Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

6 grudnia 2001 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym.

Podczas posiedzenia prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Wiesław Szczepański przypomniał, że rozpatrywana nowela była inicjatywą poselską i dotyczy artykułu 67. Zdaniem przedstawiciela rządu, nowelizacja potrzebna jest ze względu na upływający termin obowiązywania dotychczasowej ustawy. Potrzebne są jednak kolejne zmiany zmierzające do uproszczenia procedur planistycznych. Prezes W. Szczepański zwrócił się o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek.

Podczas posiedzenia zapoznano się ponadto z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz Związku Gmin Wiejskich.

W dyskusji senator Mieczysław Janowski zaproponował przedłużenie terminu obowiązywania dotychczasowych planów zagospodarowania przestrzennego o dwa lata. Trzy lata proponował senator Grzegorz Matuszak. Proponowanym zmianom przeciwny był rząd. Zdaniem prezesa W. Szczepańskiego, przedłużenie tego terminu o kolejny rok niczego nie zmieni.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poparła 4 poprawki. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator M. Janowski.

7 grudnia 2001 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności zwołane w celu rozpatrzenia ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy.

Senatorowie wysłuchali przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości: wiceministra Marka Staszaka oraz dyrektora Departamentu Legislacyjnego Marka Sadowskiego. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem nowelizacji sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie przedłoży na posiedzeniu plenarnym Izby senator Robert Smoktunowicz.

W drugiej części posiedzenia senatorowie zapoznali się z informacjami dotyczącymi zadań komisji związanych z rozpatrywanymi w grudniu br. przez Senat ustawami, a także ustawą budżetową na rok 2002. Po uchwaleniu przez Sejm komisja rozpatrzy: ustawę zmieniającej ustawę - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawę o prokuraturze oraz ustawę o kuratorach sądowych; ustawę o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego, ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnionym w kopalniach węgla, kamieniołomach i zakładach wydobywania rud uranu i batalionach budowlanych oraz ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich; ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy; ustawy o zmianie ustaw: Prawo energetyczne, o partiach politycznych, o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz o szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych, o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej, Prawo telekomunikacyjne, o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", o spółdzielniach mieszkaniowych, o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2001-2006, oraz o uchyleniu ustawy o kasach oszczędnościowo-budowlanych i wspieraniu przez państwo oszczędzania na cele mieszkaniowe czy ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy - Prawo działalności gospodarczej wraz z projektem podstawowego aktu wykonawczego

Ustalono, że na kolejnym posiedzeniu, 14 grudnia br., komisja mogłaby rozpatrzyć wyżej wymienione ustawy, pod warunkiem uchwalenia ich przez Sejm i przekazania do Senatu. Terminy obrad komisji w grudniu 2001 r. będą ustalone niezwłocznie po otrzymaniu informacji o uchwaleniu ustaw, ale należy liczyć się z koniecznością pilnego zwoływania posiedzeń, stąd niezbędne jest śledzenie prac sejmowych.

Z uwagi na szczupłość czasu i szeroki zakres zmian w ustawie, w której m.in. nowelizowana jest ustawa o partiach politycznych oraz ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, ustawa ta będzie skierowana wyłącznie do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Możliwe jest jednak rozpatrzenie przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności tych nowelizacji i przedstawienie wypracowanego stanowiska na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przez przedstawiciela komisji. Stanowisko to może być również prezentowane w czasie debaty w Senacie.

Ponadto marszałek Senatu skierował pismo dotyczące podziału części projektu ustawy budżetowej pomiędzy właściwe komisje senackie. Marszałek zaleca senatorom uczestniczenie w pracach właściwych komisji sejmowych oraz zorganizowanie posiedzeń komisji poświęconych rozpatrzeniu poszczególnych budżetów. Z przedstawionego harmonogramu wynika, że powinny się one odbyć w II połowie stycznia lub w I połowie lutego 2002. Ustawa budżetowa do Senatu ma wpłynąć 18 lutego. Komisja Ustawodawstwa i Praworządności została zobowiązana do przekazania do Komisji Gospodarki i Finansów opinii w sprawie właściwych części ustawy budżetowej do 26 lutego 2002 r.

12 grudnia 2001 r.

Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów.

Stanowisko rządu zaprezentował wiceminister pracy i polityki społecznej Andrzej Zdebski. Rozpatrywana nowelizacja przesuwa datę jej wejścia w życie na 1 stycznia 2006 roku. Ustawa o zawodzie psychologa określa zasady i warunki wykonywania tego zawodu oraz organizacji i działania samorządu zawodowego psychologów.

Z propozycją zmiany terminu wejścia w życie ustawy wystąpił rząd, uznając m.in., że trzeba dać czas na konstytucyjne zdefiniowanie zawodu zaufania publicznego - do tej kategorii ma zaliczać się zawód psychologa.

W posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia wzięli także udział przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Małgorzata Toeplitz-Winiewska i Jan Strelau oraz prof. Stanisław Pużyński i doc. Czesław Czabała z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.

W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi skrócenie terminu wejścia w życie ustawy do 1 stycznia 2003 r. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Olga Krzyżanowska.

W drugiej części posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senatorowie spotkali się z ministrem zdrowia Mariuszem Łapińskim i kierownictwem resortu.

Minister M. Łapiński poinformował, że zgodnie z programem rządu będzie dążył do likwidacji kas chorych i zastąpienia ich Narodowym Funduszem Ochrony Zdrowia z 16 oddziałami wojewódzkimi. Celem nadrzędnym tej operacji jest ujednolicenie systemu opieki zdrowotnej i przywrócenie kontroli państwa nad systemem ochrony zdrowia. W nadchodzącym roku kasy zostaną utrzymane, ale M. Łapiński chce zapewnić ustawową kontrolę państwa nad nimi poprzez wyposażenie ministra zdrowia w uprawnienia do powoływania członków rad nadzorczych kas.

Zdaniem ministra zdrowia, konieczne jest wprowadzenie jednolitego rejestru usług medycznych, gwarantującego taki sam standard ochrony zdrowia w całym kraju. Jednym ze skutków tego systemu jest nierówny dostęp ubezpieczonych do świadczeń i usług medycznych.

W opinii M. Łapińskiego, system kas chorych jest nieracjonalny ekonomicznie i bardzo kosztowny (resort zdrowia szacuje, że około 10-15% środków w obecnym systemie jest marnotrawione). Zmiany wymaga także algorytm określający zasady i kierunki transferów środków pomiędzy kasami chorych, tak aby dofinansowywane były kasy rzeczywiście znajdujące się w najtrudniejszej sytuacji.

Pilnym zadaniem jest także przywrócenie racjonalnej polityki lekowej państwa z jednoczesnym dostosowaniem jej do wymogów obowiązujących w Unii Europejskiej.

Kierownictwo resortu zdrowia widzi potrzebę przywrócenia medycyny szkolnej.

Minister zapowiedział przygotowanie w najbliższym czasie pełnej informacji o planowanych działaniach resortu zdrowia.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Senatorowie spotkali się z przedstawicielami kilkunastu stowarzyszeń reprezentujących środowiska rezerwistów i weteranów Wojska Polskiego oraz stowarzyszeń i fundacji, prowadzących działalność na rzecz obronności państwa.

Podczas posiedzenia poruszano m.in. sprawę uprawnień kombatanckich, emerytur wojskowych czy opieki zdrowotnej. W dyskusji wskazywano także na niedociągnięcia prawne blokujące rozwój stowarzyszeń.

Po wysłuchaniu zaproszonych gości przewodniczący Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego zapewnił, że wskazywane w dyskusji problemy i wnioski zostaną wzięte pod uwagę w toku prac legislacyjnych komisji, szczególnie nad ustawą budżetową i obronną.

Posiedzenie zakończono omówieniem trybu pracy nad ustawą budżetową na rok 2002 w zakresie merytorycznym komisji.

* * *

Senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy Akademia Morska w Gdyni. Podczas posiedzenia wysłuchano posła sprawozdawcy Franciszka Potulskiego, rektora Wyższej Szkoły Morskiej Piotra Przybyłowskiego oraz wiceministra infrastruktury Marka Szymońskiego. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Omawiana ustawa została przedłożona w Sejmie jako projekt poselski, którego wnioskodawcy w uzasadnieniu podkreślili wysoki poziom uczelni w zakresie dydaktyki, badań naukowych, kwalifikacji pracowników, współpracy zagranicznej i rozwoju bazy dydaktyczno-lokalowej. Zgodnie z intencją projektodawcy zmiana nazwy z Wyższej Szkoły Morskiej na Akademię Morską jest logiczną konsekwencją ciągłego i udokumentowanego wieloletniego rozwoju, spełnienia aspiracji, a także potwierdzeniem pozycji uczelni w gronie szkół akademickich.

W głosowaniu komisja poparła ustawę sejmową i postanowiła zaproponować Izbie przyjęcie jej bez poprawek. Postanowiono, że stanowisko komisji przedstawi senator Edmund Wittbrodt.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie nazwy Akademia Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku-Oliwie. Podczas omawiania tego punktu stanowisko rządu prezentował wiceminister edukacji narodowej i sportu Adam Giersz. W imieniu Sejmu głos zabrał poseł F. Potulski. Ponadto wysłuchano rektora uczelni Janusza Czerwińskiego i opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Ustawa sejmowa, która była projektem poselskim, dotyczy zmiany nazwy uczelni poprzez dodanie słów "i Sportu" i ma odzwierciedlić rzeczywisty stan prowadzonej działalności dydaktycznej w zakresie kształcenia kadr trenerskich i rozwoju sportu.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu poparła rozpatrywaną ustawę. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Jolanta Popiołek.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska wysłuchano informacji na temat stanu regulacji prawnych po przyjęciu pakietu ustaw związanych z dostosowaniem prawa polskiego do prawa UE, zaawansowania prac nad aktami wykonawczymi do tych ustaw oraz na temat obecnej sytuacji i działań instytucji finansujących inicjatywy ekologiczne: Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Banku Ochrony Środowiska.

Wiceminister środowiska Ewa Symonides stwierdziła, iż zgodnie z deklaracjami rządu całość prawa wspólnotowego (około 500 aktów) w dziedzinie ochrony środowiska będzie w pełni transponowana do polskiego systemu prawnego do końca 2002 r. Transpozycja ta zostanie dokonana poprzez uchwalenie i wejście w życie nowych ustaw oraz wydanie do nich aktów wykonawczych. Parlament poprzedniej kadencji uchwalił 15 ustaw transponujących acquis. Nie została jedynie uchwalona ustawa o środkach biobójczych. Postęp w zakresie dostosowywania polskiego prawa został pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską. Dalszy wysiłek w zakresie pełnej transpozycji będzie skoncentrowany na przygotowaniu i wydaniu aktów wykonawczych do ustaw.

O obecnej sytuacji i działaniach podejmowanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Bank Ochrony Środowiska, czyli instytucje finansujące inicjatywy ekologiczne, mówił wiceprezes Banku Ochrony Środowiska Piotr Wiesiorek.

Podczas posiedzenia Komisji Ochrony Środowiska zatwierdzono ponadto plan pracy komisji na rok 2002. Przewiduje on, oprócz bieżącej pracy legislacyjnej, podjęcie takich tematów jak alternatywne źródła energii, negocjacje z Unią Europejską w obszarze środowiska, współpraca Lasów Państwowych i przemysłu drzewnego w Polsce, omówienie zakresu i możliwości współpracy z przedstawicielami organizacji samorządowych, stan wykorzystania funduszy przedakcesyjnych PHARE i ISPA oraz możliwości dalszego ich wykorzystania, aktualny stan współpracy międzynarodowej w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatu. Komisja w trakcie swoich prac omówi też możliwości wykorzystania pozabudżetowych źródeł finansowania inwestycji ekologicznych, współpracę z ekologicznymi organizacjami pozarządowymi, przemysł ekologiczny w Polsce, surowce wtórne i możliwości zwiększenia ich wykorzystania, stan zasobów naturalnych, problemy związane z poszerzaniem parków narodowych, czy wreszcie - rolę konserwatora przyrody.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono wnioski: senator Genowefy Grabowskiej o odwołanie ze składu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz senatorów Ryszarda Jarzembowskiego i Henryka Stokłosy o powołanie do składu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

W wyniku dyskusji komisja postanowiła przedłożyć Senatowi - na podstawie art. 14 ust. 1 Regulaminu Senatu - projekt uchwały zgodnie z wnioskami senatorów. Na sprawozdawcę wniosku podczas obrad plenarnych powołano senatora Gerarda Czaję.

Następnie senatorowie dokonali wyboru zastępcy przewodniczącego Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich. W dyskusji kandydaturę senatora A. Spychalskiego zgłosił senator Jerzy Adamski. W głosowaniu tajnym, przeprowadzonym przez senatorów Irenę Kurzępę, Zdzisława Jarmużka i Ryszarda Sławińskiego, kandydat uzyskał 9 głosów, a 2 osoby wstrzymały się od głosu. Wobec wyników głosowania senator A. Spychalski został wybrany na stanowisko zastępcy przewodniczącego komisji.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich przewodniczący komisji senator J. Adamski poinformował o piśmie marszałka Senatu z 5 grudnia br. dotyczącym procedowania nad ustawą budżetową na rok 2002. Ze względu na swój zakres merytoryczny komisja będzie rozpatrywać części budżetu dotyczące kancelarii: prezydenta, prezesa Rady Ministrów, Sejmu, Senatu i Krajowego Biura Wyborczego. Komisja wyznaczyła pięciu senatorów do śledzenia prac w Sejmie.

13 grudnia 2001 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznała się z informacją o projekcie ustawy budżetowej na rok 2002 w części dotyczącej spraw zagranicznych oraz integracji europejskiej.

Informację na temat projektu budżetu na rok 2002 w części przeznaczonej na sprawy zagraniczne przekazał wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Byrt. O środkach planowanych w 2002 roku na integrację europejską mówił podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej Jarosław Pietras.

Podczas posiedzenia marszałek Longin Pastusiak poinformował o podejmowanych przez niego działaniach w związku z zawartą w projekcie propozycją umieszczenia środków na opiekę nad Polonią w budżecie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W opinii marszałka, pieniądze na ten cel, zgodnie z tradycją sprawowania tej opieki przez Senat, powinny pozostać w budżecie Kancelarii Senatu. Stwierdził ponadto, że w związku z zapisami przyjętymi w ustawie o finansach publicznych nie było uprawnione tego typu działanie podejmowane przez rząd, polegające na przesunięciu wydatków zaplanowanych na pomoc finansową dla Polaków za granicą z części dotyczącej Kancelarii Senatu do części dotyczącej MSZ. Marszałek L. Pastusiak poinformował, że 18 grudnia br. odbędzie się spotkanie w tej sprawie u prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego.

W dyskusji senatorowie Genowefa Ferenc i Zygmunt Cybulski zaproponowali podjęcie przez komisję stanowiska w tej sprawie. W przyjętym następnie stanowisku stwierdzono:

"Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Senatu RP na posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2001 po zapoznaniu się z projektem ustawy budżetowej na rok 2002 w części 45 dot. Spraw Zagranicznych, postanowiła poprzeć działania marszałka Senatu zmierzające do utrzymania kwoty przeznaczonej na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków w budżecie Kancelarii Senatu RP.

Komisja wyraża przekonanie, że umieszczenie tej kwoty w projektowanym budżecie MSZ ( dział 853, rozdz. 85330 ) nie jest zgodne z art. 83 ust. 2 ustawy o finansach publicznych i niezgodne z dotychczasową tradycją Senatu, którego statutowym obowiązkiem jest opieka nad Polonią i Polakami za granicą".

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Emigracji i Polaków za Granicą, podczas którego marszałek Longin Pastusiak poinformował senatorów o swoich działaniach, zmierzających do utrzymania funduszy przeznaczonych na opiekę i pomoc dla Polonii i Polaków w budżecie Kancelarii Senatu RP.

Komisja przeprowadziła ponadto dyskusję nad możliwością podjęcia inicjatyw ustawodawczych dotyczących ustawy o Karcie Polaka, ustawy o obywatelstwie polskim oraz ustawy o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą. Ustalono, że komisja podejmie prace w tym zakresie i wyznaczono senatorów odpowiedzialnych za poszczególne projekty: Janinę Sagatowską, Krzysztofa Szydłowskiego i Stanisława Nicieję.

W związku z decyzją Prezydium Senatu z 14 grudnia br. w sprawie powołania zespołu do opiniowania wniosków polonijnych komisja zaakceptowała kandydatury senatorów: Anny Kurskiej, Janiny Sagatowskiej, Zbigniewa Kruszewskiego, Lesława Podkańskiego i Tadeusza Rzemykowskiego.

Na zakończenie posiedzenia, zgodnie z pismem marszałka Senatu, przedyskutowano plan i organizację pracy komisji nad ustawą budżetową na rok 2002.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęto sprawozdanie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2001. Po wysłuchaniu wiceminister finansów Haliny Wasilewskiej-Trenkner senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senator Genowefę Ferenc.

14 grudnia 2001 r.

Senatorowie z Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dyskutowali o możliwościach finansowego wsparcia rozwoju gospodarstw rolnych i infrastruktury wiejskiej.

W opinii uczestniczących w posiedzeniu szefów Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Banku Gospodarstwa Żywnościowej, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz resortu rolnictwa, zapaść finansów publicznych szczególnie uderza w programy wiejskie. W dyskusji senatorowie interesowali się, które programy odczują niedobór środków finansowych.

ARiMR przeznaczyła ponad 1,1 mld zł na współfinansowanie 10 tys. projektów inwestycyjnych gmin. W roku i przyszłym nie ma na ten cel żadnych środków. Na dopłaty dla 238 tys. kredytobiorców w latach 1994-2001 r. agencja wydała 4,29 mld zł, co uruchomiło inwestycje za 16,6 mld zł. Programy pomocy dla firm przyczyniły się do stworzenia 18,3 tys. miejsc pracy. Szacuje się, że niedobór środków ARiMR pogłębi się w tym roku o ponad 563 mln zł, a w przyszłym o 196 mln zł. Jeśli Sejm nie odsunie do jesieni 2002 roku wejścia w życie ustawy o rynku mleka, to potrzeba będzie jeszcze 350 mln zł. Zwłoka w realizacji unijnego programu Sapard oznacza dla ARiMR oddanie w bieżącym roku do Funduszu Pracy 169 mln zł, choć na współfinansowanie tego programu będzie potrzeba 3 mld zł. Zdaniem wiceprezesa BGŻ Stanisława Wrońskiego, banki mogą być niechętne temu zadaniu, są to bowiem ryzykowne kredyty, ponieważ Bruksela refunduje je pod warunkiem spełnienia przez inwestorów wymogów UE. BGŻ na 5 mld kredytów 3 mld przeznacza na kredyty preferencyjne. Plan NFOŚiGW zakłada w br. wydanie na inwestycje gmin 1,8 mld zł.

W dyskusji stwierdzano ponadto, że program Sapard nie rozwiąże wielu problemów polskiego rolnictwa, ale wieś z nadzieją oczekuje na obiecane przez UE 170 mln euro dotacji rocznej.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment