Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.21

Pani
Prof. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP
Kancelaria Senatu RP

dot: DSPR 4404-8/00 ustosunkowania się do oświadczenia senatora Józefa Kuczyńskiego z 52 posiedzenia Senatu RP w sprawie ograniczenia wynagrodzeń kadry kierowniczej przedsiębiorstw państwowych, spółek skarbu państwa i samorządów lokalnych (ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi).

Szanowna Pani Marszałek,

podzielam opinię senatora Józefa Kuczyńskiego, że w gospodarce rynkowej wynagrodzenia kadry menedżerskiej są przede wszystkim kategorią ekonomiczną - a nie socjalną czy polityczną i to niezależnie od formy własności przedsiębiorstwa. Zatem uregulowanie powyższej kwestii ustawą nie jest rozwiązaniem długookresowym. Jednak obecny poziom rozwoju naszej gospodarki, w której nie działają jeszcze w pełni prawa rynkowe (brak pełnej konkurencji, funkcjonowanie monopoli państwowych, itp.) wymusza pewien zakres interwencjonizmu państwa. Tym bardziej, że tzw. "kominy płacowe" występują także w podmiotach wykazujących niską rynkową wartość (produkujących często ze stratą bilansową) jak również w takich, w których finansowanie odbywa się w dużej mierze z pieniędzy podatników.

Przyzwolenie społeczne na uchwalenie ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi, w niniejszym kształcie - w dużej mierze opierało się na powszechnej opinii, że działania w tym zakresie muszą podlegać kontroli. Stan ten wymusił potrzebę odgórnego unormowania zasady gospodarowania środkami publicznymi, do których m.in. należą wynagrodzenia kadry menedżerskiej podmiotów publicznych, samorządowych czy przedsiębiorstw gospodarujących przy dużym udziale mienia Skarbu Państwa. Przyjęta ustawa nie oznacza ubezwłasnowolnienia rad nadzorczych, a jedynie znosi uprawnienie do podejmowania decyzji o zarobkach kadry menedżerskiej przedsiębiorstw i instytucji objętych zakresem przedmiotowym ustawy i przenosi te uprawnienia na Walne Zgromadzenia. Pozbawia organy nadzoru w postaci rad nadzorczych, zaledwie jednej z licznych z zakresu jej kompetencji funkcji, jaką jest kreowanie wynagrodzeń kadry zarządzającej.

Odnosząc się do propozycji Senatu dotyczącej włączenia do unormowań ustawy stanowisk prezesa i kierownictwa NBP należy stwierdzić, że przyjęcie takiego rozwiązania spowodowałoby obniżenie rangi Narodowego Banku Polskiego. Ponadto ustawa o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska w państwie reguluje wynagrodzenia kierownictwa NBP czyniąc je jawnymi, określonymi i mieszczącymi się w przyjętej hierarchii stanowisk w ustawie z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Narodowy Bank Polski jest instytucją spełniającą ważną rolę w państwie i dlatego też zasadne jest niewyprowadzanie kierowniczych stanowisk w NBP podobnie zresztą jak wielu innych stanowisk, do omawianej obecnie ustawy.

Należy negatywnie zaopiniować wszelkie próby korygowania zarobków kadry menedżerskiej w sektorze prywatnym w oparciu o bezwzględny limit wynagrodzeń w sektorze publicznym. Właśnie tego typu działania naruszałyby logikę sytemu rynkowego.

Przyjęte w ustawie rozwiązania należy uznać za okresowe i dopuszczalne jedynie w okresie dochodzenia do gospodarki działającej o rzeczywiste zasady wolnorynkowe. Ministerstwo Skarbu Państwa podtrzymuje swoje stanowisko przeciwne nadmiernemu ingerowaniu w kształtowanie wynagrodzeń zarówno w sferze komercyjnej, jak i samorządowej. Jednakże analiza wszelkich sposobów zapobiegania wynaturzeniom w kształtowaniu się wynagrodzeń kadry menedżerskiej w przedsiębiorstwach sektora publicznego oraz dyskusja na forum parlamentarnym (kilka projektów ustaw) zdecydowała o wyborze takiego a nie innego rozwiązania. Ustawa zyskała poparcie wyjątkowo dużej części parlamentu (w głosowaniu w Sejmie RP w dniu 22 stycznia 2000 r., w którym brało udział 434 posłów, "za" ustawą oddano - 427 głosy, "przeciw" - 3 głosy, przy 4 wstrzymujących się od głosu posłach). Spełniono w tym przypadku jedną z ról, jaka należy do organów ustawodawczych i zarówno przedstawicielskich, uchwalając akt z obszaru obrony szeroko rozumianego interesu publicznego. Zdając sobie sprawę z ujemnych aspektów przyjętych niektórych unormowań Ministerstwo Skarbu Państwa konsekwentnie będzie realizowało zadania nałożone nań ustawą.

Ustawa z dnia 3 marca 2000 r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi - nie jest powrotem do "starego systemu" czy "starego porządku". Jest rozwiązaniem wynikającym z obecnej sytuacji w zakresie, której dotyczy przedmiot ustawy, często będącej skutkiem decyzji okresu transformacji.

Z poważaniem

MINISTER

Z UPOWAŻNIENIA

PODSEKRETARZ STANU

Krzysztof Hubert Łaszkiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie