Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):
Warszawa, 2000-08-28
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z otrzymanym przy piśmie Pani Marszałek Nr AG-43-230-2000-IV z dnia 26 lipca 2000 r. oświadczeniem Senatora Tadeusza Rzemykowskiego podczas 62 posiedzenia Senatu RP w dniu 20 lipca 2000 roku w sprawach dotyczących wykorzystania środków z budżetu państwa na budowę i remonty dróg publicznych oraz kontroli użytk
owników ruchu drogowego, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej podziela troskę o poprawę stanu technicznego dróg publicznych w Polsce, a w zakresie poruszonych problemów przedstawiam następujące wyjaśnienie.1. Odnośnie wykorzystania środków z akcyzy na paliwa płynne przeznaczonych na budowę i remonty dróg publicznych.
Zgodnie z ustawą o finansowaniu dróg publicznych wraz z późn. zm. wysokość nakładów na sieć drogową uzależniona jest od wielkości planowanych na dany rok wpływów państwa z podatku akcyzowego od paliw silnikowych. Wydatki związane z budową, modernizacją,, utrzymaniem i ochroną dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych w 2000 r. ustalono w wysokości nie mniejszej niż 30% planowanych wpływów z akcyzy. Z tej kwoty
60% środków ustawa kieruje na drogi samorządowe (wojewódzkie, powiatowe oraz drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe w 65 miastach na prawach powiatu), a pozostałe 40% na drogi krajowe, zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych. Dysponentem środków przeznaczonych na drogi krajowe jest Generalny Dyrektor Dróg Publicznych.Środki na drogi samorządowe dzielone są pomiędzy poszczególne sieci dróg i poszczególnych zarządców dróg za pomocą algorytmów. Algorytmy uzależniają wielkość przydzielonych środków głównie od wartości odtworzeniowej dróg u poszczególnych zarządców dróg oraz wielkości przewozów wykonywanych na tych drogach. Dysponentami tych środków są zarządy województw, powiatów i miast na prawach powiatu.
W 2000 r. struktura wydatków na drogi publiczne z podatku akcyzowego od paliw silnikowych (planowanego w wysokości 12867 mln zł) przestawia się następująco:
- drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe - 30% (3860 mln zł
w tym:
- drogi krajowe - 12% (1544 mln zł)
- drogi samorządowe - 18% (2316 mln zł
)z tego:
- inwestycje na drogach samorządowych oraz
utrzymanie promów - 1,9% (241 mln zł)
- subwencja na drogi wojewódzkie - 5,7% (728 mln zł)
- subwencja na drogi powiatowe - 7,2% (934 mln zł)
- subwencja na drogi krajowe wojewódzkie i
powiatowe w miastach na prawach powiatu - 3,2% (414 mln zł)
- część rekompensująca subwencji ogólnej dla gmin - 10,3 (1325 mln zł)
Z informacji zebranych za 1999 r. wynika, że zarządcy dróg samorządowych przeznaczają na drogi tylko około 70% środków zaplanowanych na ten cel subwencji ogólnej.
Środki z podatku akcyzowego na drogi krajowe przeznacza się w ilości:
- około 49% na roboty utrzymaniowe,
- około 30% na roboty modernizacyjne i usuwanie skutków powodzi,
- około 21% na inwestycje.
Inne środki pozabudżetowe: środki własne, pochodzące z międzynarodowych instytucji finansowych oraz grantów PHARE i ISPA przeznaczane są wyłącznie na zadania o charakterze modernizacyjnym i inwestycyjnym.
Środki, które przypadły na drogi krajowe będące w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych stanowią tylko około połowę środków uzyskiwanych ze wszystkich możliwych źródeł krajowych i zagranicznych (z wpływów międzynarodowego transportu drogowego oraz zagranicznych środków pomocowych, tj. BŚ i EBI oraz grantów PHARE, ISPA i innych).
Mając powyższe na uwadze, wielkość środków ze wszystkich źródeł finansowania, tj. z budżetu, międzynarodowego. transportu drogowego, środków kredytowych i grantów, skierowanych na roboty nawierzchniowe na sieci dróg krajowych szacowana jest w br. na 510 mln zł (p
rzy całkowitym budżecie GDDP na ten rok w wysokości 3.330 mln zł). Jest to kwota czterokrotnie mniejsza od najpilniejszych potrzeb.W opinii administracji drogowej zarówno państwowej jak i samorządowej zwiększenie udziału w akcyzie od paliw silnikowych środków na drogi byłoby niewątpliwie korzystne dla poprawy istniejącej sytuacji finansowej drogownictwa. Ten sam cel ma również propozycja zwiększenia opodatkowania paliw silnikowych oraz nabywców pojazdów silnikowych. Jednakże wszystkie nowe propozycje w tym
zakresie wymagają wszechstronnych analiz, szczególnie w aspekcie wpływu na ograniczenie zjawisk inflacyjnych.2. Odnośnie kontroli użytkowników dróg.
W trosce o ograniczenie skali niszczenia dróg przez pojazdy nienormatywne o przekroczonych naciskach osi oraz przekroczonej dopuszczalnej masie całkowitej, a także wobec nie podjęcia przez Policją sprawdzania tych parametrów podczas kontroli pojazdów, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych rozpoczęła w 1992 r. kontrolne ważenie pojazdów ciężarowych. Ważenia dokonują pracownicy rejonów dróg krajowych w asyście funkcjonariuszy Policji, którzy zatrzymują pojazdy i kierują na miejsce ważenia. Obecność Policji jest niezbędna ze względu na bezpieczeństwo pracowników zarządów dróg dokonujących kontroli pojazdów i możliwość skutecznego zatrzymania pojazdu i nakazania kierowcy poddania się kontroli. Przewoźnicy, których pojazdy okażą się nienormatywne i którzy nie posiadają wymaganych zezwoleń, są obciążani w drodze decyzji administracyjnych podwyższonymi opłatami drogowymi. W 1998 r. zostało zważonych 23470 pojazdów ciężarowych oraz wydanych zostało 2150 decyzji administracyjnych.
Obecnie służby GDDP posiadają 35 kompletów wag przenośnych i 6 stałych stacji ważenia pojazdów. Podjęte działania spowodowały, że powstrzymany został proces zwiększenia się liczby transportów nienormatywnych bez zezwoleń, a nawet liczba ta zmalała.
Sytuacja uległa diametralnemu pogorszeniu, gdy w dniu 6 maja 1999 r. został ogłoszony wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 kwietnia 1999 r. (Dz.U. Nr 40, poz. 411), w którym Trybunał orzekł, że § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 października 1996 r. w sprawie opłat drogowych (Dz.U. Nr 123, poz. 578 ze zm. - już wówczas nie obowiązującego) jest niezgodny z art. 2 i 92 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i art. 13 ust. 4 ustawy z dna 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14, poz. 60 ze zm.). Przedmiotowy wyrok ma zastosowanie do spraw wszczętych pod rządami przepisów ww. rozporządzenia z 1996 r.
Od 5 kwietnia 1998 r. obowiązywało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie opłat drogowych (Dz.U. Nr 40, poz. 230). Sprawy wszczęte od tego dnia były rozstrzygane na podstawie nowych przepisów.
Pomimo, iż ww wyrok Trybunału dotyczy wyłącznie rozporządzenia z 1996 r., Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie powołując się właśnie na ten wyrok początkowo stwierdzał nieważność, a następnie uchylał decyzje Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych i decyzje Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej oraz właściwych organów I instancji wydane na podstawie przepisów nowego rozporządzenia. Uzasadniając swoje stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny stwierdzał, że nowe rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie opłat drogowych również narusza zakres ustawowego upoważnienia oraz stanowi przepis o charakterze represyjnym, bowiem określone opłaty stanowią wielokrotność opłaty podstawowej, a więc nie można ich uznać jako opłaty "podwyższone".
W przypadku znacznego obniżenia opłat drogowych za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia przewoźnikom opłacałoby się te opłaty wnosić i eksploatować pojazdy przeładowane, uzyskując korzyści i niszcząc drogi.
Ponieważ obowiązujące rozporządzenie było prawidłowe pod względem formalno-prawnym a podnoszone przez NSA zarzuty dotyczą wysokości opłat podwyższonych, które zdaniem Sądu noszą znamiona kar, nie można zgodzić się z przedmiotowymi wyrokami NSA. W związku z czym zostały wniesione w tych sprawach podania o wniesienie rewizji nadzwyczajnych do Ministra Sprawiedliwości.
Taki stan rzeczy, znany szerokiej rzeszy przewoźników powoduje, że prowadzona kontrola pojazdów przez pracowników rejonów dróg krajowych stała się nie efektywna. Jest to wysoce demoralizujące i powoduje, że przewoźnicy bezkarnie poruszają się po drogach publicznych pojazdami nienormatywnymi bez zezwolenia niszcząc i tak już znacznie wyeksploatowane drogi, a w przypadku zatrzymania skutecznie odwołują się od decyzji administracyjnych nakładających opłaty podwyższone.
Od 1 lipca br. obowiązuje nowe rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie opłat drogowych (Dz.U. nr 51, poz. 607). Zakładając dobrą współpracę z Policją kontrole pojazdów będą więc sukcesywnie prowadzone.
W celu usprawnienia ważenia pojazdów wewnątrz kraju, w Sejmie jest rozpatrywany rządowy projekt ustawy o powołaniu Inspekcji Transportu Drogowego, która wzorem innych państw europejskich zajmowałaby się m.in. kontrolą pojazdów na drogach publicznych. Inspekcja ta wyposażona byłaby w niezbędne uprawnienia i środki techniczne przekazane przez GDDP.
System ważenia pojazdów na drogach wewnątrz kraju jest nieskuteczny w odniesieniu do przewoźników zagranicznych w ruchu międzynarodowym. Obciążając tych przewoźników za pomocą decyzji administracyjnych, GDDP nie ma możliwości wyegzekwowania nałożonych opłat. Skutecznym sposobem ochrony dróg przed tymi pojazdami może być ich kontrola na przejściach granicznych jak również kontrola przeprowadzona przez mającą powstać Inspekcję Transportu Drogowego.
Biorąc pod uwagę opisane problemy dotyczące kontroli pojazdów i egzekwowania opłat drogowych za przejazd pojazdem nienormatywnym uważam, że celowe byłoby rozważenie dodatkowych zmian w ustawach Prawo o ruchu drogowym i o drogach publicznych mających na celu:
- określenie warunków wydawania zezwoleń
na przejazd pojazdów nienormatywnych,- zmianę opłaty podwyższonej na karę za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia,
- uniemożliwienia przekazania części opłat pobieranych przez Główny Urząd Ceł właściwym wojewodom z przeznaczeniem na zakup i konserwację wag na przejściach granicznych.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, pragnę ponadto nadmienić, iż resort transportu i gospodarki morskiej wyraża opinię o stałej potrzebie eliminowania występujących przypadków niewłaściwego korzystania z przepisów prawa o ruchu drogowym. Jest to ciągły proces, który wymaga ścisłej współpracy między zainteresowanymi resortami, Policją i samorządami, a w efekcie prowadzi do podniesienia kultury użytkowników dróg i bezpieczeństwa ruchu.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Widzyk