Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Lipca, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Minister Transportu i Gospodarki
Morskiej:Warszawa, 1999.08.26
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Krzysztofa Lipca na 41 posiedzeniu Senatu w dniu 5 sierpnia br. w sprawie marginalizacji znaczenia drogi nr 7 w programach strategicznych resortu transportu i gospodarki morskiej informuję, co następuje:
1. Droga nr 7 Gdańsk-Warszawa-Kraków-Chyżne będąca również drogą międzynarodową E-77 jest zaliczona do tras objętych szczególnym priorytetem w dokumentach stra
tegicznych opracowanych w r. 1998 w MTiGM ("Plan Rozwoju Infrastruktury Transportowej w Polsce do roku 2015" oraz "Strategia Utrzymania i Rozwoju Sieci Dróg Krajowych do roku 2015").Przewiduje się, że do roku 2015 trasa ta prawie na całej swej długości (z wyjątkiem odcinka górskiego Rabka-Chyżne) uzyska parametry drogi ekspresowej jedno lub dwujezdniowej w zależności od rozwoju ruchu i możliwości finansowych państwa.
2. Droga nr 7 nie znalazła się w sieci podstawowych Korytarzy Paneuropejskich TEN (Trans European Network) ustalonej na Konferencji Kreteńskiej Ministrów Transportu w r. 1994.
Przez Polskę przebiegają cztery takie korytarze; w tym na kierunku północ-południe zaliczono do tej sieci (jako korytarz VI) jedynie trasę przyszłej autostrady A-1 na kierunku Gdańsk-Toruń-Łódź-Częstochowa-Katowice - gr. państwa o najwyższej prognozie rozwoju ruchu.
3. Na Konferencji Helsińskiej w r. 1997 postanowiono uzupełnić sieć korytarzy paneuropejskich o inne ważne połączenia o znaczeniu międzynarodowym zgłaszane przez poszczególne kraje, tworząc tzw. sieć TINA preferowaną przy rozdziale środków pomocowych z funduszów Unii Europejskiej kierowanych na rozwój i dostosowanie infrastruktury transportowej krajów ubiegających się o członkostwo we Wspólnocie.
Polska wniosła już kilka propozycji rozszerzających sieć preferowanych tras drogowych, zgłaszając m.in. odcinek drogi nr 7 Gdańsk-Warszawa jako fragment korytarza transportowego Gdańsk-Odessa popieranego również przez Ukrainę.
Propozycja ta została zaakceptowana przez czynniki europejskie zarządzające Programem TINA.
4. Dostrzegając duże znaczenie kolejnego odcinka drogi nr 7 Warszawa-Kraków dla gospodarki kraju i rozwoju regionalnego oraz potrzebę zapewnienia dostępu do środków pomocowych dla realizacji projektów modernizacji tego odcinka drogi, MTiGM przygotowuje obecnie wystąpienie do Sekretariatu Programu TINA w sprawie zaliczenia go do preferowania sieci drogowej.
5. MTiGM od lat konsekwentnie modernizuje drogę nr 7, szczególnie na obciążonym największym ruchem odcinku Płońsk-Warszawa-Radom.
Wykonano dwie jezdnie na odcinkach Płońsk-Warszawa, Warszawa-Grójec i Jedlińsk-Radom. Rozpoczyna się budowa obwodnicy Białobrzegów oraz Jędrzejowa. Większość tych prac realizuje się we współpracy z Bankiem Światowym. Niestety ograniczona ilość środków nie pozwala obecnie na podjęcie szybszego tempa prac modernizacyjnych.
Z uszanowaniem
Tadeusz Syryjczyk