Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem
senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47), przekazał Minister Pracy i Polityki Socjalnej:Warszawa, 1999-10-18
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Ireneusza Michasia na 42 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 września 1999 roku w sprawie zakładów pracy chronionej, przekazane pismem z dnia 30 września 1999 r. znak: DT-043/373/99/IV - z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów - pragnę wyjaśnić, że trwają obecnie prace nad kompleksowym systemem wspierania zatrudnienia osób niepełnosprawnych. Z
agadnienia związane z funkcjonowaniem miejsc pracy i zakładów odpowiednio dostosowanych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności są zasadniczym elementem tych prac.Podstawową intencją planowanych rozwiązań jest powiązanie systemu zachęt ekonomicznych, skierowanych do pracodawców, z potrzebami osób niepełnosprawnych.
W ocenie dotychczasowych doświadczeń dominuje przekonanie, że obecny system zachęt jest zbyt mało powiązany z rzeczywistym wkładem pracodawców w zatrudnianie osób o niepełnosprawności znacznie utrudniającej pracę zawodową. Podzielam ten pogląd. Ponadto kumulowanie różnych form wspierania zakładów pracy chronionej prowadzi często do nieracjonalnego wykorzystywania finansowych środków publicznych przeznaczonych na promowanie osób niepełnospraw
nych na rynku pracy.Zakłady pracy chronionej, w tym także spółdzielnie inwalidów i spółdzielnie niewidomych, stanowią jednak jedną z form zapewnienia miejsc pracy dla ciężej poszkodowanych osób niepełnosprawnych i niewątpliwie pracodawcy prowadzący te zakłady powinni korzystać z preferencji ekonomicznych. Preferencje te powinny być odpowiednie do skali zatrudnienia osób niepełnosprawnych i możliwe do uzyskania w ścisłym powiązaniu z rolą jaką konkretny zakład spełnia na rynku pracy.
Publiczne środki finansowe, przeznaczane na promocję zatrudnienia osób niepełnosprawnych, powinny być kierowane na ten cel w sposób czytelny i racjonalny. Dlatego też głównym założeniem proponowanych nowych rozwiązań powinno być stworzenie możliwości uzyskania przez pracodawcę d
ofinansowywania na każdą zatrudnioną osobę niepełnosprawną.Podzielam opinię wyrażoną w stanowisku Pana Senatora, iż szanse osób niepełnosprawnych poszukujących miejsc pracy na otwartym rynku pracy są bardzo ograniczone. Aby ułatwiać osobom niepełnosprawnym dostęp do pracy i umożliwić im - w miarę możliwości - swobodny wybór drogi zawodowej konieczne jest także skuteczne promowanie zatrudnienia poza zakładami pracy chronionej, a przede wszystkim inwestowanie bezpośrednio w rozwijanie możliwości życiowych i
zawodowych samych osób niepełnosprawnych.Wstępne propozycje zmian do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych konsultowane były przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych między innymi ze związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców, Krajową Radą Zatrudnienia Osób Niepełnosprawnych od dnia 16 lipca 1999 r.
Projekt zmian do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych został przekazany Krajowej Radzie Konsultacyjnej Osób Niepełnosprawnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", Konfederacji Pracodawców Polskich oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Pryw
atnych w dniu 1 września 1999 r. - z prośbą o opinię. Uwagi i opinie do projektu nadesłali wszyscy uczestnicy konsultacji, z wyjątkiem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Znaczna część uwag została uwzględniona.W ramach uzgodnień i prac nad ostateczną wersją projektu kompleksowych zmian dotyczących rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudniania osób niepełnosprawnych, ze szczególną uwagą analizowane były uwagi, postulaty i propozycje środowiska pracodawców zatrudniających osoby niepełnosp
rawne, nadsyłane do Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.Projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. został przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 października br.
Pragnę też poinformować, że z uwagi na fakt iż system promowania osób niepełnosprawnych na rynku pracy należy traktować kompleksowo, został opracowany także projekt zmian w funkcjonowaniu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Jednym z najistotniejszych zagadnień wymagających skutecznego roz
wiązania było sprawne zapewnienie starostom powiatowym środków finansowych na zadania realizowane wobec osób niepełnosprawnych. Projekt zmian przewiduje m.in. rezygnację z algorytmu i ustalanie limitu środków finansowych według planu działania na dany rok.Z poważaniem
Minister
up. Sekretarz Stanu
Joanna Staręga-Piasek