Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


65. posiedzenie Senatu RP

22 września 2000 r.

Oświadczenie

Za bardzo poważne zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego, jak również potencjalny problem przy działaniach prywatyzacyjnych, uważa się stan linii średniego i niskiego napięcia, które zasilają tereny wiejskie. Od roku 1994, gdy zakłady energetyczne, których własnością i w których użytkowaniu są te linie, przekształcone zostały w przedsiębiorstwa prawa handlowego, zakres wykonywanych prac modernizacyjnych sięga poziomu od 10 do 15% rocznej dekapitalizacji. Na przykład w roku 1999, według danych urzędów wojewódzkich, wykonano modernizację około 3 tysięcy km sieci, podczas gdy rocznie ulega starzeniu ponad 20 tysięcy km, a z lat poprzednich na pilną modernizację lub remont czeka około 150 tysięcy km sieci.

Przyczyn zaniedbań w tym zakresie jest na pewno wiele, ale główną z nich jest to, że cały ciężar kosztów przypisany został zakładom energetycznym, spółkom dystrybucyjnym, choć powszechnie wiadomo, że inwestowanie w sieci zasilające odbiorców wiejskich jest nieopłacalne. Dlatego też konieczne jest przynajmniej częściowe rekompensowanie ponoszonych wydatków przez skarb państwa.

W dokumencie pod tytułem "Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa" przyjętym w lipcu ubiegłego roku przez Radę Ministrów udział środków finansowanych z budżetu państwa określono jako 45%, a ze środków pomocowych z Unii Europejskiej - ponad 15% . Określono to, ale nic nie uczyniono, aby te środki uruchomić. Żaden z zainteresowanych urzędów nie wystąpił o zamieszczenie odpowiednich zapisów w ustawie budżetowej na rok 2000. O ile się orientuję, nikt też do dnia dzisiejszego nie poruszył tego tematu przy opracowywaniu projektu budżetu na rok 2001. W budżecie na rok 1999 zapisano na ten cel 30 milionów zł.

Mam pytanie: czy po blisko dwóch latach stworzono możliwości uruchomienia tych środków, jak i środków pomocowych w ogóle, poprzez zmianę ustawy i rozporządzenia Rady Ministrów o działaniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa? Bez takiej zmiany nie będzie bowiem prawnych możliwości uruchomienia jakichkolwiek środków, nawet zapisanych w programie pomocowym SAPARD.

Jeżeli chodzi o prywatyzację, to z jednej strony niesprawne techniczne urządzenia automatycznie obniżają wartość majątku, a z drugiej strony należy się liczyć z tym, że kiedy większa część majątku znajdzie się w prywatnych rękach, to na pewno załatwienie tej sprawy, tak ważnej dla ponad 30% mieszkańców kraju, stanie się prawie niemożliwe.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie