Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 71. posiedzeniu Sen
atu ("Diariusz Senatu RP" nr 76):Warszawa, 19 stycznia 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 20 grudnia 2000 r., znak: AG/043/475/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Wiesława Pietrzaka złożonym na 71 posiedzeniu Senatu RP w sprawie trudnej sytuacji powiatowych urzędów pracy województwa warmińsko-mazurskiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, co następuje:
Sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. była wyjątkowo napięta i dotyczyła wszystkich powiatowych urzędów pracy. Wynikała ona ze znacznie wyższej od założonej w ustawie budżetowej na 2000 r. liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych, a także (z uwagi na wyższą inflację) wypłacania tych zasiłków i świadczeń w wyższej od planowanej wysokości. W wyniku powyższego, wydatki na zasiłki i świadczenia były w 2000 r. o ok. 1,3 mld zł. wyższe od planowanych.
W celu utrzymania płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca 2000 r. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. Nr 70, poz. 820), stwarzająca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy w 2000 r. kredytów i pożyczek w łącznej wysokości do 12,5% planowanych dochodów tego Funduszu. Jednocześnie nadmieniam, że zgodnie z przepisami powyższej ustawy, środki z zaciągniętych kredytów i pożyczek mogły być przeznaczone wyłącznie na uzupełnienie niedoboru środków Funduszu Płac na wypłatę zasiłków, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych. Na podstawie powyższej ustawy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy w okresie wrzesień - listopad ubr. zaciągnął kredyty w łącznej dopuszczalnej ustawą kwocie 745 mln zł.
Ponadto na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r. Minister Finansów podjął decyzję o przyznaniu dla Funduszu Pracy dodatkowej kwoty dotacji w wysokości 100 mln zł. - w ramach niższych kosztów obsługi długu publicznego. Uzyskane w wyniku zaciągniętych kredytów oraz dodatkowej dotacji środki zostały bezzwłocznie przekazane samorządom powiatowym.
Te dodatkowe środki (oprócz pochodzących przede wszystkim ze składek na Fundusz Pracy) umożliwiły wypłatę obligatoryjnych zasiłków i świadczeń oraz uregulowanie w znacznej części zobowiązań Funduszu Pracy, w tym z tytułu realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu oraz refundowania pracodawcom wynagrodzeń wypłacanych młodocianym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.
Napiętą sytuację Funduszu Pracy pogarszał niedobór w budżecie wojewodów środków na sfinansowanie w pełnym zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnych bez prawa do zasiłku lub stypendium. Wobec braku możliwości przeznaczenia w 2000 r. dodatkowych środków finansowych na opłacenie ww. składek, w dniu 5 grudnia 2000 r. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. Nr 106, poz.
1125), wprowadzając zakaz prowadzenia egzekucji z rachunków bankowych Funduszu Pracy oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji i Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych.W 2001 r. analogicznie jak w roku ubiegłym środki na opłacanie składek oraz funkcjonowanie urzędów pracy ujęte zostaną w budżetach wojewodów. Nadmieniam, że zwróciłem się do Ministra Finansów o zapewnienie w projekcie ustawy budżetowej na 2001 rok kwoty umożliwiającej zarówno bieżące opłacanie tych składek, jak też uregulowanie zobowiązań jakie
wystąpiły na koniec ubr.Pragnę jednocześnie podkreślić, że trudna sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. nie była efektem złej woli określonych organów oraz niedostrzegania wynikających z tego konsekwencji (w tym konieczności wstrzymania lub ograniczenia realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu, czy też wzrostu liczby bezrobotnych).
Nadmieniam także, że Parlament RP przyjmując ustawę budżetową na 2001 r. ostatecznie zadecyduje o kwotach jakie będą mogły być przeznaczone w roku bieżącym na finansowanie poszczególnych celów i zadań, w tym finansowanych z Funduszu Pracy.
Informując o powyższym
Z szacunkiem
Dariusz Komołowski