Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 78), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, 12.02.2001 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 73. posiedzenia Senatu w dniu 11 stycznia 2001 r., z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję:
Jest faktem potwierdzonym przez badania epidemiologiczne oraz dane pochodzące z lecznictwa, że wzrasta liczba osób używających narkotyki oraz podnoszą się wskaźniki ilościowe pacjentów, którzy ze względu na problemy związane z przyjmowaniem substancji odurzających i uzależniających potrzebują specjalistycznego leczenia i rehabilitacji. Po wprowadzeniu reformy administracyjnej i reformy opieki zdrowotnej funkcje organizatorów zabezpieczenia zdrowotnego przejęły jedno
stki samorządowe, a funkcję zabezpieczającego świadczenia zdrowotne Kasy Chorych. Pomimo ograniczonego wpływu jaki ma obecnie Minister Zdrowia na prace tak samorządów jak i Kas Chorych w trosce o zapewnienie płynnego przejścia przez okres transformacji jak i w celu niedopuszczenia do załamania się funkcjonującego od lat systemu terapii uzależnień. Minister Zdrowia poprzez Biuro ds. Narkomanii, kupował nieprzerwanie świadczenia zdrowotne i inne usługi zmierzające do ograniczenia skutków używania substancji narkotykowych. W roku 1999 zakupiono świadczenia profilaktyczne i terapeutyczne w województwie łódzkim na kwotę 1.141.811 zł, a w roku 2000 za kwotę 1.147.160 zł. Również w roku 2001 kontynuowane będzie finansowanie wielu programów antynarkotykowych. Programy te są opiniowane przez władze wojewódzkie w osobach pełnomocników do spraw narkomanii. Ministerstwo Zdrowia przewiduje, iż na skutek działania znowelizowanej Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii... wzrośnie zapotrzebowanie na miejsca w stacjonarnych placówkach leczenia i rehabilitacji. Wobec powyższego Biuro ds. Narkomanii będzie w roku 2001 współfinansować pięć nowych programów terapeutycznych. Przeznaczone z budżetu Ministra Zdrowia środki nie mogą zaspokoić wszystkich potrze. Dlatego też Minister Zdrowia popiera inicjatywę nowelizacji Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w zakresie korekty art. 4 w/w ustawy. Proponowana zmiana treści art. 4 umożliwiałaby wydatkowanie przez samorządy terytorialne środków finansowych uzyskiwanych z opłat za wydanie zezwoleń na obrót i sprzedaż wyrobów alkoholowych, nie tylko na działania związane z profilaktyką uzależnień od alkoholu, ale również na szeroko rozumianą profilaktykę uzależnień od substancji odurzających i psychoaktywnych adresowaną do dzieci i młodzieży.Rozmiar i waga problemu narkomanii w naszym kraju jest powszechnie znana. Aby móc się temu zjawisku przeciwstawić konieczne jest działanie wszystkich jednostek z sektora państwowego, publicznego i pozarządowego. Organem przy powstaniu którego uczestniczy Minister Zdrowia jest powoływana właśnie Rada ds. Przeciwdziałania Narkomanii działająca przy Prezesie Rady Ministrów, a której zaplecze techniczne i organizacyjne zapewnia Biuro ds. Narkomanii.
Poprzez prace Rady oraz realizację Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na lata 1999-2001 ułatwione stanie się kreowanie polityki profilaktyki uzależnień realizowanych, jak do tej pory niestety w stanie niewystarczającym, m.in. przez Kasy Chorych.
Dziękuję za podjęcie tak istotnego dla kształtowania zdrowia publicznego tematu jakim jest narkomania i mam nadzieję, że strategie Ministra Zdrowia zyskają poparcie Senatu RP.
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Opala