co nieuchronnie prowadzi do eliminowania z rynku słabych ekonomicznie producentów.

Szansą dla producentów żywności jest wprowadzanie nowych produktów o wysokim stopniu przetworzenia, spełniających oczekiwania nabywców o wysokich wymaganiach. Stworzy to możliwości rozwoju żywności wygodnej do przygotowania i o podwyższonych zaletach zdrowotnych.

W dyskusji senatorowie podkreślali m.in., że należy przyspieszyć wprowadzenie szeregu zmian prawnych zaproponowanych w pakiecie "Przede wszystkim przedsiębiorczość", obejmującym sektor małych i średnich przedsiębiorstw działających w gospodarce.

Oceniając realizację rządowego programu budowy i rozwoju rynków hurtowych wskazywano, iż wobec niewypracowania jednolitej koncepcji budowy rynku oraz braku prawidłowego nadzoru nad realizacją poszczególnych rynków, a szczególnie brak środków finansowych przebiega ona mało efektywnie.

Zdaniem senatorów Łódzki Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy jest szczególnie ważny dla rolników oraz przedsiębiorstw rolno-spożywczych i handlowych regionu. Jego położenie rynku w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie aglomeracji łódzkiej oraz w sytuacji perspektywy odbudowy stosunków gospodarczych ze wschodem sprawia, że rynek ten ma dziś szczególnie duże perspektywy rozwoju.

Senatorowie zapowiedzieli podjęcie stanowiska komisji dotyczącego problemów dyskutowanych podczas posiedzenia wyjazdowego.

24 stycznia 2002 r.

Gościem Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia był minister pracy i polityki społecznej Jerzy Hausner. Senatorowie zapoznali się z podstawowymi kierunkami działania ministerstwa w 2002 roku.

Wystąpienie ministra pracy i polityki społecznej poświęcone było przede wszystkim zagadnieniom związanym z rynkiem pracy, integracją europejską, ubezpieczeniami społecznymi oraz pomocą społeczną.

J. Hausner poinformował, że rząd przygotowuje program "Pierwsza praca", mający stworzyć szanse zatrudnienia młodym ludziom, absolwentom. W 2002 r. na rynek pracy wejdzie około 600 tys. osób. Program zmierza do zmniejszenia kosztów zatrudnienia absolwentów, a także ma wprowadzić rozwiązania umożliwiające samozatrudnienie czy podejmowanie przez nich pracy w ramach wolontariatu. Ponadto minister zwrócił uwagę na potrzebę ograniczenia zatrudniania emerytów.

Jeśli chodzi o pomoc społeczną, rząd będzie podejmował działania mające aktywizować ludzi i powodujące, ze minimum socjalne nie będzie traktowane jako zagwarantowany dochód.

Mówiąc o sytuacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, minister podkreślił, że jest ona w miarę stabilna, ponieważ kredyty zaciągnięte przez tę instytucję nie generują już odsetek.

W kwestii integracji europejskiej nadal prowadzone są, podobnie jak w innych dziedzinach, negocjacje z Unią. Trudno więc przesądzać o ostatecznych ustaleniach.

Minister pracy i polityki społecznej zapewnił, że rząd przywiązuje dużą wagę do dialogu społecznego, zwłaszcza w kwestii uelastycznienia kodeksu pracy czy poprawy sytuacji małych i średnich firm. Ponadto J. Hausner zapowiedział, że w najbliższych miesiącach należy się spodziewać projektu ustawy o organizacjach pozarządowych.

Kolejny punkt porządku dziennego posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia poświęcony był wstępnej analizie projektu ustawy budżetowej w częściach dotyczącej pracy oraz zabezpieczenia społecznego. W tej części obrad senatorowie wysłuchali Jadwigi Mołdawy , dyrektora generalnego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Podczas posiedzenia komisja rozpatrzyła również ustawę o zmianie ustawy o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego. Przyjęte w niej założenia przedstawił dyrektor gabinetu politycznego ministra pracy i polityki społecznej Dagmir Długosz. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Zgodnie z ustawą sejmową, od 1 marca br. rozpoczną działanie wojewódzkie komisje dialogu społecznego. W pierwotnym tekście ustawy przewidziano, że komisje mają zacząć działać od 1 lipca br.

Możliwość tworzenia wojewódzkich komisji wprowadziła uchwalona w lipcu ubiegłego roku ustawa o Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych. W ich skład na równych prawach mają wchodzić przedstawiciele wojewody - jako strony rządowej, organizacji pracodawców, związków zawodowych oraz marszałka województwa - jako strony samorządowej.

W głosowaniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie jednej poprawki zbieżnej z opinią biura legislacyjnego. Postanowiono, że sprawozdanie komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Krystyna Sienkiewicz.

29 stycznia 2002 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na swym posiedzeniu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw.

Komisja wysłuchała przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zapoznała się z opinią senatora Jerzego Pieniążka. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa sejmowa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Uchwalona 25 stycznia br. ustawa dotyczy wyłącznie przepisu określającego zasady przyznawania na obszarach dotkniętych powodzią pomocy w naturze.

Zgodnie z nowelizowanym art. 9 udzielenie pomocy następowało na wniosek osoby poszkodowanej (posiadacza gospodarstwa rolnego bądź osoby prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej) złożony w gminie, na terenie której powstała szkoda. Zarząd gminy zobowiązany był do niezwłocznego przekazania wniosków do właściwego terytorialnie wojewody, a ten, już w postaci zbilansowanej, do Agencji Rynku Rolnego. W związku z tym, że graniczne terminy umożliwiające złożenie wniosku, przekazanie ich wojewodzie i następnie Agencji Rynku Rolnego upłynęły odpowiednio: 15 września, 30 września i 15 października 2001 r., w okresie usuwania bezpośrednich skutków powodzi, nie wszystkie osoby uprawnione oraz nie wszyscy wojewodowie zdążyli podjąć właściwe działania. Rozpatrywana ustawa umożliwia złożenie wniosków przez osoby poszkodowane do 28 lutego br., przekazanie ich przez gminy do 15 marca oraz przekazanie ich przez wojewodów Agencji Ryku Rolnego do 31 marca br.

Ustawa powstała z inicjatywy rządu i została skierowana do Sejmu jako projekt pilny.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła poprzeć uchwaloną przez Sejm ustawę. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Henryk Gołębiewski.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Gośćmi komisji byli: ambasador Królestwa Belgii Rafaël Van Hellemont, ambasador Królestwa Hiszpanii Juan Pablo de Laiglesia González de Peredo, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras, dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Obsługi Negocjacji Akcesyjnych Paweł Świeboda, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Dariusz Szymczycha, dyrektor Biura Integracji Europejskiej w Kancelarii Prezydenta Klaudia Sanetra-Reut, dyrektor Ośrodka Informacji Rady Europy przy Centrum Europejskim Uniwersytetu Warszawskiego dr Hanna Machińska.

Podczas posiedzenia ambasador Belgii dokonał podsumowania prezydencji belgijskiej w Unii Europejskiej, a następnie dyrektor P. Świeboda omówił zagadnienia polskiej polityki europejskiej w tym czasie.

Jak stwierdził ambasador Belgii, jednym z wyzwań prezydencji jego kraju było określenie kształtu przyszłej Unii Europejskiej i przyśpieszenie procesu negocjacyjnego z kandydatami. Belgia wyznaczyła sobie 16 priorytetów. Wskutek wydarzeń 11 września 2001 r. poszerzono tę listę o kolejny priorytet - walkę z międzynarodowym terroryzmem i de facto ten temat wysunął się na czoło priorytetów tego przewodnictwa.

Podczas prezydencji belgijskiej Polska zamknęła 20 rozdziałów negocjacyjnych, m.in. dotyczących środowiska, energii, prawa spółek czy przepływu osób. Nastąpił postęp w trudnych kwestiach dotyczących np. transportu, gdzie dokonano uzgodnień z Austrią i Niemcami.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej omówiono także priorytety prezydencji hiszpańskiej w UE oraz założenia polskiej polityki europejskiej w tym okresie.

Ambasador Hiszpanii stwierdził, że jego kraj pragnie kontynuować prace poprzednich prezydencji. Uznano także, że ze względu na wydarzenia 11 września Europa musi wypracować wspólną politykę bezpieczeństwa. Przed Hiszpanią stoi ponadto zadanie kontynuowania wprowadzania euro oraz podjęcie odpowiednich działań w związku ze zwolnieniem tempa wzrostu gospodarczego. Hiszpańska prezydencja będzie pod hasłem "Więcej Europy". Przytoczono zapewnienie premiera Jose Marii Aznara, że Hiszpania będzie kontynuować prace poprzednich prezydencji, a priorytety hiszpańskiego przewodnictwa są jednocześnie priorytetami całej UE i stanowią odpowiedź na najważniejsze wyzwania stojące przed Unią.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiła do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2002 w przynależnym jej zakresie merytorycznym. W posiedzenie oprócz przedstawicieli zainteresowanych instytucji wzięli także udział reprezentanci Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.

Odnosząc się ogólnie do budżetu sądownictwa, zwrócono uwagę, że jego przedstawiciele zgłosili sejmowej Komisji Finansów Publicznych propozycję wprowadzenia oszczędności w podległych im instytucjach ze względu na przyjęte w ustawach okołobudżetowych zawieszenia możliwości wypłat pożyczek mieszkaniowych dla sędziów.

Projekt budżetu Naczelnego Sądu Administracyjnego przedstawił jego prezes prof. Roman Hausner. Stwierdził on m.in., że w projekcie przewidziano wydatki na utworzenie nowych etatów sędziowskich, a także na otwarcie dwóch nowych ośrodków zamiejscowych w Bydgoszczy i Olsztynie oraz na kontynuację modernizacji siedziby w Lublinie.

W opinii koreferenta senatora Roberta Smoktunowicza, planowany budżet NSA jest oszczędny i realistyczny. Senator interesował się, czy uwzględniono przygotowywaną obecnie reformę sądownictwa, zmierzającą do dwuinstancyjności sądownictwa administracyjnego, i czy nie należałoby w związku z tym zaczekać z otwarciem nowych ośrodków zamiejscowych.

Założenia budżetu Trybunału Konstytucyjnego przedstawili prezes Marek Safjan oraz sekretarz biura Maciej Graniecki. Realnie budżet TK na rok 2002 jest o 15% niższy od zeszłorocznego. Corocznie rozszerza się zakres działania tej instytucji i konieczne jest rozbudowanie bazy informatycznej. Wznoszony jest nowy budynek dla trybunału, ale na podstawie autopoprawki ograniczono o 40% środki przewidziane w projekcie na ten cel. Senator R. Smoktunowicz pytał, czy szybkie zakończenie budowy nie przyczyniłoby się do zmniejszenia jej kosztów.

Przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator Teresa Liszcz zastanawiała się, czy środków zaoszczędzonych w części budżetowej dotyczącej sądownictwa nie przekazać sprawiedliwości, i zapowiedziała, że w tej sprawie porozumie się z posłem Grzegorzem Kurczukiem, przewodniczącym sejmowej Komisji Sprawiedliwości.

Założenia budżetu Sądu Najwyższego omówił I prezes Lech Gardocki. Planowany budżet jest nominalnie o 4% wyższy niż zeszłoroczny, ale planowana inflacja ma wynieść 4,5%.

Bogusław Nizieński przedstawił projekt budżetu kierowanego przez niego urzędu Rzecznika Interesu Publicznego. Stwierdził, że na skutek złej sytuacji finansowej państwa dokonał redukcji pierwotnego projektu o 10%. Największą bolączką urzędu jest brak pomieszczeń. Senator T. Liszcz pytała, czy zaplanowane środki wystarczą wobec przewidywanego wzrostu cen usług np. pocztowych.

Przedstawiając budżet Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu jego prezes Leon Kieres stwierdził, że wykonano już podstawowe zadania związane z powołaniem i organizacją tej instytucji. Do końca bieżącego roku instytut ma przejąć 60 km akt.

Zdaniem L. Kieresa, jeśli przyjęto by zgłoszone w sejmowej Komisji Finansów Publicznych wnioski dotyczące znaczącego zmniejszenia budżetu IPN, to nie widzi on możliwości dalszego kierowania ta instytucją.

Założenia budżetu Krajowej Rady Sądownictwa omówił jej przewodniczący Włodzimierz Olszewski. Wskazał on na nieścisłość ustawową, wskutek której nie uwzględniono w budżecie Kancelarii Prezydenta (w tej części budżetowej usytuowane są środki na KRS) środków przeznaczonych dla rzecznika dyscyplinarnego. Zdaniem senator Ewy Serockiej, należałoby podjąć w tej sprawie inicjatywę ustawodawczą.

Projekt budżetu w części dotyczącej sprawiedliwości omawiał wiceminister sprawiedliwości Jerzy Łankiewicz. Jak stwierdził, nadal wysokie jest zadłużenie w więziennictwie. Wśród 80 tys. osadzonych w polskich więzieniach jest 25 tys. osób tymczasowo aresztowanych. Usprawnienie procedury sądowej mogłoby tę liczbę zmniejszyć.

Jak zapewnił J. Łankiewicz, resort stara się wprowadzać różne inne oszczędności, np. renegocjuje umowy z Pocztą Polską (z zaoszczędzonych dzięki temu sum można by utworzyć 3 oddziały dla więźniów niebezpiecznych).

Zdaniem senator T. Liszcz, wzrost budżetu przeznaczonego na sprawiedliwość nie uwzględnia koniecznego wzrostu zatrudnienia w tym resorcie, co może powodować dalszą zapaść wymiaru sprawiedliwości.

* * *

W siedzibie Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej odbyło się posiedzenie zamknięte Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się ze stanem zagrożenia przestępczością i przestrzegania dyscypliny wojskowej w polskich Siłach Zbrojnych oraz z rolą i miejscem Żandarmerii Wojskowej w świetle ustawy z 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych.

* * *

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywali wstępnie, z udziałem przedstawicieli zainteresowanych resortów, projekt ustawy budżetowej na 2002 r. w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przychodów i wydatków państwowych funduszy celowych na 2002 r., planów finansowych Funduszu Emerytalno-Rentowego (KRUS), Funduszu Prewencji i Rehabilitacji (KRUS), Funduszu Administracyjnego (KRUS) oraz Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych.

Podczas posiedzenia komisja przyjęła także opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw. W opinii stwierdzono, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowała wprowadzenie następującej poprawki: "w art. 33 pkt 18 otrzymuje brzmienie: 18) w art. 73 w ust. 1 skreśla się pkt 4".

Na zakończenie posiedzenia komisja przyjęła stanowisko dotyczące problemów dyskutowanych podczas posiedzenia wyjazdowego w dniach 21-22 stycznia w województwie łódzkim:

"Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wyjazdowym posiedzeniu, które odbyło się w dniach 21-22 stycznia 2002 r. na terenie województwa łódzkiego, po zapoznaniu się z materiałami przygotowanymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Gospodarki, Agencję Rynku Rolnego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz starostów pabianickiego, pajęczańskiego, wieluńskiego i wieruszowskiego, a także uwzględniając przebieg dyskusji podczas wizyt w przedsiębiorstwach przetwórstwa rolno-spożywczego, sformułowała następujące stanowisko:

1. Należy poprzeć postulaty zgłoszone podczas obrad II Forum Gospodarczego Polska - Rosja, które odbyło się w dniach 16-17 stycznia 2002 r. w Warszawie i Poznaniu. Uczestnicy forum uznali, iż trzeba dokonać znacznej przebudowy stosunków gospodarczych między Polską i Rosją. Dotychczasowa współpraca sprowadzała się do prostej wymiany towarowej, która w obecnej sytuacji jest niezadowalająca. Zdaniem uczestników, aby współpraca gospodarcza obydwu krajów rozwijała się, niezbędne jest stworzenie warunków prawnych, wzajemna ochrona inwestycji oraz podjęcie działań ułatwiających dostęp do rynków.

2. Należy przyspieszyć wprowadzenie szeregu zmian prawnych zaproponowanych w pakiecie "Przede wszystkim przedsiębiorczość", który dotyczy sektora małych i średnich przedsiębiorstw działających w gospodarce. Celem proponowanych zmian jest ułatwienie przedsiębiorcom podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej poprzez eliminowanie istniejących barier. Podjęte działania powinny doprowadzić do wypracowania rozwiązań legislacyjnych kreujących politykę gospodarczą i umożliwiających wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości.

3. Oceniając realizację "Rządowego programu budowy i rozwoju rynków hurtowych" uznano, iż wobec niewypracowania jednolitej koncepcji ich budowy oraz braku prawidłowego nadzoru nad funkcjonowaniem poszczególnych rynków, a szczególnie braku zabezpieczenia środków finansowych, przebiega ona mało efektywnie.

Łódzki Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy jako jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce jest szczególnie ważny dla rolników oraz przedsiębiorstw rolno-spożywczych i handlowych regionu. Położenie rynku w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie aglomeracji łódzkiej oraz perspektywa odbudowy stosunków gospodarczych ze Wschodem sprawiają, że rynek ten ma dziś szczególnie dużą szansę rozwoju. W związku z tym uznano, iż należy stworzyć możliwość reaktywowania Łódzkiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego w Ksawerowie m.in. poprzez nawiązanie ścisłej współpracy z Łódzkim Centrum Handlowym "ZJAZDOWA" SA oraz podobnymi podmiotami na terenie krajów WNP, a także umożliwienie dzierżawienia majątku państwowego odrębnym podmiotom reprezentowanym przez np. grupy producentów rolnych, spółdzielczość wiejską, branżowe związki rolnicze, organizacje przedsiębiorców, izby rolnicze czy lokalne samorządy.

4. Dzisiaj rolnicy, podobnie jak wszyscy inni producenci, stają wobec coraz trudniejszej sytuacji rynkowej wynikającej z narastającej konkurencji. Zjawisko to będzie się nasilało. Dlatego jedynym sposobem na sukces, rozwój i umacnianie pozycji rynkowej jest łączenie się rolników w grupy producenckie. Wspólne działanie jest zjawiskiem pozytywnym dla całego rynku, zwiększa jego stabilność i przewidywalność. Dlatego należy dokonać zmian w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, która powinna ułatwiać łączenie się rolników oraz wspomagać organizacyjnie i logistycznie ich rozwój.

5. O możliwościach rozwoju przetwórstwa i jego konkurencyjności decydują ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej, ale także ceny surowców, po których kupuje się te surowce od rolników i przedsiębiorców, sposoby dystrybucji artykułów rolno-spożywczych oraz sposoby spłaty należności. Dlatego postulujemy, aby wzorując się na uregulowaniach obowiązujących w Unii Europejskiej, przystąpić do prac nad ustawą o supermarketach, która stworzy prawne możliwości ochrony rodzimych producentów
i umożliwi konkurowanie z podmiotami zagranicznymi.

6. Z uwagi na m.in. liczbę osób związanych z rolnictwem w Polsce, sytuację ekonomiczną polskiej wsi oraz konieczność spełnienia wysokich standardów jakościowych rolnictwo jest jedną z najtrudniej integrowalnych dziedzin naszej gospodarki. Dobrze rozwijające się przetwórstwo będzie największą szansą rozwoju polskiego rolnictwa. W wypadku inwestycji dostosowujących przemysł spożywczy do wymogów Unii Europejskiej potrzebne są impulsy i dodatkowe zasilanie finansowe. Jedyną drogą do osiągnięcia tego celu jest odpowiednie przygotowanie zawodowe producentów. Dlatego należy przyspieszyć uzyskanie środków z SAPARD-u umożliwiających przygotowanie polskich rolników i przedsiębiorców rolno-spożywczych do sprostania w przyszłości konkurencji na rynkach europejskich i światowych.

7. Koszty i wydatki ponoszone przez małe i średnie firmy w związku z wprowadzeniem ich towarów na rynki zagraniczne są bardzo duże. Ze względu na znaczne ryzyko niepowodzenia tych działań często stanowią one barierę nie do pokonania. W związku z tym należy pilnie rozwiązać problemy dotyczące systemu ubezpieczeń eksportowych, zwłaszcza jeśli chodzi o ograniczanie ryzyka w handlu oraz obsługę polskich banków poza granicami kraju.

8. Ze względów społecznych, ekonomicznych oraz rolniczych należy wykorzystywać surowce rolnicze do produkcji paliw. W związku z tym postulujemy, aby szybko zostały zakończone prace nad ustawą o biopaliwach oraz podjęta nowelizacja ustawy - Prawo energetyczne w kierunku promocji tzw. energii odnawialnej.

9. Wizyty w zakładach przetwórstwa rolno-spożywczego pokazały, iż potencjał polskiej gospodarki żywnościowej jest ogromny, ale nie wszystkie możliwości jego rozwoju są wykorzystane. Widzimy potrzebę zwiększonego zaangażowania się agencji rządowych i samorządów lokalnych w odbudowę systemu kontraktacji, skupu i zbytu płodów rolnych. Istnieje również potrzeba rozwoju działań istniejących instytucji w promowanie polskiej przedsiębiorczości poza granicami kraju, a w przyszłości stworzenie w oparciu
o doświadczenia krajów Unii Europejskiej wyspecjalizowanych jednostek.

10. Ze względu na bliską integrację Polski z Unią Europejską, a więc objęcie polskiego rolnictwa Wspólną Polityką Rolną, preferencyjne kredyty rolnicze, zwłaszcza wspierane środkami budżetowymi, stanowią jeden z najważniejszych instrumentów polityki państwa wobec rolnictwa. Należy oczekiwać, że w przyszłości działania w tym zakresie będą zgodne z państwową polityką rolną wspierania rolnictwa przede wszystkim poprzez krajowe instytucje finansowe".

* * *

Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu dotyczyło przyjęcia opinii dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw.

W dyskusji senator Jan Szafraniec zwrócił uwagę na niepokojącą, jego zdaniem, tendencję do przekazywania kompetencji do administracji rządowej.

Senator Stanisław Nicieja, odnosząc się do nowelizowanej w opiniowanej ustawie ustawy o kinematografii, stwierdził, że w stosunku do lat ubiegłych daje się zauważyć wyraźny spadek poziomu twórczości filmowej.

W przyjętej opinii senatorowie stwierdzili:

"Komisja na posiedzeniu 29 stycznia br. zgodnie ze skierowaniem Pana Marszałka z dnia 28 01 br. rozpatrzyła ustawę o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw /druk senacki nr 59/ w artykułach podległych kompetencji komisji i przekazuje do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej swoją opinię.

Komisja po wysłuchaniu uzasadnienia proponowanych zmian w ustawie przedstawionych przez przedstawicieli Rządu - Wiceministra Kultury, oraz Szefa Gabinetu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji po wnikliwej dyskusji nad artykułami 11, 18 oraz zapisach podlegających kompetencji Komisji zawartych w art. 1, 2, 10, 50, 62 postanowiła nie wnosić poprawek i w głosowaniu jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem ustawy bez poprawek.

Jednocześnie w trakcie dyskusji senatorowie zwracali uwagę na konieczność zachowania mecenatu państwa nad promocją młodych talentów, reżyserów sztuki filmowej. Komisja zwróciła uwagę na niebezpieczne zjawisko obniżenia poziomu twórczości filmowej w porównaniu z ubiegłymi dziesięcioleciami. Stwierdzono, że zasadniczą rolę w rozwoju twórczości i promocji wybitnych dzieł filmowych powinna odgrywać telewizja publiczna. Zapisana w ustawie misja edukacyjno-kulturalna nie jest w pełni realizowana przez telewizję publiczną.

Senatorowie zwrócili uwagę na konieczność przeprowadzenia nowelizacji zarówno ustawy o kinematografii jak i ustawy o ochronie dóbr kultury".

30 stycznia 2002 r.

Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przystąpiono do wstępnego rozpatrywania projektu ustawy budżetowej na rok 2002 w zakresie dotyczącym Rzecznika Praw Obywatelskich.

W swoim wystąpieniu prof. Andrzej Zoll wskazał, że kierowany przez niego urząd ma coraz więcej pracy, wzrasta liczba skarg nadsyłanych przez obywateli. Urząd dysponuje małą powierzchnią biurową i zmuszony jest wynajmować dodatkowe pomieszczenia.

Oceniając omawiany plan budżetowy, senator Andrzej Jaeschke stwierdził, że jest on skromny i dobrze skonstruowany.

Następnie przystąpiono do omówienia budżetu Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. Założenia przedstawiła Ewa Kulesza, zwracając uwagę przede wszystkim na racjonalność gospodarowania w kierowanej przez nią instytucji. Pozytywną opinię o rozpatrywanym budżecie przedstawił Andrzej Łodyga z Najwyższej Izby Kontroli. Wątpliwości senator Aleksandry Koszady dotyczyły środków zaplanowanych na podróże zagraniczne. E. Kulesza wyjaśniła, iż są one przeznaczone przede wszystkim na szkolenia pracowników

Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zapoznała się ponadto z budżetem Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych oraz planem finansowym Państwowego Funduszu Kombatantów. Urząd reprezentował zastępca kierownika Jan Kołtun. Stwierdził on m.in., że w urzędzie nastąpiła redukcja etatów w związku z zakończeniem prac nad weryfikacją uprawnień kombatanckich.

W drugiej części posiedzenia komisja przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. W tej części posiedzenia wzięli udział: Jolanta Szymanek-Deresz - szef Kancelarii Prezydenta RP, Marian Maciuk - dyrektor Biura Prawnego Kancelarii Prezydenta RP, Krzysztof Kauba - zastępca rzecznika interesu publicznego.

Stanowisko wnioskodawcy do przyjętej przez Sejm ustawy przedstawiła Jolanta Szymanek-Deresz. Minister stwierdziła, że przyjęte w Sejmie rozwiązania dość daleko odbiegają od projektu złożonego przez prezydenta, a uchwalone zostały jedynie rozwiązania proceduralne, które mogą usprawnić postępowanie przez sądem lustracyjnym.

Komisja, po przeanalizowaniu poszczególnych zmian wprowadzonych ustawą z 25 stycznia br. i przegłosowaniu poprawek zgłoszonych przez senatorów, postanowiła rekomendować Izbie wprowadzenie dziesięciu poprawek do ustawy. Zgłoszono także dwa wnioski mniejszości.

Sprawozdanie komisji o rozpatrywanej ustawie przedstawi Izbie senator Ewa Serocka.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu przyjęto opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw. W opinii stwierdzono:

"Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniu w dniu 30 stycznia br. rozpatrzyła ustawę o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 59) zgodnie z zakresem przedmiotowym komisji.

Stanowisko Komisji jest następujące:

1. Komisja pozytywnie zaopiniowała ww. ustawę i nie wnosi do niej zastrzeżeń.

2. Komisja uznaje za konieczne usunięcie kolizji terminu zniesienia Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji jaka występuje w ustawach:

- o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw,

- o systemie oceny zgodności akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw".

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą przyjęła plan pracy na I półrocze 2002. Przewiduje on m.in. prace nad inicjatywami ustawodawczymi dotyczącymi projektu ustawy o obywatelstwie polskim oraz ustawy - Karta Polaka, rozpatrzenie projektu budżetu Kancelarii Senatu na rok 2002 w części dotyczącej działalności polonijnej, przygotowania i udział w konferencji międzynarodowej nt. "Polonia w Stanach Zjednoczonych", wspólne posiedzenie z Komisją Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na temat uczczenia 200. rocznicy urodzin Ignacego Domeyki, analizę współpracy Senatu i komisji ze Stowarzyszeniem "Wspólnota Polska", ocenę funkcjonowania organizacji polonijnych w Gruzji, Armenii i Azerbejdżanie oraz zakres pomocy udzielanej im przez Senat, organizację wspólnie z komisjami: Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej - posiedzenia lub konferencji na temat zasad współpracy z Polonią w zakresie promowania Polski i rozwoju międzynarodowej współpracy gospodarczej, omówienie (wspólnie z Komisją Nauki, Edukacji i Sportu) założeń organizacyjno-programowych wyjazdowego posiedzenia komisji we wrześniu br. w Lublinie na temat "Oświata polska za granicą".

W drugiej części posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą wytypowano kandydatów do nagrody Klubu Publicystów Polonijnych Stowarzyszenia Dziennikarzy RP. Senatorowie zaproponowali kandydatury prof. Marii Filiny - prezesa Związku Kulturalno-Oświatowego Polaków w Gruzji, prezesa USOPAŁ Jana Kobylańskiego, Apolonii Skakowskiej - prezesa Centrum Kultury Polskiej na Litwie oraz redakcji "Kuriera Wileńskiego".

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Ochrony Środowiska przystąpili do wstępnego rozpatrywania projektu budżetu na rok 2002 w częściach dotyczących Ministerstwo Środowiska, Środowiska, planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Państwowej Agencji Atomistyki. Dokonano wyboru senatorów sprawozdawców, którzy mają przygotować opinie w sprawie poszczególnych części: senator January Bień (gospodarka wodna), senator Franciszek Bachleda-Księdzularz (NFOŚiGW), senator Włodzimierz Łęcki (środowisko) oraz senator Apolonia Klepacz (PAA).

Zdaniem przewodniczącego komisji senatora Adama Graczyńskiego, w opiniach należy zwrócić uwagę na sprawozdania z wykonania budżetu w 2001 r., koszty funkcjonowania tych instytucji oraz ich przychody.

Ponadto omówiono przygotowania do seminarium, które ma odbyć się w Senacie w marcu br., poświęconego możliwościom wykorzystania w Polsce biopaliw. Inicjatorem tego seminarium był senator J. Bień.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia przyjęła opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw.

W opinii stwierdzono, że komisja pozytywnie ocenia rozwiązania zawarte w rozpatrywanej nowelizacji sejmowej i wnosi o wprowadzenie do niej następujących poprawek:

1) w art. 19 w pkt 3 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"w art. 82a ust. 3 otrzymuje brzmienie";

2) w art. 19 w pkt 8, w ust. 3 w pkt 1 po wyrazie "Samorządu" dodaje się wyraz "Terytorialnego";

3) w art. 36 przed pkt 1 dodaje się pkt ... i ... w brzmieniu:

"...) w art. 6:

-w ust. 1 wyraz "organy" zastępuje się wyrazem "jednostki",

-w ust. 2 w pkt 2 wyraz "organów" zastępuje się wyrazem "jednostek";

...) w art. 8 w ust. 3 wyrazy "jednostkom wymienionym w art. 9 pkt 1 i 2" zastępuje się wyrazami "jednostce wymienionej w art. 9 pkt 1";";

  1. w art. 36 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w art. 14:

  1. w ust. 1 wyrazy "i Agencja Rezerw Artykułów Sanitarnych prowadzą" zastępuje się wyrazem "prowadzi",
  2. w ust. 2 skreśla się wyrazy "i Agencji Rezerw Artykułów Sanitarnych",
  3. w ust. 3 w zdaniu wstępnym wyrazy "i Agencja Rezerw Artykułów Sanitarnych przeznaczają" zastępuje się wyrazem "przeznacza",
  4. w ust. 4:

  1. w ust. 5 skreśla się wyrazy "lub Agencja Rezerw Artykułów Sanitarnych",
  2. skreśla się ust. 7;";

  1. w art. 36 w pkt 7 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
  2. "8) użyte w art. 1 w pkt 1, w art. 2 w ust. 1, w art. 3 w ust. 1 w pkt 2 i w art. 4 w ust. 2 w pkt 2 w różnych przypadkach wyrazy "leki i materiały medyczne oraz artykuły sanitarne" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "produkty lecznicze i wyroby medyczne".";

  3. w art. 39:

  1. w pkt 2 skreśla się lit. b),
  2. skreśla się pkt 5;

  1. w art. 39 skreśla się pkt 3;
  2. w art. 44 w pkt 1:

  1. przed lit. a) dodaje się lit. ...) w brzmieniu:
  2. "...) w ust. 1 wyraz "sześciu" zastępuje się wyrazem "siedmiu",",

  3. w lit. b), ust. 4 otrzymuje brzmienie:
  4. "4. Członkami Komisji są:

    1) przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki,

    2) przedstawiciel ministra właściwego do spraw instytucji finansowych,

    3) przedstawiciel ministra właściwego do spraw rynków rolnych,

    4) przedstawiciel ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa,

    5) przedstawiciel Prezesa Narodowego Banku Polskiego,

    6) przedstawiciel Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,

    7) Przewodniczący Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych albo wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego.",

  5. skreśla się lit. d);

  1. skreśla się art. 59;
  2. w art. 79 w pkt 1 wyrazy "art. 50 pkt 12" zastępuje się wyrazami "art. 50 pkt 12 lit. a)";
  3. w art. 79 w pkt 4 skreśla się wyrazy "art. 59,".

Do przedstawienia stanowiska komisji na posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej upoważniono senator Alicję Stradomską.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęto opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw.

Przed wypracowaniem opinii senatorowie wysłuchali wiceministra finansów Andrzeja Raczki, wiceministra pracy i polityki społecznej Krzysztofa Patery, wiceministra infrastruktury Andrzeja Piłata oraz posła Andrzeja Brachmańskiego. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W przyjętej opinii zaproponowano wprowadzenie następujących poprawek do omawianej nowelizacji sejmowej:

  1. w art. 1 w ust. 2 skreśla się pkt 1;
  2. w art. 48 w pkt 15 wyrazy "art. 94 w ust. 2, 4-8" zastępuje się wyrazami "art. 94 w ust. 2, 4-7" oraz skreśla się wyrazy "w art. 170," i "w art. 199,";
  3. w art. 55 w pkt 5 pkt 2a otrzymuje brzmienie:

"2a) środki pochodzące z kredytowej pomocy zagranicznej przeznaczone na realizację zadań przez Agencję,".

Do ich przedstawienia upoważniono senatora Franciszka Bobrowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń. Rozwiązania proponowane w nowelizacji przedstawiła wiceminister finansów Irena Ożóg, która następnie odpowiadała na pytania senatorów.

Ustawa sejmowa wprowadza m.in. podatek akcyzowy od energii elektrycznej w wysokości 2 gr za kWh, zakłada także podwyższenie niektórych stawek VAT, w tym z obecnych 7 do 12% VAT na niektóre artykuły dziecięce (łyżwy, narty, sanki, obuwie z łyżwami, rowery i pojazdy dziecięce, urządzenia z drewna do ogródków dziecięcych, zabawki i gry towarzyskie oraz meble dla dzieci). Stawka 7% będzie nadal obowiązywała na pozostałe towary dla dzieci: wózki dziecięce, wyroby dla niemowląt, okrycia, ubiory, bieliznę osobistą dla dzieci do 11 lat, tornistry, pomoce naukowe, artykuły szkolne.

Ustawa zakłada też, że 22-procentowym podatkiem VAT objęte zostaną usługi polegające na udzieleniu licencji i sublicencji. Podwyższono również z 3 do 22% stawki VAT na meble klasyfikowane dotąd jako rękodzieło ludowe i artystyczne. Z 7 do 22% wzrasta VAT na opony naprawiane i bieżnikowane oraz na usługi związane z bieżnikowaniem i wulkanizacją opon oraz dętek. Nowela ogranicza też odliczanie podatku VAT od podatku od oleju napędowego oraz gazu zużywanego przez samochody osobowe oraz inne o ładowności do 500 kg. Z akcyzy zwolniono paliwa silnikowe na bazie olejów roślinnych produkcji krajowej.

Nowela rozszerzyła również podstawę opodatkowania w wypadku świadczenia przez biura turystyczne usług na rzecz podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę za granicą z kwoty prowizji na całą wartość świadczonej usługi.

Nowela, z wyjątkiem niektórych przepisów, zacznie obowiązywać 14 dni po ogłoszeniu, a zaproponowane w niej zmiany są częścią pakietu okołobudżetowego.

Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła kontynuować rozpatrywanie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym na kolejnym posiedzeniu, 6 lutego br.

* * *

Obradowała Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, która rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Senatorowie wysłuchali m.in. wiceministra infrastruktury Andrzeja Piłata, wiceministra edukacji narodowej i sportu Adama Giersza, dyrektora generalnego w Ministerstwie Skarbu Państwa Józefa Mikosy, wiceprezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesława Szczepańskiego, Tadeusza Suwary z generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, prezesa Izby Architektów Kazimierza Ferenca, głównego inspektora nadzoru budowlanego Andrzeja Urbana, prezesa Stowarzyszenia Architektów Polskich Ryszarda Jurkowskiego oraz posłów Andrzeja Brachmańskiego i Zbigniewa Janowskiego. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji jest ustanowienie nowych zasad organizowania się samorządów zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Modyfikuje ona zadania i zmienia sposób finansowania Komitetów Organizacyjnych Izb Architektów, Inżynierów Budownictwa oraz Urbanistów, normuje postępowanie w sprawie wpisu na listę członków okręgowych izb samorządu zawodowego, statuuje instytucję pełnomocnika okręgowego odpowiedzialnego za dokonywanie tego wpisu, a także zmienia termin wejścia w życie ustawy nowelizowanej, określanej dalej jako "ustawa o samorządach zawodowych".

W dyskusji poprawkę do omawianej ustawy sejmowej zgłosił senator Kazimierz Drożdż. Dotyczyła ona zmiany brzmienia pkt 2 w art. 1. Zgodnie z proponowana zmianą otrzymałby on następujące brzmienie:

"Art. 62. Do dnia zwołania pierwszych zjazdów okręgowych izb i Krajowych Zjazdów Izb oraz przez okres 3 miesięcy od tego dnia:

    1. prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz samodzielnego projektowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej lub kierowania zespołem prowadzącym takie projektowanie przysługuje na zasadach dotychczasowych,
    2. zadania określone w art. 8 pkt 4 wykonują oraz nadają uprawnienia urbanistyczne, a także prowadzą postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej właściwe organy na podstawie przepisów dotychczasowych.".".

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła postulowaną poprawkę. Jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Krzysztof Szydłowski.

Ponadto komisja przyjęła opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw. Komisja postanowiła zaproponować przyjęcie ustawy z następującymi poprawkami:

  1. w art. 17 w pkt 3, w art. 18a w ust. 4 skreśla się wyrazy ", po zasięgnięciu opinii właściwego marszałka województwa,";
  2. w art. 17 w pkt 4 przed lit. a) dodaje się lit. ...) w brzmieniu:

"...) w ust. 2 wyrazy "Generalny Dyrektor Dróg Publicznych" zastępuje się wyrazami Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad",",

  1. w art. 17 skreśla się pkt 7;
  2. w art. 29 w pkt 15 w lit. b), w ust. 3 wyrazy "art. 18 ust. 2 pkt 3" zastępuje się wyrazami "art. 18 ust. 2 pkt 6";
  3. w art. 41 w pkt 4 skreśla się wyrazy "i oznaczenie ust. 1";
  4. w art. 43, w ust. 6 skreśla się wyrazy "lub bankowej";
  5. w art. 45 w pkt 2 wyrazy "Agencję Eksploatacji i Budowy Autostrad" zastępuje się wyrazami "oraz Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad";
  6. w art. 54 w pkt 8 dodaje się lit. b1 w brzmieniu:

"b1 ) w ust. 5:

    1. w zdaniu wstępnym wyrazy "Prezes Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw łączności",
    2. pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) swojego przedstawiciela oraz po jednym przedstawicielu Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Szefa Urzędu Ochrony Państwa oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgłoszonym przez te organy,",";

  1. w art. 54 w pkt 9:

  1. zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
  2. "po art. 115 dodaje się art. 115a w brzmieniu:",

  3. art. 114a oznacza się jako art. 115a;

  1. w art. 54 w pkt 12 wyrazy "w art. 112 w ust. 2, 4 i 6" zastępuje się wyrazami "w art. 112 w ust. 2 i 6";
  2. w art. 54 w pkt 13 wyrazy "w art. 112 w ust. 3, 4-6 i 9" zastępuje się wyrazami "w art. 112 w ust. 3, 5, 6 i 9";
  3. w art. 71 w ust. 2 wyrazy "Generalnego Dyrektora" zastępuje się wyrazami "Generalnej Dyrekcji";
  4. w art. 71 w ust. 4 wyrazy "art. 39a ust. 1 pkt 13 i 14" zastępuje się wyrazami "art. 39a ust. 1 pkt 14 i 15";
  5. w art. 74 w ust. 1 wyraz "będące" zastępuje się wyrazem "będących";
  6. w art. 79 w pkt 5 skreśla się wyrazy "art. 29 pkt 14 i 15 lit. b),".

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego wypracowano opinię dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz zmianie niektórych ustaw.

Komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment