Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki przesłał odpowiedź na oświadczenie
senatora Jerzego Markowskiego, złożone podczas 12. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):Warszawa, dnia 10 czerwca 1998 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na przekazane przy piśmie z dnia 28 maja br. znak: AG/043/69/98/IV oświadczenie Pana Senatora Jerzego Markowskiego złożone podczas 12. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja br., skierowane do Prezesa Rady Ministrów - z upoważnienia Pana Premiera w załączeniu przedkładam stanowisko w powyższej sprawie.
Z wyrazami szacunku
Minister Gospodarki
z up. Jan Szlązak
Podsekretarz Stanu
Stanowisko
do oświadczenia Pana Senatora Jerzego Markowskiego
złożone na 12 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 maja 1998 r.*
Przewiduje się, że wydobycie węgla energetycznego i koksowego w latach 1998-2002 będzie się przedstawiało następująco:
mln ton
Lp. |
Wyszczególnienie |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
1. |
Węgiel energetyczny |
96,8 |
92,2 |
90,0 |
90,0 |
89,0 |
2. |
Węgiel koksowy |
24,6 |
24,5 |
24,0 |
23,0 |
22,8 |
3. |
Wydobycie ogółem |
121,4 |
116,7 |
114,0 |
113,0 |
111,8 |
Prognoza eksportu węgla kamiennego w latach 1998-2002 przedstawia się następująco:
1998r. 1999r. 2000r. 2001r. 2002r.
Ilość, mln t 27,0 24,0 23,0 22,0 20,0
*/ Wielkości liczbowe przedstawione w odpowiedziach wynikają z projektu programu rządowego "Reforma Górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998-2002" z dnia 21 maja 1998 r.
W latach 1998-2002 zewnętrzne wsparcie procesu realizacji reformy górnictwa z budżetu państwa i innych dostępnych źródeł przedstawiać się będzie następująco:
mln zł
Lata |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
Razem 1998-2002 |
Kwota |
754,4 |
1792,0 |
1814,1 |
1372,0 |
1458,0 |
7190,5 |
Projekt reformy górnictwa węgla kamiennego w latach 1998-2002 zakłada szeroki program restrukturyzacji finansowej. Przedsiębiorstwa górnicze zostaną oddłużone na podstawie opracowywanej - równolegle z reformą - ustawy o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego i gmin górniczych do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej.
Restrukturyzacja zadłużenia obejmuje zobowiązania wobec:
Przewiduje się, że zobowiązania wraz z odsetkami według stanu na 31 marca 1998 r. wobec wyżej wymienionych wierzycieli i wymienionych tytułów, za wyjątkiem zobowiązań wobec gmin oraz zobowiązań wobec budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług, podlegać będą umorzeniu na mocy ustawy.
Natomiast spłata zobowiązań wobec gmin wraz z odsetkami oraz zobowiązań wobec budżetu państwa z tytułu podatku od towarów i usług - za wyjątkiem zobowiązań z tytułu odsetek, które zostaną umorzone - podlegać będzie odroczeniu do końca 2000 r. a następnie regulowaniu w okresie nie dłuższym niż 5 lat. Za zgodą wierzycieli zobowiązania wobec gmin mogą być zamienione na akcje dłużnika.
Zgodnie z przyjętymi zasadami umorzeniu ulegną zobowiązania według stanu na 31 marca 1998 r. w łącznej kwocie 7,9 mld zł z czego przypada na zobowiązania wobec:
- budżetu państwa 0,4 mld zł
- ZUS, FP, FGŚP 3,1 mld zł
- PFRON 0,1 mld zł
- NFOŚiGW i NFOŚiGW 4,3 mld zł
Regulacja zobowiązań powstałych po 31 marca 1998 r. następować będzie na podstawie indywidualnych umów pomiędzy dłużnikami i wierzycielem.
Projekt ustawy dopuszcza:
Proces oddłużeniowy rozpocznie się z chwilą przyjęcia przez Rząd programu reformy oraz uchwalenia przez Sejm wyżej cytowanej ustawy.