Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):
Warszawa, 2000-05-04
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przez Panią Marszałek w dniu 04.04.2000 r. oświadczeniem Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego w sprawie prywatyzacji Dyrekcji Eksploatacji Cystern Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pragnę poinformować co następuje:
Aktualizacja "Programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego" przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 14 maja 1998 r. przewidywała, iż Nafta Polska S.A. jest zobowiązana do przeprowadzenia prywatyzacji DEC Sp. z o.o. do końca 1999 r., w związku z tym w 1999 r. Nafta Polska S.A. podjęła działania zmierzające do realizacji powyższych założeń.
W dniu 2.06.99 r. otwarto przetarg na doradcę prywatyzacyjnego Nafty Polskiej S.A. Po otrzymaniu ofert finansowych Komisja Przetargowa rekomendowała Zarządowi firmę RCF Polska sp. z o.o. i w dniu 11.08.1999 r. nastąpiło podpisanie uzgodnionej umowy. Doradca rozpoczął pracę zgodnie z założeniami przedstawionych wcześn
iej Specyfikacjach oraz warunkami zawartymi w kontrakcie.W dniu 27.10.1999 r. Zarząd Nafty Polskiej przyjął koncepcję prywatyzacji DEC sp. z o.o. polegającej na zbyciu do 100% udziałów inwestorowi strategicznemu lub finansowemu.
W dniu 8.11.1999 r. odebrano "Analizę ekonomiczno-finansową" oraz "Przegląd Stanu Środowiska", a w dniu 23.11.1999 r. "Analizę Prawną", "Strategię Prywatyzacji" oraz "Wycenę DEC".
Tym samym zakończony został pierwszy etap prywatyzacji DEC polegający na zebraniu wszelkich informacji, które są niezbędne do przedstawienia spółki zainteresowanym inwestorom. W trakcie przygotowania ww. analiz firma doradcza aktywnie poszukiwała zainteresowania sprzedażą udziałów DEC i w wyniku tych poszukiwań na liście znalazło się 35 inwestorów. Na liście znajdują się największe firmy kolejowo-logistyczno-spedytorskie z USA, Australii, Europy, a także Polski. Na ww. liście znajdują się również Banki inwestycyjne oraz prywatne fundusze inwestycyjne.
W dniu 15.12.1999 r. odebrano ostatnie dzieło "Przegląd i badanie sprawozdań finansowych" oraz zdecydowano o podpisaniu kolejnej umowy na usługi doradcze z firmą RCF Polska na przygotowanie Memorandum Informacyjnego i doradztwo w procesie negocjacji i sprzedaży udziałów. Jednocześnie Nafta Polska wysłała do 35 zainteresowanych List Wstępny oraz List o poufności, które miały oficjalnie zbadać zainteresowanie firm sprzedażą udziałów i zagwarantować zachowanie poufności informacji zawartych z Memorandum.
Od 4 lutego rozpoczęła się dystrybucja Memorandum do 10 firm.
Zgodnie z wymogami Memorandum Informacyjnego zainteresowani inwestorzy mieli złożyć wstępną ofertę zakupu do 100% udziałów DEC sp. z o.o. do dnia 6 marca br. w oznaczonej dacie oferty złożyło 7 firm.
W dniu 13 marca br. doradca Nafty Polskiej S.A. firma RCF Polska przedstawiła rekomendację wyborcy krótkiej listy inwestorów. Zgodnie z rekomendacją RCF Polska Nafta Polska S.A. zakwalifikowała wybór 4 firmy do kolejnego etapu (due diligance).
W dniach 27.03. - 19.04. inwestorzy w ramach due diligence zapoznawali się z najważniejszymi dokumentami spółki oraz odwiedzali jej zakłady.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem w dniu 04.05.2000 r. inwestorzy złożyli oferty ostateczne.
Oczekuje się, że podpisanie umów nastąpi na przełomie maja i czerwca br.
Z przedstawionego wyżej materiału informacyjnego wynika, że Ministerstwo Skarbu Państwa i inne właściwe podmioty zaangażowane w program prywatyzacji DEC Sp. z o.o. dopełniają wszelkiej staranności w trakcie przeprowadzania tego procesu. Szczególną uwagę zwraca się na przestrzeganie właściwych przepisów prawa i dopełnianie obowiązków proceduralnych i formalno-prawnych wynikających z przepisów ustawowych jak i Aktualizacji "Programu restrukturyzacji i prywatyzacji sektora naftowego".
Odnosząc się do zarzutów związanych z procesem restrukturyzacji PKP chciałbym zwrócić uwagę na następujące kwestie:
DEC jest firmą logistyki kolejowej świadczącą usługi najmu i dzierżawy cystern kolejowych oraz spedycji kolejowej w odniesieniu do produktów naftowych oraz innych produktów niebezpiecznych i łatwo psujących się. W 1998 roku spółka uzyskała koncesję na świadczenie usług przewozów kolejowych, lecz do tej pory nie uruchomiła własnej działalności przewozowej.
Na dzień dzisiejszy DEC jest całkowicie komplementarny w stosunku do PKP zarówno pod względem eksploatowanego taboru kolejowego (PKP nie posiada cystern kolejowych) jak również samego profilu działalności. Można powiedzieć, iż DEC i PKP są skazane na siebie i bez dobrej współpracy pomiędzy tymi podmiotami nie może być mowy o jakichkolwiek przewozach kolejowych produktów naftowych.
Wspomniana koncesja przewozowa DEC została wydana w związku z decyzją dotyczącą stopniowej liberalizacji rynku kolejowego, która z kolei wiąże się z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, a więc i dostosowaniem przepisów prawa polskiego do prawa unijnego. Tak więc już w 1998 roku ówczesny Minister Transportu i Gospodarki Morskiej potwierdził wolę poddania usług transportu kolejowego regułom gry rynkowej stwarzając podstawy dla rozwoju wolnej konkurencj
i. Plany te oczywiście nie zostały zrealizowane i DEC, podobnie jak kilkanaście innych państwowych i prywatnych podmiotów gospodarczych, czeka na moment faktycznego otwarcia rynku.Aby DEC mógł uruchomić własne przewozy, PKP muszą doprowadzić do pełnego oddzielenia infrastruktury kolejowej od działalności przewozowej a także muszą opracować przejrzysty system opłat za dostęp do infrastruktury oparty o rachunek faktycznie ponoszonych kosztów. Dopóki przedmiot koncesji DEC znajduje się pod kontrolą Ministerst
wa Transportu i Gospodarki Morskiej, a zgoda na dostęp do infrastruktury zależy od podpisania odpowiednich umów z PKP, o jakiejkolwiek konkurencji pomiędzy DEC i PKP nie może być mowy. To właśnie Minister Transportu i Gospodarki Morskiej oraz zarząd PKP zadecydują o dacie ostatecznego otwarcia rynku, a więc powstaniu ewentualnej konkurencji pomiędzy DEC i PKP. Spodziewam się, iż data ta przypadnie właśnie na dzień prywatyzacji sektora przewozów towarowych PKP tzw. PKP Cargo. Sprywatyzowany DEC może przyczynić się do wzrostu udziału przewozów kolejowych w przewozach wszystkimi rodzajami transportu co będzie miało pozytywny wpływ na wyniki finansowe PKP dzięki wzrostowi przychodów z tytułu frachtu.Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę, iż wstrzymanie procesu prywatyzacji DEC nie uchroni PKP przed zagrożeniem konkurencyjnym. DEC nie jest jedynym uczestnikiem polskiego rynku logistyki i spedycji kolejowej. Oprócz DEC analogiczne usługi świadczą firmy prywatne porównywalne co do wielkości i posiadające, podobn
ie jak DEC, koncesje na świadczenie usług towarowych przewozów kolejowych. Przykładem takiej firmy może być Chełm Trans Logistic Holding Polska S.A. Wstrzymanie prywatyzacji DEC może spowodować, iż międzynarodowe firmy przewozowe będą wchodzić na rynek polski właśnie przez te firmy.Ponadto należy pamiętać, iż DEC świadczy usługi na rzecz przewozów specjalizowanych podczas gdy domeną PKP cargo są całopociągowe przewozy masowe co, moim zdaniem, przesądza o istotnym ograniczeniu poziomu ewentualnej przyszłej konkurencji pomiędzy tymi podmiotami.
Przewozy DEC to przede wszystkim przewozy wagonowe, a łączna masa produktów przewożonych wagonami DEC stanowi zaledwie 6% łącznej masy towarowej przewiezionej przez PKP w 1999 roku. Nawet w przypadku istotnego dokapitalizowania przez inwestora strategicznego, DEC nie jest w stanie zagrozić planom prywatyzacyjnym 10-krotnie większego PKP Cargo. Już dzisiaj można stwierdzić, iż prywatyzacja PKP Cargo, bez względu na sytuację DEC, będzie cieszyć się dużym zainteresowaniem
czołowych europejskich i amerykańskich firm kolejowych.Na krótkiej liście inwestorów zainteresowanych DEC znajdują się firmy logistyki kolejowej, które w swoich krajach w ogóle nie świadczą usług przewozów kolejowych współpracując w tym zakresie z narodowymi przewoźnikami kolejowymi, takimi jak PKP. Inwestorzy ci są w stanie zapewnić DEC warunki do dalszego rozwoju działalności leasingowej (komplementarnej w stosunku do przewozów PKP) oraz szeroko rozumianych usług logistycznych obejmujących spedycję kol
ejową, organizację przewozów intermodalnych, usługi za i wyładunku produktów, zarządzanie terminalami paliwowymi i bazami magazynowymi itd. Korzyści z tego tytułu dla Skarbu Państwa oraz podmiotów sektora naftowego i chemicznego wydają się być oczywiste.Z poważaniem
Emil Wąsacz