Spis oświadczeń, oświadczenie


Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone podczas 12. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, dnia 10 czerwca 1998 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na przekazane przy piśmie z dnia 28 maja br. znak: AG/043/69/98/IV oświadczenie Pana Senatora Jerzego Markowskiego złożone podczas 12. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja br., skierowane do Prezesa Rady Ministrów - z upoważnienia Pana Premiera w załączeniu przedkładam stanowisko w powyższej sprawie.

Z wyrazami szacunku

Minister Gospodarki

z up. Jan Szlązak

Podsekretarz Stanu

Stanowisko

do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Markowskiego

złożone na 12 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 maja 1998 r.*

  1. Jakiej wielkości wydobycie węgla energetycznego i koksowego oczekuje rząd od polskiego górnictwa węgla kamiennego w poszczególnych latach od 1998 do 2002 r.?
  2. Przewiduje się, że wydobycie węgla energetycznego i koksowego w latach 1998-2002 będzie się przedstawiało następująco:

    mln ton

    Lp.

    Wyszczególnienie

    1998

    1999

    2000

    2001

    2002

    1.

    Węgiel

    energetyczny

    96,8

    92,2

    90,0

    90,0

    89,0

    2.

    Węgiel

    koksowy

    24,6

    24,5

    24,0

    23,0

    22,8

    3.

    Wydobycie

    ogółem

    121,4

    116,7

    114,0

    113,0

    111,8

  3. Czy rząd zakłada, a jeżeli tak, to na jakim poziomie, eksport polskiego węgla w poszczególnych latach od 1998-2002 r.?
  4. Prognoza eksportu węgla kamiennego w latach 1998-2002 przedstawia się następująco:

    1998r. 1999r. 2000r. 2001r. 2002r.

    Ilość, mln t 27,0 24,0 23,0 22,0 20,0

     

    */ Wielkości liczbowe przedstawione w odpowiedziach wynikają z projektu programu rządowego "Reforma Górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998-2002" z dnia 21 maja 1998 r.

     

  5. Jaką wielkość nakładów z budżetu państwa zamierza przeznaczyć na restrukturyzację tego sektora w poszczególnych latach od 1998-2002 r.?
  6. W latach 1998-2002 zewnętrzne wsparcie procesu realizacji reformy górnictwa z budżetu państwa i innych dostępnych źródeł przedstawiać się będzie następująco:

    mln zł

    Lata

    1998

    1999

    2000

    2001

    2002

    Razem

    1998-2002

    Kwota

    754,4

    1792,0

    1814,1

    1372,0

    1458,0

    7190,5

     

  7. Czy - a jeżeli tak, to w jakim stopniu i w jakim trybie ustawowym - rząd zamierza oddłużyć górnictwo z długu, jaki na nim ciąży, powstałego w latach 1990-1998 w stosunku do poszczególnych grup wierzycieli, to znaczy budżetu państwa, budżetu gmin, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska?

Projekt reformy górnictwa węgla kamiennego w latach 1998-2002 zakłada szeroki program restrukturyzacji finansowej. Przedsiębiorstwa górnicze zostaną oddłużone na podstawie opracowywanej - równolegle z reformą - ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej.

Restrukturyzacja zadłużenia obejmuje zobowiązania wobec:

Przewiduje się, że zobowiązania wraz z odsetkami według stanu na 31 marca 1998 r. wobec wyżej wymienionych wierzycieli i wymienionych tytułów, za wyjątkiem zobowiązań wobec gmin oraz zobowiązań wobec budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług, podlegać będą umorzeniu na mocy ustawy.

Natomiast spłata zobowiązań wobec gmin wraz z odsetkami oraz zobowiązań wobec budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług - za wyjątkiem zobowiązań z tytułu odsetek, które zostaną umorzone - podlegać będzie odroczeniu do końca 2000 r. a następnie regulowaniu w okresie nie dłuższym niż 5 lat. Za zgodą wierzycieli zobowiązania wobec gmin mogą być zamienione na akcje dłużnika.

Zgodnie z przyjętymi zasadami umorzeniu ulegną zobowiązania według stanu na 31 marca 1998 r. w łącznej kwocie 7,9 mld zł z czego przypada na zobowiązania wobec:

- budżetu państwa 0,4 mld zł

- ZUS, FP, FGŚP 3,1 mld zł

- PFRON 0,1 mld zł

- NFOŚiGW i NFOŚiGW 4,3 mld zł

Regulacja zobowiązań powstałych po 31 marca 1998 r. następować będzie na podstawie indywidualnych umów pomiędzy dłużnikami i wierzycielem.

Projekt ustawy dopuszcza:

Proces oddłużeniowy rozpocznie się z chwilą przyjęcia przez Rząd programu reformy oraz uchwalenia przez Sejm wyżej cytowanej ustawy.


Spis oświadczeń, oświadczenie