Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):
Warszawa, 29.11. 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Jerzego Pieniążka złożone na 67 posiedzeniu Senatu RP w dn. 26.10.2000 r., przekazane przy piśmie DSPR 4404-136/00, w sprawie strajku głodowego pielęgniarek w Sieradzu i Łasku i wysuwanych w nim postulatów, nawiązując do poszczególnych części oświadczenia Pana Senatora, uprzejmie informuję:
Wynagrodzenia dyrektorów publicznych zakładów opieki zdrowotnej określają umowy o pracę lub kontrakty menedżerskie, zawarte z organami założycielskimi publicznych zakładów opieki zdrowotnej, którymi są władze samorządowe odpowiedniego szczebla. Minister Zdrowia i kasy chorych nie mają udziału ani wpływu w kształtowaniu tych wynagro
dzeń oraz ich wysokości.Odnosząc się do postulatu związanego z kontraktowaniem świadczeń zdrowotnych, informuję, iż zawieranie przez kasy chorych umów o udzielanie świadczeń odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 54 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, Dz.U. z 1997 r., Nr 28, poz. 153). Procedury kontraktowania świadczeń zdrowotnych na rok 2000 określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 27 listopada 1998 r. w sprawie konkursu ofert na zawieranie przez
Kasy Chorych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych (Dz.U. Nr 148, poz. 978, z póź. zm.). Konkurs ofert wprowadza równość podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych.Równocześnie należy wskazać, iż kasa chorych jest odrębną samorządną instytucją ubezpieczenia zdrowotnego i samodzielnie prowadzi procedurę konkursową. Działanie kasy musi być jednak zgodne z wprowadzoną ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, w szczególności w zakresie samofinansowania, zapewnienia równego dostępu do świadczeń, gos
podarności i celowości działania (nie dla zysku). Tym samym wskazane zasady wyznaczają ogólne ramy prowadzonego postępowania konkursowego i wskazują podstawowe przesłanki przyjętych do konkursu ofert.Podmioty uprawnione do kontroli działalności kas chorych, w tym zawieranych kontraktów, (Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych i Najwyższa Izba Kontroli) oraz zakres tej kontroli ustalają przepisy ustawowe.
Należy jednocześnie zauważyć, iż zamierzeniem wprowadzonych zmian w systemie ochrony zdrowia jest racjonalne gospodarowanie posiadanymi środkami, pochodzącymi ze składek, oraz wprowadzenie mechanizmów motywacyjnych (rynek usług zdrowotnych, zasada konkurencji) w celu uzyskania oczekiwanej efektywności, jakości oraz dostępności świadczeń. Realizując ten cel
odstąpiono od dotychczasowego finansowania podaży świadczeń na korzyść finansowania uzasadnionych potrzeb ubezpieczonych, które wyznaczają strukturę i liczbę świadczeniodawców.W odniesieniu do podniesionej kwestii dodatkowych środków w związku z procesem restrukturyzacji, uprzejmie informuję, iż w ramach realizowanego w roku bieżącym Programu Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia można było pozyskać środki finansowe na:
- odprawy i odszkodowania dla zwalnianych pracowników
- zakup aparatury i sprzętu medyczne
go- adaptacje pomieszczeń, rozwój jednostek
W ramach realizacji tego programu Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej im. S. Wyszyńskiego w Sieradzu otrzymał środki na restrukturyzację zatrudnienia w kwocie 917 947 zł oraz środki na zadania inwestycyjne w kwocie 400 000 zł. Wojewódzki Szpital Opieki Długoterminowej i Hospicyjnej przy ul. Nenckiego - 300 000 zł na adaptację pomieszczeń, natomiast Szpital Powiatowy przy ul. Warszawskiej w Łasku -240 000 zł na zakup aparatury medycznej.
W chwili obecnej nie ma możliwości pozyskania dodatkowych środków, ponieważ środki z tegorocznego budżetu Programu zostały już rozdysponowane.
Jednocześnie informuje, iż Program Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia nie jest przedsięwzięciem jednorocznym, został przewidziany na lata 2000-2002. W roku przyszłym będzie można ubiegać się o dodatkowe środki z Programu.
W związku z podniesionym przez strajkujące pielęgniarki postulatem dotyczącym zmiany wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, uprzejmie informuję, że dokonano wnikliwej analizy nakładów finansowych w pierwszym roku od wprowadzenia nowego systemu finansowania opieki zdrowotnej w Polsce. W Sprawozdaniu Pełnomocnika Rządu do Spraw Wprowadzenia Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego z przebiegu wdrażania w życie przepisów ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.), przedłożonym w dniu 24 maja br. Radzie Ministrów, zawarto wniosek o zwiększenie składki na ubezpieczenie zdrowotne, poparty przez Ministra Zdrowia.
Na posiedzeniu w dniu 14.11.2000 r. Rada Ministrów podjęła decyzję o podniesieniu wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne o 0,25%, tj. do 7,75% podstawy wymiaru. Taka wysokość składki oznacza dodatkowy przychód dla Kas Chorych w 2001 roku, przy ściągalności 97% o kwotę 800 mln zł. Projekt odpowiednich zapisów do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym został skierowany do Sejmu.
Z wyrazami szacunku
Grzegorz Opala