Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem
senatora Mariana Żenkiewicza, złożonym na 7. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 8), przekazał Minister - Członek Rady Ministrów, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:Warszawa, dnia 17 kwietnia 1998 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym na 7. posiedzeniu Senatu w sprawie niektórych problemów związanych ze stosowaniem ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 1991 r. Nr 44, poz. 194 z późn. zm.) po wejściu w życie uchwalonej dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucji RP - pragnę
poinformować, że Rząd podjął działania niezbędne dla dostosowania obowiązującego prawa do wymogów Konstytucji RP, w tym art. 241 ust. 6 Konstytucji. Przepis ten wyznacza Radzie Ministrów termin 2 lat na przedstawienie Sejmowi projektów odpowiednich ustaw pozwalających na dostosowanie podstawowych aktów prawnych do kryteriów ustalonych w art. 87 ust. 1, art. 92 i 93 Konstytucji.W rozdziale III Konstytucji, traktującym o źródłach prawa, wyraźnie rozróżniono rozporządzenia, będące jedyną formą aktów wykonawczych do ustaw, od zarządzeń Prezesa Rady Ministrów, ministrów i uchwał Rady Ministrów.
Wypowiadając się w zakresie powyższej problematyki, w tym wydania rozporządzeń i zarządzeń, w świetle art. 241 ust. 6 Konstytucji, Rada Legislacyjna przy Prezesie Rady Ministrów w swoim stanowisku z dnia 28 stycznia 1998 r. stwierdziła:
Jak z powyższego wynika, forma rozporządzenia jest dopuszczalna, jeżeli akt ma charakter aktu powszechnie obowiązującego wykonawczego do ustawy (jest wydawany na podstawie i w celu wykonania ustawy).
Zgodnie z art. 93 ust. 1 i 2 Konstytucji zarządzenia są aktami prawnymi, wydawanymi przez Prezesa Rady Ministrów i ministrów w celu wykonania ustawy. Mogą one mieć jedynie charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty. Przy czym wydaje się, że pojęcia podległości jednostki organizacyjnej nie powi
nno się rozpatrywać na gruncie stanu prawnego sprzed wejścia w życie Konstytucji. Pojęcie to nie było bezpośrednio zdefiniowane, a w kontekście powyższych uwag dotyczących stanowienia aktów powszechnie obowiązujących należy przyjąć, że będzie ono dotyczyło podległości jednostek organizacyjnych o różnych formach organizacyjnych.Wobec powyższego trzeba uznać, że na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych mogą być wydawane zarządzenia dot. łączenia, podziału, reorganizacji lub likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych. Zarządzenia te nie są aktami wykonawczymi do ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych w rozumieniu Konstytucji RP i nie zawierają norm o charakterze powszechnie obowiązującym. Przepisy wydawane na podstawie tego artykułu stanowią wykonanie kompetencji organu i są aktem stosowania a nie stanowienia prawa.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz Stanu
Zbigniew Derdziuk