Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 65. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 71), przedstawił Minister Gospodarki:
Warszawa, 30.10.2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przedstawiam stanowisko w odniesieniu do stwierdzeń i wniosków zawartych w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Suchańskiego, w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa energetycznego, złożonym na 65. posiedzeniu Senatu RP w dniu 22 września 2000 r.
Oświadczenie zawiera stwierdzenia i wnioski, które przedstawić można następująco:
1) wiejskie sieci elektroenergetyczne są już w znacznym stopniu zdekapitalizowane i w wymaganym zakresie nie są odtwarzane i rozbudowywane. Stan taki stwarza b. poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego. Po prywatyzacji dystrybucyjnych spółek energetycznych (zakładów energetycznych) sytuacja ulegnie dalszemu pogorszeniu,
2) zakłady energetyczne nie są w stanie w pełni wywiązywać się z założonego na nie przepisami Prawa energetycznego obowiązku utrzymywania w należytym stanie technicznym wiejskich sieci elektroenergetycznych i zapewnienia ich wymaganego rozwoju. Konieczne jest przynajmniej częściowe rekompensowanie przez skarb państwa wydatków ponoszonych na inwestycje w tych sieciach,
3) w dokumentach rządowych, jak np. "Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa" przyjęto, że działania na rzecz poprawy zaopatrzenia wsi i rolnictwa w energię elektryczną będą wspomagane środkami finansowymi z budżetu państwa i z Unii Europejskiej. Jak dotychczas, do wspomagan
ia nie doszło, właściwe w sprawie organy administracji rządowej nie stworzyły odpowiednich procedur według których to wspomaganie mogłoby się odbywać.W odniesieniu do tych stwierdzeń i wniosków zajmuję następujące stanowisko:
Przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw lub energii do odbiorców mają obowiązek utrzymywać zdolność urządzeń, instalacji i sieci do realizacji dostaw paliw lub energii w sposób ciągły i niezawodny, przy zachowaniu obowiązujących wymagań jakościowyc
h. Stanowi tak art. 4 ust. 1 Prawa energetycznego. Koszty z tym związane, jako koszty uzasadnione, uwzględniane są w taryfach na paliwa i energię.Standardy jakościowe obsługi odbiorców paliw i energii są określone w rozporządzeniach Ministra Gospodarki, standardy jakościowe obsługi odbiorców energii elektrycznej - w rozporządzeniu z dnia 25 września 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruc
hu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców (Dz.U. Nr 85, poz. 957).W przypadku niedotrzymania standardów jakościowych, w rozliczeniach z odbiorcami za dostarczaną energię elektryczną przedsiębiorstwa energetyczne są obowiązane udzielać bonifikat i upustów, w wysokościach określonych w taryfach lub w umowach sprzedaży energii. Przepisy dotyczące standardów jakościowych obsługi odbiorców w jednakowym stopniu będą obowiązywać przedsiębiorstwa energetyczne sprywatyzowane
jak i nie sprywatyzowane. Z tytułu prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych nie występują w tym zakresie żadne zagrożenia.Kontrolę dotrzymywania standardów jakościowych obsługi odbiorców energii elektrycznej sprawuje Prezes Urzędu Regulacji Energetyki,
na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4 Prawa energetycznego.Nie mogę podzielić poglądu Pana Senatora, że po prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych ulegnie jeszcze zmniejszeniu zakres odtworzeń i rozwoju wiejskich sieci elektroenergetycznych. Zmniejszenie zakresu nie może być nawet niezamierzonym skutkiem prywatyzacji. "Założenia polityki energetycznej Polski do 2020 r.", przyjęte przez Radę Ministrów w dniu 22 lutego 2000 r. stanowią m.in., że procesy prywatyzacyjne w sektorze energii będą prowadzone w ta
ki sposób, żeby wpływom do budżetu państwa z tytułu objęcia akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw przez inwestorów strategicznych towarzyszyły zobowiązania inwestycyjne o podobnej skali zaangażowania środków finansowych, a uzyskanie zwiększonych pakietów akcji uwarunkowane było podniesieniem kapitału akcyjnego, przeznaczonego na rozwój przedsiębiorstwa.Wg wykonanej we wrześniu 2000 r. w Agencji Rynku Energii S.A. "Oceny stanu elektroenergetycznych sieci wiejskich", którą w załączeniu przesyłam, około 50% sieci na terenach wiejskich powinno być poddane w mniejszym lub w większym zakresie odtworzeniom i modernizacjom. Przede wszystkim powinny być wymienione przewody o przekroju 25 mm
2, których udział w ogólnej długości sieci wynosi jeszcze ok. 20%.Zaległości w odtwarzaniu narastały przez wiele lat, w okresie obowiązywania urzędowych cen energii elektrycznej. Ich odrabianie następuje w ramach realizowanych przez przedsiębiorstwa energetyczne planów rozwoju, o których mowa w art. 16 Prawa energetycznego. Międz
y innymi w tym też celu są podejmowane starania, aby jeszcze przez kilka lat wskaźnik wzrostu cen energii elektrycznej nie był niższy niż wskaźnik inflacji.Zadania i obowiązki w zakresie rozwoju infrastruktury technicznej służącej do dostarczania paliw lub energii do odbiorców przepisami art. 16, 17, 18, 19 i 20 Prawa energetycznego zostały nałożone na przedsiębiorstwa energetyczne zajmujące się przesyłaniem i dystrybucją paliw i energii oraz na gminy. Przedsiębiorstwa energetyczne są obowiązane sporządzać
i uzgadniać z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki plany rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną, paliwa gazowe i ciepło. Zarządy gmin natomiast są obowiązane opracowywać, a rady gmin uchwalać, założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. W przypadku, gdy plany przedsiębiorstw energetycznych nie zapewniają realizacji założeń gmin, rady gmin uchwalają plany zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. W celu realizacji tych planów gminy mogą zawierać umowy z przedsiębiorstwami energetycznymi.Jednakże gminy, zwłaszcza gminy na terenach wiejskich, nie dysponują jeszcze wystarczającymi możliwościami finansowymi realizacji swych planów. Należy więc je wspomóc środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu państwa jak również pomocowymi z Unii Europejskiej. W tym też celu Minister Gospodarki w piśmie z dnia 16 października 2000 r. wystąpił do Ministra Finansów o uwzględnienie w projekcie budżetu państwa na 2000 r.,
w pozycji "rezerwy celowe", kwoty 100 mln złotych z przeznaczeniem dla gmin inwestujących w rozwój infrastruktury na obszarach wiejskich. Wykorzystanie tych środków mogłoby się odbywać za pośrednictwem Wojewódzkich Urzędów Marszałkowskich oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, której zmieniony rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 3 października 2000 r. zakres działania obejmuje już poprawę zaopatrzenia w energię elektryczną na obszarach wiejskich.Z wyrazami szacunku
Minister
z up. Andrzej Karbownik
Podsekretarz Stanu