Minister Transportu i Gospodarki Morskiej złożył odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszone na 15. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):
Warszawa, 1998.07.20
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów i w porozumieniu z Wojewodą Sieradzkim, na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Pieniążka złożone na XV posiedzeniu Senatu w dniu 2 lipca br. w sprawie budowy chodników w miejscowości Ożarów, w ciągu drogi wojewódzkiej, zamiejskiej nr 37457 Mokrsko-Ożarów, gmina Mokrsko woj. sieradzkie uprzejmie wyjaśniam:
Budowa przedmiotowych chodników jest nieodłącznym elementem modernizacji drogi wojewódzkiej przebiegającej przez m. Ożarów. Opracowana dokumentacja techniczna dotyczy całości zadania, a nie tylko budowy chodnika. Niemożliwe jest wykonanie chodnika zlokalizowanego bezpośrednio przy jezdni z pominię
ciem wcześniejszego, niezbędnego w tym przypadku, wykonania poszerzenia, wzmocnienia oraz wyrównania jezdni. Wykonanie chodnika przed modernizacją nawierzchni jezdni wiązałoby się z zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikającego z wystawania krawężników na wysokość 16-30 cm ponad jezdnię, przy dopuszczalnej wysokości wynoszącej 12-15 cm, a także koniecznością częściowej rozbiórki chodnika, bądź jego uszkodzeniem w czasie późniejszych robót nawierzchniowych.Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Nr 14 poz. 60 z późn. zm.) planowanie i finansowanie w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg wojewódzkich należy do wojewodów, zaś obowiązek zarządzania tą siecią spoczywa na dyrekcjach okręgowych dróg publicznych. Siecią wojewódzkich dróg zamiejskich na terenie woj. sieradzkiego zarządza Dyrekcja Okręgowa Dróg Publicznych w Łodzi, która wykonuje zadania przez podległe zarządy dróg w Sieradzu. Wieluniu i Poddębicach w ramach środków finansowych przyznawanych przez Wojewodę Sieradzkiego.
Ograniczone środki finansowe przydzielane z budżetu państwa na drogownictwo od wielu już lat nie mają odniesienia do rzeczywistych potrzeb w tym zakresie, pozwalają jedynie na finansowanie robót zabezpieczających sieć drogową przed ostateczną degradacją i wykonanie niezbędnych prac dla zachowania istniejącego układu komunikacyjnego oraz bezpieczeństwa ruchu.
Jak wynika z informacji Wojewody Sieradzkiego, sytuacja ta spowodowała, że w województwie sieradzkim od 1996 roku wprowadzono zasadę współfinansowania przez samorządy lokalne zadań realizowanych na zamiejskiej sieci dróg wojewódzkich w ramach tzw. partycypacji, przy aprobacie Sejmiku Samorządowego Województwa Sieradzkiego. Zgodnie z tą zasadą udział środków budżetu gminy w stosunku do budżetu wojewody wynosi 1:1. Stworzyło to szansę na uzyskanie dodatkowych efektów rzeczowych w postaci poprawy stanu technicznego dróg.
W roku bieżącym Wojewoda Sieradzki dokonał podziału środków również wg wcześniej przyjętych zasad, zgodnie z zaakceptowanym w 1996 r. przez Pana Jerzego Pieniążka - ówczesnego Wicewojewodę Sieradzkiego "Kryterium podziału limitu wydatków w budżecie wojewody na 1997 rok i lata następne" - uznając za zasadne kontynuowanie przyjętych wcześniej założeń.
Urząd Wojewódzki w Sieradzu w ramach środków finansowych, którymi dysponuje na drogi wojewódzkie w planie na 1998 r. przeznaczył na modernizację dla Gminy Mokrsko kwotę 86 tys. zł.
Na wystosowane do samorządów lokalnych pismo w grudniu 1997 r. w sprawie propozycji partycypacji w kosztach realizacji robót na drogach wojewódzkich zamiejskich Urząd Gminy Mokrsko zgłosił na 1998 r. swój udział w partycypacji realizacji dwóch zadań:
deklarując środki finansowe o łącznej wartości 80 tys. zł. i materiały (kostka betonowa, krawężniki).
Porównując koszt obu zadań: Mokrsko-Ożarów - 760 tys. zł i Topolin-Wieluń -260 tys. zł wynika, że żadne z nich nie może być wykonane w całości. W tej sytuacji dzielenie środków będących w posiadaniu UG i UW na dwa zadania byłoby nieracjonalne, ponieważ nie przyniosłoby to odczuwalnego efektu dla użytkowników dróg. Skierowanie środków finansowych na zadanie w Krzyworzece pozwoli w ciągu dwóch lat na zakończenie robót.
Urząd Wojewódzki w Sieradzu decyzję o wyborze realizacji jednego z tych dwóch zadań pozostawił władzom gminy. W dniu 2 lipca br. Urząd Gminy Mokrsko powiadomił Urząd Wojewódzki w Sieradzu o deklaracji spisania porozumienia z Zarządem Dróg w Wieluniu dotyczącego przebudowy zamiejskiej drogi wojewódzkiej w m. Krzyworzeka (w ramach partycypacji) - uznając to zadanie jako najbardziej realne do wykonania w br.
W świetle przedstawionych wyżej wyjaśnień uprzejmie informuję, że jedynym powodem dla którego nie została wprowadzona do planu robót 1998 r. modernizacja drogi wojewódzkiej nr 37457 Mokrsko-Ożarów w Ożarowie jest brak odpowiedniej ilości środków finansowych na drogi. Najważniejszym bowiem problemem drogownictwa jest utrzymujący się już od wielu lat brak środków finansowych na drogi publiczne. Środki finansowe przydzielane z budżetu państwa na drogi zarówno krajowe jak i wojewódzkie były tak dalece niewystarczające (do końca 1997 r.), że nawet najpilniejsze zadania utrzymaniowe na sieci nie mogły być w pełni realizowane w wyniku czego zaistniała sytuacja w Ożarowie niestety nie jest odosobniona. Brak środków finansowych na drogi był przedmiotem wielu wystąpień Senatorów i Posłów RP.
Ze swej strony nadmieniam, że w związku z wejściem w życie od 1 stycznia br. nowej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o finansowaniu dróg publicznych pojawiła się realna możliwość stopniowej poprawy sytuacji w tym zakresie. W miarę wzrostu wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku akcyzowego od paliw i wzrostu nakładów na drogi publiczne, wprowadzane będą sukcesywnie do planu nowe zadania na drogach, na których występuje największe obciążenie ruchem oraz zagrożenie jego bezpieczeństwa.
Z poważaniem
Krzysztof J. Tchórzewski