Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


52. posiedzenie Senatu RP

16 marca 2000 r.

Oświadczenie

W swoim oświadczeniu pragnę przedstawić problemy, z jakimi boryka się Ciechanowska Kolumna Transportu Sanitarnego w Ciechanowie. Z przedstawionych problemów sądzę, że nie tylko w Ciechanowie.

Działalność zakładu za okres od usamodzielnienia się, to jest od 21 czerwca 1999 r. do 31 grudnia 1999 r., zamknęła się zyskiem brutto w wysokości 179 tysięcy zł. Jednocześnie dokonano zakupów inwestycyjnych z własnych środków bez zaciągania kredytów w okresie od 21 czerwca 1999 r. do 31 grudnia 1999 r. w wysokości 167 tysięcy 470 zł oraz w roku 2000 do chwili obecnej na kwotę 118 tysięcy 766 zł.

Wypłacone zostały dodatkowe wynagrodzenia, to jest trzynasta pensja za 1999 r., wszystkim pracownikom w całości. W 1999 r. dokonano restrukturyzacji zatrudnienia w wysokości około 30%.

Największe trudności w samodzielnej działalności to brak oddłużenia na dzień 31 grudnia 1998 r. na kwotę 324 tysięcy 672 zł - jest to zobowiązanie wojewody mazowieckiego z tytułu funduszu płac - oraz 277 tysięcy 799 zł na dzień 31 grudnia 1999 r. wynikłe z nieuregulowania zobowiązań organu założycielskiego.

Istotnym problemem CKTS jest brak opracowań ministerstwa zdrowia dotyczących pogotowia ratunkowego oraz ratownictwa. Dotyczy to zarówno koncepcji, jak i standardów oraz przepisów obowiązujących jednakowo wszystkie istniejące na rynku podmioty. Dotyczy to na przykład koncesji na usługi jak i wyposażenie w radiostację.

Aktualnie prowadzony system zawierania kontraktów na okres jednego roku uniemożliwia właściwą gospodarkę środkami trwałymi, wyposażeń stanowisk pracy itp.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, na przykład w Mławie i Pułtusku, zaczynają kupować pojazdy (co jest teoretycznie zgodne z warunkami gospodarki rynkowej), jednak przy niewystarczających środkach budżetowych jak i środkach kas chorych nie jest to najlepszym rozwiązaniem. Dotyczy to braku gwarancji na możliwość jego zamortyzowania oraz w dodatku, gdy taki sam środek transportowy jest jeszcze niezamortyzowany w innej jednostce państwowej, w której zysk nie jest przeznaczony na dywidendy czy premie, zaś jego główne przeznaczenie to zmniejszenie kosztów lub odtworzenie majątku trwałego.

Przypadki zakupu środków transportowych przez samodzielne publiczne zozy, dla których organem założycielskim jest starostwo, są podstawowym aktualnie problemem organizacyjnym, jedynym z głównych tematów nurtujących całe załogi jak i kierownictwa kolumn transportu sanitarnego.

Oświadczenie kieruję do ministra zdrowia.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie