Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź na oświadczenie


5. posiedzenie Senatu RP

18 grudnia 1997 r.

Oświadczenie

Oświadczenie swoje kieruję do pana Emila Wąsacza, ministra skarbu, z przeświadczeniem, że doprowadzi do tego, aby gospodarka kierowała się regułami ekonomii, a nie politycznymi zachciankami.

Ustanowiona na posiedzeniu Rady Ministrów 9 września 1997 r. Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna została utworzona na obszarze 335 ha. Jest to strefa rozproszona, składająca się z trzech podstref: Bartoszyc, Dobrego Miasta i Szczytna. Na spółkę zarządzającą strefą została wybrana Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna SA, z siedzibą w Olsztynie. W związku z powyższym 10 października 1997 r. wystąpiłem z wnioskiem o przeniesienie siedziby spółki zarządzającej z Olsztyna do Szczytna. Moim zdaniem, siedziba spółki zarządzającej powinna znajdować się na obszarze działania strefy. Siedziba w Olsztynie miała rację bytu do czasu powołania strefy. Zarządzanie strefą winno być zdecentralizowane - w jednym z miast powinna znajdować się siedziba spółki zarządzającej strefą, a w dwóch pozostałych siedziby spółek zarządzających podstrefami z dużymi uprawnieniami. Przy zdecentralizowanym zarządzaniu koszty utrzymania zarządu byłyby znacznie niższe, a skuteczność działań zdecydowanie wyższa.

Argumenty przemawiające za lokalizacją siedziby w Szczytnie, a nie w Bartoszycach czy w Dobrym Mieście, były między innymi następujące. Jest to największe miasto na terenie działania strefy, zajmuje największy obszar strefy, 160 ha, i jest centralnie położone w obecnych i przyszłych granicach województwa. Na jego terenie funkcjonuje jedyny w północno-wschodniej Polsce międzynarodowy port lotniczy Szczytno-Szymany oraz ośrodek akademicki i dwie wyższe szkoły zawodowe.

30 października bieżącego roku minister skarbu, przychylając się do mojego wniosku, przeniósł siedzibę spółki zarządzającej z Olsztyna do Szczytna. Głównym zadaniem spółki zarządzającej strefą będzie pozyskiwanie inwestorów, wydawanie im zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, zdobywanie gruntów pod budowę nowych zakładów, prowadzenie inwestycji infrastrukturalnych na terenie strefy oraz kontrola, czy prowadzona działalność jest zgodna z wydawanym zezwoleniem, jak również prowadzenie wszelkiej działalności usługowej na rzecz inwestorów działających w strefie. Wyżej wymieniona działalność będzie wymagała stałej obecności pracowników spółki zarządzającej na terenach strefy. W związku z powyższym spółka zarządzająca musi mieć swoje stałe przedstawicielstwa w terenach trzech podstref. Utrzymywanie dodatkowo siedziby spółki poza obszarem strefy uważam za ekonomicznie i funkcjonalnie nieuzasadnione. Obecne koszty wynagrodzenia rady nadzorczej, w której skład wchodzi jedenaście osób, są zbliżone do kosztów wynagrodzenia wszystkich pracowników spółki, w sumie trzynastu osób, co nie powinno być akceptowane. Utworzenie dodatkowej czapy administracyjnej w Olsztynie zdecydowanie wpłynie na zwiększenie kosztów funkcjonowania spółki. Ponowne działania mające na celu przeniesienie siedziby spółki zarządzającej do Olsztyna uważam za niewłaściwe oraz działające na szkodę Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Proszę o zbadanie sprawy i przyjęcie mojego wniosku za słuszny.


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie, odpowiedź na oświadczenie