Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 60. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 64):

Warszawa, 29 lipca 2000 r.

Pani Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Senatora Janusza Lorenza podczas 60 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 czerwca 2000 r. - w sprawie działalności Wojewody Warmińsko-Mazurskiego - działając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedkładam następujące informacje.

Tak Rząd Rzeczypospolitej Polskiej jak i Wojewoda Warmińsko-Mazurski, w pełni zdając sobie sprawę z sytuacji społecznej i gospodarczej regionu, starają się podejmować działania zmierzające do rozwiązania trudności istniejących w tym zakresie. Dowodem świadczącym o takich właśnie działaniach, może być polityka społeczna prowadzona przez wojewodę.

Najważniejszym zadaniem z zakresu administracji rządowej realizowanym przy współpracy z samorządami - w ramach polityki społecznej - jest realizacja świadczeń zagwarantowanych ustawą z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414 z późn. zm). Należy zaznaczyć, iż w 1999 r. oraz w pierwszej połowie 2000 r., zwiększono wydatki zaplanowane na świadczenia pomocy społecznej. Przykładem mogą być gminy byłego województwa elbląskiego, dla których zaplanowana została kwota 12.911.000 zł, (co stanowiło 15,7% budżetu wojewody w rozdziale 8613 § 88). W efekcie dokonanych zmian, budżet wspomnianych gmin uległ zwiększeniu do kwoty 15.392.855 zł (tj. 16,23 % w budżecie wojewody w rozdziale jw.). Zwiększenia dokonane zostały w oparciu o informacje nadesłane przez właściwe ośrodki pomocy społecznej. W roku 2000, na świadczenia z pomocy społecznej dla wspomnianych gmin regionu elbląskiego, zaplanowano kwotę 14.956.000 zł - co stanowi 17,23 % budżetu wojewody w rozdziale 8613 § 88. Po zmianach spowodowanych zwiększeniem środków na ten cel z rezerw celowych budżetu państwa, budżet wynosi 16.685.00 zł - co stanowi 17,38 % budżetu wojewody w rozdziale jw. W całym województwie całkowicie zapewniono wypłatę świadczeń obligatoryjnych oraz fakultatywnych.

W pozostałych rozdziałach zabezpieczono 100% potrzeb gmin na realizację zadań zleconych, takich jak: wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych czy też opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne za osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej.

Jednocześnie wojewoda pozyskał dodatkowe środki z rezerwy celowej budżetu państwa, przeznaczonej na realizację zadań inwestycyjnych oraz na uruchomienie nowych miejsc w domach pomocy społecznej.

Należy zauważyć, że w wyniku reformy administracyjnej szereg zadań z zakresu pomocy społecznej jest realizowanych przez powiaty w formie zarówno zadań własnych, jak i zleconych z zakresu administracji rządowej.

Wśród zadań własnych najważniejszym jest prowadzenie domów pomocy społecznej. Wojewoda stara się dofinansowywać to zadanie. W powiatach elbląskim ziemskim i grodzkim oraz braniewskim, dofinansowano 7 domów pomocy społecznej. W 1999 r. przyznana kwota dotacji na wspomniane powiaty, z przeznaczeniem na dofinansowanie domów pomocy społecznej, wyniosła 5.577.838 zł - co stanowiło 13% budżetu wojewody w rozdziale 8613 § 88. Jednocześnie poczynione zostały starania o przyznanie dodatkowych środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na inwestycje i doposażenie domów pomocy społecznej, związane z likwidacją barier architektonicznych.

Na pozostałe zadania z zakresu pomocy społecznej - realizowane przez powiaty w 1999 r. - zagwarantowano środki (w ramach dotacji) w wysokości umożliwiającej prawidłową realizację zadań. Do najważniejszych należy zaliczyć środki na pomoc dla rodzin zastępczych (na pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci). Również w tym przypadku wojewoda tak w 1999 r., jak i w roku 2000 występował o zwiększenie swojego budżetu na powyższe cele.

Z budżetu wojewody dotowano także placówki opiekuńczo-wychowawcze oraz dofinansowywano zadanie powiatów w zakresie opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za dzieci przybywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski podejmuje liczne działania mające na celu poprawę sytuacji gospodarczej regionu. W marcu 2000 r. wystąpił on - za pośrednictwem Ministra Skarbu Państwa - z wnioskiem do Rady Ministrów - o wydanie wymaganego zezwolenia na prywatyzację bezpośrednią Przedsiębiorstwa PKS w Elblągu. Wniosek wojewody przyjęty został przez Ministra Skarbu Państwa, a następnie w dniu 23 maja 2000 r. skierowany do zaopiniowania przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów.

Organ założycielski zaaprobował koncepcję prywatyzacji - w trybie art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.), tj. poprzez dodatnie do odpłatnego korzystania - Przedsiębiorstwa Robót Drogowo-Mostowych w Braniewie. Poza warunkami cenowymi, istotnymi elementami rokowań ze spółką pracowniczą będą zobowiązania inwestycyjne spółki oraz gwarancje zatrudnienia dla pracowników przedsiębiorstwa.

Wykonując uprawnienia organu założycielskiego, podjęto między innymi działania zmierzające do zapobieżenia upadłości Przedsiębiorstwa Przemysłu Zbożowego w Pieniężnie. Rokowania z Agencją Rynku Rolnego - prowadzone z inicjatywy wojewody i przy udziale samorządu lokalnego - doprowadziły do zawarcia porozumienia, dotyczącego warunków przejęcia przez agencję mienia przedsiębiorstwa. W wyniku rokowań ustalono, że wszyscy dotychczasowi pracownicy przedsiębiorstwa zostaną zatrudnieni w nowo tworzonym podmiocie gospodarczym. Utrzymanie przedsiębiorstwa w zmienionej formie organizacyjnej - przy zachowaniu dotychczasowego profilu działalności - pozwoli na zapewnienie rynku zbytu dla producentów zbóż konsumpcyjnych i paszowych oraz pośrednio wpłynie na rozwój tej dziedziny rolnictwa.

Ponadto pragnę dodać, że Wojewoda Warmińsko-Mazurski obok wspomnianych działań, podejmował także inne inicjatywy w zakresie rozwoju inwestycji i infrastruktury, jak również przyczyniał się do promowania przedsiębiorczości w regionie. Nowe możliwości rozwiązywania problemów, wynikających z trudnej sytuacji społeczno-gospodarczej poszczególnych regionów, daje ustawa z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550).

Podsumowując należy stwierdzić, iż zarysowany powyżej obraz działalności wojewody - zmierzającej do poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej administrowanego regionu - nie pozwala mówić o nieudolności w wypełnieniu nałożonych na niego obowiązków.

Mam nadzieję, że wyjaśnienia przedstawione we wcześniejszych pismach a także wskazane powyżej fakty, wpłyną na zmianę spojrzenia Pana Senatora na sytuację panującą w województwie warmińsko-mazurskim, która wynika z uwarunkowań historyczno-rozwojowych, a nie z nieudolności obecnego wojewody.

Z poważaniem

Marek Biernacki


Spis oświadczeń, oświadczenie