Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Skarbu Państwa przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Józefa Kuczyńskiego, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):

Warszawa, dnia 29.12.1998 r.

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W związku z oświadczeniem Senatora Józefa Kuczyńskiego z dnia 3.12. 1998 r. dot. problemów nabywców i dzierżawców nieruchomości z zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa z regulowaniem należności wobec Agencji z tytułu czynszu dzierżawnego, nabycia nieruchomości oraz wykupu majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych - uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Zgodnie z ustawą z dnia 19.10.1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz.U. z 1995 r. Nr 57, poz. 299, z późn. zm.) Agencja przejęła do Zasobu pond 4,6 mln ha gruntów. W wyniku restrukturyzacji sprzedano blisko 700 tys. ha, a ponad 2,8 mln ha znajduje się w dzierżawie.

Od początku działalności Agencja WRSP podejmuje szereg działań wychodzących naprzeciw oczekiwaniom dzierżawców i nabywców mienia Zasobu, którzy z przyczyn niezależnych od nich napotykali trudności w realizacji zobowiązań wynikających z zawartych umów. W myśl obowiązującego prawa podejmowane są indywidualne rozstrzygnięcia dotyczące obniżenia lub umorzenia należności, a także przesunięcia terminu płatności. Zgodnie bowiem z art. 700 K.c. Agencja może obniżyć czynsz dzierżawny za dany okres gospodarczy, jeżeli wskutek okoliczności, za które dzierżawca odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu.

Mając na uwadze niekorzystne warunki pogodowe w latach 1995 i 1996 oraz trudności ze zbytem produktów rolnych, dyrektorzy oddziałów terenowych Agencji zostali upoważnieni do przesunięcia na stałe terminu płatności czynszu dzierżawnego z 30 września na 31 października. Z uwagi na znaczny wzrost ceny skupu pszenicy, który nastąpił na przełomie tych lat, co spowodowało wzrost poziomu obciążeń finansowych dzierżawców z tytułu płatności wobec Agencji wyrażonych w mierniku naturalnym, stosowano także przesunięcia części tych płatności o rok.

Mając na uwadze sygnalizowane w bieżącym roku trudności ze zbytem produktów rolnych, w tym głównie zbóż - Agencja przejmuje odroczone w spłacie wierzytelności dzierżawców należne im od przedsiębiorstw skupujących zboża w zamian za zwolnienie ich ze zobowiązań z tytułu płatności na rzecz Agencji. Ponadto w stosunku do dzierżawców, którzy pomimo zastosowania powyższego rozwiązania oraz uruchomienia przez Agencję Rynku Rolnego interwencyjnego skupu zbóż, mają nadal problemy z ich zbytem, stosuje się ulgi w postaci przesunięcia terminów płatności należności Agencji, na ogólnie obowiązujących zasadach.

Ponadto w dalszym ciągu prowadzona jest analiza wpływu sygnalizowanego obniżenia się poziomu opłacalności produkcji w związku ze spadkiem cen produktów rolnych, wzrostem kosztów produkcji oraz trudnościami ze zbytem i wyegzekwowaniem należności od jednostek skupujących. Po uzyskaniu niezbędnych danych w tym zakresie zostaną podjęte przez Agencję kolejne działania w związku z niekorzystną sytuacją ekonomiczną w rolnictwie, jaka powstała w bieżącym roku.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że zaproponowane przez pana Senatora "wprowadzenie od zaraz dwuletniego moratorium na zapisane w umowach świadczenia dla Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, czyli opłata za dzierżawę, raty za wykup majątku okołodzierżawnego oraz za całe gospodarstwo" z punktu widzenia formalno - prawnego oraz merytorycznego nie jest możliwe do zrealizowania. Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie przewidują bowiem możliwości zastosowania tego typu ulgi. Ponadto pragnę zwrócić uwagę, że Agencja realizuje na zasadach samofinansowania postawione przed nią zadania wynikające z polityki Państwa, co oznacza konieczność bilansowania wydatków związanych głównie ze spłatą zobowiązań zaciągniętych przez byłe państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej oraz wpłatami kwot odsetek i rat kapitałowych obligacji restrukturyzacyjnych BGŻ jak też innych ponoszonych wydatków, z wpływami uzyskiwanymi z gospodarowania mieniem Zasobu WRSP.

Ponadto uprzejmie informuję, że przyjęcie miernika naturalnego do wyrażania poziomu czynszu dzierżawnego a także rozłożonej na raty, niespłaconej należności z tytułu nabycia nieruchomości, miało na celu m.in. zapewnienie większej stabilności po stronie dzierżawców i nabywców. W związku z faktem, że rozwiązanie takie budzi szereg kontrowersji, w przygotowywanej nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa znalazł się zapis umożliwiający przejście z miernika naturalnego określającego poziom czynszu, na miernik pieniężny przy jego waloryzacji wskaźnikiem zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych.

Z poważaniem

Emil Wąsacz


Spis oświadczeń, oświadczenie