Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Sikory, złożonym na 63. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67), przekazał Minister Łączności:
Warszawa, 2000.08.11
Pan
Andrzej Sikora
Senator RP
ul. Narutowicza 38
33-100 Tarnów
Szanowny Panie Senatorze,
Nawiązując do Pana wystąpienia z dnia 24 lipca 2000 r. w sprawie opłat koncesyjnych spółki Telefony Rzeszowskie TELER S.A. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Opłaty za udzielenie koncesji są pobierane na podstawie art. 20a ustawy o łączności, którego przepisy stanowią iż opłatę uiszcza się jednorazowo lub ratalnie oraz, że opłaty te pobierane są przez organ wydający koncesję i stanowią dochód Skarbu Państwa.
Do tych opłat stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
Sposób i wysokość uiszczania opłat za udzielenie koncesji, zgodnie z ust. 2 art. 20a ustawy o łączności, określony jest w rozporządzeniu Ministra Łączności z dnia 9 października 1995 r. w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłat za udzielenie koncesji na świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych oraz za udostępnienie dokumentacji przetargu (Dz.U. Nr 118, poz. 572 z późn. zm.).
Powyższe przepisy nie regulują kwestii odraczania terminów płatności rat jak też rozkładania na raty lub umarzania zaległości powstałych z tytułu nieuiszczenia poszczególnych rat opłaty w terminie określonym w koncesji. Do ulg i umorzeń w spłacie należności pieniężnych z tytułu opłaty koncesyjnej należy stosować przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.)
Przepisy te przewidują możliwość zastosowania szeregu instytucji prawnych, pozwalających na zmniejszenie lub nawet zniesienie obciążeń fiskalnych spoczywających na koncesjonobiorcy z tytułu udzielenia mu koncesji na świadczenie usług telekomunikacyjnych, zarówno przed powstaniem zaległości w spłacie rat jak i w stosunku do spłaty rat opłaty, co do których koncesjonobiorca pozostaje w zaległości.
W stosunku do spłaty rat opłaty, co do których koncesjonobiorca pozostaje w zaległości, Ordynacja podatkowa stwarza możliwość rozłożenia na raty tej zaległości wraz z odsetkami, a nawet umorzenia w części lub w całości tych zaległości. Jednak przy ich zastosowaniu, należy mieć w szczególności na uwadze, iż zasadniczo powinny one zapewnić w przyszłości spłatę odroczonych lub rozłożonych na raty zaległości w opłacie koncesyjnej albo co najmniej kontynuowanie działalności przez koncesjonobiorcę. Stosowanie ulg i zwolnień w wypełnianiu zobowiązań wynikających z danin publicznych, do których należą opłaty koncesyjne, ma wyjątkowy charakter ze względu na złamanie konstytucyjnej zasady sprawiedliwości i równości opodatkowania. Ponadto, ze względu na fiskalny interes budżetu państwa, przez który rozumie się przede wszystkim potrzebę osiągnięcia zaplanowanych dochodów, ze zwolnień i ulg należy korzystać jedynie w należycie uzasadnionych i odpowiednio udowodnionych przez składającego wniosek przypadkach. Nawet jednak ustalenie przez organ, iż koncesjonobiorca ma rzeczywiście ważny interes w domaganiu się zastosowania ulg nie nakłada na ten organ obowiązku wydania decyzji uwzględniającej wniosek. Wg NSA, zaniechanie poboru podatku (opłaty koncesyjnej) to instytucja o wyjątkowym charakterze możliwa do zastosowania jedynie w nadzwyczajnych przypadkach.
Odnośnie sprawy Telefonów Rzeszowskich "TELER" S.A. uprzejmie informuję, że Spółka posiada następujące koncesje na świadczenie usług telekomunikacyjnych, uzyskane w drodze przetargu:
1) 313/97 z 31.12.1997 r. na świadczenie usług telekomunikacyjnych na obszarze byłego województwa zamojskiego, za uzyskanie której Spółka zaoferowała opłatę koncesyjną w wysokości 1.301.882,0 EURO,
2) 399/98 z 8.10.1998 r. na świadczenie usług telekomunikacyjnych na obszarze byłego województwa rzeszowskiego, za uzyskanie której Spółka zaoferowała opłatę koncesyjną w wysokości 6.700.000,0 EURO,
3) 400/98 z 8.10.1998 r. na świadczenie usług telekomunikacyjnych na obszarze byłego województwa przemyskiego, za uzyskanie której Spółka zaoferowała opłatę w wysokości 6.440.000,0 EURO.
Zaoferowane przez Spółkę kwoty opłat za uzyskanie ww. koncesji są rozłożone na raty, zgodnie z wnioskami (każda opłata rozłożona na 6 rat płatnych w ciągu 6 lat).
Obecnie Spółka ma zaległość w spłacie następujących należności budżetowych z tytułu rat opłat koncesyjnych:
- 100 tys. EURO z tytułu czwartej raty opłaty za udzielenie koncesji Nr 313/97, której termin płatności upłynął 31 marca 2000 r.,
- 1.290,0 tys. EURO z tytułu drugiej raty opłaty za udzielenie koncesji Nr 399/98, której termin płatności upłynął 30 września 1999 r.,
- 1.268,0 tys. EURO z tytułu drugiej raty opłaty za udzielenie koncesji Nr 400/98, której termin płatności upłynął 30 września 1999 r.,
łącznie zaległość wynosi 2.658,0 tys. EURO (około 11 mln zł. wg kursu średniego NBP z 26.07.2000 r. wynoszącego 4,0410 zł.).
W związku z powyższymi zaległościami, po licznych próbach dobrowolnego uzyskania ich spłaty, została wszczęta egzekucja administracyjna zaległych rat opłat koncesyjnych od Telefonów Rzeszowskich "TELER S.A.
W postępowaniu egzekucyjnym wobec Telefonów Rzeszowskich "TELER" S.A. Ministerstwo Łączności jest wierzycielem należności z tytułu koncesji Nr 313/97, 399/98 i 400/98, a organem egzekucyjnym jest naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu.
Zgodnie z art. 6 § 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wierzyciel - w razie uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązku - ma obowiązek podjąć czynności zmierzające do zastosowania środków egzekucyjnych. Ewentualne nieuzasadnione lub niezgodne z przepisami umorzenie lub dopuszczenie do ich przedawnienia stano
wi naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 138 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.).Egzekucja administracyjna zaległych rat opłat koncesyjnych od Telefonów Rzeszowskich "TELER" S.A. przez Ministerstwo Łączności została wszczęta - sporządzone zostały tytuły wykonawcze nr TW-3/2000 z 22.03.2000 r. dla należności z tytułu koncesji Nr 399/98 i Nr 400/98 oraz nr TW-7/2000 z 15.05.2000 r. dla należności z tytułu koncesji Nr 313/97 z 31
.12.1997 r.Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku z problemami płatności rat opłat koncesyjnych przez niektórych operatorów, w tym Telefonów Rzeszowskich "TELER" S.A., w Ministerstwie Łączności są prowadzone prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 9 października 1995 r. w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłat z udzielenie koncesji na świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych oraz za udostępnienie dokumentacji przetargu, które zmierzają w kierunku innego rozłożenia
obciążeń z tytułu rat opłat koncesyjnych, tj. takiej zmiany zasad płatności tych rat, umożliwiających bardziej korzystne warunki spłaty rat przez operatorów.Z poważaniem
z up. MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
PODSEKRETARZ STANU
Jarosław Okrągły