Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożone na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):

Warszawa, dnia 18 maja 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 19 kwietnia br. znak: AG/043/101/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Jerzego Mokrzyckiego zgłoszonym podczas 55. posiedzenia Senatu RP w sprawie środków finansowych na przeciwdziałanie bezrobociu uprzejmie informuję, co następuje:

Zgodnie z art. 57a ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm.) od dnia 1 stycznia 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy obowiązany jest przekazywać środki Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym na realizację należących do ich zakresu zadań wg algorytmu określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1237).

Na podstawie powyższych przepisów, w dniu 1 lutego a następnie 20 marca 2000 r. Prezes Krajowego Urzędu Pracy przekazał samorządom powiatowym decyzje określające na 2000 r. kwoty środków Funduszu Pracy na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu oraz inne fakultatywne wydatki. Kwoty środków na finansowanie programów przeciwdziałania bezrobociu ustalone zostały w wyniku podziału, według wzoru algorytmu - 56% kwoty Funduszu Pracy przewidzianej w ustawie budżetowej na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu.

Natomiast przy rozdziale 44% rezerwy, dodatkowe kwoty przyznane zostaną na wnioski starostów przede wszystkim tym powiatom, na terenie których jest najtrudniejsza sytuacja na rynku pracy na realizację zadań określonych w kontraktach.

Utworzenie w 2000 r. tak znacznej rezerwy środków na finansowanie aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu i jej podział, z uwzględnieniem wniosków i aktualnej sytuacji na lokalnych rynkach pracy, podyktowane było przede wszystkim następującymi względami:

- w II półroczu ub.r. zaszły istotne zmiany na lokalnych rynkach pracy. Zmiany te były jednocześnie silnie zróżnicowane na obszarach działania poszczególnych urzędów pracy. Natomiast parametry (wskaźniki) w oparciu, o które dokonywany jest wg wzoru algorytmu - podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - przyjmowane są według stanu na dzień 30 czerwca 1999 r.,

- do 1999 r. podział środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, dokonywany był przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy na poszczególne województwa, natomiast limity dla powiatowych urzędów pracy ustalane były przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkich rad zatrudnienia. Na szczeblu zarówno KUP jak też województw tworzone były także rezerwy, rozdzielane w ciągu roku uwzględniając i preferując rejony, na terenie których nastąpiło istotne pogorszenie sytuacji na rynku pracy. W wyniku powyższego istniała możliwość bardziej selektywnego rozdziału środków Funduszu Pracy,

- w przypadku rozdziału na 2000 r. pełnej przewidzianej w ustawie budżetowej kwoty na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, według jednolitego dla całego kraju (sztywnego) wzoru algorytmu, choć uwzględniającego między innymi stopę bezrobocia, niektóre powiatowe urzędy pracy otrzymałyby w stosunku do roku ubiegłego nawet 2-krotnie wyższy limit, natomiast inne na poziomie ok. połowy limitu ubiegłorocznego. Dlatego też utworzona 44% rezerwa ma na celu nie tylko uwzględnienie zmian jakie dokonały się na lokalnych rynkach pracy po dniu 30 czerwca ub.r., ale także wyeliminowanie znacznych dysproporcji, nie mających uzasadnienia w zmianach na lokalnych rynkach pracy.

Ponadto nadmieniam, że ustalony przez Sejm RP plan finansowy Funduszu Pracy na 2000 r. (w ramach przyjętej w dniu 21 stycznia 2000 r. ustawy budżetowej), na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przewiduje (w ujęciu kasowym) kwotę 1.195,3 mln. zł, tj. o 3% wyższą niż w 1999 r. (1.160,5 mln. zł). W związku z powyższym łączna kwota środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu ustalona dla powiatów nie może być wyższa od określonej w ustawie budżetowej, pomimo występujących i zgłaszanych w tym zakresie znacznie wyższych potrzeb.

Jednocześnie nadmieniam, że ministerstwo zaproponuje nowelizację rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym - uwzględniając m.in. w maksymalnym zakresie zgłoszone wnioski i propozycje.

Zmiana usytuowania służb kontrolnych wymaga nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. MPiPS widzi potrzebę przeniesienia tych służb na szczebel wojewódzki i podporządkowanie ich wojewodom.

W związku z podporządkowaniem z dniem 1 stycznia 2000 r. samorządom wojewódzkim i powiatowym - wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, w ustawie budżetowej na 2000 r. środki na ich działalność przewidziane zostały w budżetach wojewodów. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej nie dysponuje środkami, które mogłyby zostać przeznaczone na ten cel. Nie dysponuje takimi środkami także Krajowy Urząd Pracy.

Prace dotyczące wprowadzenia w urzędach pracy jednolitego Systemu Informatycznego PLUS finansowane są ze środków będących w dyspozycji Krajowego Urzędu Pracy.

Przekazując powyższą informację

pozostaję z szacunkiem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie