Sekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, złożone na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz
Senatu RP" nr 43):Warszawa, dnia 20.08.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego złożone na 40 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 lipca 1999 r., przekazane przy piśmie znak: AG/043/323/99/IV z dnia 28 lipca 1999 r., uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień:
Odpowiadając na pytanie Pana Senatora dotyczące wynagrodzeń w kasach chorych uprzejmie informuję, że pracownicy kas chorych zatrudniani są na danym stanowisku po spełnieniu określonych wymogów kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia, doświadczenia zawodowego i dodatkowych umiejętności. Wymogi stawiane na danym stanowisku sprecyzowane we wzorcowych opisach stanowisk, które b
yły podstawą konstruowania taryfikatorów kwalifikacyjnych oraz umożliwiają szczegółową selekcje i dobór pracowników przyjmowanych do pracy. Podstawą nawiązania stosunku pracy z pracownikami kas chorych jest powszechnie obowiązująca umowa o pracę. Zarządy Kas Chorych (dyrektorzy, z-cy dyrektorów i członkowie) są powoływani na te funkcje, po spełnieniu przez nich określonych wymogów kwalifikacyjnych zawartych w taryfikatorze kwalifikacyjnym. W procesie zatrudniania kadry kierowniczej kas chorych preferowano osoby z wykształceniem wyższym ekonomicznym, pracowniczym, medycznym, które uzupełniły wykształcenie o studia podyplomowe, dodatkowe kursy i szkolenia, szczególnie w okresie ostatnich pięciu lat.Okresy wypowiedzenia umów o pracę regulują przepisy ustawy Kodeks pracy, które zależą od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy i rodzaju umowy o pracę. Członkom Zarządu w przypadku ich odwołania ze stanowiska i rozwiązania stosunku pracy przysługuje odprawa pieniężna w wysokości trzymiesięcznego wynag
rodzenia zasadniczego. Takie odprawy nie przysługują, gdy odwołanie i rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło:- na wniosek zainteresowanego,
- w przypadkach określonych w § 14 ust. 2 i 3 Statutu Kasy (Dz.U. Nr 152, poz. 989 z dnia 16.12.1998 r.),
- w trybie art. 52 i art. 53 Kodeksu pracy,
- w przypadku odwołania na wniosek Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych - art. 151c ust. 5 pkt 1 litera b ustawy z dnia 6.02.1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustanowienia zarządu komisarycznego,
- w związku z przejściem na emeryturę, rentę inwalidzką i nabyciem uprawnień do otrzymania jednorazowej odprawy z tego tytułu.
W załączeniu przedkładam informację dotyczącą wynagrodzeń w Kasach Chorych.
Pragnę jednocześnie wyraźnie podkreślić, że zupełnie odrębnym zagadnieniem pozostaje problematyka dotycząca kontraktów (umów o zarządzanie) zawieranych przez wojewodów jako organ założycielski (w 1998 r.) z dyrektorami ZOZ-ów, które mają charakter umowy cywilno-prawnej opartych na przepisach Kodeksu cywilnego.
Art. 353 KC mówi, że strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Rozwiązanie umowy następuje zgodnie z zasadami zapisanymi w umowie oraz na podstawie odpowiednich przepisów KC m.in. - art. 357. Oprócz rozwiązania umowy, w celu zmiany jej warunków na korzystne dla obu stron może dojść do jej renegocjacji. Jeśli obecne organy założycielskie, które stały się od 1 stycznia 1999 r. stronami umów o zarządzanie (związane to jest z przekazaniem uprawnień organu założycielskiego od wojewody do szczebla samorządu terytorialnego) stwierdzą, że zawarcie umów odbyło się z naruszeniem prawa lub postanowienia tych umów rażąco naruszają interesy, którejkolwiek ze stron, powinny podjąć działania mające na celu rozwiązanie tak zawartego kontraktu. W celu wyeliminowania nieprawidłowości, w każdym przypadku indywidualnie powinno się ponownie rozpatrzyć postanowienia zawarte w umowach, w przypadku potrzeby renegocjować je na zasadzie porozumienia stron bądź w toku postępowania sądowego.
Odnośnie zagadnienia poruszonego przez Pana Senatora dotyczącego uporządkowania sposobu rozliczania dyżurów lekarskich, uprzejmie wyjaśniam, że w związku z wydanym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 maja 1999 r. sygn. akt P/6/98 (Dz.U. Nr 45, poz. 458), który stwierdza, iż § 11 i 12 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. (Dz.U. Nr 51, poz. 326 z późn. zm.) są niezgodne z art. 66 ust. 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. przez to, iż naruszają konstytucyjną zasadę ustawowego określania maksymalnych norm czasu pracy, z dniem 20 maja 1999 r. (tj. z dniem ogłoszenia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego) uchylone zostały uregulowania dotyczące instytucji dyżuru zakładowego, pełnionego na podstawie wymienionego rozporządzenia Rady Ministrów.
Jednocześnie informuję, że orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stwierdzające niezgodność aktu normatywnego z Konstytucją RP są ostateczne i mają moc powszechnie obowiązującą, zaś wyrok wydany w przedmiotowej sprawie ma charakter konstytutywny, prawotwórczy i działa ex nunc (na przyszłość) od daty opublikowania w Dzienniku Ustaw RP.
W związku z w/wym. przymiotami orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego należy uznać, że na skutek wydania wyroku w cytowanej na wstępie sprawie przepisy § 11 i 12 wspomnianego rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 1974 r. utraciły moc prawną z dniem 20 maja 1999 r. (data publikacji).
Obecnie w trakcie opracowywania jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, w którym przewiduje się regulacje dotyczące czasu pracy, w tym dyżurów".
Jednocześnie uprzejmie informuję, że w sprawie Zakładu Rehabilitacji Leczniczej mieszczącym się w Częstochowie przy ul. Łódzkiej, zwrócono się do Dyrektora Śląskiej Regionalnej Kasy Chorych z prośbą o wyjaśnienie przedmiotowego problemu. Uzyskano odpowiedź, iż w miesiącu lipcu podjęte zostały renegocjacje warunków umowy o wynikach których będzie można mówić dopiero po ich zakończeniu.
Odnosząc się do kolejnego zagadnienia, pragnę stwierdzić, że nie widzę żadnego uzasadnienia dla stawianego zarzutu dotyczącego "opieszałości urzędników w Śląskiej Kasie Chorych" z którego to powodu jakoby nie podjęto rozmów w sprawie zakontraktowania przez wspomnianą kasę chorych oddziału opieki długoterminowej i rehabilitacji leczniczej w ZOZ nr 1 Szpitalu Chirurgicznym im Dr L. Rydygiera w Częstochowie. W tym miejscu pragnę przytoczyć kilka faktów, które potwierdzają powyższą tezę:
Pierwsze spotkanie w tej sprawie miało miejsce w dniu 27 lipca 1999 r. W jego toku ustalono:
1.01.08.1999 r. jako termin od którego obowiązywać będzie umowa,
2. Liczbę osobodni podlegających kontraktowaniu,
3. Przedmiot kontraktowania - w toku negocjacji ustalono, że przedmiotem kontraktowania będzie nie osobodzień na oddziale opieki długoterminowej i rehabilitacji leczniczej lecz osobodzień na oddziale dla przewlekle chorych.
Ustalono ponadto, że niezwłocznie po zapoznaniu się z propozycjami cenowymi Świadczeniodawcy przez zarząd Śląskiej Regionalnej kasy Chorych, na kolejnym spotkaniu (które odbędzie się w sierpniu) ostatecznie zostanie rozstrzygnięta kwestia ceny jednego osobodnia.
Ponadto uprzejmie informuję, że istnieje możliwość uzyskania pomocy finansowej na uruchomienie w Szpitalu im. L. Rydygiera w Częstochowie Oddziału Opieki Długoterminowej i Rehabilitacji Leczniczej - z rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na 1999 rok w wysokości 82.000 tys. zł.
Przeznaczona ona jest na dotacje dla organów założycielskich samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na zadania własne bieżące i inwestycyjne, związane z dofinansowaniem kosztów wdrażania reform w ochronie zdrowia.
W najbliższym czasie ukaże się rozporządzenie Rady Ministrów, które określi szczegółowe zasady udzielania i sposób rozliczania w/w dotacji.
Jednocześnie informuję, że przedstawione powyżej stanowisko MZiOS dotyczące pomocy finansowej pozostaje zbieżne ze stanowiskiem reprezentowanym przez Ministerstwo Finansów.
Z poważaniem
SEKRETARZ STANU
w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej
Maciej Piróg