Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Sikory, złożonym na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):

Warszawa, 2000.12.19

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Andrzeja Sikorę na 69 posiedzeniu Senatu w dniu 24 listopada 2000 r. dotyczącym możliwości dofinansowania modernizacji i renowacji zabytkowego zespołu stacyjnego w Tarnowie, uprzejmie wyjaśniam.

Wpisany do rejestru zabytków kompleks dworcowy istniejący na terenie stacji PKP Tarnów stanowi budynek dworcowy o kubaturze 25 717 m3 i powierzchni użytkowej 2 671 m2, jak również perony i wiaty. Obecny stan techniczny budynków i budowli kwalifikuje je do przeprowadzenia kompleksowej modernizacji, na którą w latach 1998/1999 została opracowana dokumentacja oraz ekspertyzy techniczne. Koszt modernizacji w oparciu o ww. dokumentację wyniósł; 9 165,0 tys. zł budynku dworcowego i około 540 tys. zł wiat i nawierzchni na peronie długim. Odnosząc się do dnia dzisiejszego powyższe kwoty, uwzględniając wzrost cen w budownictwie, jak również cykl realizacji inwestycji, będą znacznie wyższe.

Zgodnie z przekazaną informacją Zarządu PKP w roku bieżącym modernizowane są budynki dworcowe m.in. w Białymstoku, Chełmie, Giżycku, Lublinie, które wymagają znacznych nakładów finansowych PKP. Z uwagi na ograniczone środki pieniężne jakie to przedsiębiorstwo może przeznaczyć na inwestycje modernizacyjne dworców kolejowych, uniemożliwia podjęcie decyzji o rozpoczęciu kolejnej inwestycji.

Z powyższych względów, na spotkaniu w październiku br. z Prezydentem Miasta Tarnowa, przedłożona została przez przedsiębiorstwo PKP propozycja przekazania nieruchomości dworcowych na rzecz Skarbu Państwa w trybie art. 66 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. - ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz. 926 z późniejszymi zmianami) tj. za likwidację zaległości podatkowych przedsiębiorstwa PKP wobec budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług (VAT). Przedłożona propozycja wynika między innymi z realnych potrzeb PKP w zakresie usługi podróżnych, którą szacuje się na około 1/3 powierzchni nieruchomości dworcowych w Tarnowie. Przejęcie ww. nieruchomości przez władze samorządu, może stworzyć realne warunki do przyśpieszenia koniecznych prac modernizacyjnych, tym samym poprawę stanu technicznego i wizerunku obiektu jak również racjonalnego wykorzystania całej powierzchni użytkowej.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w budżecie Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej na 2001 nie przewiduje się środków na finansowanie modernizacji dworców kolejowych.

Z poważaniem

Jerzy Widzyk


Spis oświadczeń, oświadczenie