Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 58. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 62), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Ad
ministracji:Warszawa, dn.29.06.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 58 posiedzenia Senatu RP w sprawie powiatu poddębickiego, działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów, uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.
Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, podział terytorialny prokuratur, dostosowany jest do potrzeb wymiaru sprawiedliwości. Ustawa z dnia 13 października 1998 r.- Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 782 z późn. zm.), zwolniła Ministra Sprawie
dliwości z obowiązku dostosowania struktury sądownictwa powszechnego i powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury do nowego podziału terytorialnego państwa. Niemniej, niewykluczone jest dokonanie pewnych korekt w obszarach właściwości prokuratur rejonowych, w tym Prokuratury Rejonowej w Turku. Jednak ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta po zakończeniu trwających aktualnie uzgodnień z kierownictwem powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury.Z informacji przekazanych przez przedstawiciela Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - odnośnie kwestii dotyczącej objęcia zakresem działania gminy Unijów przez Placówkę Terenową KRUS znajdującą się w Poddębicach - wynika, iż do jednostek organizacyjnych KRUS nie wpłynęły żadne skargi ani głosy niezadowolenia od bezpośrednio zainteresowanych w tej sprawie, tj. od ubezpieczonych w KRUS rolników zamieszkujących wymienioną gminę. Dzieje się tak dlatego, że fakt obsługi mieszkańców tej gminy przez PT KRUS w Turku nie powoduje żadnych uciążliwości, czy kłopotu dla ubezpieczonych rolników. Niezależnie od tego, czy zgłoszą się oni w sprawach ubezpieczenia społecznego, jak dotychczas do PT KRUS w Turku, czy też PT w Poddębicach, zostaną fachowo i sprawnie obsłużeni - bez odsyłania do innych jednostek organizacyjnych KRUS.
Wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania świadczenia mogą być złożone tak w jednej jak i drugiej placówce. Pracownicy obu jednostek udzielą również wszechstronnych i wyczerpujących informacji w sprawach przedstawionych przez mieszkańców omawianej gminy.
Żadnych problemów związanych z obsługą przez jednostki organizacyjne KRUS, nie sygnalizują również władze gminne - tym bardziej, że z informacji jakie posiada KRUS wynika, iż Zarząd Miasta i Gminy w Uniejowie, wyraził chęć pozostania w dotychczasowym systemie obsługi.
W opinii KRUS, proponowane zmiany w organizacji obsługi ubezpieczonych rolników gminy Uniejów, są przedwczesne i niecelowe - tym bardziej, że nie miałyby one wpływu na jakość obsługi ubezpieczonych i świadczeniobiorców, którzy nie zgłaszają w tym względzie wobec KRUS żadnych zastrzeżeń. Ponadto, również ustawa z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstronnego podziału terytorialnego państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 903 z późn. zm.) nie nakłada na Kasę Rolnicz
ego Ubezpieczenia Społecznego obowiązku dostosowania struktury organizacyjnej KRUS do nowego podziału terytorialnego kraju.Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz.U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564 z późn. zm.), Minister Łączności ustala dla sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego plany numeracji. Plan definiuje elementy sieci, określa formaty numerów sieci i usług oraz ustala schematy wybierania.
Z informacji przekazanych przez Ministerstwo Łączności wynika, iż przyjęty w Polsce system taryfikacji rozróżniający połączenia strefowe i międzystrefowe nie został wprowadzony przez Ministerstwo Łączności, lecz przez Telekomunikację Polską S.A. - gdyż zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o łączności, opłaty za usługi telekomunikacyjne ustal
a operator. Sieć telekomunikacyjna ma strukturę hierarchiczną i składa się z sieci miejscowych, które łączą się w większe obszarowo sieci - zwane okręgowymi, a te z kolei tworzą jeszcze większe obszarowo sieci - zwane sieciami strefowymi. Suma sieci strefowych stanowi telefoniczną sieć użytku publicznego Polski. Podział ten, zgodnie z ustawą o łączności został wprowadzony w drodze ustalenia planu numeracji krajowej. Według tego planu operatorzy telekomunikacyjni skonstruowali infrastrukturę techniczną sieci, a także na bazie wprowadzonego podziału sieci, określili uwarunkowania ekonomiczne prowadzenia działalności telekomunikacyjnej, w tym system cen za usługi zapewniający opłacalność przedsięwzięcia.W opinii Ministerstwa Łączności, dostosowanie systemu taryf do podziału sieci zapewnia w skali kraju równowagę obciążeń i korzyści wszystkich abonentów publicznej sieci telefonicznej. Naruszenie tego układu w wybranych regionach - celem zaspokojenia partykularnych interesów poszczególnych lokalnych społeczności
- musi pociągnąć za sobą przerzucenie części ciężarów na pozostałych abonentów.Nowy podział administracyjny kraju - zdaniem Ministerstwa Łączności - nie zmienił podziału sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego. Biorąc pod uwagę sposób wybierania numeru (plan numeracji krajowej) i realizację techniczną połączeń (budowę sieci telekomunikacyjnych), nie jest uzasadnione dostosowanie stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego kraju tak, aby abonenci mieli skrytą numerację strefową i każde z 1
6 nowych województw charakteryzowało się Nowym Wskaźnikiem Strefy. Każda zmiana granic stref numeracyjnych powoduje konieczność dokonania przebudowy sieci i zmiany numeracji abonentom ze względu na kolizje numeracyjne. W powiecie poddębickim położonym na obszarze SN Sieradz (bez gminy Uniejów, która należy do SN Konin), numeracja abonentów rozpoczyna się cyframi SP=67. W SN Łódź istnieje grupa abonentów o takiej samej numeracji strefowej. Z tego powodu bez zmiany numerów telefonów abonentom powiatu poddębickiego oraz budowy nowych linii transmisyjnych nie jest możliwe włączenie powiatu poddębickiego do SN Łódź. Koszty zmiany numeracji związane ze zmianą granic stref poniesione łącznie przez operatora i abonentów, szacuje się na ok. 100-500 PLN na abonenta, a przy konieczności wymiany central analogowych, zupełnie nie podatnych na zmianę numeracji lub budowy nowych - wzrastają do 3000 PLN.Mając na uwadze przedstawiony wyżej szacunek kosztów dostosowania planu numeracji i liczby stref numeracyjnych do nowego podziału administracyjnego, można dopuścić jedynie niewielkie korekty granic stref numeracyjnych, związane z utworzeniem powiatów i przebiegiem dotychczasowych granic stref numeracyjnych. W całym kraju, 84 powiaty są podzielone granicami stref numeracyjnych
i abonenci telefoniczni w tych powiatach łącząc się z abonentami z tego samego powiatu, umiejscowionymi za granicą strefy, wykonują obecnie połączenia międzymiastowe (z prefiksem "0" i wskaźnikiem międzymiastowym) zaliczane wg 4 lub 5 taryfy. W województwie łódzkim sytuacja ta dotyczy abonentów powiatów: bełchatowskiego, łęczyckiego, łowickiego, łódzkiego wschodniego, opoczyńskiego, pabianickiego, pajęczańskiego, poddębickiego, radomszczańskiego i wieruszowskiego.Minister Łączności - w związku z nie wprowadzeniem przez operatorów jednolitych opłat za połączenia, realizowane pomiędzy abonentami w powiatach podzielonych granicami stref numeracyjnych - planuje wprowadzenie zapisu zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków świadczenia usług telek
omunikacyjnych, w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego i ustalającego, że połączenia telefoniczne w telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego pomiędzy abonentami, których stacje telefoniczne zablokowane są na obszarze tego samego powiatu podzielonego granicą strefy numeracyjnej, powinny być zaliczane tak jak połączenia lokalne.W celu umożliwienia dokonywania zmian numeracji abonentom w planie numeracji krajowej, Ministerstwo Łączności zamierza wprowadzić zapis dopuszczający w sieciach miejscowych, na obszarach powiatowych podzielonych granicami stref numeracyjnych, przyznawanie na wniosek operatora zakresu numeracji, ustalonego dla innej strefy numeracyjnej występującej w tym powiecie. W przypadku powiatu poddębickiego zmiana numerów mogłaby dotycz
yć abonentów gminy Uniejów.Uwzględniając stan zaawansowania prac legislacyjnych dotyczących rozporządzeń w sprawie ogólnych warunków usług i planu numeracji oraz czas potrzebny operatorom na wprowadzenie koniecznych zmian, Ministerstwo Łączności zakłada, że taryfa strefowa (miejscowa) w powiatach podzielonych granicami stref numeracyjnych, zostanie wprowadzona w ciągu 3-4 miesięcy. Jednocześnie planowane jest wdrożenie w sieci krajowej "niegeograficznej" numeracji. Po ujednoliceniu numeracji wskaźników str
efowych (2 cyfry) i numerów strefowych (7 cyfr) zostanie wprowadzony 9 cyfrowy numer krajowy wybierany przez abonentów w połączeniach strefowych i międzystrefowych (połączenia przejściowo będą uzyskiwane z wykorzystaniem prefiksu "0"). Pierwsze cyfry numeru krajowego, związane będą z obszarem numeracyjnym (obszarem obsługi), a nie z obszarem geograficznym określonym np. granicami powiatów, czy też województw. Zlikwiduje to problem związany z wybieraniem lub nie wybieraniem prefiksu "0" oraz wybieraniem lub nie wybieraniem wskaźnika międzymiastowego, gdyż abonenci stacjonarnej sieci telefonicznej będą posiadali numerację jednolitą dziewięciocyfrową a schemat wybierania będzie identyczny ze stosowanym obecnie przy połączeniach z sieci komórkowych do sieci stacjonarnej. Po likwidacji stref numeracyjnych zniknie pojęcie "połączeń międzystrefowych" i operatorzy będą mogli ustalić inne zasady taryfikacji, np. zaliczanie rozmów w zależności od odległości central, do których abonenci są przyłączeni.Przedstawiając powyższe informacje, pragnę przeprosić Panią Marszałek za przekroczenie terminu udzielenia odpowiedzi, które wynikało z konieczności zasięgnięcia stosownych wyjaśnień u bezpośrednio zainteresowanych postulatami, zawartymi w przedmiotowym oświadczeniu.
Z poważaniem
Marek Biernacki