Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Kuczyńskiego, złożone na 31. posiedzeniu Senatu ("
Diariusz Senatu RP" nr 34):Warszawa, dn. 26 kwietnia 1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie Senatora RP Pana Józefa Kuczyńskiego, złożone na 31 posiedzeniu Senatu RP w dniu 4 marca 1999 r., skierowane do Prezesa Rady Ministrów, w sprawie reperkusji międzynarodowych związanych z lokalizacją placówki Straży Granicznej w Puńsku, uprzejmie przesyłam przygotowane w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznyc
h następujące wyjaśnienia.Decyzja o lokalizacji placówki SG uwarunkowana jest analizą topograficzną, komunikacyjną i finansową oraz przede wszystkim operacyjnym rozpoznaniem. Wyniki analiz ujawniły konieczność uzupełnienia sieci strażnic na granicy z Republiką Litwy o placówki w Pińsku i Płaskiej. W 1995 r. na tym odcinku granicy zatrzymano 627 cudzoziemców, w 1996 r. - 450, w 1997 - 567, natomiast w 1998 r. 324. Od 1992 r. zatrzymano w tym regionie 40,52% cudzoziemców, którzy podjęli próbę nielegalnego pr
zekroczenia granicy państwa na wschodzie, mimo iż odcinek z Litwą stanowi tylko 8,2% tej długości. Teren ten jest poważnie zagrożony przestępczością graniczną, polegającą na zorganizowanym przerzucaniu nielegalnych migrantów (najwięcej w przeliczeniu na kilometr granicy w porównaniu z innymi, sąsiednimi państwami) oraz przemycie akcyzowanych towarów. W latach 1995-1998 na terenie gminy Puńsk dochodziło do większości bezkarnych przekroczeń granicy (poza przejściami granicznymi).Zlokalizowanie strażnicy w tej miejscowości skróci z 27 km do 10,5 km odcinek odpowiedzialności służbowej sąsiedniej placówki SG w Szypliszkach. Nie bez znaczenia jest stworzenie tym samym korzystnych warunków współpracy obsady strażnic z pododdziałem obwodowym.
Straż Graniczna stara się od 1992 r. o zorganizowanie strażnicy w miejscowości Puńsk. Taką lokalizację zakładał zatwierdzony na początku 1993 r. przez Komendanta Głównego Straży Granicznej "Harmonogram realizacji przedsięwzięć w zakresie uszczelniania granicy państwowej w latac
h 1993-1995". W kwietniu 1992 r. wystąpiono o sprzedaż odpowiedniego obiektu, jednak zamiary te zostały natychmiast oprotestowane przez organizacje Litwinów w Polsce. Kolejne wystąpienia do władz lokalnych spotykały się albo z odmową, albo z propozycjami nie spełniającymi wymogów Straży Granicznej. Do takich należało wskazanie lokalizacyjne z 1995 r. w Smolanach, gdzie nie istniała droga dojazdowa do przyszłego obiektu.W 1998 r. Straż Graniczna rozpoczęła zabiegi o pozyskanie w zarząd części puńskiej nieruchomości, będącej w dyspozycji Zespołu Opieki Zdrowotnej w Sejnach. W pierwszej połowie br. Podlaski Oddział SG uzyskał informację, że dyrektor tamtejszego ZOZ-u, w związku ze znacznymi kosztami utrzymania zarządu nad nieruchomością Skarbu Państwa, na któr
ej zlokalizowany jest Gminny Ośrodek Zdrowia w Puńsku, wystąpił do władz gminy o jego komunalizację. Władze gminy nie wyraziły na to zgody. W dniu 3 listopada 1998 r. Urząd Rejonowy w Sejnach wydał pozytywną decyzję w sprawie przyznania Straży Granicznej części przedmiotowej nieruchomości. Chciałbym podkreślić, iż lokalizacja straży SG w części obiektu zajmowanego przez Gminny Ośrodek Zdrowia w Puńsku nie zakłóciłaby funkcjonowania tej placówki. Straż Graniczna zamierza ponadto wyremontować kotłownie obsługującą cały obiekt a w dalszym etapie zmodernizować ją pod kątem bezpieczeństwa ekologicznego. Planowane jest wybudowanie oczyszczalni ścieków. Biorąc powyższe pod uwagę, w mojej ocenie, ewetualna lokalizacja straży w Gminnym Ośrodku Zdrowia mogłaby przyczynić się do poprawienia jego stanu, z czego skorzystaliby również mieszkańcy Puńska. W dniu 11 marca 1999 r. na spotkaniu komendanta Głównego SG z przedstawicielami Rady Gminy Puńsk oraz z Wojewodą Podlaskim dyskutowano o możliwościach rozwiązania konfliktu. Wobec zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców Puńska, Straż Graniczna rozważa możliwość odstąpienia od zajęcia części Gminnego Ośrodka Zdrowia, o ile zostałoby wskazane inne miejsce na terenie Puńska.Traktat między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską z dnia 26 kwietnia 1994 r. o przyjaznych stosunkach i dobrosąsiedzkiej współpracy zawiera art. 24 ust. 2, który stanowi, iż strony będą współpracować w zwalczaniu zorganizowanej przestępczości, terroryzmu, przestępczości gospodarczej, nielegalnego handlu
narkotykami i bronią oraz nielegalnego handlu dziełami sztuki, naruszeń bezpieczeństwa cywilnej żeglugi powietrznej i morskiej, wytwarzania i wprowadzania do obiegu fałszywych środków płatniczych, a także nielegalnej migracji. Natomiast art. 17 cytowanego traktatu zapewnienia osobom stale zamieszkującym na terytorium stron umowy, a posiadającym obywatelstwo jednej z nich, wszystkie prawa człowieka, które są przyznawane takim osobom zgodnie z powszechnie uznawanymi zasadami i szczegółowymi normami prawa międzynarodowego oraz prawami państwa, w którym osoby te zamieszkują. Za jedną z norm prawa międzynarodowego, która będzie stosowana także wobec mniejszości litewskiej, jest prawo do bezpieczeństwa, zapisane m.in. w artykule 5 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, uznawane również przez Konstytucję RP. Biorąc pod uwagę dane, świadczące o dużej skali przestępczości granicznej, wydaje się, iż lokalizacja strażnicy w tym rejonie ma swoje uzasadnienie. Placówka SG w Puńsku przyczyniłaby się przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców oraz wzmocnienia ochrony interesów całego państwa. Oprócz tego, ochrona polsko-litewskiej granicy musi spełniać standardy Układu z Schengen, do czego zmierza między innymi takie umiejscowienie strażnicy.Nawiązując do zasygnalizowanych w oświadczeniu reperkusji międzynarodowych informuję, iż w trakcie trwania przedmiotowego sporu, przez stronę litewską były podejmowane interwencje na wysokim szczeblu państwowym. Marszałek Sejmu Republiki Litewskiej V. Landsbergis skrytykował w dniu 14 grudnia 1998 r. decyzję władz polskich o utworzeniu w budynku przychodni lekarskiej strażnicy SG. W dniu 17 grudnia 1998 r. kwestia Puńska została omówiona podczas spotkania na Litwie Premiera RP Pana Jerzego Buzka z p
olitykami litewskimi. W trakcie roboczej wizyty Prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w Wilnie, w dniach 19-20 lutego 1999 r., kwestię tę poruszył Prezydent Republiki Litewskiej V. Adamkus. Podczas posiedzenia Komitetu Konsultacyjnego przy Prezydentach RL i RP w Wilnie w dniach 1-2 marca br., Minister Kancelarii Prezydenta RP Pan A. Majkowski wskazał na potrzebę przeprowadzenia w dniu 26 lutego br. rozmów ze społecznością litewską w Puńsku i zapewnił o woli znalezienia kompromisowego, uwzględniającego interesy obu stron, rozwiązania. Organizacje mniejszości litewskiej w Polsce wystosowały list otwarty skierowany do Prezydenta Republiki Litewskiej, Przewodniczącego Sejmu RL, Premiera RL, w którym zawarta została prośba o pomoc w rozwiązaniu zaistniałego problemu.Pragnę zauważyć, iż zgodnie z informacjami, jakie posiada Ministerstwo Spraw Zagranicznych, nie są znane przykłady negatywnych konsekwencji dla mniejszości polskiej na Litwie, spowodowanych konfliktem wokół strażnicy. Do MSZ-u nie dotarły również sygnały, dotyczące wypowiedzi polityków litewskich, uzależniające sytuację mniejszości polskiej od rozwiązania tego problemu. Ewentualne pojawienie się takiej zależności spotkałoby się z odpowiednią reakcją strony polskiej. Stosowanie zasady wzajemności w polit
yce wobec mniejszości narodowych jest bowiem niezgodne z międzynarodowymi standardami. Prawa mniejszości narodowych należą do niezbywalnych praw człowieka, nie mogą zatem stanowić przedmiotu przetargu politycznego.Na zakończenie pragnę poinformować, iż Straż Graniczna dołoży wszelkich starań, aby doprowadzić do konsensusu wszystkich zainteresowanych, bez naruszania interesu państwa, który obejmuje również konieczność właściwej ochrony granicy państwowej.
Z wyrazami szacunku
Minister
Spraw Wewnętrznych i Administracji