Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Minister Transportu i Gospodar
ki Morskiej:Warszawa, 2000.04.10
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów w odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 52. Posiedzenia Senatu RP w dniu 16 marca 2000 roku, w sprawie zaopatrzenia przedsiębiorstwa PKP w wagony towarowe, uprzejmie przedstawiam informacje przygotowane w oparciu o materiały wyjaśniające Zarządu PKP:
1. Konsorcjum Taborowe S.A. będące samodzielnym podmiotem prawa handlowego (postanowieniem Sądu Rejonowego dla miasta Krakowa - Śródmieście - Wydział VI Gospodarczo-Rejestrowy zostało wpisane do rejestru handlowego - Nr rejestru H/B 8791) ogłosiło zgodnie z trybem przewidzianym w kodeksie cywilnym przetarg na dostawę dla PKP w latac
h 1999 - 2001 4500 wagonów typu Falns.2. Do przetargu przystąpiły następujące przedsiębiorstwa produkujące w Polsce wagony towarowe dla PKP:
- "Zastal Wagony" S.A. w Zielonej Górze,
- Greenbrier Polska Sp. z o.o.,
- "Tabor Polski" w skład, którego wchodzą:
"Fabryka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów" S.A. w Ostrowie Wielkopolskimoraz Agencja Węgla i Stali - AW i S Katowice.
3. Na początku października 1999 r. Zarząd Konsorcjum Taborowego S.A. powołał Komisję Przetargową, która wyznaczyła termin negocjacji z oferentami na dzień 9 listopada 1999 r. Negocjacje dotyczyły min. warunków handlowych umów o dostawy wagonów. Do negocjacji przystąpiły wymienione w pkt 2 przedsiębiorstwa za wyjątkiem Agencji Węgla i Stali - AW i S. Zgodnie z opracowanymi dla
tego przetargu wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oferta Agencji Węgla i Stali w związku z powyższym została odrzucona.4. Bezpośrednio po przeprowadzeniu negocjacji Komisja Przetargowa przystąpiła do oceny ofert przedstawionych przez przedsiębiorstwa uczestniczące w negocjacjach. Oceny ofert dokonano wg. wcześniej opracowanych kryteriów ujętych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla tego przetargu. Jako kryteria zostały określone następujące elementy ofert:
- cena ofertowa,
- okres udzielanych gwarancji,
- wiarygodność techniczna (tj. doświadczenie w dostawach i naprawach wagonów towarowych dla PKP),
- wiarygodność ekonomiczna.
Ponadto ze względu na potrzebę pilnego dostarczenia wagonów dla PKP Komisja Przetargowa przyjmowała - jako szczególnie ważne - harmonogramy dostaw przedstawione przez oferentów.
5. W wyniku przeprowadzonego postępowania Komisja Przetargowa wybrała oferty następujących firm:
- "Zastal Wagony" S.A.
- Konsorcjum "Tabor Polski", w którego skład wchodzą: Fabry
ka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów" S.A. w Ostrowie Wielkopolskim.Wyniki tego przetargu ogłoszono w dzienniku "Rzeczpospolita".
6. Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. przegrała przetarg, ale nie skorzystała z przewidzianej w prawie polskim instytucji zaskarżenia jego wyników. Natomiast napisała szereg listów, wskazując na dyskryminację jako przyczynę porażki.
7. Krytyka Konsorcjum Taborowego S.A. i zasad ogłoszonego przetargu na dostawę dla PKP 4500 wagonów towarowych była już wcześniej przedmiotem rozstrzygnięcia w Urzędzie Zamówień Publicznych, w którym Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. sprawę przegrała.
8. W lutym br. PKP - Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO ogłosiła przetarg na wybór leasingodawcy 1000 nowych wagonów towarowych serii Falns ze zmienioną charakterystyką techniczno-eksplotacyjną, z dostawą w latach 2001-2002.
Ponadto informuję, że zgodnie z poleceniem Ministra T i GM Nr TK-1k-4-14/99 z dnia 18.11.1999 roku oraz TKI-1-09-3/2000/288 z dnia 21.02.2000 r. trwa postępowanie kontrolne, prawidłowości przeprowadzonego w dniu 9 listopada 1999 roku przetargu na dostawę dla PKP 4,5 tys. wagonów towarowych typu FALNS.
Przedstawiając powyższe informuję, że udzielenie pełnej odpowiedzi będzie możliwe po zakończeniu trwającej w PKP
kontroli.Ponadto informuję, że z uwagi na bardzo trudną sytuację finansową, która w sposób bezpośredni rzutuje na kondycję finansową zakładów zaplecza kolejnictwa, w tym min. Zastalu Wagony S.A. z Zielonej Góry oraz zmniejszenie przewozów towarowych, przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe", zmuszone jest ograniczać zamówienia w zakresie zakupów nowego, a także modernizacji i napraw aktualnie eksploatowanego taboru.
Stale utrzymuje się przewaga możliwości produkcyjnych zakładów zaplecza kolejnictwa nad potrzebami PKP. Rozumiejąc w pełni sytuację ekonomiczną tych zakładów, chciałbym podkreślić, iż podejmowane przez PKP decyzje są koniecznym urealnieniem zamówień.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk