Spis oświadczeń, oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48), przekazał Podsekretarz Stanu w MRiGŻ:

Warszawa, dnia 1999.11.03

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z otrzymanym przy piśmie zn.: AG/043/397/99/IV z dnia 12 maja 1999 r. oświadczeniem senatora Janusza Lorenza złożonym podczas 43 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 października uprzejmie informuję Panią Marszałek, co następuje.

Podstawowymi rządowymi programami kompleksowo nakreślającymi kierunki działań w rolnictwie i jego otoczeniu są opracowane w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej "Średniookresowa Strategia Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich" oraz "Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa" przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 13 lipca br. Na podstawie w/w długookresowych programów sukcesywnie uruchamiane są i opracowywane programy szczegółowe, w tym m.in. dotyczące wspierania gospodarstw rolnych, tworzenia nowych miejsc pracy w działalnościach pozarolniczych na obszarach wiejskich itp.

Główną instytucją wspierającą ze środków publicznych różne przedsięwzięcia na obszarach wiejskich jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która realizuje swoje zadania na rzecz rolnictwa i jego otoczenia określone szczegółowo w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.11.1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.). Agencja ta wspiera w/w przedsięwzięcia w formie pożyczek, dofinansowania przedsięwzięć oraz poprzez stosowanie dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych przez współpracujące z nią banki.

W bieżącym roku zakres rzeczowy działalności Agencji obejmuje:

1) kredyty inwestycyjne udzielane w ramach następujących linii kredytowych:

- na zakup gruntów rolnych przez rolników,

- na utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia,

- na utworzenie lub urządzenie gospodarstwa rolnego w ramach realizacji zaakceptowanego przez Ministrów Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Finansów programu osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa,

- na realizację przedsięwzięć objętych branżowym programem restrukturyzacji i modernizacji mleczarstwa,

- na realizację inwestycji związanych z rozwojem i modernizacją gospodarstw rolnych oraz przetwórstwa rolno-spożywczego (kredyty podstawowe),

- na tworzenie nowych, pozarolniczych miejsc pracy na wsi,

- na realizację przedsięwzięć objętych programem wspólnego użytkowania maszyn rolniczych w gospodarstwach rolniczych,

- na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działaniach specjalnych produkcji rolnej znajdujących się na obszarach dotkniętych znacznymi rozmiarami klęsk żywiołowych,

- na wykorzystanie posiadanej bazy produkcyjnej gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej, przez rozpoczęcie lub zwiększenie produkcji w tych gospodarstwach i działach specjalistycznych;

2) udzielanie gwarancji kredytowych i poręczeń spłaty kredytów;

3) dofinansowanie działalności związanej z podnoszeniem i zmianą kwalifikacji zawodowych, z wyjątkiem praktycznej nauki zawodu;

4) zakup akcji w rynkach hurtowych i giełdach rolnych;

5) dofinansowanie wdrażania zunifikowanego systemu rachunkowości gospodarstw rolnych;

6) dofinansowanie infrastruktury technicznej wsi (tj. budowy wodociągów i kanalizacji na terenach wiejskich oraz budowy i modernizacji dróg gminnych w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich;

7) udzielanie pożyczek na tworzenie nowych miejsc pracy.

Ponadto ze środków budżetu państwa stosowane są dopłaty do oprocentowania kredytów udzielanych zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie szczegółowych zasad, zakresu i trybu udzielania dopłat do oprocentowania kredytów na cele rolnicze (Dz.U. Nr 19, poz. 92 z późn. zm.) na zakup rzeczowych środków do produkcji rolnej tj. kwalifikowanego materiału siewnego, środków ochrony roślin, pasz, nawozów, oleju napędowego, a także do kredytów na skup od producentów krajowych i przechowywanie płodów rolnych.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra i Gospodarki Żywnościowej z dnia 19 marca 1999 r. w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa oraz szczegółowych zasad i trybu ich udzielania oraz rozliczania tych dotacji w 1999 r. (Dz.U. Nr 33, poz. 318 z późn.zm.) z budżetu państwa udzielane są na dotacje na dofinansowanie m.in. postępu biologicznego w produkcji roślinnej i zwierzęcej, upowszechnianie doradztwa rolniczego, prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa, nawozów wapniowych, prac w zakresie chemizacji, ochrony roślin uprawnych i produkcji rolnej metodami ekologicznymi.

W bieżącym roku w ramach działań mających na celu przyspieszenie dostosowania polskiego sektora rolnego do wymogów Unii Europejskiej - wprowadzony został nowy system interwencji na rynku zbóż polegający na zastosowanie dopłat bezpośrednich dla tych rolników, którzy dokonali sprzedaży pszenicy i żyta konsumpcyjnego ze zbiorów bieżącego roku przedsiębiorcom skupującym zboże w ramach umów zawartych z Agencją Rynku Rolnego. W celu równomiernego rozłożenia podaży zbóż oraz zachęcenia rolników do dłuższego przechowywania zbóż w gospodarstwach - zróżnicowano wysokość dopłat poszczególnych miesiącach i tak dla pszenicy konsumpcyjnej: w sierpniu 60 zł/t, we wrześniu 70 zł/t i w październiku 90 zł/t, a dla żyta konsumpcyjnego odpowiednio: 40 zł/t, 55 zł/t i 70 zł/t.

Równocześnie pragnę poinformować Panią Marszałek, że w dniu 29.11.1999 r. skierowany został do rozporządzenia przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów projekt ustawy zmieniającej ustawę o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, rozszerzający zakres przedmiotowy pomocy, która będzie finansowana lub współfinansowana ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej, w tym m.in. na:

1) inwestycje w gospodarstwach rolnych i przedsięwzięcia w zakresie poprawy struktury agrarnej,

2) przedsięwzięcia w zakresie podnoszenia i zmiany kwalifikacji zawodowych mieszkańców wsi,

3) inwestycji w przetwórstwie rolno-spożywczym, rybnym i leśnym oraz marketingu produktów rolnych, rybołówstwa i leśnych,

4) przedsięwzięć w zakresie inwestycji i wyposażenia technicznego służb kontroli jakości środków spożywczych oraz służb kontroli weterynaryjnej i fitosanitarnej,

5) rozwoju pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich zapewniającej rolnikom uzyskiwanie dodatkowych dochodów,

6) tworzenia grup producenckich,

7) zalesiania użytków rolnych oraz inwestycji w lasach, związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej, z wyjątkiem gruntów będących własnością Skarbu Państwa.

Aktualnie trwają prace nad zmianą systemu opodatkowania nieruchomości poprzez zastąpienie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego jednym podatkiem od wartości nieruchomości. Gotowy projekt ustawy o podatku od wartości nieruchomości będzie przedmiotem uzgodnień międzyresortowych oraz udostępniony zostanie do społecznej dyskusji.

Odnośnie kwestii dotyczącej kosztów znakowania zwierząt gospodarskich uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz Inspekcji Weterynaryjnej (Dz.U. z 1999 r. Nr 66, poz. 752) wysokość opłat za znakowanie zwierząt i wystawianie świadectw miejsca pochodzenia ustala rada gminy w drodze uchwały. Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 11 lutego 1999 r. w sprawie sposobu i wymaganych kwalifikacji do znakowania oraz wzorów znaków identyfikacyjnych, wzoru świadectwa miejsca pochodzenia i wzoru świadectwa zdrowia zwierząt (Dz.U. Nr 13, poz. 120) znakowanie zwierząt może przeprowadzać osoba prowadząca gospodarstwo rolne, w którym prowadzona jest produkcja zwierzęca lub dział specjalny produkcji rolnej w zakresie produkcji zwierzęcej i posiada co najmniej wykształcenie podstawowe.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 19 marca 1999 r. w sprawie wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa oraz szczegółowych zasad i trybu ich udzielania oraz rozliczania tych dotacji w 1999 r. do każdego opryskiwacza, będącego w użytkowaniu rolnika, podlegającego obowiązkowej atestacji przysługują stawki dotacji w wysokości:

50 zł - dla opryskiwacza polowego o długości belki do 12 m,

60 zł - dla opryskiwacza polowego o długości belki powyżej 12 m,

50 zł - dla opryskiwacza sadowniczego,

70 zł - dla opryskiwacza samobieżnego.

A zatem koszty badania sprzętu do zabiegów ochrony roślin, które pokrywa rolnik są częściowo rekompensowane za pośrednictwem powyższej dotacji.

Z wyrazami szacunku

Ryszard Brzezik


Spis oświadczeń, oświadczenie