Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, złożone na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):
Warszawa, 1999-09.30
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma z dnia 16 sierpnia 1999 r. Nr AG/043/340/99/IV, po zapoznaniu się z oświadczeniem złożonym przez senatora Pana Ryszarda Sławińskiego na 41 posiedzeniu Senatu w dniu 5 sierpnia 1999 r. w sprawie zakresu zmian uprawnień organów kontroli skarbowej podczas nowelizacji ustawy - Ordynacja podatkowa, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Uchwalona w dniu 29 sierpnia 1997 r. ustawa - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) weszła w życie z dniem 1 stycznia 1998 r. Podstawowym celem Ordynacji podatkowej było kompleksowe uregulowanie i skodyfikowanie stosunków sfery życia społecznego związanych z obowiązkami fiskalnymi, a w tym całościowe unormowanie zagadnień z zakresu procesowego prawa podatkowego oraz kontroli fiskalnej.
Funkcjonowanie rozwiązań wprowadzonych tym aktem prawnym od początku jego obowiązywania jest uważnie obserwowane przez służby skarbowe i systematycznie sygnalizowane Ministerstwu Finansów. Zgłaszane zastrzeżenia i propozycje są na bieżąco poddawane wnikliwej analizie, celem zidentyfikowania unormowań wymagających zmiany lub uzupełnienia bądź problemów, które wymagają ustawowej regulacji. Na podstawie proponowanych modyfikacji obowiązujących przepisów Ordynacji podatkowej, Ministerstwo Finansów opracowuje kolejne założenia nowelizacji tej ustawy, które są następnie poddawane dalszej ocenie przez służby skarbowe w celu sprecyzowania planowanych rozwiązań i usunięcia zbędnych propozycji zmian. Wszelkie dotychczasowe zestawienia planowanych zmian mają więc charakter wyłącznie wstępny i roboczy.
Zgodnie z § 3 zarządzenia Nr 7 Ministra Finansów z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Finansów, opracowany zgodnie z technikami prawodawczymi projekt ustawy wymaga akceptacji i podpisania przez Ministra Finansów - po uprzednim parafowaniu przez dyrektorów departamentów/biur, dyrektora Departamentu Prawnego, oraz właściwych członków Kierownictwa Ministerstwa. Natomiast stosownie do unormowań uchwały Nr 13 Rady Ministrów z dnia 25 lutego 1997 r. (M.P. Nr 15, poz. 144 z późn. zm.) niezbędnym jest przekazanie projektu aktu normatywnego do uzgodnień i zaopiniowania przez organy administracji rządowej. W przypadku ewentualnych zmian ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiony tryb nie został jeszcze wyczerpany, a w związku z tym wersja zmian, na którą powołuje się Pan w złożonym oświadczeniu (opublikowana przez "Gazetę Prawną") nie może być traktowana jako propozycja rządu.
Przedstawiając powyższe, uprzejmie dziękuję za zgłaszane przez Pana senatora uwagi, które zostaną wykorzystane podczas opracowywania rozwiązań problemu poruszonego w złożonym oświadczeniu.
Z poważaniem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Rudowski