Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senator Jadwigi Stokarskiej
:Ostrów Mazowiecka, 8 czerwca 2000 r.
Kancelaria Senatu
ul. Wiejska 6/8
Warszawa
W numerze 131 "Naszego Dziennika" z 6 czerwca 2000 roku ukazało się oświadczenie pani senator Jadwigi Stokarskiej, dotyczące likwidacji szkół podstawowych w gminie Ostrów Mazowiecka. Podobne oświadczenie ukazało się w numerze 10 z 8 czerwca 2000 r. "Ostrowskiego Tygodnika Powiatowego", natomiast w "Tygodniku Ostrołęckim" numer 47 z dnia 6 czerwca br. zamieszczona jest wypowiedź pani senator, w podobnym, potępiającym tonie. Korzystając z przysługujących na
m praw, wysyłam do powyższych tytułów sprostowanie prasowe. Pragnąc również, aby Panie i Panowie Senatorowie zapoznali się z naszym stanowiskiem, załączam jego treść.Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka
Waldemar Brzostek
Załączone sprostowanie przesłano do wiadomości:
Senator Jadwiga Stokarska
Premier RP Jerzy Buzek
Kancelaria Sejmu RP
Kancelaria Senatu RP
Minister Edukacji Narodowej Mirosław Handke
Wojewoda Mazowiecki Antoni Pietkiewicz
Klub Parlamentarny AWS
Urząd Wojewódzki, Delegatura w Ostrołęce
"Nasz Dziennik"
"Tygodnik Ostrołęcki"
"Powiatowy Tygodnik Ostrowski"
W numerze 131 "Naszego Dziennika" z 6 czerwca 2000 r. ukazało się oświadczenie Pani Senator Jadwigi Stokarskiej wygłoszone na posiedzeniu Senatu 25 maja 2000 r. Z przykrością muszę stwierdzić, że oświadczenie to zawiera wiele nieprawdziwych, by nie powiedzieć fałszywych informacji, pomija istotne w tej sprawie fakty i w krzywym zwierciadle stawia działalność i decyzje Rady i zarządu Gminy Ostrów Mazowiecka. Wielka szkoda, że przed wydaniem swojego oświ
adczenia Pani Senator (urodzona w gminie Ostrów Mazowiecka, w sołectwie Lubiejewo) nie zadała sobie trudu, aby sprawdzić prawdziwość zarzutów dotyczących reorganizacji sieci szkół gminnych. Gdyby tak się stało, wierzę, że wtedy interpelacja ta nie miałaby miejsca.Dla pełniejszego zobrazowania sprawy - kilka słów o Gminie.
Gmina Ostrów Mazowiecka jest gminą wiejską położoną pierścieniowo wokół miasta i liczącą 13.500 mieszkańców. W 16 szkołach podstawowych i 4 gimnazjach uczy się 1517 uczniów. Pani Senator, proszę wskazać porównywalną gminę wiejską z taką liczbą uczniów, uczęszczających do
dwudziestu szkół.Na wniosek Zarządu Gminy na Sesji w dniu 27 kwietnia Rada Gminy podjęła uchwałę o likwidacji trzech najmniejszych trzyklasowych Szkół Podstawowych w Bieli, Prosienicy i Rogóźni oraz zmniejszenia stopnia organizacyjnego Szkoły Podstawowej w Pałapusie z klas I-VI do I-III.
Do likwidowanych trzech szkół w bieżącym roku szkolnym uczęszcza 34 uczniów (w Bieli - 12, w Prosienicy - 10, w Rogóźni - 12), a w zbliżającym się roku szkolnym 200/01 ich liczba byłaby jeszcze mniejsza. W S.P. w Pałapusie w siedmiu klasach (I-VI i VII) uczy się 43 uczniów, a w nadchodzącym roku szkolnym w sześciu klasach byłoby 32 uczniów. Roczny koszt utrzymania jednego ucznia w 2000 r. w w/w szkołach wynosi od 7 do 13 tys. złotych, przy subwencji oświatowej przeliczanej na jedno dziecko w gminie wiejskiej - 2,7 tys. złotych. Gmina ze środków własnych dołożyła na oświatę, poza subwencją oświatową 2,5 mln zł. Jaki kraj stać na utrzymanie tak małych i tak drogich szkół. Liczby te nie wymagają komentarza. We wszystkich prezentowanych szkołach nauka odbywa się w systemie klas łączonych tzn. na jednej jednostce lekcyjnej nauczyciel równocześnie prowadzi zajęcia np. z języka polskiego z klasą IV i V. W "nowych" szkołach dzieci będą uczyły się w klasach rozłącznych. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, który system stwarza lepsze warunki do nauki i rozwoju naszym, polskim dzieciom. Jakie elementy wychowawcze i życia społecznego można kształtować w klasach 2-4 osobowych, w których uczą się dzieci z dwóch różnych roczników? Czyż nie jest korzystniejsze ze względów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych uczęszczanie do szkół z klasami 14-15 osobowymi, w jakich od nowego roku szkolnego ci uczniowie będą przebywać. Co jest lepsze dla dziecka wiejskiego - uczenie się blisko domu w małej, słabo wyposażonej szkole, czy trochę dalej oddalonej, ale dobrze wyposażonej w pomoce naukowe większej szkole z odpowiednio wykwalifikowaną kadrą? Czy równość dzieci wiejskich i miejskich ma polegać na takiej samej długości drogi do szkoły, czy na równych warunkach kształcenia, dostępnie do nowoczesnych środków dydaktycznych i możliwości uczenia przez wykształconą i dobrze przygotowaną zawodowo kadrę nauczycielską.
Wielkie zdziwienie budzi podane w oświadczeniu pani Senator odległości dojazdu do "nowych" szkół. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że odległość z najbardziej krańcowych punktów naszej gminy, z podawanej przez panią Prosienicy do Dybek nie przekracza 40 km, to jak można podawać do publicznej wiadomości informację o 40 kilometrowych dojazdach. Z Prosienicy do Kalinowa, gdzie znajduje się nowa, pobudowana cztery lata temu szkoła, długość ta wynosi 7 km. Uczniowie z żadnej z likwidowanych czy reorganizowanych szkół nie będą dojeżdżać więcej niż 13 km. Nieprawdą jest, że dzieci będą musiały pokonywać pieszo odległość 8 km drogę przez las i ruchliwą trasę E-18. Gmina zapewnia bezpłatny dowóz wszystkim uprawnionym do tego uczniom. Dotychczas dowoziliśmy do szkół gminnych 200 dzieci, korzystając z usług prywatnego przewoźnika, gdzie podczas podróży razem z uczniami przebywa opiekun, oraz PKS-u. Rodzice uczniów likwidowanych szkół zostali poinformowani o zorganizowaniu do nowego roku szkolnego dogodnego dojazdu. Dotychczas Gmina w 100% wywiązywała się z obowiązku dowozu dzieci, dlaczego więc według Pani Senator deklaracje Zarządu są niewiarygodne.
Na koniec, mam serdeczną prośbę do Pani Senator, mającej rodzinne związki z gminą ostrowską, o pomoc we wdrażaniu, jakże potrzebnych naszemu krajowi reform, składaniu interpelacji, które spowodują, zgodne z Europejską Kartą Samorządu Terytorialnego, ratyfikowaną przez Polskę w 1994 roku, przyznawanie gminom zasobów finansowych na poziomie zapewniający wykonywanie ich zadań własnych. Chciałbym również poinformować Panią, że według jednej z podstawowych zasad funkcjonowania samorządu w Polsce, zasady subsydiarności, która wywodzi się ze społecznej nauki Kościoła i została zdefiniowana przez papieża Piusa XI w encyklice "Quadragesimo anno", władza centralna nie powinna ingerować w wewnętrzne sprawy społeczności gminnej, pozbawiając ją kompetencji, lecz powinna ją wspierać i pomagać w koordynacji jej działań dla dobra wspólnego.
Z poważaniem
Wójt Gminy Ostrów Mazowiecka
Waldemar Brzostek