Minister Finansów złożył informację w związku z oświadczeniem senatora Mariana Żenkiewicza, wygłoszonym podczas 5. posiedzenia Senatu:
Warszawa, 1998 -01-22
Pani Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa
Nawiązując do oświadczenia wygłoszonego przez Panów Senatorów Jerzego Cieślaka, Andrzeja Mazurkiewicza i Mariana Żenkiewicza podczas 5. posiedzenia Senatu RP w dniu 18.12.1997 r. w sprawie oleju opałowego uprzejmie informuję, iż zgodnie z poz. 2 załącznika nr 4 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lutego 1997 r. w sprawie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów przemysłu spirytusowego i drożdżowego, niektórych innych napojów alkoholowych, p
aliw do silników, wyrobów tytoniowych oraz zwolnień od tego podatku (M.P. Nr 7, poz. 57 z późn. zm.) importowane oleje opałowe lekkie były opodatkowane stawką podatku akcyzowego w takiej samej wysokości jak importowane oleje napędowe.Zwolnione od podatku akcyzowego były natomiast oleje opałowe średnie i ciężkie. Jednakże w przypadku gdy oleje te są wykorzystane jako komponent do wytwarzania paliw silnikowych, opodatkowaniu podlega produkt finalny, bowiem zgodnie z § 3 ust. 2 w/w zarządzenia w przypadku sprzedaży paliw silnikowych wytwarzanych w kraju w drodze mieszania i przeklasyfikowania produktów naftowych miały zastosowanie stawki podatku akcyzowego określone dla wyrobów produkowanych w kraju.
Równocześnie, zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lutego 1997 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 13, poz. 71 z późn. zm.) w tych przypadkach należny podatek akcyzowy obniża się o podatek akcyzowy zapłacony przy nabyciu lub imporcie zastosowanych komponentów.
Ministerstwo Finansów już w październiku 1996 r. otrzymało z Okręgowego Inspektoratu Gospodarki Energetycznej w Katowicach informacje o możliwych nieprawidłowościach w zakresie sprzedaży oleju opałowego.
Na tej podstawie Ministerstwo Finansów zleciło przeprowadzenie przez właściwe urzędy skarbowe kontroli sprzedaży oleju napędowego w kilkunastu podmiotach gospodarczych. Przeprowadzone kontrole nie wykazały jednak istotnych nieprawidłowości w sprzedaży oleju opałowego.
W 1997 r. Generalny Inspektorat Celny dokonał analizy importu oleju opałowego na polski obszar celny, stwierdzając, że był on w dużej części olejem napędowym lub - po dodaniu tzw. uszlachetniaczy - mógł być wykorzystywany jako olej napędowy. W celu zbadania ostatecznego przeznaczenia sprowadzonego oleju GIC skierował do Urzędów Kontroli Skarbowej w Bielsku Białej, Szczecinie, Warszawie, Gdańsku i Olsztynie wnioski o przeprowadzenie kontroli u wytypowanych przez organy celne importerów. Po zakończeniu czynności kontrolnych, w oparciu o dokonane ustalenia zostaną sformułowane stosowne wnioski.
Równocześnie uprzejmie informuję, iż problem stosowania podatku akcyzowego na oleje opałowe, które mogą być wykorzystywane jako paliwa silnikowe jest skomplikowany.
Należy zauważyć, iż do dnia 31 grudnia 1997 r. oleje opałowe były objęte preferencyjną obniżoną stawką podatku od towarów i usług (VAT). Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 5 stycznia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 2, poz. 3) zwolniono od podatku akcyzowego wszystkie oleje opałowe. Równocześnie jednak wprowadzono obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym dla podmiotów, które sprzedają wyroby akcyzowe zakupione po cenach nie zawierających podatku akcyzowego. Oznacza to, iż w przypadku gdy importer sprowadzi olej, który zadeklaruje jako olej opałowy i nie uiści podatku akcyzowego, a następnie sprzeda ten produkt, nie w celach grzewczych, lecz jako olej napędowy będzie zobowiązany zapłacić podatek akcyzowy w wysokości odpowiadającej stawce tego podatku ustalonej dla oleju napędowego.
Z upoważnienia Ministr
a FinansówPODSEKRETARZ STANU
Jan Rudowski