Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym
na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):Warszawa, dnia 17.07.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym Oświadczeniem złożonym przez senatora Tadeusza Rzemykowskiego na posiedzeniu Senatu w dniu 18 czerwca 1999 r. w sprawie tragicznej sytuacji pielęgniarek i położnych zatrudnionych w placówkach publicznej służby zdrowia - przekazanym przy piśmie z dnia 23 czerwca br., znak: AG/043/260/99/IV - upr
zejmie wyjaśniam.Manifestowane przez środowisko pielęgniarek i położnych problemy oraz narastające od kilku lat niezadowolenie tej grupy zawodowej spowodowane trudną sytuacją zawodową i społeczną pozostają w centrum zainteresowania Rządu, czego wyrazem jest gotowość prowadzenia negocjacji w sprawie postulatów zgłaszanych przez środowisko.
Należy jednak podkreślić, że trudna sytuacja pielęgniarek i położnych wynika przede wszystkim z wieloletnich zaniedbań systemowych oraz opóźnień we wdrożeniu reformy syst
emu ochrony zdrowia.Głębokie przeobrażenia zachodzące aktualnie w reformującym się systemie opieki zdrowotnej, wynikające ze zmiany sposobu finansowania świadczeń zdrowotnych dodatkowo wyeksponowały szereg problemów w tym również pielęgniarskich.
W związku z zaistniałą sytuacją, jak również postulatami zgłaszanymi przez środowisko pielęgniarek i położnych zintensyfikowano prace zmierzające do sukcesywnego rozwiązania narosłych problemów, które dotyczą m.in.:
- utrzymanie miejsc pracy dla pracowników ochrony zdrowia w publicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym pielęgniarek m.in. poprzez organizację zakładów pielęgnacyjno-opiekuńczych, opiekuńczo-leczniczych oraz zakładów opieki hospicyjnej,
- przemieszczanie pracowników z zakładów publicznych do sektora prywatnego poprzez tworzenie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości i podejmowania działalności gospodarczej (w tym udzielania kredytów na preferencyjnych warunkach dla pielęgniarek i położnych na wyposażenie gabinetów praktyki prywatnej),
- wspieranie procesów restrukturyzacji zatrudnienia m.in. poprzez zapewnienie odpraw dla pracowników zwalnianych z przyczyn zakładu pracy w wysokości zgodnej z obowiązującymi przepisami, jako dopłata do zwiększonych kosztów realizacji świadczeń zdrowotnych dla pracowników,
- propozycje dotyczące świadczeń przedemerytalnych dla pracowników ochrony zdrowia.
W odpowiedzi na pytanie dot. "13-tki" uprzejmie informuję, że zakłady opieki zdrowotnej, które uzyskały samodzielność po dniu 1 stycznia 1998 r. otrzymały w formie zaliczki środki na wypłatę "13-tki" czyli dodatkowego rocznego wynagrodzenia dla pracowników sfery budżetowej za okres do momentu uzyskania samodzielności.
Podpisanie przez Kasę Chorych aneksu do umowy z jednostkami samodzielnymi było możliwe po przeprowadzeniu analizy danych w celu oceny, czy w koszty świadczeń zdrowotnych wkalkulowano nakłady ponoszone przez publiczne zakłady opieki zdrowotnej na "13-tkę".
Środki na wypłatę "13-tek" za 1998 r., o których mowa w ustawie z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej (Dz.U. Nr 160, poz. 1080 ze zm.). w większości przypadków zostały uwzględnione przez Kasy Chorych w kwotach kontraktu. Przy czym nie ma tu znaczenia fakt, na który powołują się pracodawcy, że w kontraktach nie wyszczególniono dodatkowych środków na wypłatę "13-tki" za 1998 r., jako składnika kosztów (podobnie nie wyszczególnia się innych pozycji kosztów rzeczowych czy osobowych związanych z funkcjonowaniem zakładu), ponieważ nie jest to dotacja budżetowa z podziałem na paragrafy, lecz wartość obejmująca wszystkie składniki kosztów uwzględnione przez zakład opieki zdrowotnej na podstawie kosztów ubiegłego roku.
Aby umożliwić pracodawcom wypłatę "13-tki" Kasy Chorych przekazały na podstawie aneksu zwiększoną zaliczkę w wysokości umożliwiającej pokrycie tych wypłat. Zwiększona zaliczka nie oznaczała jednak dodatkowych środków zwiększających wartość kontraktu, stwarzała jedynie możliwość zachowania ciągłości finansowej zakładu. Z tego względu oczywisty jest ich zwrot w formie miesięcznych spłat, tak że w efekcie kwota wynegocjowanego kontraktu nie ulega zmianie. Tylko w przypadkach, w których analiza danych wykazała, że Kasy Chorych w planie finansowym nie uwzględniały nakładów ponoszonych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej na "13-tkę" w roku ubiegłym, w aneksie do umowy zostaje zwiększona kwota należna świadczeniodawcy o wartość dodatkowego wynagrodzenia rocznego za 1998 r., bez konieczności jej zwrotu.
Natomiast jednostki, które usamodzielniły się w 1997 r. i np. przez cały rok 1998 miały status zakładu samodzielnego, same podejmują decyzje dot. wynagrodzeń swoich pracowników, gdyż posiadają osobowość prawną i swobodę gospodarowania posiadanymi środkami i uzyskiwanymi przychodami (w odniesieniu do jednostek samodzielnych nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej).
Jeśli więc przewiduje się wypłatę dodatkowego rocznego wynagrodzenia musi być ono finansowane ze środków własnych zakładu.
Kasy Chorych przekazały więc należne środki samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej, nie mają jednak żadnych uprawnień i kompetencji do kontroli oraz wpływu na podział i wypłatę tych środków. Działania te leżą wyłącznie w gestii dyrektorów zakładów. Z tego samego powodu Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej nie dysponuje szczegółowymi danymi dot. realizacji lub nie, wypłaty "13-tki" pielęgniarkom i położnym w poszczególnych zakładach.
Ponadto pragnę poinformować, że Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej przekazało Kasom Chorych jednorazową dotację w wysokości 150 mln zł. zwiększającą wartość świadczeń zdrowotnych zakupionych w samodzielnych zakładach opieki zdrowotnej na podstawie zawartych umów - z przeznaczeniem na zwiększenie środków w 1999 r. na wynagrodzenia dla pracowników tych zakładów, realizując porozumienie między stroną rządową i związkami zawodowymi. Warunkiem otrzymania ww. środków jest podpisanie aneksu do umowy.
Podkreślenia wymaga fakt, że w br. po wdrożeniu reformy administracyjnej i systemu ochrony zdrowia nie ma możliwości centralnego planowania zatrudniania pielęgniarek i położnych., gdyż decyzje te pozostają w gestii dyrektorów zakładów opieki zdrowotnej oraz organów prowadzących zakłady.
Niezależnie od tego Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej zgodnie z delegacją art. 10, ust. 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej jak również postulatami środowiska finalizuje prace nad rozporządzeniem w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych w zakładach opieki zdrowotnej.
Wdrożenie reformy systemu ochrony zdrowia i związana z nią restrukturyzacja zakładów opieki zdrowotnej nie jest jednak możliwa bez równoczesnej realokacji kadr wewnątrz systemu oraz zmian w poziomie zatrudnienia. Z informacji uzyskanych z Krajowego Urzędu Pracy wynika jednak iż ogólna liczba pracowników ochrony zdrowia, która w ostatnim czasie utraciła pracę, jest niższa niż szacowano na początku roku. Natomiast w grupie pielęgniarek i położnych ogólny poziom bezrobocia jest niższy niż w latach ubiegłych. Najwięcej przedstawicieli tego zawodu utraciło pracę woj. zachodniopomorskim, dolnośląskim, podkarpackim, śląskim i mazowieckim. Podkreślenia wymaga fakt, że zwolnień w tej grupie zawodowej nie zapowiedzieli pracodawcy np. z woj. wielkopolskiego, pomorskiego i opolskiego.
Reasumując pragnę podkreślić, że dokonująca się obecnie transformacja systemu ochrony zdrowia będzie stopniowo uruchamiać nowe mechanizmy i zasady funkcjonowania rynku świadczeń zdrowotnych, które niezależnie od przejściowych zagrożeń spowodują docelowo poprawę sytuacji pielęgniarek i położnych.
Z poważaniem
Franciszka Cegielska