Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra finansów


Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nadesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, wygłoszonym na 12. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, dnia 22 czerwca 1998 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 28 maja br., zn. AG/043/83/98/IV oświadczeniem senatora Pana Tadeusza Rzemykowskiego w sprawie niewystarczających środków na dopłaty do preferencyjnych kredytów na rozwój i modernizację rolnictwa w województwie pilskim - uprzejmie Panią Marszałek informuję, że środki finansowe na dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych dla rolnictwa, przetwórstwa rolno-spożywczego i usług na rzecz rolnictwa jakimi dysponuje Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w bieżącym roku - w porównaniu z rokiem 1997 - są znacznie mniejsze, gdyż wyeliminowane zostały - stosowane w latach ubiegłych - zasilenia Agencji środkami pochodzącymi z oprocentowania obowiązkowych rezerw bankowych oraz wyczerpane zostały środki z pożyczki z Banku Światowego ASAL-300 na dofinansowanie rozwoju infrastruktury wsi. Równocześnie Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 1998 r. zobowiązana jest do realizacji dopłat do kredytów udzielonych w ciągu 4 poprzednich lat, które angażują około 87% środków jakie zgodnie z projektem budżetu na 1998 r. były w dyspozycji Agencji.

Pragnę przypomnieć, że w 1997 r. dostępnych było praktycznie bez ograniczeń 35 linii kredytowych, z których poważna część była wykorzystywana przez różnego rodzaju spółki a nie przez rolników. Taka polityka była możliwa, ponieważ poza dotacjami budżetowymi Agencja wykorzystywała pozostałości środków z lat poprzednich i zasilana była środkami Narodowego Banku Polskiego, pochodzącymi z oprocentowania obowiązkowych rezerw bankowych, a także wydatkowała środki z pożyczki Banku Światowego ASAL-300, uruchomionej w 1993 r. Natomiast na 1998 r. rząd poprzedniej koalicji w projekcie budżetu przewidywał dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa środki na dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych na poziomie zapewniającym sfinansowanie tylko ok. 50% zobowiązań Agencji z tytułu udzielonych kredytów w latach poprzednich. W tej sytuacji, wobec zagrożenia całkowitej blokady kredytowania rolnictwa, Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wspólnie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podjęło działania w kierunku zmiany umów z bankami, w wyniku których banki obniżyły oprocentowanie kredytów i marże bankowe. Uzyskane w efekcie tych działań oszczędności, łącznie z dodatkowymi środkami dla Agencji przeznaczonymi przez Parlament na bieżący rok, umożliwiły uruchomienie - w ograniczonym zakresie - następujących 8 linii kredytowych:

  1. na zakup gruntów rolnych przez rolników,
  2. na utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia,
  3. na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Finansów programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa,
  4. na realizację przedsięwzięć objętych branżowym programem restrukturyzacji i modernizacji mleczarstwa,
  5. na utworzenie nowych, pozarolniczych miejsc pracy na wsi,
  6. na realizację przedsięwzięć objętych programem wspólnego użytkowania maszyn rolniczych w gospodarstwach rolniczych,
  7. na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działania socjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych znacznymi rozmiarami klęsk żywiołowych na wnioski wojewodów,
  8. kredytów inwestycyjnych podstawowych na realizację inwestycji związanych z rozwojem i modernizacją gospodarstw rolnych.

Kredyty te nie są jednak dostępne w tak szerokim zakresie jaki wyznaczają potrzeby rolnictwa, głównie z powodu rozmiaru środków, które Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może zaangażować na dopłaty.

Równocześnie należy zauważyć, że ze względu na znaczny wzrost zadłużenia krajowego w ciągu 4 poprzednich lat, przy nie spłaconym zadłużeniu zagranicznym i obciążeniu budżetu obsługą tych długów (starych i nowych), ograniczone zostały możliwości zwiększenia wydatków budżetowych między innymi na pomoc w formie dopłat do oprocentowania kredytów rolniczych.

Obecnie działania Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej koncentrują się na poszukiwaniu możliwości pozyskania dodatkowych środków finansowych na dopłaty do oprocentowania kredytów rolniczych, wspierających procesy restrukturyzacji i modernizacji w rolnictwie i gospodarce żywnościowej.

Niezależnie od powyższego uprzejmie informuję, że Bank Gospodarki Żywnościowej uruchomił linię kredytów dewizowych na zakup ciągników i maszyn rolniczych. Z tej linii kredytowej można sfinansować około 70% wartości zakupywanych u dilerów maszyn rolniczych i ciągników.

Odnosząc się do pytania dotyczącego polityki obecnego rządu w zakresie restrukturyzacji rolnictwa i terenów wiejskich pragnę poinformować, że opracowana w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej i przyjęta w dniu 21 kwietnia br. przez Radę Ministrów "Średniookresowa Strategia Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich", określa cele, uwarunkowania realizacyjne oraz instrumenty polityki rolnej. Aktualnie opracowywane są strategie cząstkowe i propozycje wdrożeniowe w zakresie zastosowania właściwych instrumentów ekonomicznych i organizacyjnych, które rozwiną przyjęte założenia dotyczące zmian w sytuacji rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz rozwoju obszarów wiejskich i wzrostu konkurencyjności tego sekatora gospodarki.

Przekazując w załączeniu powyższy dokument będą wdzięczny za jego życzliwe przyjęcie i konstruktywne propozycje rozwiązań problemów polskiego rolnictwa.

Jacek Janiszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź ministra finansów