Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


63. posiedzenie Senatu RP

4 sierpnia 2000 r.

Oświadczenie

Zwracam się do Pani Minister w sprawie programu restrukturyzacji ochrony zdrowia w województwie warmińsko-mazurskim.

W regionie Warmii i Mazur są w chwili obecnej trzydzieści dwa szpitale. Ich zadłużenie sięga kwoty 26 milionów 500 tysięcy zł i stale wzrasta. Już w styczniu bieżącego roku marszałek województwa powołał Komitet Sterujący Programem Restrukturyzacji w Ochronie Zdrowia. Od tego czasu nad propozycjami zasad restrukturyzacji służby zdrowia w naszym regionie pracowali radni, parlamentarzyści i konsultanci, powołani zarówno ze strony Warmińsko-Mazurskiej Regionalnej Kasy Chorych, Okręgowej Izby Lekarskiej, jak i z poszczególnych palcówek służby zdrowia.

Projekt programu restrukturyzacji ochrony zdrowia na Warmii i Mazurach przygotowała - na państwa zlecenie - gdyńska firma Nexus. Lektura jego założeń budzi jednak szereg wątpliwości i sprzeciw. Otóż zakłada on likwidację aż jedenastu szpitali oraz znaczne ograniczenie liczby oddziałów specjalistycznych w pozostałych szpitalach. Jest to wręcz niedopuszczalne, prowadzi bowiem do sytuacji, gdy część powiatów w regionie pozbawionych będzie szpitala, a dostępność do usług medycznych dla pacjenta będzie jeszcze mniejsza niż obecnie. W konsekwencji w województwie o najwyższej w skali kraju stopie bezrobocia bez pracy pozostaną zarówno lekarze, jak i personel medyczny ze zlikwidowanych placówek.

Przygotowanego przez firmę Nexus projektu programu w obecnym kształcie nie jest w stanie zaakceptować ani kierujący się dobrem regionu i społeczeństwa zarząd województwa, ani kasa chorych, ani w końcu środowisko lekarskie i społeczeństwo. Proponowany projekt absolutnie nie bierze bowiem pod uwagę aspektu społecznego i wymaga daleko pojętego zhumanizowania. Wbrew bowiem podstawowemu założeniu reformy nie jest w żadnym razie krokiem w stronę pacjenta.

Zarząd województwa przeprowadził analizę obecnego stanu placówek ochrony zdrowia w regionie z uwzględnieniem jego przyczyn. Wynika z niej, że zaistniałe i nawarstwiające się problemy są efektem niewłaściwych związków między samorządem województwa a regionalną kasą chorych. W opinii zarządu, kasy chorych powinny być samorządem ogółu ubezpieczonych.

Zmian wymaga również ustawa o ubezpieczeniach społecznych, która wysokość składki ubezpieczeniowej uplasowała na poziomie nieadekwatnym do faktycznych kosztów.

Stanowisko zarówno lokalnych władz, jak i społeczeństwa jest jednoznaczne. W każdym powiecie musi być szpital; konieczna jest reorganizacja usług.

Bulwersuje sytuacja, w jakiej zostaliśmy postawieni. Wyjścia mamy dwa: przyjąć projekt restrukturyzacji sporządzony przez firmę Nexus i otrzymać 12 milionów 500 tysięcy zł na jego realizację lub go odrzucić, jednocześnie tracąc wyżej wymienione środki. Jest to, nazwijmy rzecz po imieniu, swego rodzaju szantaż. Działając bowiem w interesie regionu i jego mieszkańców, zarząd województwa zmuszony jest odrzucić projekt, pozbawiając jednocześnie region środków na konieczną restrukturyzację.

Sytuację tę dodatkowo pogarsza fakt licznych zastrzeżeń wobec badań przeprowadzonych przez firmę Nexus. Szereg placówek w ogóle nie było wizytowanych, a wyrok na nie wydano bez szczegółowego sprawdzenia ich sytuacji.

Za konieczne w tej sytuacji uważam uwzględnienie uwag zarządu województwa wobec projektu, tym bardziej że poparte są one przez środowisko lekarskie, społeczeństwo i kasę chorych. Nikt nie jest lepiej zorientowany w sytuacji placówek w naszym województwie niż jego zarząd, ich pracownicy i korzystające z ich usług społeczeństwo. Pominięcie ich stanowiska w tej sprawie jest niedopuszczalne.

Janusz Lorenz


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie