Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Smorawińskiego, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 77), przekazał Minister Edukacji Narodowej
:Warszawa, 2001-01-24
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym przez Panią Marszałek oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Smorawińskiego, podczas 72 posiedzenia Senatu w dniu 22 grudnia 2000 r. w sprawie sytuacji finansowej akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, przedstawiam uprzejmie następujące wyjaśnienia.
Wyrażam ubolewanie z powodu konieczności ograniczenia zasilenia budżetowego Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu w grudniu 2000 r., w relacji do planu dotacji na ten rok w zakresie działalności dydaktycznej oraz pomocy materialnej dla studentów, co wpłynęło na decyzję Pana Senatora jako Rektora Uczelni o czasowym zawieszeniu zajęć dydaktycznych w Uczelni n
a przełomie grudnia 2000 r. i stycznia 2001 r.Ograniczenie zasilania spowodowane zostało niższym, niż założono w ustawie budżetowej na rok 2000, wykonaniem dochodów budżetu państwa. Dotyczyło to wszystkich dysponentów wydatków budżetu państwa (ministrów, wojewodów), a w konsekwencji budżetów nadzorowanych i podległych jednostek sektora finansów publicznych. Dla pewnej części tych jednostek zasilanie budżetowe jest praktycznie jedynym źródłem finansowania działalności.
Nie przekazano w pełni dotacji budżetowych do wszystkich 6 akademii wychowania fizycznego, a także innych uczelni państwowych, w tym również wszystkich uczelni dotowanych z budżetu Ministra Edukacji Narodowej.
Skalę ograniczenia zasilenia budżetowego o łącznej kwocie 5.954,5 tys. zł określił Urząd Kultury Fizycznej i Sportu w odniesieniu do poszczególnych akademii wychowania fizycznego, gdyż w warunkach budżetu tego Urzędu do końca 2000 r. dotowane były wspomniane uczelnie.
Należy zauważyć, że państwowe szkoły wyższe w znaczącym, aczkolwiek zróżnicowanym stopniu, dysponują przychodami własnymi, zwłaszcza w obszarze działalności dydaktycznej, które w myśl stosownych postanowień ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, traktowane są jako środki publiczne. Ten mechanizm finansow
ania szkolnictwa wyższego powoduje, że szkoły wyższe posiadają relatywnie szersze pole manewru w reagowaniu i bieżącym dostosowywaniu funkcjonowania swojej gospodarki finansowej do niespodziewanych, ale też wyjątkowych, trudności budżetu państwa mających bezpośredni wpływ na ich systematyczne zasilanie w środki finansowe.Jak wynika z oświadczenia Pana Senatora, Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu nie dysponowała wystarczającymi możliwościami i środkami pozabudżetowymi, aby w pełni zapobiec bieżącym trudnościom finansowym, co w konsekwencji znalazło rozwiązanie we wspomnianym okresowym zawieszeniu zajęć dydaktycznych.
Należy również podkreślić, że w projekcie budżetu na rok 2001 nie przewidziano odrębnych środków rekompensujących niepełne zasilenie budżetowe, jakie miało miejsce w grudniu 2000 r. Podstawą kalkulacji projektu budżetu na rok 2001 był natomiast plan budżetu na 2000 r., a nie jego faktyczna relacja, która wyraziła się w zmniejszonym przelewie środków w końcu ubiegłego roku.
Pragnę jednocześnie nadmienić, że w myśl art. 27 ustawy o finansach publicznych zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł oraz wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń bądź zobowiązań państwa wobec osób trzecich ani roszczeń tych osób
wobec państwa.Z wyrazami szacunku
wz. MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Jerzy Zdrada