Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, 1999.04.20

Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka, podczas 32 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 marca 1999 r., z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, przedkładam poniższe wyjaśnienia.

Zgodnie z przepisem z art. 65 ustawy z dnia 24 października 1974 r. Prawo wodne (Dz.U. Nr 38, poz. 230 z późn. zm.) ochrona przed powodzią należy do zadań organów administracji rządowej oraz organów jednostek samorządu terytorialnego.

Ponadto, przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 571) w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych, w tym m. in. powodzi, przewidują szczególne uprawnienia dla wojewodów. Zgodnie z art. 15 ust. 4 wspomnianej ustawy, wojewoda zapewnia współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze województwa i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach.

W celu realizacji tego zadania wojewoda może, na mocy przepisu art. 16 wspomnianej ustawy, wydawać polecenia wszystkim organom administracji rządowej oraz organom samorządu terytorialnego.

Powyższe przepisy stanowią więc dla wojewody wystarczający instrument do zapewnienia (bądź też w szczególnych przypadkach wymuszenia) współpracy pozostających w gestii samorządu wojewódzkiego wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych z wojewódzkimi komitetami przeciwpowodziowymi.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż w ramach monitorowania przebiegu wdrażania reformy zbierane są i analizowane propozycje zmian legislacyjnych do ustaw reformujących administrację publiczną. Zgodnie z przepisami art. 107 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872). Rada Ministrów została zobowiązała do przedłożenia Sejmowi informacji o skutkach obowiązywania ustaw wraz z propozycjami niezbędnych zmian. W ramach tych prac zostaną również rozważone zgłoszone przez Pana Senatora propozycje zmian legislacyjnych, które wymagają jednak głębszej analizy i zajęcia stanowiska przez zainteresowane resorty.

Jednocześnie uprzejmie informuję, iż wykonywanie inwestycji melioracyjnych wynikających z przepisów ustawy Prawo wodne przez zarządy melioracji i urządzeń wodnych, a także zadań geodezyjnych wykonywanych przez wojewódzkie biura geodezji i terenów wodnych, związanych z określeniem klas bonifikacyjnych gruntów - należą do kompetencji Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Zgodnie z ustawą z dnia 20 grudnia 1989 r. o utworzeniu Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (Dz.U. Nr 73, poz. 434), do zakresu jego działania należą m. in.:

- gospodarka gruntami przeznaczonymi na cele rolne i ich ochrona,

- podziały i rozgraniczenia nieruchomości w odniesieniu do obszarów wiejskich,

- gleboznawcza klasyfikacja gruntów,

- wykonywanie melioracji oraz zaopatrzenie wsi i rolnictwa w wodę.

W związku z powyższym, w zakresie spraw dotyczących wykonywania melioracji terenów rolnych, właściwy do udzielenia szczegółowej odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora jest Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Ustosunkowując się do oceny stanu ewidencji gruntów potwierdzam, że w przeważającej mierze pochodzi ona z lat sześćdziesiątych, jednak swoją treścią obejmuje wszystkie nieruchomości na terenie kraju. Dla obszarów rolnych zawiera również klasyfikację gleboznawczą, stanowiącą podstawę opodatkowania podatkiem rolnym.

Odnośnie regulacji stanów prawnych nieruchomości należy stwierdzić, że obowiązek ten spoczywa na ich właścicielach (władających nieruchomościami). Zaniedbania w tym zakresie wynikają z zaszłości ustrojowych, które poprzez brak poszanowania prawa własności skutkowały lekceważeniem dokumentowania tego prawa.

Uprzejmie informuję, iż przygotowywany rządowy program dostosowania ewidencji gruntów i budynków do wymagań katastru nieruchomości uwzględnia założenie odpowiednich rejestrów: rejestru prawnego, rejestru gruntów i budynków oraz rejestru do celów fiskalnych.

Janusz Tomaszewski


Spis oświadczeń, oświadczenie