Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Z prac komisji senackich
Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrywała wstępnie projekt ustawy budżetowej na rok 2002 w zakresie dotyczącym Ministerstwa Kultury.
Założenia projektu omówili przedstawiciele ministerstwa: wiceminister Aleksandra Jakubowska i i dyrektor Departamentu Ekonomicznego Kazimierz Waszczuk.
W dyskusji senatorowie wskazywali, że projektowany budżet resortu wystarczy zaledwie na wynagrodzenia, a kulturze grozi zapaść. Senatorowie Kazimierz Kutz i Krzysztof Piesiewicz zwracali uwagę na konieczność rozsądnego gospodarowania posiadanymi środkami. Zdaniem senatorów, mimo szczupłości środków pieniądze nadal są źle rozdysponowywane i marnotrawione.
W drugiej części posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu zapoznano się z projektem budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na rok 2002. Z projektem zapoznali senatorów przedstawiciele rady: przewodniczący Juliusz Braun oraz członek Lech Jaworski, a także dyrektor Departamentu Ekonomicznego Jacek Kufel.
W dyskusji senatorowie zwrócili uwagę, na nieracjonalne wydawanie pieniędzy na opłacanie czynszu za siedzibę rady i niepodejmowanie działań mających na celu budowę nowej siedziby. Ponadto wskazywano na zastraszająco niski poziom programów telewizji publicznej. Zdaniem senatorów, rada nie wykorzystuje swoich możliwości ustawowych w celu mobilizowania telewizji do wypełniania misji kulturalno-edukacyjnej.
Na zakończenie posiedzenia stwierdzono, że zgłoszone w dyskusji postulaty zostaną uwzględnione podczas rozpatrywania przez komisję ustawy budżetowej na rok 2002.
* * *
Odbyło się posiedzenie
Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podczas którego senatorowie zapoznali się z informacją dotyczącą aktualnego stanu w zakresie negocjacji o członkostwo RP w UE. Związane z tym zagadnienia przedstawił Jan Truszczyński - podsekretarz stanu w MSZ, pełnomocnik rządu ds. negocjacji o członkostwo RP w UE.Wiceminister poinformował, że rząd na swoim ostatnim posiedzeniu (15 stycznia br.) przyjął strategię negocjacyjną z Unią Europejską na najbliższe półrocze. Zakłada ona, że do czerwca br. Polska zamknie sześć rozdziałów negocjacyjnych, w tym dotyczący polityki konkurencji. Natomiast podczas prezydencji duńskiej (w drugim półroczu br.) rząd planuje skoncentrowanie się na najtrudniejszych obszarach negocjacyjnych, które będą miały istotne implikacje finansow
e dla unijnego budżetu, przede wszystkim rolnictwie, budżecie i finansach oraz polityce regionalnej i koordynacji instrumentów strukturalnych.Główny negocjator nie wykluczył jednak, że w tym półroczu nie uda się zamknąć rozdziału dotyczącego polityki konkurencji. Powodem są problemy ze specjalnymi strefami ekonomicznymi i restrukturyzacją hutnictwa.
Zdaniem J. Truszczyńskiego, jeśli chodzi o rozdział dotyczący polityki konkurencji, podstawowym problemem są prawa nabyte przez inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych oraz dostosowanie tych praw do legislacji unijnej. "Nie wykluczałbym, że konieczne będzie rozwiązywanie tej sprawy, przybliżanie się do finału nawet w drugiej połowie roku i pozostawienie tego tematu aż do końca negocjacji" - powiedział wi
ceminister spraw zagranicznych. To - jak przyznał - oznaczałoby niepełne zrealizowanie obecnej strategii negocjacyjnej rządu.Jak powiedział, w wypadku znacznej grupy inwestorów w SSE, zwłaszcza mniejszych przedsiębiorców, intensywność pomocy znacznie przekroczyła normy dopuszczane przez prawo UE.
W tej sytuacji, zdaniem J. Truszczyńskiego, pozostaje bardziej niż dotychczas precyzyjne zakreślenie rozmiarów tego problemu; czym zajmuje się specjalny podzespół. Jeśli zdoła zakończyć prace w lutym, to istnieje szansa, że uda się osiągnąć racjonalne rozwiązanie jeszcze w tym półroczu. Po uzyskaniu tego precyzyjnego obrazu rządowi zostaną zaprezentowane możliwości dalszego działania. J. Truszczyński uważa, że zapewne wszystkie będą wymagać nowelizacji ustawy o SSE
.W ślad za wyborem jednej możliwości działania wobec problemu SSE konieczne będą kolejne negocjacje z Komisją Europejską oraz podjęcie indywidualnych rozmów z poszczególnymi inwestorami, którzy przekroczyli pułap intensywności pomocy.
W opinii J. Truszczyńskiego, problem jest istotny, ponieważ w latach bezpośrednio po naszym wejściu do UE ewentualne postępowania arbitrażowe z tytułu utraty praw nabytych mogłyby rodzić nawet bardzo poważne konsekwencje dla budżetu państwa.
Jak stwierdził wiceminister spraw zagranicznych, kolejną przyczyną, dla której obszar dotyczący polityki konkurencji - wbrew zamierzeniom - może nie zostać zamknięty w tym półroczu, jest problem restrukturyzacji hutnictwa. J. Truszczyński wyjaśnił, że chodzi o dostosowanie form publicznej
pomocy dla hutnictwa do zakresu dopuszczalnego przez unijną legislację. Jednym z elementów tego dostosowywania jest - jak powiedział - stworzenie indywidualnych planów restrukturyzacyjnych hut, przewidujących redukcję ich mocy produkcyjnej.Zgodnie z ustawą o restrukturyzacji hutnictwa huty mają czas na przygotowanie takich planów prawie do połowy kwietnia tego roku. Potem plany ma zweryfikować resort gospodarki. Dopiero gdy - jak mówił J. Truszczyński - rząd przekona się, że te plany "mają ręce i nogi", zostaną one przedstawione unii.
To - zdaniem J. Truszczyńskiego - oznacza, że również ze względu na restrukturyzację hutnictwa, negocjacje w obszarze polityki konkurencji mogą rozciągnąć się na drugie półrocze 2002 r.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej główny negocjator odniósł się także do - związanego z obszarem sprawiedliwości i spraw wewnętrznych - problemu wprowadzenia wiz dla obywateli Rosji, Białorusi i Ukrainy.
Zdaniem wiceministra, w tej dziedzinie nie ma innego sposobu niż pełne stosowanie unijnych rozwiązań prawnych. Oznacza to, że wizy będą udzielone w urzędzie konsularnym, w którym zainteresowani będą musieli stawić osobiście. Poza tym wizy będą kontrolowane razem z dokumentami podróży na przejściu granicznym. W związku z tym niezbędne jest zmodernizowanie i rozbudowanie istniejących urzędów konsularnych: na Białorusi - w Mińsku i Grodnie; w Rosji - w Kaliningradzie, Petersburgu i Moskwie; na Ukrainie - we Lwowie, Kijowie i Charkowie oraz otwarcie nowych w Łucku i Odessie.
Harmonogram działań w tej sprawie ma zakładać, że do końca tego roku zostaną wprowadzone wizy dla Rosjan i Białorusinów, a od dnia naszego wejścia do unii - dla Ukraińców. Projekt harmonogramu jest obecnie przygotowywany przez MSWiA i MSZ. W opinii J. Truszczyńskiego, rząd powinien go zaaprobować do końca lutego br. Wiceminister dodał, że jeśli harmonogram będzie wystarczająco przekonujący, to w obecnym półroczu będziemy w stanie zakończyć rokowania w tym obszarze.
W dyskusji senatorowie inte
resowali się zagadnieniami dotyczącymi m.in. podatku VAT w budownictwie. Zadawano też pytania dotyczące zagadnień związanych z rybołówstwem, unijnymi dotacjami dla polskiego rolnictwa, a także wprowadzeniem wiz dla naszych wschodnich sąsiadów.* * *
W siedzibie Dowództwa Wojsk Lądowych odbyło się zamknięte posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacją Dowództwa Wojsk Lądowych na temat zadań Wojsk Lądowych w systemie obronności Rzeczypospolitej Polskiej i systemie sojuszniczym NATO oraz przebiegu realizacji planu restrukturyzacji i modernizacji technicznej Wojsk Lądowych w latach 2001 - 2006.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment